پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

توسعه با طعم ریلی! سياسي

توسعه با طعم ریلی!

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - روزنامه معین چاپ استان گیلان در شماره پنجشنبه شانزدهم اسفندماه، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان توسعه با طعم ریلی! به قلم یونس رنجکش منتشر کرده است.
سرانجام پس از پیچ و خم‌های بسیار سیاسی و اقتصادی و عبور از تونل تاریخ و طبیعت البرز جنوبی، قطار قزوین به رشت به ایستگاه لاکان رسید تا رویای دیرینه مردم گیلان که سالها منتظر شنیدن صدای سوت لوکوموتیو بودند به حقیقت بپیوندد.
طرح اتصال گیلان به شبکه ریلی کشور که سابقه‌ای طولانی و بیشتر از یکصدسال دارد و از سیاست‌های دولت‌های مختلف در ایران از قاجار تا پهلوی و جمهوری اسلامی بوده است و در هر مقطعی به لحاظ شرایط و تحولات منطقه‌ای و جهانی ریل‌گذاری آن با دست اندازهای مختلفی همراه بود که در نهایت این اتصال در دولت اول سید محمد خاتمی بر اساس ضرورت‌های روز و نیازهای محلی و منطقه ای کشور و با هیاهو و پیگیری‌هایی که در آن روزگاران با محوریت استاندار وقت گیلان در خصوص نیاز استان به توسعه راه‌های مواصلاتی و در پی جمع‌آوری طومارهای بلند مردمی و نامه نگاری‌ها به مقامات کشوری داشت، کلید آن زده شد و در دولت دوم اصلاحات، کلنگ آن به زمین خورد و در فاصله اجرایی شدن این پروژه ملی با ابعاد مختلف اهمیت استراتژیک آن در تبادلات اقتصادی که بخشی از کریدور بین‌المللی حمل و نقل جهانی شمال-جنوب است، تاکنون دولت به سه رئیس جمهور، 9 استاندار، شش وزیر راه، پنج رئیس سازمان برنامه و بودجه و چندین مدیر میانی درگیر آن بودند تا این پروژه 164کیلومتری به سرانجام برسد و در نهایت این حسن روحانی و دولت دوازدهم بود که توانست ان را به اتمام برساند، هرچند که در مسیر منتهی به این ایستگاه هنوز نیازهای بسیاری برجای مانده است.
آنچه که بیش از همه در اجرایی شدن این پروژه 16 ساله مهم است عزم دولت کنونی به ویژه سازمان برنامه و بودجه به دلیل شناخت از اهمیت اتصال این شبکه ریلی و جدیت در اتمام آن می باشد که در تحولات آینده اقتصادی کشور می تواند سهم بسزایی داشته باشد و رییس‌جمهوری در حالی تکمیل چهار شبکه ریلی را در دولت خود بویژه برای این شبکه ریلی 18هزار میلیارد ریالی در اولویت قرار داده و آن را به سرانجام رسانید که کشور در شرایط بسیار نامناسب اقتصادی قرار دارد اما ریسک اجرای این پروژه به دلیل اهمیت استراتژیک آن به سرمایه‌گذاری انجام گرفته، می چربد به ویژه با توجه به سیاستگزاری هایی که برای تکمیل پازل دیگر این شبکه یعنی اتصال به انزلی و آستارا این دو شهر بندری پر اهمیت گیلان در تبادلات تجاری و اقتصادی کشور در حال انجام است.
مردم استان گیلان هرچند که سال ها گوش‌های خود را برای شنیدن صدای سوت قطار از سمت دروازه ورودی استان قزوین تیز کرده بودند اما این سوت برای نخستین بار از سمت دروازه بین المللی شهر مرزی بندر آستارا و با عبور اولین قطار باری جمهوری آذربایجان به خاک سرزمینی گیلان در سال 96 شنیده شد.
با توجه به اهمیت راه اندازی خط ریلی آستارا - آستارا این پروژه که در سال 94 به دلیل سیاست های دولت روحانی در تقویت مناسبات سیاسی و تجاری و اقتصادی با کشور همسایه شمالی بر اساس تفاهم نامه همکاری دو کشور ایران و آذربایجان کلید خورد با ورود آزمایشی اولین قطار در سال 96 و پس از آن افتتاح و بهره برداری ازفاز اول بارانداز ریلی در آستارای ایران در فروردین سال 97 آغاز و هم زمان با این بهره برداری و تردد قطارهای باری در این بارانداز ،بخشی از شبکه ریلی جهان به گیلان متصل شد تا با پیوستن این شبکه ، قطعه مغفول مانده نوستراک از خزر تا خلیج فارس تکمیل شود.
اهمیت این پیوستگی و سهم آن در توسعه تجارت خارجی و اهمیتی که از نظر کاهش زمان انتقال بار، هزینه‌های حمل و نقل و کاهش ریسک خطر پذیری محموله‌ها نسبت به سایر راه ها دارد موجب شده است تا توجه بسیاری از کشورها از روسیه و هند و کشورهای اروپایی تا آذربایجان به عنوان سرمایه گذار این پروژه را به خود جلب کند و از اهمیت این موضوع همان بس که هنوز شبکه ریلی آستارا تکمیل نشده، بار انداز بندر آستارا شاهد تردد بیش از چهار هزار واگن کالاهای صادراتی و وارداتی در سال 97 بوده که اهمیت مزیت‌های رقابتی این راه در کنار نقش محوری آن در گره‌زدن امنیت و برقراری صلح و دوستی در منطقه غیرقابل انکار است.
اکنون با توجه به سیاست های اقتصادی دولت در تکمیل پازل باقی مانده از پروژه خط راه آهن خزر تا خلیج فارس که در مسیر 170کیلومتری از رشت تا بندر انزلی و رشت تا بندر آستارا انجام خواهد شد مزیت های بسیاری از نظر درآمد حاصل از ترانزیت بار و همچنین حمل و نقل مسافر برای اقتصاد ملی و گیلان رقم خواهد خورد که هرچند از نظر زمانی مردم این استان و کشور دیرهنگام از آن بهره‌مند خواهند شد اما با توجه به شرایط کشور و اتفاق‌هایی که در سیاست برجامی و مشکلاتی که از طریق تحریم‌ها کشور را تهدید می‌کند اجرای این پروژه نقش حیاتی در توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت و این توسعه با طعم ریلی بهره‌وری‌های بهتری را از فرصت های موجود در کشور فراهم خواهد کرد اما شرط ان تداوم سیاست ها بر اساس منافع ملی در آینده خواهد بود!
7296/2007/





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برای محرومیت زدایی و توسعه در هر نقطه از استان باید تلاش بیشتری شود

برای تبدیل دهستان محروم به دهستان برخوردار سه سال زمان نیاز است

آرامش و امنیت اجتماعی مردم بیشتر مورد توجه باشد

«نظارت» یک امر عقلی و منطقی است/ عدم مغایرت نظارت استصوابی با اصل بی‌طرفی

سرپرست استانداری گیلان همزمان با 25 تیر ماه روز تأمین اجتماعی و بهزیستی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی استان دیدار کرد

فرماندار رودسر: رودخانه‌ها قبل از شروع فصل بارندگی، لایروبی شوند

حفظ کرامت افراد سرلوحه اقدامات حمایتی قرار گیرد

حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان در شهرستان رضوانشهر

پیام تسلیت درگذشت مادر شهیدان فتح الله و یدالله قلی پور

دیدار سرپرست استانداری گیلان با خانواده شهید ملک پور

سرپرست استانداری گیلان به مناسبت هفته مالیات در اداره کل امور مالیاتی استان حضور یافت

داشته های تاریخی و فرهنگی گیلان به درستی معرفی شود

مردم بخاطر ناامیدی از جریانات سیاسی ممکن است دیگر لیستی رأی ندهند

ایستادگی ملت ایران دشمن را زمین گیر کرده است

مسئولان و متولیان زمینه ازدواج آسان را فراهم کنند

سیاست ماشه در مقابل ایران جواب نمی‌دهد

روند اجرای پروژه ها بر اساس زمان بندی تعیین شده اجرایی شود

بازدید سرپرست استانداری گیلان از پروژه در حال احداث پاسگاه انتظامی لوشان

نقش محوری زنان در بنیان خانواده و جامعه مسئولیت پذیری آنان است

ضرورت تامین نیازهای کشور در داخل

ضرورت تامین نیازهای کشور در داخل

دولت هرچه سریع‌تر لایحه ممنوعیت بیت‌کوین را تدوین کند

راهکار مقابله با حربه‌های آمریکا وحدت و اتحاد حول محور رهبری است

مساله زباله‌سوز‌ها معضلی ملی است که تدبیری ملی می‌طلبد

بانک‌ها واحدهای تولیدی را از تملک خود خارج کنند

شهادت الگو و مانیفست انقلاب است / در برجام به دنیا ثابت کردیم که اهل گفتگو و تعامل در چارچوب منافع ملی هستیم

43 روستای فومن فاقد آب شرب/ دهیاران وارد مسائل سیاسی نشوند

بازدید سرپرست استانداری گیلان از چند طرح عمرانی،اقتصادی و فرهنگی آستارا

محتوای سند آمایش ، مبنای فعالیت های حوزه های اقتصادی قرار گیرد

بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از روند اجرای عملیات ساماندهی رودخانه شمرود

دستگاه های اجرایی برای تحقق اهداف توسعه محور با جدیت گام بردارند

بازگشت ساعت کاری ادارات گیلان به روند عادی از 17 تیرماه

زمین خواری در شهرهای مختلف گیلان در حال رقم خوردن است

پیام تبریک سرپرست استانداری گیلان به مناسبت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی

فشارهای اروپا بی‌فایده است، ایران 16 تیر گام دوم را بر می‌دارد/ محاسبه هزینه های محتمل جنگ فعلا مانع جنگ است

گلباران محل شهادت شهیدان انصاری و نورانی در رشت

توقیف نفتکش ایرانی تلافی شکست‌های آمریکاست

طبیعت گیلان نباید به محل عیاشی و بی‌بندوباری تبدیل شود

سخت کوشی،تعهد و اخلاق مداری شهیدان انصاری و نورانی الگوی مدیران باشد/ ایثار و شهادت عالی ترین مفهوم انسانی و عامل رشد فرهنگ است

حضور وزیر ارشاد و سرپرست استانداری گیلان در منزل ادیب برجسته گیلانی

دیدار سرپرست استانداری گیلان با خانواده های شهید انصاری و نورانی

سفر یک روزه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان به شهرستان ماسال

مرزهای کشور نماد حاکمیت ملی است

مرزهای یک کشور نماد حاکمیت ملی است

هیچ کشوری با حضور قدرتمند مرزبانان جرأت تجاوز به ایران را ندارد

مالکان مجبور به کاهش قیمت مسکن می‌شوند

فرماندار لاهیجان: مناسب سازی محیط‌های شهری در دستور کار است

سفر یک روزه معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان درشهرستان‌ سیاهکل

اجرای شیوه نامه ساماندهی پرده نوشته در سطح استان با جدیت اجرا و نظارت می‌شود/ تخطی در اجرای شیوه نامه ساماندهی پرده نوشته برای عوامل اجرایی و نظارتی تخلف اداری است

دشمنان از اتحاد و ولایتمداری ملت ایران می هراسند