نسیم گیلان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٠
٠
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
دفتر ایام به شدت در تلاطم است، به گونه‌ای که به یک چشم به هم زدن، یک چهارم از برگ‌های تقویم سال 98 نیز سپری شد. با سپری کردن هفته جاری آخرین هفته بهار را پشت‌سر گذاشتیم و از هفته آینده تابستان به روی ما آغوش می‌گشاید. عمر ما می‌گذرند و ایکاش که حاصل و دستاوردی در خور ارائه به خالق هستی به همراه داشته باشند. به فرمایش مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام: قبورنا تبنی و ما تبنا
یا لیتنا تبنا قبل ان تبنی
«قبرهای ما ساخته می‌شود در حالیکه ما هنوز توبه نکرده‌ایم؛ کاش پیش از آنکه قبرهای ما ساخته شود، توبه کنیم.»
این هفته رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید فرانسه در تهران به اروپایی‌ها تذکر داد که هنوز فرصت برای تصمیم‌گیری جهت اجرای تعهدات آنها در قبال برجام وجود دارد و زمان محدودی از مهلت 60 روزه آنها باقیست و بهتر است از این فرصت استفاده کنند والاّ باید منتظر ورود ایران به مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی باشند. این سخن هنگام بازدید خبرنگاران از مجتمع آب سنگین اراک معنا شد و سخنگوی سازمان انرژی اتمی به اروپا هشدار داد شمارش معکوس برای عبور از ذخیره 300 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده آغاز شده و در تاریخ 6 تیرماه از این سقف عبور می‌کنیم و آب سنگین تولیدشده در اراک نیز از این پس دیگر صادر نشده و در داخل به مصرف خواهد رسید.
این اقدام جمهوری اسلامی ایران در پی تعلل یکساله طرف اروپایی در اجرای تعهدات برجامی‌ آلمان، فرانسه و انگلیس اتخاذ شده و براساس پاراگراف 26 و 36 برجام و حقوق مندرج برای کشورمان صورت می‌گیرد. بنابراین اروپایی‌ها باید تا فرصت دارند، تصمیم‌گیری کنند و نگذارند کاسه صبر ایران لبریز شود.
مقامات آمریکائی که در ادعای خود مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو کشتی نفتی در دریای عمان با شکست مواجه شده‌اند، دیروز بار دیگر این ادعا را مطرح کرده و گفتند مین دریائی پیدا شده در آب‌های دریای عمان شبیه مین‌های ساخت ایران است! آنها در این ادعا نیز با ناکامی مواجه خواهند شد و این جنگ روانی که با همدستی رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات به راه انداخته‌اند نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.
بررسی اهم رویدادهای خارجی هفته را با حادثه مرگ محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر آغاز می‌کنیم. اواخر روز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها از مرگ ناگهانی محمد مرسی در جریان محاکمه‌اش خبر دادند. آنچنانکه منابع دولتی مصر اعلام کرده‌اند محمد مرسی در جریان دادگاه، ابتدا بیهوش می‌شود و سپس در بیمارستان جان می‌سپارد. به گفته خانواده مرسی، منابع دولتی به فاصله کم از مرگ مرسی، وی را در محلی در شرق قاهره به خاک سپردند و تنها به همسر و فرزندان وی اجازه حضور در مراسم را داده‌اند. برخی ناظران نحوه مرگ مرسی را مشکوک به قتل دانسته‌اند. مرسی در سال 92، توسط ژنرال سیسی که در آن زمان وزیر دفاع دولت مرسی بود از ریاست‌جمهوری عزل شد. سیسی در پی به قدرت رسیدن، مرسی را به زندان انداخت و 6 سال وی را در سیاه‌چال حبس نمود و پس از محاکمه‌های صوری و ناعادلانه مرسی را به اعدام محکوم کرد. سرانجام سه‌شنبه گذشته مرسی در جریان جلسه محاکمه‌اش درگذشت.
محمد مرسی زندگی سیاسی پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت.
مرسی قبل از اینکه در سال 1391 به عنوان اولین رئیس‌جمهور دوره پس از رژیم نظامیان انتخاب شود از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین و رئیس حزب عدالت و آزادی وابسته به اخوان بود. وی در جریان انقلاب علیه رژیم مبارک فعال بود. با اینحال، مرسی پس از رسیدن به جایگاه ریاست جمهوری سیاستهای بحث‌برانگیزی را پیش گرفت. در دوره مرسی، افراطی‌های سلفی فعال شدند و ابتکار عمل را به دست گرفتند و اقدامات شنیعی را صورت دادند که بسیاری از ناظران، این اقدامات را از علل اصلی سقوط مرسی دانسته‌اند. شهادت شیخ شحاته از رهبران شیعه مصر که به طرز فجیعی توسط سلفی‌ها به قتل رسید در سایه سیاست‌های مرسی صورت گرفت. نزدیکی به رژیم صهیونیستی و کوبیدن جبهه مقاومت در منطقه از دیگر سیاستهای مرسی بود که مردم مصر را از انتخابشان سرخورده کرد و این سیاستها بود که زمینه را برای روی کار آمدن کودتاچیان هموار نمود. برقراری روابط تنگاتنگ با رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز از اشتباهات مرسی بود.
مرسی قدر آرای مردم مصر را ندانست و اشتباهات بزرگی که در سیاست داخلی و خارجی مرتکب شد به چنین سرنوشتی مبتلا شد.
این هفته، مقتدی صدر رئیس جریان صدر و ائتلاف سائرون که در انتخابات سال گذشته بیشترین آرا را کسب کرد به دولت عبدالمهدی ضرب‌الاجلی 10 روزه داد تا وزرای باقیمانده کابینه را تکمیل کند.
پیش از این، آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عراق نیز نسبت به تبعات تشدید اختلافات سیاسی در عراق هشدار داده بود. آیت‌الله سیستانی در پیامی که توسط نماینده‌اش مطرح شد با اشاره به سالروز صدور فتوای جهاد کفایی، از مردم عراق به جهت جانفشانی در مبارزه علیه گروه تکفیری داعش تقدیر کرد.
آیت‌الله سیستانی در پیام خود تاکید کرد تداوم منازعات سیاسی بر سر منافع، فرصت را به هسته‌های پنهان داعش می‌دهد تا دوباره امنیت را برهم زنند.
در پی این هشدارها، مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته اعلام کرد همه پست‌های باقیمانده تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود.
در تحولی دیگر، روز گذشته نخست‌وزیر عراق هرگونه فعالیت نیروهای خارجی در خاک آن کشور را ممنوع اعلام کرد.
عادل عبدالمهدی در بیانیه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد هرگونه نیروی خارجی از اقدام و تحرک در داخل خاک عراق بدون اجازه و توافق دولت منع می‌شود.
این هفته، حملات تدافعی نیروهای یمنی موجب تعطیلی دو فرودگاه مهم عربستان شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: در پی حملات شدید پهپادهای ما فرودگاه‌های «ابها» و «جیزان» در جنوب عربستان فعالیت خود را متوقف کردند.
این مسئول یمنی هشدار داد در صورت ادامه تجاوز عربستان و همدستانش، در روزهای آینده اقدامات شدیدتری در انتظار متجاوزان خواهد بود.
یگان پهپادی و موشکی یمنی‌ها در پاسخ به حملات ائتلاف متجاوز، بیش از 10 عملیات علیه فرودگاه‌ها و تاسیسات نفتی عربستان، تنها در یک ماه اخیر انجام داده است.
گسترش این حملات، در میان ائتلاف متجاوز نگرانی ایجاد کرده و موجب رسوایی این ائتلاف شده است که با در اختیار داشتن انواع تجهیزات پیشرفته نظامی، اکنون هر روز متحمل ضربات سنگینی می‌شوند. در پی این تحولات، ناظران مسائل یمن از تغییر تدریجی در معادله جنگ یمن سخن گفته‌اند.
در هفته جاری از سوریه نیز خبر رسید آمریکا و عربستان که از تمامی حربه‌ها علیه حکومت سوریه استفاده کرده و ناکام مانده‌اند توطئه جدیدی را در شرق سوریه آغاز کرده‌اند. به این صورت که مسئولان سعودی و آمریکایی اخیراً به شرق سوریه سفر کرده و با عشایر این منطقه دیدار نموده‌اند. تلاش این هیات آن بوده است که با استفاده از ابزار پول عشایر را علیه دولت سوریه بشورانند که البته طبق گزارشات منتشر شده در این توطئه نیز ناکام مانده‌اند.
یک مسئول سوری با اشاره به این توطئه اعلام کرد که سفر «ثامرالسبهان» وزیر مشاور سعودی به همراه «جونل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا به دیرالزور با خشم و واکنش غیرمنتظره عشایر عرب منطقه مواجه شده است.
«حیدرالحمادی» از شیوخ سرشناس دیرالزور تاکید کرده است به جز عده قلیلی، عشایر سوریه مخالف حضور فرستاده عربستان و آمریکا هستند و آن را مداخله در امور ملی خود می‌دانند و پول وی را نیز نپذیرفته‌اند.
تلاش برای تحریک عشایر شرق سوریه، از آخرین اقدامات دشمنان سوریه محسوب می‌شود که مایوسانه می‌کوشند از ابعاد رسوایی شکست در سوریه بکاهند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/99562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان