نسیم گیلان

آخرين مطالب

مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان:

گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است اقتصادي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان گفت: گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، تاب ادامه فعالیت را از برخی از این نوع رسانه‌ خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا-منطقه گیلان،وقتی داستان گرانی کاغذ پیش آمد جمع زیادی از اهالی رسانه و ناشران کتاب نگران شدند، چرا که احساس می‌شد این امر می‌تواند بر انتشار مداوم روزنامه‌ها و نشریات، یا حتی تعداد صفحات آنها تاثیر بگذارد و سرانه مطالعه از هم‌اکنون نیز پایین‌تر برود. البته خوشبختانه به مصداق ضرب المثل معروف "به مو رسید ولی پاره نشد" در آخرین روزهای پایان یافتن کاغذ در انبارها، با دستور معاون اول رییس‌جمهور برای سرعت بخشیدن در ترخیص کاغذ ار گمرک، به نظر می‌رسد جان تازه‌ای به مشاغلی که وابستگی مستقیم به کاغذ دارند دمیده شد.
حال این که چرا روال ترخیص کالا از گمرک تا این حد زمانبر است؟ یا این که چرا گفته می‌شود کاغذ با ارز 4200 تومانی توسط عده‌ای وارد شد اما واردکنندگان حاضر به توزیع نیستند و آن را انبار کرده‌اند از بحث‌های مهمی است که نیازمند پاسخ است .
گرچه در مقطع فعلی موضوع کاغذ کمی آرام شده است اما ناشران و مدیران مسئول نشریات و روزنامه‌ها و اهالی فرهنگ هم‌چنان در این زمینه دغدغه دارند.
کریم خرسندی مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان، در گفت و گو با ایسنا گفت: حذف یا ابقای ارز مبادله‌ای تاثیر چندانی در افزایش و کاهش قیمت کاغذ ندارد چراکه تا همین امروز هم تاجران و وارد کنندگان این محصول استراتژیک، به دلیل نبود نظارت و عدم شفافیت مشکلات امروز را به وجود آوردند.
وی با بیان این‌که ما بارها از وزارت ارشاد و هم‌چنین اداره کل ارشاد اسلامی استان خواستار بهبود اوضاع کاغذ شده‌ایم، ادامه داد: در حال حاضر شاهد کاهش ورقه‌های روزنامه‌ها بودیم و صاحبان نشریات ترجیح می‌دهند برای سرپا نگه داشتن رسانه خود از چاپ صفحات رنگی اجتناب کنند و فقط به چاپ سیاه و سفید صفحه روزنامه بسنده کنند.
خرسندی ادامه داد: گرانی کاغذ دغدغه‌ای بزرگ برای روزنامه‌های استان است و اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، تاب ادامه فعالیت را از برخی از این نوع رسانه‌ خواهد گرفت.
وی با اشاره به این‌که روزنامه‌ها که از یک طرف با کاهش درآمد آگهی مواجه هستند و از طرف دیگر کلیه اقلام چاپی و سایر هزینه‌های جنبی‌شان به صورت سرسام‌آوری درحال افزایش است، گرانی کاغذ تهدیدی جدی برای خراب‌تر شدن اوضاع اقتصادی روزنامه‌ها خواهد بود، تصریح کرد: باید با راه‌اندازی مجدد یارانه کاغذ و اعطاء حواله‌های خرید کاغذ همانند سال‌های گذشته دست واسطه‌ها را در زنجیره واردات کاغذ تا رسانه حذف کرد.
مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان با بیان این‌که روزنامه‌ها سندهای مکتوبی هستند که جزء هویت فرهنگی هر استان محسوب می‌شوند، گفت: فضای مجازی به اندازه کافی آسیب به روزنامه‌ها وارد کرد و ادامه گرانی کاغذ موجب خسارت های جبران‌ناپذیر به روزنامه‌ها خواهد شد.
خرسندی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب و تاکید ایشان بر ساماندهی بازار کاغذ، تصریح کرد: برای تحقق این امر مسئولان با درایت بیشتری باید تصمیم‌گیری کنند.
اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ بر روزنامه‌های محلی بیشتر از سراسری است
یونس رنجکش، مدیرمسئول روزنامه معین در گفت و گو با ایسنا، کاغذ را یکی از اقلام اساسی و مورد نیاز هر روزنامه، نشریه و رسانه مکتوب دانست و اظهار کرد: نوسانات بازار کاغذ و سایر اقلام چاپ و نشر علاوه بر کاهش شدید تیراژ روزنامه‌ها و گستره توزیع، روی مخاطبان نیز اثرگذار بوده است.
وی یکی از مهم‌ترین پیامدهای کمبود و افزایش قیمت کاغذ را افزایش قیمت تمام شده کار چاپ و نشر دانست و افزود: در حال حاضر برای هر شماره از نشریه هزینه بالایی می‌شود که این موضوع تاثیر بسزایی بر روی نیروهایی دارد که در این عرصه اشتغال دارند.
این فعال رسانه‌ای گیلان با بیان این‌که نوسانات بازار کاغذ وضعیت اشتغال در این عرصه را با چالش جدی مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید چالش در بخش اشتغال و درآمد موجب کاهش کیفیت رسانه‌ها خواهد شد.
مدیرمسئول روزنامه معین ادامه داد: دامنه اثرات منفی افزایش قیمت کاغذ هم از حیث قیمت تمام شده و هم از حیث کیفیت بر روی رسانه‌های محلی بیشتر از رسانه‌های سراسری است. هم‌چنین کاهش حقوق و دست مزد نیروها نیز آفت دیگری در بخش محتواست.
وی ادامه این روند را منجر به تعطیلی کامل اکثر روزنامه‌ها و نشریات دانست و یادآور شد: مهم‌ترین راهکار افزایش نظارت بر بازار عرضه کاغذ است، زیرا وقتی اعلام می‌شود کاغذ با ارز دولتی وارد شده، اما در بازار اثری از این کاغذها نیست، این معنی را می‌دهد که توزیع در جاهای دیگری صورت می‌گیرد و لذا می‌طلبد که نظارت‌ها بیشتر شود.
رنجکش با اشاره به کاهش ویژه نامه‌های استانی روزنامه‌های سراسری، اضافه کرد: برای این‌که به کار چاپ و نشر روزنامه ادامه دهم از هر کاغذی که در بازار موجود است استفاده می‌کنم و این خود به خود هزینه‌ها را بالا می‌برد.
وی با بیان این‌که از ابتدای سال تاکنون با افزایش 30 درصدی قیمت کاغذ مواجه هستیم، یادآور شد: در حال حاضر همه رسانه‌های مکتوب از کشوری و معروف گرفته تا محلی اقدام به کاهش تیراژ و تعداد صفحات نشریه خود کرده‌اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/95184/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد