نسیم گیلان

آخرين مطالب

از «زنگنه» تا پاکت زردِ «آبه» مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
از «زنگنه» تا پاکت زردِ «آبه»
٦
٠
اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
همه ‌چیز طوری ترتیب داده شده‌ بود که هیچ قرابت و شباهتی با جلسات پیشین نداشته ‌باشد. علی ربیعی احتمالا همان دوشنبه‌ای که از طبقه هشتم ساختمان کوثر پایین آمد و راهی پاستور شد، تصمیم گرفت که صدر تا ذیل سخنگویی دولت را متحول کند گر چه در آن جلسه غیرخبری به نظر نمی‌رسید آنچنان که باید و شاید برنامه‌ای مدون داشته ‌باشد.
یکشنبه 7 بعدازظهر اولین نشست خبری سخنگوی جدید دولت برگزار شد؛ نشستی که همه روال معمول و مرسوم را برهم زد. پیش از علی ربیعی زمانی که محمدباقر نوبخت این مسوولیت را برعهده داشت، جلسات سخنگو 10 صبح روزهای سه‌شنبه در طبقه هشتم ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار می‌شد؛ جایی که عمدتا روند و فرآیند «چک و خنثی» به صورت محدودتری نسبت به حیاط پاستور انجام می‌شود اما ربیعی که به نظر می‌رسد می‌خواهد هیچ چیز یادآور خاطرات جلسات سخنگویی نوبخت نباشد این جلسه را به حیاط پاستور- جایی که بعد از اتمام جلسه هیات دولت محل عبور و مرور وزرا و معاونان است- منتقل کرد و البته همین کار هم باعث شد فرآیند چک و خنثی مثل چهارشنبه‌های دولت، طولانی‌تر شود؛ از همین روی ساعت و محل برگزاری همان چیزی بود که در اولین جلسه باعث اعتراض خبرنگاران شد.
حیاط دولت اما هیچ شباهتی به روزهای چهارشنبه نداشت و برای سخنگو و خبرنگاران جایگاه ویژه‌، صندلی‌ها و سایه‌بان‌های سفید در نظر گرفته شده ‌بود. ربیعی با کت‌ و ‌شلوار «هاکوپیان» که به شوخی گفت برای این جلسه خریده وارد حیاط شد؛ با اغلب خبرنگاران حاضر خوش و بش کرد و دست داد و سپس پشت تریبون رفت. کوتاه سخن گفت و تلاش کرد به سوالات خبرنگاران در مدت زمان کوتاه اختصاص داده‌ شده نیز مختصر پاسخ دهد. او از کسانی که به سوالات‌شان پاسخ داده نشده خواست تا پرسش‌های‌شان را ایمیل کنند تا پاسخ‌های اختصاصی دریافت کنند؛ رویه‌ای جدید و البته مدرن که ربیعی تلاش دارد، انجام دهد.
همه آنچه در جلسه سخنگوی دولت، بعدازظهر روز گذشته اتفاق افتاد با تمام جلسات 5 سال گذشته متفاوت بود. گویی «برادر عباد» بیش از آنکه راه و رسم سلف خود را در پیش بگیرد، تلاش دارد خاطرات دوران سخنگویی عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات را زنده کند. سخنگویی که با خبرنگاران دولت خوش و بش می‌کند، آنها را با اسم کوچک خطاب قرار می‌دهد و پشت دوربین همان است که پشت تریبون.
علی ربیعی روز گذشته از مجادله روحانی و زنگنه، قیمت بنزین، رتبه‌بندی فرهنگیان، تصویب لوایح اف‌ای‌تی‌اف و سی‌اف‌تی، تفکیک وزارتخانه‌ها یا انتخاب قائم مقام بازرگانی، تسهیلات مسکن، دستاوردهای سفر آبه، لایحه شفافیت گفت و بر «گفت‌وگو» تاکید کرد. او آمده تا همان‌ طور که خود نیز اذعان دارد «رابطه عاطفی» مردم و دولت را ترمیم کند و «صدای گروه‌های خاموش و بی‌تریبون را بیش از گذشته» بشنود.
اگر مجادله‌ای هم بوده من خبر ندارم
علی ربیعی در آغاز به پرسشی در مورد برخی حواشی مطرح شده در ارتباط با خداحافظی وزیر نفت از جمع وزرای دولت پاسخ داد: «آقای زنگنه از وزرایی هستند که علاوه بر ایفای نقش در تولید و فروش نفت که در شرایط فعلی از موضوعات بسیار جدی و اساسی ماست، در سایر موضوعات دولت هم همیشه فعالانه حرف زدند، نظر داشتند و از وزرای کلیدی بوده‌اند. البته همه وزرا کلیدی هستند ولی آقای زنگنه با توجه به تجارب‌شان از وزرای کلیدی ما محسوب می‌شوند و چنین بحثی در دولت مطرح نیست؛ البته تا وقتی که من یادم هست همیشه اسم زنگنه در مجلس مطرح بود. اسم من و زنگنه همیشه در استیضاح‌ها مطرح بوده و امیدوارم آقای زنگنه در دوران باقی مانده دولت هم نقش مهمی را ایفا کند.» او وقتی با این پرسش مواجه شد که آیا مجادله لفظی میان روحانی و زنگنه در جلسه هیات دولت رخ داده اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت لااقل تا زمانی که من حضور داشتم چنین اتفاقی رخ نداده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز با توجه به کاهش صادرات و فشاری که تحریم‌های امریکا برای جلوگیری از فروش نفت به ایران وارد می‌کند، گفت: «در این دوره تاریخی نقش زنگنه برای ما با ارزش خواهد بود. همه ما باید در این مسیر به او کمک کنیم. هرچند استیضاح حق مجلس است ولی نمایندگان محترم هم باید کمک کنند. وجود افراد کارشناس و صاحب‌نظر که در مشکلات، نفت تولید می‌کنند، می‌تواند صنایع
پایین دستی نفت را گسترش دهد. افراد باید به بازارهای جهانی آشنا باشند و بتوانند در فروش نفت به ما کمک کنند. این موضوعی بسیار حائز اهمیت است.»
او در ادامه درباره سوال یکی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت لایحه شفافیت نیز توضیح داد: «اتفاق خوبی که دو روز قبل افتاد، لایحه شفافیت بود که رییس‌جمهوری این لایحه را برای بررسی به مجلس ارسال کردند و این لایحه با وضعیت ما و شما بیشترین سنخیت و سازگاری را دارد. این لایحه یک مطالبه عمومی و به ویژه جامعه رسانه‌ای کشور بوده بنابراین همه باید کمک کنیم لایحه شفافیت هرچه زودتر در مجلس شورای اسلامی تصویب و به بهترین شکل اجرا شود. با اجرای این لایحه بیش از دستگیری‌های موردی و بیش از درخواست‌های انضباطی، ایجاد ساختارهای منظم، فرهنگ‌سازی و ایجاد شفافیت در ارتقای سلامت نظام اداری و جلوگیری از فساد موثر خواهد بود. این لایحه ساختارسازی مناسبی برای ارتقای سلامت نظام اداری ما خواهد بود و فکر می‌کنم این لایحه روابط غیرمتعارف و غیرقانونی را کاهش خواهد داد.»
رد FATF یعنی قطع کامل روابط بانکی
ربیعی همچنین از ورود هیات بلندپایه از روسیه به کشور خبر داد و گفت: «به گفته وزیر نیرو، کمیته مشترک ایران و روسیه در تهران و اصفهان تشکیل می‌شود به همین منظور هیات بزرگ روسی با یک یا دو وزیر به ایران سفر می‌کنند. این پانزدهمین کمیسیون مشترک با سیاست‌های از شرق تا غرب است که با توجه به شرایط امروز می‌تواند موثر باشد. در این سفر 250 نفر از بخش خصوصی روسیه و همچنین بخش دولتی در حوزه‌های مختلف حضور خواهند داشت.» او در ادامه با اشاره به تاکیدها برای تصویب لوایح در ارتباط با FATF، اظهار کرد: «دوستان در دنیا به ما تاکید می‌کنند که اگر هر چه بیشتر به سمت بهانه ‌دادن کمتر و شفافیت بیشتر در امور مالی حرکت کنیم، بیشتر به نفع ما است. قطعا در دولت با نگاه‌های مختلف ابعاد زیان‌آور این لوایح در نظر گرفته شده و در جهت زدودن زیان‌های احتمالی لوایحی که از سمت دولت رفته، تلاش شده است. منتظریم ببینیم چگونه مصلحت، تشخیص داده می‌شود اما این را هم اعلام می‌کنیم که اگر نتوانیم در قالب این چارچوب‌ها حرکت کنیم، زمینه برای قطع کامل همکاری‌های بانکی فراهم می‌شود. ما در این لوایح بهانه‌ای می‌دهیم که حتی بانک‌های ایرانی در خارج از کشور هم نتوانند فعالیت کنند.»
سخنگوی دولت یادآور شد: «البته آن بخش‌هایی که لازم بود در هیات دولت تصویب شود و حرکت‌مان را به این سمت نشان دهیم، تصویب و در دو نشست قبلی دولت این مصوبات انجام شد. مجلس هم تا امروز مغایرتی در این زمینه اعلام نکرده است. بنابراین بهتر است خودمان، خودمان را تحریم نکنیم. مجمع اختیارات قانونی خود را دارد ولی مجلس نیز در چارچوب اختیارات خود این لایحه را تصویب کرده است. دولت به تصویب این لایحه اصرار دارد و نفع مردم را در تصویب این مصوبه می‌داند. ما اطمینان داریم این توانایی در دولت وجود دارد تا از میزان تبعات منفی این لوایح کاسته شود.»
ربیعی همچنین خبر داد که تاکنون هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نگرفته و قرار نیست این تغییر خارج از ساختار بودجه انجام شود. ربیعی خبر داد که رتبه‌بندی معلمان در 6 ماه دوم سال انجام می‌شود. او همچنین با اشاره به لزوم تفکیک وزارتخانه‌ها تاکید کرد اگر این اتفاق رخ ندهد معاونت بازرگانی انتخاب خواهد شد. سخنگوی جدید دولت البته به سفر آبه به تهران نیز اشاره کرد و گفت این سفر بعد از 41 سال نوعی دستاورد به حساب می‌آید و البته در مورد پاکت زرد همراه نخست‌وزیر ژاپن هم که حاشیه‌هایی ایجاد کرده ‌بود گفت هیچ پیام دیپلماتیکی اینگونه رد و بدل نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/98940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو که با عاشقان درد آشنایی

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه