نسیم گیلان

آخرين مطالب

درراستای برنامه ملی کنترل فشار خون بالا:

368 هزار نفر در گیلان کنترل فشار خون شدند اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - رشت - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار، 368 هزار نفر در این استان تحت پوشش برنامه ملی کنترل فشار خون قرار گرفتند.

محمد عباسی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری رژه خودرویی وسایط نقلیه عمومی و امدادی در راستای اجرای برنامه ملی کنترل فشار خون در گیلان در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت: تاکنون حدود 50 درصد از جامعه هدف در این استان، غربالگری فشار خون شدند.
وی با بیان اینکه تاکنون 10 درصد از افراد تحت پوشش در برنامه ملی کنترل فشار خون در گیلان مبتلا به این بیماری شناسایی شدند، افزود: در این برنامه افراد شناسایی شده مبتلا به فشار خون به مراکز بهداشتی درمانی برای دریافت خدمات تخصصی تر معرفی می شوند.
وی با اشاره به اهمیت کنترل فشار خون و پیشگیری از این بیماری موسوم به مرگ خاموش خاطر نشان کرد: افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی در هر سنی می‌توانند با در درست داشتن کارت ملی با حضور در مراکز مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های گیلان مراجعه کنند.‌
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بیان داشت: یک هزار و 840 تیم ثابت و سیار در سطح استان گیلان با حدود پنج هزار و 500 نیرو با همکاری سازمان های دولتی و خصوصی در اجرای برنامه ملی کنترل فشار خون در این استان فعال است.
وی با ارایه توصیه های ورزشی به مبتلایان به فشار خون توضیح داد: یکی از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به فشارخون بالا به همراه افزایش سن، چاقی، دخانیات، استرس، وابستگی به الکل ورژیم غذایی نادرست، کم تحرکی است، انجام فعالیت ورزشی مداوم در کاهش ابتلا به بیماری قلبی نقش کلیدی دارد.
عباسی با بیان اینکه با انجام فعالیت ورزشی نه تنها می توان از ابتلای به بیماری قلبی پیشگیری کرد، تصریح کرد: چربی و فشارخون بالا را می توان با فعالیت ورزشی کنترل کرد و از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری و یا آن را کنترل کرد.
رژه خودرویی وسایط نقلیه عمومی و امدادی در راستای اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون (غربالگری فشارخون) در استان گیلان، امروز یکشنبه در رشت برگزار شد.
برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون با هدف شناسایی، کنترل، مراقبت و ارجاع موارد به پزشک، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا از هجدهم ماه جاری همزمان با سراسر کشور در گیلان آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد.
تمامی افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی می‌توانند برای دریافت خدمات رایگان سنجش فشارخون از ساعت هشت تا 14 و 16 تا 20 به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌های گیلان مراجعه کنند.
پیش بینی می‌شود که در اجرای بسیج ملی فشار خون در گیلان، حداقل 750 هزار نفر تحت غربالگری فشار خون قرار گیرند و 150 هزار مورد جدید فشار خون بالا، در استان شناسایی شود.
یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری فشارخون مصرف بیش از اندازه نمک است، عاملی که می‌تواند افراد را در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دهد، بر اساس آمار، متوسط مصرف نمک روزانه در کشور ما 11 گرم است در حالی که بر اساس استاندارد، بایستی پنج گرم باشد، تنها 12 درصد افراد در کشور در رژیم غذایی شأن میزان مصرف نمک را رعایت می‌کنند.
فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتست، اما هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.
بیشتر افراد مبتلا به فشارخون بالا حتی زمانی که فشارسنج، میزان خطرناکی را نشان می‌دهد، هیچ نوع علائم و یا نشانه‌ای از این بیماری ندارند، اگر چه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند، اما این علائم تا زمانی که فشارخون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.
چاقی، اضافه وزن، سیگارکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی حاوی نمک زیاد با چربی اشباع شده و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس (به ویژه در طولانی مدت)، عوامل ژنتیکی (اگر یکی از والدین و یا هر دو دچار فشارخون بالا باشند، خطر ابتلای فرد به فشار خون بیشترست)، مصرف قرص‌های ضد حاملگی، استروییدها و بعضی از انواع داروهای مهارکننده اشتها و پشت میز نشینی از جمله دلایل ایجاد فشار خود بالاست.
7286 / ‏6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/98744/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان