نسیم گیلان

آخرين مطالب

همایش استانی حفظ حقوق بیت المال در لاهیجان برگزار شد اجتماعي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - لاهیجان - همایش استانی حفظ حقوق بیت المال با محوریت جلوگیری از تغییر کاربری و ساخت و سازهای غیرمجاز در لاهیجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس کل دادگستری استان گیلان روز دوشنبه گفت: این همایش امروز با همت مسئوولان شهرستان لاهیجان، فرمانداری و رئیس دادگستری لاهیجان و ادارات متولی اراضی ملی، منابع طبیعی و امور آب استان گیلان باحضور دهیاران، بخشداران و شوراهای محلی و شهر و روستا، مدیران متولی دستگاه‌های قضائی ودادگستری استان گیلان برگزار شد و هم اندیشی خوبی در این جلسه بین مردم و مسؤولان بدست آمد.
احمد سیاوش پور افزود: مشکلات و گرفتاری‌های عرصه‌های منابع طبیعی و ملی در این جلسه از سوی مدیران و مسئولان دادگستری بیان شد و موضوع چالش‌ها مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای مناسب را اعلام کردند و در بحث حفظ حقوق بیت المال از جمله منابع طبیعی و سواحل دریا و توجه خاص به مباحث زیست محیطی استان، به جمع بندی مشترکی رسیدند که همسو و همگرا بودن مسئولان در این موارد گام بسیار مثبتی به شمار می رود و خوشبختانه در استان این همگرایی عملیاتی شده که نمونه بارز آن تنظیم و تدوین سه شیوه نامه‌ای است که با همت استاندار و دستگاه قضائی و دستگاه‌های نظارتی تهیه شده که اجرا شدن آن برای مردم استان گیلان بسیار موجب خیر و برکت خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: تداوم این جلسات می‌تواند اثرات بسیار مثبتی داشته باشد و وجود حساسیت جمعی در حفظ حقوق بیت المال گامی مثبت در جهت فرهنگ سازی عمومی به شمار می رود و این حساسیت‌ها بین مردم و مسئولان نسبت به حفظ بیت المال به یک فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود و با ایجاد حساسیت و تبلیغ و بیان مطلب منجر به فرهنگ سازی خواهدشد.
وی اظهارداشت: امروز مردم در عرصه حضور دارند و حساس هستند و این توقع وجود دارد هم دهیاری‌ها و هم شوراهای محل در زمینه‌های حفظ بیت المال بیشتر تلاش کنند و از این گنجینه با ارزش استان‌های شمالی برای منافع زودگذر و سودآوری که مضر است و پشت آن تخریب وجود دارد، حفاظت شود.
سیاوش پور یکی از مشکلات استان های شمالی کشور را بحث پسماند و زباله دانست و گفت: به تازگی نزدیک به دومیلیون و 500 هزار نفر گردشگر به استان کم وسعت گیلان سفر کردند و باید مدیران دولتی بویژه به پسماندها و تصفیه خانه این استان‌ها توجه خاصی داشته باشند و هرچه زودتر این معضلات را ساماندهی کنند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد حساسیت و فرهنگ سازی و توجه به موضوع بیت المال مهم است افزود: حفظ جنگل‌ها و منابع ملی جزو منویات مقام معظم رهبری است و هرسال ایشان به مناسبت های مختلف روی این موضوع به مردم و مسئولان تاکید می فرمایند که حفظ بیت المال و منابع طبیعی باید با حساسیت دنبال شود.
در این جلسه همچنین فرماندار شهرستان لاهیجان اظهارداشت: شوراها و دهیاری‌ها در خاکریز اول تصمیم‌ها درخصوص تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازها قرار دارند، که در این زمینه همه مسئول هستیم و باید به مشکلات حوزه مسئولیتی خود توجه کنیم.
سیداسماعیل میرغضنفری افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر در استان گیلان و در شهرستان لاهیجان زمین خواری، تغییرات کاربری در مناطق روستایی و تجاوز به حرایم رودخانه‌ها و سواحل مشکلاتی برای جامعه و حاکمیت ایجاد کرده و در چند سال قبل مقام معظم رهبری دستور صریح و قاطعی را به همه دولتمردان و حاکمیت صادر کردند که بعد از آن در چارچوب قانون و دستگاه قضایی باید با آن برخورد شود.
وی از مدیران و مسئولان دادگستری استان و شهرستان لاهیجان بخاطر تشکیل چنین همایشی قدردانی و اظهارامیدواری کرد که خروجی مناسبی از این جلسه حاصل شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این جلسه گفت: از یک میلیون و 400 هزار هکتار وسعت گیلان یک میلیون و 17 هزار هکتار معادل 70 درصد آن اراضی ملی است که چنین سرزمینی در دنیا بی نظیر است و از این اراضی ملی 565 هزار جنگل هیرکانی و 224 هزارهکتار مرتع است و اکوسیستمی که بالاترین تعادل را دارد.
محسن یوسف پور با اشاره به اینکه قطع درختان جنگلی در استان ممنوع شده افزود: در سال های 96و 97 حتی پروانه قطع یک درخت داده نشده است.
وی با اشاره به زراعت چوب، تصریح کرد: جنگل طبیعی واحد تولید چوب نیست و باید از جنگل های دست کاشت زراعت چوب صورت گیرد و بیش از پیش در استان توسعه زراعت چوب دنبال می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این زمینه اظهار داشت: روزانه 450 تن پسماند در شرق گیلان تولید و توسط دهیاری ها و بخشداران مدیریت می شود و سه دهه است از سوء مدیریت در پسماند صحبت می شود ولی در عمل هیچ اتفاقی نمی افتد.
محمدپور به برنامه های حفاظت محیط زیست برای تالاب های استان گیلان اشاره کرد و افزود: محیط زیست گیلان برنامه احیای تالاب ها را در دست اقدام دارد و دنبال بهره برداری اقتصادی و ارتقای جایگاه زیست محیطی این تالاب هاست.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 236 هکتار از اراضی ملی در استان گیلان توسط محیط زیست رفع تصرف شده است.
6029/‏2007/‏

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/98996/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان