نسیم گیلان

آخرين مطالب

آتلانتیک گزارش داد: بهانه تراشی های بولتون علیه ایران مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
آتلانتیک گزارش داد: بهانه تراشی های بولتون علیه ایران
٠
٠
دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پیتر بینارت-آتلانتیک| هنجارهای جریان اصلی خبرنگاری به چالش کشیدن مفهوم خودساخته آمریکا به عنوان یک کشور عاشق صلح را دشوار می سازد. اما حقیقت دوست نداشتنی این است: در طی تاریخ ایالات متحده آمریکا همواره به کشورهایی حمله کرده است که تهدیدی برای آن به شمار نمی رفتند. و رهبران آمریکایی همواره از یک سری پیش زمینه ها برای توجیه چنین جنگ هایی استفاده کرده اند. این همان کاری است که دولت ترامپ و به ویژه جان بولتون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در حال حاضر مشغول به انجام آن هستند.
برای بیش از یک دهه، بولتون به طور پیوسته از جنگ با ایران سخن گفته است. تنها چیزی که در این یک دهه تغییر کرده، دلایلی بوده که او برای توجیه چنین جنگی ارائه داده است.
در ژانویه 2007 جورج دابلیو. بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا سپاه پاسداران ایران را به حمایت از حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق متهم کرد. تحلیلگران بریتانیایی و آمریکایی بعدتر درباره اطلاعات مقامات بلندپایه بوش مبتنی بر اینکه ایران محرک جریان های شورشی در عراق بوده، ابراز تردید کردند. با این حال طبق گزارش ها، دیک چنی معاون رئیس جمهوری در مباحثات در کاخ سفید حملات هوایی علیه اردوهای آموزشی شورشیان توسط ایران در عراق را خواستار شده و بولتون که یک سال پیش از آن دولت بوش را ترک کرده بود از این ایده استقبال کرد.
اما این تازه شروع بولتون بود. او در 2008 ادعای دیگری را برای توجیه حمله به ایران مطرح کرد: «جدای از حملات به نیروهای آمریکایی در عراق، آنها به طالبان در افغانستان کمک می کنند.» در طی سال های بعد از آن مشخص شد این توجیه پایه و اساسی نداشته است، اما عطش او به جنگ از بین نرفت. او در 2012 تا 2015 بارها بمباران ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور را خواستار شد. بولتون از زمان انتساب به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ همچنان به همین الگوی رفتاری ادامه داده است. او با همراهی مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای حمله به ایران بهانه های متفاوت می آورند و وقتی یکی کارگر نمی افتد، بهانه ای دیگر می یابند.
ماه سپتامبر گذشته طبق گزارش های منتشر شده یکی از گروه های تحت حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد حمله کرد. جیم ماتیس وزیر دفاع وقت این حمله را بی اهمیت خواند و توانست از واکنش به آن با یک حمله تمام عیار آمریکایی ممانعت کند؛ اما نتوانست بولتون را از سخنرانی درباره آن باز دارد.
این روند همچنان ادامه یافت و با خروج یکجانبه ترامپ از برجام، اعمال تحریم ها علیه ایران، زدن برچسب سازان تروریستی خارجی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، لغو معافیت برخی مشتریان ایران از تحریم های نفتی و اعمال تحریم های جدید بر معاملات فلزات و صنایع پتروشیمی ادامه یافت و موجبات ترس در واشنگتن و در وزارت دفاع آمریکا را فراهم آورد.
از ماه مه به بعد تقریبا همه تحولات موجب نگرانی و وحشت پنتاگون می شوند. تایمز در مطلبی نوشت که مقامات نظامی در جلسات خصوصی به کاخ سفید درباره این مساله هشدار داده اند که کمپین اعمال فشار حداکثری علیه ایران تحریم کننده است و نیروهای ایالات متحده و منافع آمریکا در خاورمیانه را به خطر می اندازد. کوری شیک یک مقام پیشین دولت بوش گفت: «همه دولت های اروپایی معتقدند که افزایش تهدیدها از سوی ایران که شاهد آن هستیم، واکنشی به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای و تلاش ها برای وادار کردن ایران به تسلیم در خصوص دیگر مسائل است.»
ظاهرا برنامه این بوده که آنقدر ایران تحریک شود تا شرایط برای توجیه حمله ایالات متحده را فراهم آورد. کریم سجادپور کارشناس ایران در کارنگی اهدا برای صلح بین المللی گفت: «ایران بارها و بارها از سوی دولت ترامپ ضربه خورده و ماه هاست که هشدار می دهد که این ضربات عواقبی خواهند داشت.»
یکی از این عواقب تصمیم اخیر ایران به نقض برخی محدودیت های تعیین شده در برجام در رابطه با ذخایر اورانیوم غنی شده است. یک سخنگوی بولتون این تصمیم ایران را «باج گیری هسته ای» خواند که باید «با افزایش اعمال فشار بین المللی» به آن پاسخ داد. ریاکاری مقامات ایالات متحده حیرت انگیز است. دولت ترامپ پس از اعمال تحریم های شدید علیه ایران و در نتیجه محروم کردن این کشور از منافع اصلی که در برجام به آن وعده داده شده بود، اکنون ایران را به دلیل نقض احتمالی توافقی تهدید می کند که به طور یکجانبه از آن خارج شده و برای بیش از یکسال گذشته آن را نقض کرده است.
ترامپ خودش حملات به نفتکش ها در منطقه خلیج فارس را یک اتفاق جزئی توصیف کرده، اما معلوم نیست بتواند تنش هایی را که مشاورانش به طور سیستماتیک به آن دامن می زنند، کاهش دهد. در همین حال، بولتون و پومپئو به آخر بازی خود نزدیک شده اند. آنها از سال گذشته تاکنون به دنبال توجیه جنگ با ایران بودند و به نظر می رسد بالاخره موفق شده اند ایران را به نقض بخش هایی از برجام تحریک کنند.
در بیش از یک قرن گذشته، این اظهار بی گناهی دروغین یکی از ویژگی های اصلی هر جنگ غیرمنتظره آمریکایی بوده است. و این بی گناهی دروغین همان چیزی است که آمریکایی ها در صورتی که حقیقتا مخالف جنگ با ایران هستند، باید آن را به چالش بکشند.
ترجمه طلا تسلیمی

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/99866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد