نسیم گیلان

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد

آغاز فاز دوم مرمت مناره بازار گسگر/ ارتفاع30متری برج باز می گردد؟ مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت- فاز دوم مرمت مناره بازار که در زمان نهضت جنگل به جای برج دیده بانی از آن استفاده شده آغاز و به گفته مسئولان قرار است در فازهای بعدی ارتفاع 30 متری آن به این برج بازگردانده شود.

 ماذنه‌ای برای اعلام ساعت شرعی یا برج دیدبانی بوده، درست نمی‌دانیم اما افسانه‌های محلی دهستان طاهر گوراب از توابع شهرستان صومعه سرا می‌گوید؛ این منطقه حاکمی بنام «چهل گوش چمنی» داشت که قصد کرده بود با خدا مبارزه کند. بدین منظور برجی ساخت تا به آسمان برود.
می‌گویند، این برج 33 متری در زمان جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی به عنوان برج دیدبانی استفاده شده است برج 33 متری مناره بازار در زمان جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی به عنوان برج دیدبانی استفاده می‌شد . پر بیراه هم نیست از مناره بازار گسگر تا گوراب زرمیخ (که اسلحه خانه و مدرسه نظام جنگلیان بود) و از آنجا تا دهستان کسما ، مقر اصلی جنگلیان، فاصله چندانی نیست.
برای دیدن مناره بازار گسگر باید به دهستان طاهر گوراب در 5 کیلومتری مرکز شهرستان صومعه سرا بروید. اطراف برج را زمین‌های شالیزاری فرا گرفته و همین فضای باز به دیدن برج بیشتر کمک می‌کند. از جاده اصلی تا برج راه باریکی بیننده را به محل برج می‌رساند. اما درب اصلی برج، آن سوی راه فعلی است. ورودی برج بدون در است. اگر توان بالا رفتن از راه پله‌های بلند مناره را دارید، می‌توانید از راه پله‌های مارپیچ بالا بروید. دو دریچه نور فضای بیرون را به داخل می‌تاباند. در حال حاضر، مناره تزئینات خاصی ندارد. تنها یک مناره آجری مرتفع که در قسمت فوقانی مناره دو ردیف نقش هندسی تزئین شده دارد.
به یاد دارم «دکتر منوچهر ستوده» موفق به دیدن داخل برج نشده بود. آن زمان برج، دربی آهنی داشت. وی که دهه 40 از بناهای میراثی گیلان بازدید و تصاویر و یادداشت‌های خود را منتشر کرده، این مناره آجری را یکی از عجایب هفتگانه گیلان لقب داده است.

تصویری که نویسنده «از آستارا تا استرآباد» در کتابش منتشر کرده با مقایسه ارتفاع فعلی برج، نشان می‌دهد از ارتفاع مناره کاسته شده است. زمانی که ستوده از برج بازدید کرده بود بخش فوقانی فرو ریخته بود. با مقایسه ارتفاع نورگیرها تا بخش مرمت شده فعلی نشان می‌دهد، دست کم یک سوم مناره مرمت نشده و ارتفاع برج به اندازه قبلی بازنگشته است. «در بالای مناره که فعلاً روی در خرابی دارد، تزئینی آجری دیده می‌شود و پایین‌تر از آن نیز در دو ردیف تزئین دارد.» (ستوده، صفحه 195)
خچکو سفیر لهستان وقتی مناره را دیده، ارتفاع برج را 30 متر نوشته است، البته روایت‌هایی هم مبنی بر ارتفاع 33 متری مناره گزارش شده است. اما اکنون برج تنها 18 متر ارتفاع دارد. اگرچه گفته شده قدمت برج به دوره سلجوقی بر می‌گردد، اما آنچه در پرونده میراثی این اثر ثبت شده، قدمت آن را به زمان صفویه می‌رساند. آنچه مسلم است، این بنای آجری از زمان صفویه تاکنون توانسته هوای مرطوب گیلان را دوام آورد. اما زلزله تابستان 1369 منجیل سبب 12 متر دیگر از ارتفاع برج را فروریخت.
ثبت مناره بازار در فهرست آثار ملی در بهمن 78
کارشناس مسئول ثبت بناهای میراثی اداره کل میراث فرهنگی گیلان درباره قدمت این مناره به خبرنگار مهر می‌گوید: مناره آجری گسگر ، قدمت صفوی دارد. این مناره در شهرستان صومعه سرا، روستای مناره بازار 9 کیلومتری غرب شهر قرار دارد.
مهدی میرصالحی با اشاره به تخریب مناره در زلزله منجیل می‌افزاید: 12 متر از ارتفاع این مناره در زلزله منجیل فرو ریخت و تنها 13 متر بخش تحتانی سالم مانده است و بعد از زلزله، پرونده میراثی این اثر آماده و برای ثبت در آثار ملی پیشنهاد شد ولی با تأخیر 10 ساله در نهایت در بهمن 1378 و به شماره 2681 ثبت ملی شد.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه از بانی و سال احداث این مناره اطلاعاتی در دست نیست. اما در کتاب ولایت دارالمرز نوشته لوئی رابینو (کنسول انگلیس در رشت در اوایل قرن بیستم) افسانه‌ای به نقل از خچکو سفیر لهستانی الاصل دربار روسیه تزاری که در زمان محمد شاه قاجار به ایران و صفحات شمالی یعنی گیلان و مازندران سفر کرده روایتی از این برج هست. که فردی بنام «چهل گوش چمنی» آن را ساخته است.

قدمت مناره به دروه صفویه باز می‌گردد
میرصالحی می‌افزاید: فردی بنام چهل گوش چمنی در گیلان سندیت ندارد. ولی با توجه به توصیفات « خچکو » که در اوایل حکومت قاجار برج را دیده، می‌توان گفت، قدمت برج به زمان صفویه می‌رسد. خچکو وضعیت مناره را اینگونه توصیف می‌کند (در مناره بازار بر سر راه گسگر مناره‌ای قرار دارد که بدنه آن را کسی سوراخ کرده و سر آن خراب و قسمتی از آن افتاده است. احتمال دارد این مناره را به منظور نگهبانی ساخته باشند. ارتفاع آن به سی متر می‌رسد.)
این کارشناس ادامه می‌دهد: در دوره افشاریه و زندیه در گیلان به لحاظ بی ثباتی سیاسی به مسائل عمرانی کمتر توجه شده بنابراین می‌توان احتمال داد این بنا در دوره صفویه ساخته شده باشد زیرا در آن زمان غرب گیلان، توسط خاندان اسحاقی اداره می‌شد.
میرصالحی مصالح به کار رفته در مناره را آجر و ملاط ساروج عنوان و می‌افزاید: آجر به کار رفته در این بنا به ابعاد 29 در 21 سانتی متر و ضخامت 4.5 سانتی متر است. مقطع این مناره دیواره‌ای و هر چقدر به طرف بالا حرکت کنیم از قطر دایره تشکیل دهنده کاسته می‌شود در این مناره از طریق یک در ورودی که در جهت جنوبی قرار دارد می‌توان به داخل مناره راه یافت.

آغاز مرحله دوم مرمت مناره بازار
دایره بیرونی مناره در پایه به 19 متر می‌رسد که با احتساب ضخامت 1.30 سانتی متر دیوار قطر داخلی مناره در ارتفاع 10 متری از سطح زمین به 2.5 متر می‌رسد در سمت شرق یک نورگیر با ابعاد ارتفاع نورگیر یک متر عمق نورگیر 1.30 متر و پهنای نورگیر 10 سانتی متر در ارتفاع 6 متری از سطح زمین تعبیه شده است.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا با اشاره به فاز اول مرمت این مناره به خبرنگار مهر می‌گوید: سال گذشته با اعتبار 15 میلیون تومان از اعتبارات میراث فرهنگی، محوطه سازی و سنگفرش اطراف مناره را آغاز شد.‌ سال گذشته با اعتبار 15 میلیون تومان از اعتبارات میراث فرهنگی، محوطه سازی و سنگفرش اطراف مناره را آغاز شد.
علیرضا مهرگان ارتفاع فعلی برج را 18 متر عنوان و می‌افزاید: فاز دوم مرمت مناره بازار گسگر در هفته میراث فرهنگی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی گیلان و فرماندار شهرستان صومعه سرا آغاز شده است. در فاز دوم، درب ورودی مناره نصب شده و با اعتبار 50 میلیون تومانی، باقی سنگ فرش ورودی مناره نیز به پایان می‌رسد.
مدیر میراث فرهنگی شهرستان صومعه سرا ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده فاز دوم پروژه به پایان رسیده و در فازهای بعدی ارتفاع واقعی برج بازگردد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/95259/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان