نسیم گیلان

آخرين مطالب

سه‌گانه مدیریت ارزی کشور مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سه‌گانه مدیریت ارزی کشور
٥٩٧
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بازار متشکل معاملات ارزی به‌منظور سامان‌دهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به‌صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی معامله شوند. این بازار با استقبال کارشناسان و صاحب‌نظران مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که از آن به‌عنوان آرزوی 70ساله سیستم ارزی کشور نام بردند.
ساختار این بازار براساس مطالعات و بررسی‌های بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک‌ها و صرافی‌ها تهیه و مجمع مؤسس این شرکت، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در دی سال گذشته آغاز به کار کرده است. مدل کلی بازار متشکل ارزی به‌نحوی طراحی شده که در مرحله اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه‌اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.
بااین‌حال، با وجود وعده‌های مکرر از ابتدای سال برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی، این بازار به‌دلیل طی فرایند تأسیس شرکت و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، در مراحل پایانی ورود به بازار ارز و سامان‌دهی قیمت قرار دارد.
صرافان یکی از بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی هستند. آخرین نشست هماهنگی از سلسله‌نشست‌های عملیاتی‌کردن این بازار با حضور آقای عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، صرافان و صاحب‌نظران اقتصادی روز شنبه در بانک مرکزی برگزار شد.
در‌همین‌زمینه آقای محمود شکسته‌بند، مدیرعامل شرکت بازار متشکل ارزی، در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» درباره آخرین وضعیت عملیاتی‌شدن این بازار گفت: با‌توجه‌به طی فرایند نهایی، به‌زودی این بازار کار خود را آغاز خواهد کرد. البته، تلاش ما این است نهایتا در هفته اول تیر، این بازار کار خود را آغاز کند.
وی با بیان اینکه هیجان‌ها و نابسامانی‌های بازار ارز باعث شد بانک مرکزی به فکر سامان‌دهی و تشکیل بازاری بیفتد که در آن، نرخ واقعی خریدوفروش صرافان مشخص شود، افزود: بازار متشکل ارزی بین صرافان و خریداران قرار می‌گیرد. با‌توجه‌به اینکه معاملات در این بازار واقعی هستند، هیجان‌های کاذب نمی‌تواند بر نرخ‌ها اثر بگذارد؛ درنتیجه قیمت‌ها در بازار ارز کشور به‌ثبات می‌رسد.
25میلیون تومان؛ حق عضویت صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی
مدیرعامل شرکت بازار متشکل ارزی درباره نتایج آخرین نشست صرافان و صاحب‌نظران با رییس کل بانک مرکزی گفت: در این نشست، حق عضویت برای آن دسته از صرافانی کاهش پیدا کرد که ازنظر مالی امکان پرداخت مبالغ هنگفت را نداشتند. ازاین‌رو، این حق عضویت را از 100میلیون تومان به 25میلیون تومان تقلیل دادیم.
شکسته‌بند «شفافیت»، «کشف نرخ» و «ثبات قیمت ارز» را سه‌گانه مدیریت ارزی عنوان کرد و ادامه داد: هدف اصلی از تشکیل این بازار، تثبیت نرخ ارز است و به نتایج مطلوب آن بسیار امیدواریم.
با‌این‌حال، پیش‌از‌این نیز رییس کل بانک مرکزی از به‌کارگیری تدابیر لازم برای مقابله و خنثی‌کردن فشارهای اقتصادی آمریکا با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم خبر داده بود و یکی از برنامه‌های خنثی‌سازی فشارهای اقتصادی را تلاش برای حفظ و تقویت ثبات نسبی بازار ارز ازطریق عملیاتی‌کردن بازار متشکل ارزی و تقویت و ارتقای عملکرد سامانه نیما و تأمین تراز ارزی کشور عنوان کرد.
در‌عین‌حال، آقای رضا ترکاشوند، دبیر کانون صرافان، چندی پیش ایجاد بازار متشکل ارزی را آرزوی 70ساله اقتصاد ایران و سیستم ارزی تلقی کرده بود. وی با اشاره به مشکلات ارزی کشور تأکید کرد: بانک مرکزی دو اقدام مؤثر برای کنترل بازار ارز انجام داده است: اولین اقدام تسهیل واردات ارز است که این کار با اصلاح مقررات پیشین شکل گرفت. پیش‌از‌این، واردات ارز تا سقف 10هزار دلار مجاز بود؛ اما با مجوزی که بانک مرکزی از سران قوا دریافت کرد، صرافان می‌توانند باتوجه‌به نیازشان ارز وارد کشور کنند. دومین اقدام مجازشدن ورود طلا به کشور به‌وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی است. دبیر کانون صرافان با استقبال از تصمیم بانک مرکزی برای راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: تشکیل چنین بازار شفافی برای ازبین‌بردن مشکلات ارزی ضرورت داشت؛ بازاری که در آن عرضه و تقاضا، خریدار و مشتری و محل تأمین پول و محل انتقال آن مشخص باشد.
براساس این گزارش، نابسامانی در بازار ارزی کشور از ماه‌های پایانی سال 96 آغاز شد و تکانه‌های تداوم آن و التهابات ارزی به اقتصاد کشور نیز ضربه زد. در‌این‌بین، تغییر مدیریت در بانک مرکزی ایجاد فصل جدیدی از سامان‌دهی ارزی در کشور بود و مجموعه اقدامات در‌این‌زمینه، ازجمله تدوین دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز و ایجاد بازار متشکل معاملات ارزی، بخشی از سیاست‌های سکاندار ساختمان لاجوردی میرداماد تابه‌امروز بوده است. این اقدامات درکنار برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای اصلاح نظام پولی کشور، نویدبخش استمرار ثبات در بازار پول و ارز کشور خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/99215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

جمع‌آوری و دستگیری 528 معتاد و سوداگر مرگ طی 2 روز در گیلان

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

مرگ جوان صومعه‌سرایی هنگام حرکات نمایشی با موتور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

رقابت بیش از 11 هزار داوطلب گیلانی در 2 گروه آزمایشی

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

برگزاری 740 برنامه ویژه هفته عقیدتی سیاسی در گیلان

افزایش غیر منطقی تعرفه برق با شعار سال هم‌ خوانی ندارد

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر