پایگاه خبری تحلیلی نسیم گیلان

آخرين مطالب

از بی هنری تا تب ساسی! مقالات

از بی هنری تا تب ساسی!

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان- چند روزی است که پخش کلیپ هایی از دانش آموزان برای شادی با استفاده از آهنگ یکی از خواننده های به اصطلاح زیرزمینی و آن سوی آبی، ذهن بسیاری از مسوولان از سیاسی و فرهنگی را قلقلک داده است و تب ساسی تا جایی پیش رفت که هرکسی مسوولیت را بر دوش دیگری می اندازد و در این آشفته بازار بیش از آنکه مسوولانه به تحلیل اینگونه رخدادها بپردازند، با پیچیدن نسخه ای ضربتی و محکوم کردن های همیشگی سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند و همانگونه که در گذشته تجربه ثابت کرده است بعد هم مثل همه موضوعات اینچنینی همه چیز به فراموشی سپرده می شود تا رویداد بعدی و اظهارات دیگری که کلیشه ای گفته خواهد شد.
هر چند که شادی کردن هیچگاه در جامعه و ارزش های نهفته در دین و فرهنگ ایرانیان مزموم نبوده است بلکه شیوه ها و الگوها و روش ها گاهی دچار تردید و چالش و مشکل افرینی تفسیر شده است.
امروز درحالی معترض رسوخ چنین برنامه هایی در جامعه اسلامی بویژه محیط های آموزشی از مهد کودک ها تا دبیرستان و دانشگاه هستیم که می بایست به جای فرار به جلو با رفتارهای احساسی، کمی به عقب برگردیم و مروری بر نوع روش های آموزشی و اعمال رفتارهای سلیقه ای در برخورد با جامعه هدف در گذشته داشته باشیم یعنی جامعه هدفی که امروز متولیان امور در عرصه ها و صحنه های مختلف کشور از عالی ترین تا میانی و پایین، دستی بر آتش تصمیم سازی و تصمیم گیری دارند زیرا با کمی دقت بر روی سن همین دانش اموزانی که تصاویر آنان دراین کلیپ چند روز پیش و یا نمونه های دیگر مشاهده شده، نشان می دهد در مقطع سنی قرار دارند که محصول پرورش همان پرورش یافتگان سال های دهه 50 و 60هستند یعنی نسل های پس از انقلاب اسلامی که مسوولیت پرورش آنان با نسل پیش از آن بود که پس از انقلاب همه منتظر بودند چگونه نسلی برای آینده آموزش و پرورش خواهند داد و آن انتظاراتی بود که چندان غیر طبیعی نبود و باید متناسب با آرمان های انقلابی و آموزه های آن جامعه فردا بهتر از گذشته شکل می گرفت و این ماموریت بسیار خطیری بود که برای فردای ایران اسلامی همه دست به کار می شدند با تعهد و راهکارهایی که به ذهنشان می رسید .
اما متاسفانه در سال های پس از انقلاب اسلامی بنا به دلایل مختلف و حوادثی که بر این انقلاب و نظام نوپا از درگیری ها و فتنه های بدخواهان داخلی گرفته تا جنگ تحمیلی و فشارهای بیگانگان برای از پای درآوردن این ملت و آرمان های انقلابی آن گذشت، خلاء ها و غفلت های مختلفی در پرورش نسل بعد انقلاب اتفاق افتاد که شاید دلیل عمده آن درگیری های ذهنی دیگری بود که در متولیان امور و اولویت هایی که برای برون رفت از بحران ها وجود داشت، باشد و بر این اساس گاهی با در آمیختگی و آغشتگی مرز سلیقه های فردی و گروهی و سیاست های محفلی و محلی و برداشت های متفاوت از آنچه به عنوان راهکار انتقال ارزش ها می پنداشتند در مقابل روش های منطقی و اصولی برآمده از آموزه های دینی و اخلاقی و تجربیات و نیازهای نسلی، شاهد رفتارهای یکسویه نگر و تک بعدی در فرآیند آموزش نسل آموزش پذیر از یک سو و انتخاب گاهی افرادی نابلد و یا کم هنر برای انتقال ارزش ها و مفاهیم مورد نظر بودیم، که نتیجه آن در دو گانگی خاصی بروز کرد.
یعنی در فضاهای رسمی آنچه گفته و نوشته می شد به خوبی در برابرش سر تکان می خورد اما در خوب شنیدن و فهمیدن و عمل کردن کمی درنگ وجود داشت بطوریکه شاهد رفتارهای غیر از آنچه انتظار می رفت، بودیم و در این میان زندگی دوگانه ای بود که با جامعه همراه شد هر چند که در تحلیل این وقایع نباید بخش قابل توجهی از جامعه پویا و ادب اندیشه که در پرورش جوانان و نوجوانان این مرز بوم همت ویژه ای با شناخت دقیق از ظرفیت ها و ذائقه ها داشته اند را نادیده گرفت.
اما اگر امروز دغدغه هایی برای حفظ ارزش های جامعه وجود دارد، باید پذیرفت که از ابتدا در امر آموزش بدون توجه به نیازهای نسل آموزش پذیر متناسب با تغییر ذائقه و مطالبات سنی و شرایط اجتماعی و گاهی انتخاب ویژگی های تعلیم دهندگان به اشتباه رفته ایم و برای جبران باید به روش های اصلاحی بر اساس آموزه های صحیح دینی و مذهبی و دانش روز و نیاز نسل عمل کنیم و به یاد داشته باشیم که هر پدیده ای که در جامعه اتفاق می افتد، محصول مجموعه ای از زمینه ها و شرایط محیطی و زمانی دیگری است که باید به خوبی شناخت و براساس ان عمل کرد.
باید خوب تشخیص دهیم که نه تنها در گذشته در امر هویت سازی و توجه به خاستگاه جامعه هدف، خوب عمل نشده و با محدود کردن بخش هایی از نیاز ها و تاکید و پا فشاری بر برخی سلیقه ها موجب گردش نگاه همان نسل در تصمیم سازی های آینده و یا حتی بی تفاوتی در مقابل این مسوولیت مهم اجتماعی شد، بطوریکه با کم هنری و یا بی هنری در مدیریت شرایط و فضا، صحنه برای تاثیر گذاری هنرمندانه تفکر و ذائقه های دیگر واگذار شد و این درحالیست که تاریخ و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کشور، آنقدر ظرفیت های بالا در کنار عناصر ارزشمند و الگوهای رفتاری شایسته برای اثر گذاری بر ذائقه های متنوع جامعه دارد که نیازی به گردش در فراسوها نباشد اما در این مهم می بایست عناصر تصمیم ساز و تصمیم گیر واقع بینانه به نیاز نسل ها و استعدادهای آنان بنگرند و در مقابل امکانات و اختیارات پاسخگو باشند و بپذیرند که باید نسلی توانمند و سرمایه های اجتماعی پرورش داد و توانمند سازی و مهارت آموزی در زندگی بر اساس الگوهای شایسته، باید محور باشد و در پرورش نسل ها هنرمندانه پیش رفت تا نگران تب ساسی ها نبود.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نشانه نفوذ در صدا و سیما؛ حمله "وحید جلیلی" به بوی باران

چرا انتقاد از آملی لاریجانی تشدید شده است؟

چرا هجمه به آملی لاریجانی تشدید شده است؟

پیامدهای طرد چهره‌های محبوب از تلویزیون

حمله "وحید جلیلی" به مدیریت صدا و سیما

دو سناریو درباره افشای جلسات سری امارات و اسرائیل

پیروزی با کمترین هزینه

چرا اماراتی‌ها به سمت ایران آمدند؟

دستیار ویژه ریگان: کره شمالی هسته ای باقی خواهد ماند

بازار خودرو؛ انتظارات تورمی کمرنگ شده است

بازدهی منفی سکه و دلار در هفته گذشته

بزرگترین عملیات پهپادی یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان

پیروزی ایران با کمترین هزینه

العربی الجدید: امارات و عربستان عقل استراتژیک ندارند

جای خالی ایران در الگوی 1+ 5 در آسیای مرکزی

از سین کیانگ تا کشمیر؛ چالش مبنای سیاست خارجی

بازی تاج و تخت در اردوگاه سرخ ها

اولویت‌بندی پروژه های کشور به سبک نوبخت!

درمان ریزگردها بودجه نمی‌خواهد

جوانانی که برای کارگری به سلیمانیه و اربیل می روند

مدیرعامل پگاه: فراری نیستم

واکاوی خروج امارات از یمن

طرح مجلس برای تغییر قانون صداوسیما

بادامچیان: مرداد 75‌گفتم ناطق رای ندارد، الان می‌گویم اصلاح‌طلبان

بازگشت به زندان

صالحی امیری: ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه تحقیر نیمی از جامعه است

نکاتی درباره آزادی نفتکش ایرانی

دیکته اقتدار ایران

ریسک مداخله نظامی در هنگ کنگ

روی موج تخریب

صلح امریکایی- طالبانی بدون افغانستان

دولت سایه؟ - به‌اصولگرایان ربطی ندارد

معمای آزادی نفت‌کش ایرانی

کوربین علیه جانسون

بدعت جدید در سیاست آمریکا

تنها راه حل مشکلات کشور چیست؟

امید به پایان 6سال خصوصی‌بازی

صداوسیما و اصولگرایان مواجهه با لاریجانی‌ها را کلید زدند

وعده حذف بخاری‌های نفتی مدارس را یادتان است؟

بازارها در عصر دلهره

ذوق‌زدگی اصولگرایانه

کیهان: نفتکش ایران آزاد شد؛ مقاومت 20- مذاکره صفر

سرمقاله فرهیختگان/ آیا شورای نگهبان مخالف «حذف سود مرکب» از تسهیلات بانکی است؟

سرمقاله آرمان ملّی/ آزادی گریس1؛ نشانه حقانیت ایران

سرمقاله جمهوری اسلامی/ ضرورت تجدیدنظر در خصوصی‌سازی

سرمقاله شرق/ کدام کودتا، کدام رضا‌شاه

سرمقاله رسالت/ 2 واحد زبان‌شناسی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ راهکار آشتی بانک‌ها و مردم

سرمقاله ایران/ ضرورت تمایز میان جرم و سیاستگذاری

سرمقاله اعتماد/ بین تهران و واشنگتن