نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان خبر داد:

برگزاری «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان، از برگزاری نمایشگاه و همایش با محوریت اهمیت اسناد و تجلیل از چهره های موثر در حوزه اسناد در روز اسناد ملی خبر داد و گفت: اواخر بهار 98 «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، ژاله حساس خواه در جمع خبرنگاران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی را متولی حافظه ملی ایرانیان دانست و اظهار کرد: این سازمان متولی گردآوری، ساماندهی و اشاعه هر سند و میراث مکتوبی است که مربوط به تاریخ ایران بوده و هویت ایران را شفاف می کند.
وی بخشی از فعالیت های سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در حوزه پژوهش و آموزش دانست و افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری بوده و در حال حاضر 12 شعبه استانی دارد. شعب استانی با توجه به اعلام آمادگی استان ها با توجه به برخورداری از تاریخ غنی تر و اسناد قوی تر و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی دایر می شود.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان با بیان اینکه شعب استانی علاوه بر اجرای اهداف و سیاست های سازمانی اقدام به پژوهش های بومی در حوزه سند، تاریخ و فرهنگ می کنند، گفت: ما در مرکز گیلان وظیفه داریم تاریخ شفاهی مفاخر استان را مستندسازی و منتشر کنیم، اسناد انتقالی و امحایی بایگانی راکد دولتی را شناسایی و اقدام به انتقال یا امحای اسناد کنیم و خدمات کتابخانه ای به ناشران ارائه دهیم.
این مسئول فرهنگی واسپاری کتب و نشریات چاپ شده در استان به آرشیو ملی را یکی دیگر از وظایف مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان دانست و تصریح کرد: برگزاری نشست های مختلف در راستای پژوهش های بومی در حوزه سند، تاریخ و فرهنگ گیلان نیز در حیطه وظایف این مرکز است.
وی از رشد چشمگیر جایگاه گیلان در شاخص های سال 97 سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و خاطرنشان کرد: بهبود فضای کالبدی و مستندسازی املاک، منابع انسانی، مالی، واسپاری کتاب و نشریات، ارزشیابی بایگانی راکد دستگاه های مشمول قانون اسناد ملی، تنظیم و توصیف اسناد، میزان اسناد اهدایی و گردآوری شده توسط مدیریت استان و برگزاری رویدادهای تخصصی مانند نمایشگاه، همایش و بررسی کتاب از جمله این شاخص هاست.
حساس خواه با بیان اینکه در آستانه 19 اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب قرار داریم، یادآور شد: امسال نیز همچون سال های گذشته برنامه داریم با همکاری رسانه ها حساسیت مردم را نسبت به ارزش و اهمیت اسناد و ضرورت حفاظت و صیانت از میراث مکتوب با واگذاری آن به آرشیو ملی افزایش دهیم.
وی برگزاری نمایشگاه و همایش با محوریت اهمیت اسناد و تجلیل از چهره های موثر در حوزه اهدا، پژوهش، ارزشیابی و فهرست نویسی اسناد را از جمله این ویژه برنامه ها دانست و افزود: اواخر بهار 98 «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور برگزار خواهد شد. روز گیلان متعلق به همه است و لذا از تمامی امکانات و ظرفیت های سازمان برای معرفی زوایای تاریخی و فرهنگی گیلان شامل هنر، کتاب، نشریه، مردم شناسی، تاریخ، علم، فرهنگ، مشاهیر و خانواده های سرشناس استفاده خواهیم کرد. در این راستا با همکاری صاحب نظران هر حوزه مستنداتی در قالب سند و عکس و فیلم مستند را در معرض دید چهره های ملی در تهران قرار می دهیم.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با تاکید بر لزوم حضور نیروهای مردمی در حوزه اهمیت اسناد و نیاز سازمان به جمع آوری اسناد ملی و میراث مکتوب، اظهار کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقدام به راه اندازی گروه های مشارکت های مردمی در راستای صیانت از اسناد ملی کرده است. اسناد موجود در برخی از خانه ها در حال پوسیده شدن و از بین رفتن است و لذا خانواده ها باید بدانند که برگ برگ تاریخ ارزشمند بوده و نباید به مرور زمان نابود شود. بانوان در نقش همسر و مادر قلب خانواده هستند و لذا می توانند این حساسیت را ایجاد کنند.
وی آزمایشگاه شیمی سازمان اسناد را مجهز به بخش های زیست شناسی دانست و گفت: اسناد واگذار شده به سازمان میکروب زدایی، مرمت و نگهداری می شود. همچنین آزادسازی فضای اداری به دنبال ارزشیابی اسناد انتقالی و امحایی صورت می گیرد.
مدرس دانشگاه از برگزاری 14 همایش، 18 نمایشگاه و 10 کارگاه آموزشی به مناسبت های تقویمی و 164 مورد دیدار با مسئولان به منظور اشاعه فرهنگ اسناد در سال گذشته خبر داد و متذکر شد: با اجرای طرح «آرشیویاران جوان» در مدارس استان حساسیت اسناد را به دانش آموزان منتقل کردیم تا به عنوان سفیران سازمان اسناد ما را در شناسایی و نگهداری اسناد موجود در خانه ها یاری کنند. راه اندازی پویش «اهدای اسناد تاریخی؛ احیای هویت ملی» نیز با مشارکت مردم در حال اجراست.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به استفاده بهینه از فضای اداری ساختمان فعلی این مرکز، عنوان کرد: در حال حاضر مخزن و نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان را راه اندازی کردیم. البته هزینه تجهیز این مخزن 130 مترمربعی به سیستم اطفا و کنترل دما و رطوبت هزینه بردار بوده و در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای تامین اعتبار هستیم.
وی از تخصیص صد درصدی اعتبار یک میلیارد تومانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد و گفت: در راستای دستور معاون اول رئیس جمهور و با توجه به هدف مشترک سازمان اسناد و نهاد کتابخانه های عمومی، بخشی از مخزن کتابخانه مرکزی رشت جهت نگهداری از اسناد استفاده خواهد شد.
حساس خواه راه اندازی سایت فرهنگی با محوریت میراث مکتوب را یکی از جاذبه های گردشگری دانست و یادآور شد: در حال حاضر موجودی مخزن استان یک میلیون و 643 هزار و 810 برگ سند است که سالانه بر این تعداد افزوده می شود. تنها در هفته اسناد سال گذشته حدود 68 نسخه خطی و سه فرمان اهدایی داشتیم. برخی از شخصیت های فرهنگی و مذهبی گیلان نیز اقدام به اهدای اسناد خانوادگی خود کردند.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ دستگاهی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان به حوزه ماموریتی خودش اهتمام نداشته است، اظهار کرد: شعب استانی سازمان اسناد اجازه راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی مستقل ندارند و لذا منتظر راه اندازی بخش مربوط به اخبار شعب در سامانه مرکزی(www.nlai.ir) هستیم.
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان ماهیت کتابخانه های ملی در شهرهای رشت، تبریز، فارس و کرمان را مردمی دانست و متذکر شد: هر کشوری تنها یک کتابخانه ملی دارد.
این مسئول فرهنگی با تاکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کاری در مسائل فرهنگی، تصریح کرد: شفاف سازی حق هر کشور مستقل و دموکراتیک است، اما از رسانه ها می خواهیم به بهانه شفافیت به بیراهه نروند و با سند حرف بزنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/93143/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

انبوه سازی بیش از 35 هزار واحد مسکن ملی در 9 شهر گیلان

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 13

جشنواره بهار نارنج کومله برگزار می‌شود

آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

آشیانه‌سازی بیش از یک‌هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

بیش از 1200 تن بذر اصلاح‌شده برنج در گیلان توزیع شد

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

برخورد والدین با کارهای نصف و نیمه ی فرزندان چگونه باید باشد ؟

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان

آشنایی نسل جوان جامعه با ایثارگری‌های شهدا

داستانک/ گره های زندگی

روش آسان تکثیر پتوس

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم

آزمون کنکور سراسری فردا در گیلان

ثبت تصویر 4 راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مشاهده 4 راس مرال در جنگل های هیرکانی گیلان

آشیانه‌سازی بیش از 1000 قطعه پرستوی دریایی تیره در تالاب انزلی

مشاهده 4 رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود

بیش از یک هزار و 200 تن بذر اصلاح شده برنج در گیلان توزیع شد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

خدمات رسانی به مردم رویکرد اصلی دولت سیزدهم است

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

امربه معروف ونهی از منکر وظیفه همه آحاد جامعه

داوطلبان زن کنکور سراسری، 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

داوطلبان زن کنکور سراسری 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور