نسیم گیلان

آخرين مطالب

جوانان راه حل کشورند نه مشکل اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در استان گیلان، مطلبی در قسمت یادداشت با عنوان جوانان راه حل کشورند نه مشکل ؛ انتصاب جوانان رانتی و نورچشمی جوانگرایی نیست به قلم سینا هوشمند گورابی منتشر کرده است.
انقلاب اسلامی ایران چهلمین سالگرد پیروزی خود را درحالی سپری کرده است که جوانان این مرز و بوم در موفقیتهای این نظام همواره نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار داشته اند و در هر مقطعی که به جوانان اعتماد شده آنها روسفید بیرون آمده اند. از همین رو است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، جوانان را میدان دار اصلی این بیانیه معرفی کرده و بخش اعظم بار دومین مرحله‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ایران اسلامی بر دوش جوانان قرار گرفته است.
استفاده از ظرفیت جوانان و همچنین بانوان به عنوان نیمی از جمعیت کشور همواره یکی از شعارهای مسئولان بوده است و همچنین بارها شاهد تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت استفاده از جوانان در عرصه‌های مختلف اداره کشور بوده ایم. تا جایی‌که رهبر معظم انقلاب در اجتماع عظیم بسیجیان که در ورزشگاه آزادی برگزار شده بود، بر این نکته تاکید داشته اند که «جوانان راه حل کشورند نه مشکل کشور»
اما با وجود جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران و تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری، متاسفانه همچنان کشور از بی‌توجهی به ظرفیت عظیم جوانان رنج می برد و جوان گرایی و استفاده از ظرفیت بانوان در حد شعار باقی مانده و آن گونه که باید و شاید از این ظرفیت در اداره کشور، برنامه ریزی، سیاستگذاری و تصمیم‌گیری بهره گرفته نشده است.
نگاهی به کابینه دولتهای پیشین و همچنین دولت فعلی نیز خود گویای همین امر است. تا جایی که نه تنها هیچ وزیر زنی در دو دوره اخیر منصوب نشده است بلکه علی رغم تاکیدات رئیس جمهور تنها یک وزیر جوان منصوب شده که اتفاقا شجاع ترین، فعالترین و پاسخگوترین ترین عضو دولت نیز بوده است.
شعار درباره جوان گرایی در چند دهه اخیر درحالی‌که به وعده‌ای تبلیغاتی و توخالی تبدیل شده است که از یک سو شاهد خیلی عظیمی از جوانان بیکار هستیم و از سوی دیگر طی سالیان گذشته فرزندان و اقوام مسئولان با سفارش و رانت جذب دستگاه‌های اجرایی شده‌اند.
در این میان قوه مقننه با تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان تلاش کرد پیش از حضرت عزرائیل وارد عمل شود تا که به زور هم شده برخی از مدیران خسته، بعضا ناکارآمد و بی‌انگیزه را از سیستم مدیریتی کشور حذف کند تا بلکه راهی برای حضور بیشتر جوانان در عرصه های مدیریتی فراهم شود اما استثنائات و ضعفهای اجرایی این قانون به حدی بود که بازنشستگان بعدها در قالب معاون وزیر و رئیس سازمان بار دیگر برای خود شغل جدیدی دست و پا کردند و از سوی دیگر همین قانون خود تبدیل به محلی برای انتصابات فامیلی و رانتی در مناصب دولتی و خصولتی شد تا جاییکه پسر فلان وزیر، داماد فلان امام جمعه و استاندار به بهانه جوان گیری و شایسته سالاری به عنوان مشاور و مدیر انتخاب شدند و به قول یکی از نمایندگان مجلس «آقایان رفتند و آقازاده‌ها آمدند».
در استان گیلان نیز با بخشنامه استاندار گیلان اگرچه کورسوی امیدی در حوزه استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی در دل جوانان ایجاد شد اما به تدریج، نگاه سیاسی بر شور و شوق ابتدایی جوانگرایی فائق آمد. هرچند با همین وضعیت نیز هم اکنون گیلان از وضعیت بهترین نسبت به کل کشور برخودار است.
اما زمانی میتوان از حضور جوانان و بانوان در عرصه های مدیریتی کشور خوشحال شد که در انتصابات بدون توجه به رفیق بازی و فامیل‌سالاری، به جای توجه به پیشینیه سیاسی و وابستگی حزبی، شایسته سالاری و تخصص گرایی ملاک عمل قرار بگیرد و میزان اطاعت پذیری، چاپلوسی، بله قربانگو بودن و یا رویکرد فکری و سیاسی ملاک و معیار عمل نباشد.
پر واضح است که انتصاب جوانان رانتی با چنین رویکردی نه تنها خدمت به جوانان نیست بلکه عملا با این کار سبب می شویم که اعتماد عمومی به جوانان نیز خدشه دار شود. باید از جوان‌هایی در جایگاه‌های مدیریتی استفاده کرد که آنها با توجه به شایستگی‌ یا تخصص در آن جایگاه قرار بگیرند و مدارج و مراحل مدیریتی را طی کرده باشند.
بنابراین دولت می‌بایست در روند انتصابات خود تجدیدنظر جدی داشته باشد و برای خدمت رسانی شایسته تر به مردم از مدیرانی استفاده کند که علاوه بر عنصر جوانی، باانگیزه و متخصص هم باشند وگرنه گره‌ای از مشکلات مردم با یک دولت پیر، خسته و ناتوان، مدیران ضعیف و اطاعت پذیر چه پیر باشند و چه جوان باز نخواهد شد. اینکه در انتصابات صرفا بخشدار و فرمانداری از یک شهرستان به شهرستان دیگر، مدیری از یک اداره کل به اداره کلی دیگر نقل مکان کند، چاره کار نیست.
همچنین فراموش نکنیم بخش اعظمی از معضلات امروز کشور ناشی از نادیده گرفته شدن نیروهای جوان و استفاده از مدیرانی است که بارها امتحان خود را پس داده و ثابت کرده اند که چیزی در چنته ندارند البته تا زمانی که به جوان به جای راه حل مشکلات به مثابه عنوان یک مشکل نگریسته شود همچنان سر نقطه اول خواهیم ایستاد.
7296/2007/

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/93237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد