نسیم گیلان

آخرين مطالب

تئاتر گیلان در تب و تاب بخش خصوصی فرهنگي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- سرزمین اکبر رادی، فریدون پوررضا، ناصر مسعودی، کیومرث صابری فومنی، آیدین آغداشلو، حسین محجوبی و ... اگر چه مدام رپرتوآر (اجراهای به‌هم پیوسته) شعر ، موسیقی، خط ، تئاتر و ... است اما این روزها به ثمر نشستن یکی از خواست های دیرینه هنرمندان - افتتاح تالار مرکزی - را به جشن نشسته اند.
پروژه ملی تالار مرکزی رشت یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فضایی به مساحت 19 هزار مترمربع در چله انقلاب و نیمه اسفندماه گذشته با حضور رئیس جمهوری و هیات همراه با اعتباری بالغ بر 700میلیارد ریال افتتاح شد.
هنوز ماهی بر افتتاح تالار یادشده نگذشته که خبر رسید برخی از هنرمندان هنرهای نمایشی در آستانه روزی به پاسداشت شأن‌شان ، از واسپاری این تالار به بخش خصوصی دل نا آرامند و برخی دیگر آن را موجب قوت هنر تئاتر در سرزمین رادی می دانند.
برآیند کلامشان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا چنین است: فرهنگ و هنر بسان تار و پود فرش می ماند و استحکامی‌است که گره در گره، نقش می بافد بدان سان که سودای تمجید نمی خواهد و تنها حضوری برای حمایت، کافی خواهد بود.
محمد صادق حسنی نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی گیلان معتقد است: تئاتر اگر مورد حمایت نباشد آثار فاخر تولید نمی شود و یکی از حمایت های بارز از هنرمندان این رشته پرقدمت هنری در استان، وجود سالن های نمایش مناسب است.
وی اظهار داشت: افتتاح تالار مرکزی رشت خواسته دیرینه هنرمندان این سرزمین است که امروز گویا قرار است به بخش خصوصی واگذار شود.
وی ادامه داد: بیشتر هنرمندان تئاتر دغدغه نان دارند و این واسپاری این دغدغه را دوچندان خواهد کرد چراکه اگر تمهیداتی برای هنرمندان استان در نظر گرفته نشود اجراها توان پرداخت هزینه بخش خصوصی را نخواهند داشت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی لاهیجان اضافه کرد: اگر شرایط ویژه ای در واسپاری تالار مرکزی رشت به بخش خصوصی برای هنرمندان استان صورت نگیرد، این موضوع لطمه جبران ناپذیری برای حوزه فرهنگ و هنر استان خواهد بود.
صادق حسنی از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان خواست در واسپاری یادشده بندهای حمایتی برای هنرمندان گیلان در نظر گرفته شود.
نخستین تماشاخانه کشور در رشت تبلور یافت و اکبر رادی - پدر نمایشنامه نویسی ایران - در این شهر زاده شد و اینک کمبود سالن مناسب برای اجرا دغدغه هنرمندان تئاتر گیلان است.
" تئاتر هویت ؛ این تئاتر ملی با یک طنین جهانی است " گفته ایست از زنده یاد اکبر رادی و به یاد می آورم بخشی از نمایشنامه ملودی شهر بارانی اش را که شخصیت گیلان در آن به مهیار می گفت: برای اینکه درختی بکارین یا از مظلومی دفاع کنین، لازم نیس سوار اسب نحیف تون بشین و دور جبهه های جنگ و افسانه ها بگردین، باغچه و مظلوم هر دو پیش روی شمان؛ فقط کمی هنر می خواد.
مهرداد هنرمند کارگردان و مدرس تئاتر از موافقان واسپاری تالار مرکزی رشت به بخش خصوصی است و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: تئاتر گیلان به لحاظ کمی شاهد رشد چشمگیری بوده و نسل نویی پا به این عرصه گذاشته اند که اگر حمایت نشوند با بحران مخاطب روبه رو خواهند شد و دچار وازدگی می شوند.
وی اظهار داشت: پر واضح است اعتبارات دولتی کفاف حمایت مالی از هنرمندان تئاتر را نمی دهد همین قدر که مجوزها بر پایه کیفیت و درجه نمایش صادر شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان پای مجوزهای خود باشد، قدردانیم.
وی ادامه داد: افتتاح تالار مرکزی رشت اتفاق خوبی است و واسپاری آن به بخش خصوصی نیز می تواند اتفاق مثمری باشد اگر با بضاعت تئاتر استان مطابق شود.
هنرمند افزود: به طور قطع هنرمندان این رشته هنری نیازمند حمایت منصفانه مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و امیدواریم ترتیبی اتخاذ شود تا اجراها بر پایه درجه بندی و کیفیت اجرا سنجیده شوند.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این باره ،ضمن تایید واسپاری تالارمرکزی رشت به بخش خصوصی گفت: تئاتر ، آینه زندگی بر صحنه و آمیخته آموختن و نواختن است و پیشینه تئاتر گیلان بر مخاطبان فرهنگ و هنر پوشیده نیست و هدف متولیان فرهنگ و هنر استان نیزتنها بالندگی و ارتقاست.
سید امیر مصباح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چاره ای جز تسلیم در برابر قانون نیست و البته نگرانی هنرمندان در این زمینه قابل درک است.
وی اظهار داشت: شاید اتخاذ این تصمیم در وهله اول دردناک و با دل آشوبی برخی هنرمندان همراه باشد اما در نهایت به نفع جامعه فرهنگ و هنر استان خواهد بود .
مصباح ادامه داد: پروژه تالار مرکزی رشت یک طرح ملی است و واسپاری آن به بخش خصوصی نیز از سوی وزارتخانه انجام شده اما هنرمندان استان این اطمینان را داشته باشند که مدیران این اداره کل از هیچ اقدامی برای تسهیل در روند در اختیار گذاشتن امکانات این تالار مرکزی به آنان فروگذار نخواهند کرد.
مصباح در خصوص درجه بندی اجراهای تئاتر در گیلان گفت: تعیین کیفیت در قالب آئین نامه، یکی از برنامه های این معاونت بوده که امیدواریم با همدلی هنرمندان تئاتر این طرح در سال جدید اجرایی شود.
هنر وسیله ارتباط انسان هاست؛ برای حیات بشر و برای سیر به سوی فرد و جامعه انسانی موضوعی ضروری و لازم است زیرا افراد بشر را با احساساتی یکسان به یکدیگر پیوند می دهد.
این تعریف از هنر برگرفته از کتاب تولستوی است که شاید آنچه به فرهنگ و هنر می نامند را جذاب می کند؛ انسان احساسی را که تجربه کرده، در خود می پروراند و با حرکات ، اشارات ، خط ها و رنگ ها و نقش ها، آوا و واژه به نحوی که دیگران نیز بتوانند همان احساس را تجربه کنند، آن را به مخاطب منتقل می سازد.
بر همین اساس ، گفت و گو با اهالی تئاتر گیلان و متولیان فرهنگ و هنر استان که بالنده بیش از یکصد سال سابقه تئاتر کشور هستند و یا افرادی که پیشانی به گرد صحنه متبرک نموده اند؛ این گونه تداعی می کند که در مجموع ، باز هم پیشرفت هنر تئاتر استان در گرو درک صحیح هنرمندان و مسئولان از یکدیگر بگونه ای نیک خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/91424/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار