نسیم گیلان

آخرين مطالب

بحث انتقال آب خزر به سمنان هنوز به نتیجه نرسیده است سياسي

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که مطالعه برای احداث 100 سد در حال انجام است، گفت: در حال حاضر ظرفیت مخازن سدها 50 میلیارد مترمکعب است و هرچه سد جدید احداث شود، ظرفیت هم بالا می‌رود .
  قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با بیان این‌که 61 درصد ایران اقلیمی خشک یا نیمه‌خشک دارد، اظهار کرد: این نوع اقلیم همیشه با خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های ناگهانی همراه است. سال 1397 خشک‌ترین سال 50 سال اخیر و سال جاری ترترین سال 50 سال اخیر محسوب می‌شود و این نشان می‌دهد که کشور دچار تغییرات اقلیمی شده است .
استفاده از آب قابل برنامه‌ریزی
وی با تاکید بر این‌که نه سال‌های پر آب ما را هیجان‌زده کند و نه سال‌های کم‌آب باید ناامیدمان کند، اظهار کرد: باید از آب قابل برنامه‌ریزی استفاده کنیم و مصرف کنندگان باید در این مورد با یکدیگر توافق کنند. به عبارت دیگر زمانی که ترسالی رخ می‌دهد باید آب را نگه داشت و به آب برنامه‌ریزی اضافه کرد .
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر این‌که سیل از موضوع تنش آبی کم نمی‌کند، اظهار کرد: تنش آبی شامل دو محور تأمین و توزیع آب می‌شود. امسال وضعیت تأمین آب بهتر است، اما در زمینه‌ی آبرسانی مشکلات همچنان پابرجاست و امیدواریم با اعتباراتی که امسال تخصیص داده شده بخشی از این مشکلات برطرف شود .
حدود 90 درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود
وی با بیان این‌که با بیان این‌که هفت درصد آب ایران در بخش شرب مصرف می‌شود، گفت: این در حالی است که حدود 90 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود و باید در این حوزه صرفه‌جویی صورت گیرد .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی وزارت نیرو، وزارت کشور و محیط زیست مساله زیرکشت حل شود .
تقی‌زاده خامسی تاکید کرد: نمی‌توانیم در منطقه‌ای که آب شرب شهروندان و روستاییان دچار مشکل است اجازه دهیم که کشت برنج انجام شود .
مخازن سفره‌های زیرزمینی 130 میلیارد مترمکعب کسری دارد
وی در ادامه با تاکید بر این‌که منابع آبی کشور محدود است، اظهار کرد: مخازن سفره‌های زیر زمینی آبی کشور 130 میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی‌شوند، زیرا ما حدود 10 سال خشکسالی داشتیم .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به بارندگی‌های اخیر کشور، ادامه داد: ما به دلیل بارندگی‌ها 76 میلیارد مترمکعب ورودی آب داشتیم، اما همه این میزان را نتوانستیم نگه داریم .
تقی‌زاده خامسی اضافه کرد: بخشی به تالاب‌ها و بخشی به دریاها رفته است. مخازن سدها می‌تواند کلاً 50 میلیارد مترمکعب آب نگه دارند که از این میزان 20 درصد آن برای سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته می‌شود .
وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کرد، گفت: پیش‌بینی وضعیت آب و هوا 10 روزه بوده و در این بازه زمانی قابل اتکاء است .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که ذینفعان توقع دارند وزارت نیرو آب را در اختیار آنان قرار دهد، اظهار کرد: این در حالی است که ما افقی از آینده نداریم، هیچکس نمی‌تواند به صورت مستند بگوید که سال آینده خشک است یا تر و ما مجبوریم تا به عدد قابل اتکاء برای سال آینده نرسیده‌ایم آب را نگه داریم .
تقی‌زاده خامسی تاکید کرد: از همه ذینفعان تقاضا داریم به هشدارهای مدیران آب در استان‌ها توجه کنند و اجازه دهند بر پایه آب برنامه‌ریزی شده برنامه‌ریزی کنیم .
وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، گفت: در ابتدای انقلاب، 12 درصد روستاها آب پایدار داشتند که این میزان در حال حاضر به 75 درصد رسیده است. در ابتدای انقلاب حدود 27 تصفیه‌خانه آب داشتیم که این تعداد در حال حاضر به 142 تصفیه‌خانه رسیده است .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: همچنین تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب چهار عدد بود که اخیراً 221 امین تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسید. در دولت فعلی حدود شش میلیون نفر در روستاها به آب پایدار دسترسی پیدا کردند .
تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که در دولت دوازدهم هفته‌ای به 32 روستا آبرسانی می‌شود، افزود: مصرف آب شرب در شهرها و روستاها هفت میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است که می‌تواند چهار میلیارد و نیم پساب داشته باشد و ما حدود یک میلیارد و 200 میلیون پساب تولید می‌کنیم و قصد داریم این میزان را به صنعت واگذار کنیم .
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: طبق این برنامه بخش آبخوان بخش کشاورزی از 1200 به 2200 میلیون مترمکعب می‌رسد و سایر پساب‌ها که در روستا قرار دارند فرآیند سختی دارند و ترجیح می‌دهیم بخش خصوصی وارد این حوزه شود .
320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با بیان این‌که به طور کلی حدود 808 هزار حلقه چاه در کل کشور وجود دارد اظهار کرد: 320 هزار حلقه غیرمجاز است و کل برداشت آب به صورت مجاز، 49 میلیارد مترمکعب و به صورت غیرمجاز 7.3 میلیارد مترمکعب است .
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر این‌که آبخوان‌های زیرزمینی در خطر هستند، ادامه داد: یکی از برنامه‌های وزارت نیرو این است که چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیف شود، البته از 320 هزار چاه غیرمجاز 220 هزار چاه زیر 20 متر است و برداشت قابل توجهی از آنها صورت نمی‌گیرد .
وی با بیان این‌که برداشت غیرمجاز از 97 هزار چاه باید تعیین تکلیف شود، گفت: باید نسبت به چاه‌های پرمصرف غیرمجاز تعیین تکلیف صورت بگیرد، زیرا امسال که در خشکسالی نیستیم بهترین زمان برای این کار است .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر این‌که موضوع چاه و آب با معیشت مردم سروکار دارد، توضیح داد: برخورد پلیسی با مردم جواب نمی‌دهد و حتماً باید با مذاکره باشد. با راه‌اندازی بازار آب می‌توانیم کاری کنیم که مردم در تنگنا قرار نگیرند .
به گفته تقی‌زاده خامسی نیمی از چاه‌های غیرمجاز در مازندران، گیلان و آذربایجان غربی قرار دارند .
وی در ادامه با انتقاد از گسترش صنایع آب‌بر در استان‌هایی که با چالش آبی درگیر هستند، عنوان کرد: درخواستی است مبنی بر این‌که 700 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان منتقل شود .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: هزینه این کار 100 هزار میلیارد تومان بوده و مقرون به صرفه نیست. در این سه استان سالانه 11 میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود که اگر 10 درصد صرفه‌جویی شود به یک میلیارد و 100 میلیون می‌رسد .
احداث 100 سد در حال مطالعه
تقی‌زاده خامسی در ادامه با بیان این‌که ظرفیت مخازن سدهای کشور 50 میلیارد مترمکعب است، اظهار کرد: احداث 100 سد در حال مطالعه است و هر میزانی که سد احداث شود ظرفیت هم افزایش خواهد یافت .
وی با تاکید بر این‌که احداث سد نیاز به اعتبار به اعتبار و زمان دارد، گفت: اگر در همین وضعیت باشیم و بتوانیم سیلاب را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم آن را مدیریت کنیم .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که چرخه برای نخستین‌بار پیک لحظه‌ای 8300 را تجربه کرد، اظهار کرد: این موضوع در 100 سال اخیر اتفاق نیفتاده بود. بارندگی‌های اخیر باعث شد برخی سدها، سه مرتبه پر و خالی شوند، اما طوری برنامه‌ریزی شد که حتی به یک نفر هم خسارت جانی وارد نشد .
تقی‌زاده خامسی به این سوال که آیا برای سد 100 مذکور اعتبار خاصی در نظر گرفته شده است، پاسخ داد: اعتبار معمولی که هرساله اختصاص می‌یابد در نظر گرفته شده است .
کاهش تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی
وی با بیان این‌که در سال 1397، 336 شهر در تنش آبی بودند، اظهار کرد: در این سال 35 میلیون نفر با تنش آبی درگیر بودند. امسال بارندگی‌هایی که صورت گرفت تقریباً 100 شهر از تنش آبی خارج شدند و تعداد شهرهایی که با تنش آبی درگیر بودند به 233 شهر با جمعیت 28 میلیون نفر کاهش پیدا کرد .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از تخصیص 100 میلیون یورو برای آبرسانی به روستاها خبر داد و گفت: امسال بیشتر مسأله‌ی آبرسانی مطرح است و از نظر تأمین آب مشکلی وجود ندارد. در این راستا 100 میلیون یورو برای آبرسانی به روستاها و 50 میلیون یورو برای مقابله با تنش آبی در نظر گرفته شده است .
آخرین وضعیت برداشت ایران از رودخانه هیرمند
تقی‌زاده خامسی در ادامه با اشاره به وضعیت مذاکره با افغانستان در مورد رودخانه هیرمند، اظهار کرد: معاهده‌ای بین ایران و افغانستان در سال 51 امضا شد که طبق آن ایران در سال‌های نرمال اجازه دارد 820 میلیون مترمکعب آب از هیرمند برداشت کند. پس از آن کمیسیون حدود 20 جلسه داشت که در هیچکدام برای عملیاتی کردن این معاهده به جمع‌بندی نرسیدند .
وی ادامه داد: ایران و افغانستان درباره میزان آبی که ایران برداشت می‌کند توافق ندارند و برای مثال در حالی که افغانستان می‌گوید ایران سه میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌کند ایران رقم 300 میلیون مترمکعب را مطرح می‌کند .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در این راستا در آخرین جلسه قرار شد دو طرف ابزاری نصب کنند که بتوانند آب خروجی را اندازه‌گیری کنند. همچنین قرار شد در مورد مرکز تحقیقات آب که پیش از این بنا بود ساخته شود صحبت‌هایی صورت بگیرد .
آخرین وضعیت انتقال آب از دریا به استان‌های کم‌آب
تقی‌زاده خامسی در ادامه با بیان این‌که بحث انتقال آب از خزر، عمان و خلیج فارس به استان‌های کم‌آب اخیراً مطرح شده است، گفت: اگر طرح قابل توجیحی ارائه شود، وزارت نیرو از آن استقبال می‌کند، اما دولت نمی‌تواند تضمینی برای خرید آب بدهد .
وی با تاکید بر این‌که برای اجرای این طرح همه مسائل زیست محیطی باید رعایت شود، ادامه داد: انتقال آب به سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان و غیره مطرح شده است، اما دولت تضمینی برای خرید نمی‌دهد .
تقی‌زاده خامسی در مورد انتقال آب خزر به سمنان نیز توضیح داد: این بحث هنوز به نتیجه نرسیده و نهایی نشده است. باید به این توجه کرد که اکثر آب شیرین کن‌ها وارداتی هستند و با توجه به قیمت ارز، قیمت تمام شده آب بسیار بالا می‌رود .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که بخش صنعت می‌تواند برای انتقال آب از خلیج فارس، دریای عمان یا خزر به صورت اقتصادی عمل کند، تصریح کرد: اما این موضوع در کشاورزی و آب شرب توجیه ندارد .
لایروبی همه رودخانه‌ها اقتصادی نیست
وی در ادامه در مورد لایروبی سدها و رودخانه‌ها اظهار کرد: طی سه سال گذشته به طور کلی 12 درصد از اعتباری که برای این محصول در نظر گرفته شده تخصیص داده شده است .
تقی‌زاده خامسی با تاکید بر این‌که لایروبی در همه جا اقتصادی نیست، توضیح داد: در هیچ جای دنیا سدها را لایروبی نمی‌کنند و لایروبی همه رودخانه‌ها هم جواب نمی‌دهد و گاهی تأثیر معکوس می‌گذارد .
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از مذاکره با یک شرکت خارجی برای لایروبی کارون خبر داد و گفت: برای لایروبی کارون به صورت اختصاصی با یک شرکت خارجی در حال مذاکره هستیم و برای لایروبی اروند هم با عراق مذاکره می‌کنیم .
موافقت قوه قضائیه با پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها
وی با اشاره به پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها اظهار کرد: قوه قضائیه حمایت کامل خود را از پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز اعلام کرده است .
تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که حریم و بستر رودخانه دو موضوع مختلف از یکدیگر هستند، ادامه داد: در بستر هر رودخانه اجازه انجام هیچ ساخت‌وسازی داده نمی‌شود، اما می‌توان حریم را تعریف کرد و بر مبنای آن ساخت‌وساز انجام داد .
طرح آمایش بر محور آب در انتظار سازمان برنامه
وی در مورد آخرین وضعیت طرح آمایش بر محور آب گفت: سازمان برنامه و بودجه قرار بود این موضوع را مطالعه و تا اول تابستان ارائه دهد، اما هنوز اقدامی نکرده است. این طرح باید آماده شود و همه دستگاه‌ها ملزم شوند آن را رعایت کنند .
تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که وزارت نیرو هنوز نتوانسته است روی اعداد پایه با ذینفعان به توافق برسد، اظهار کرد: با توافقی که در کارگروه سازگاری با کم‌آبی صورت گرفته امیدوارم سرانجام به اعداد پایه برسیم .
به گفته وی یکی از مشکلاتی که وزارت نیرو با آن مواجه است این است که درخواست تخصیص آب از سوی استانداران بسیار فراوان است .
جزئیات راه‌اندازی بازار آب
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با اشاره به راه‌اندازی بازار آب، اظهار کرد: همواره بیشترین مصرف در حوزه کشاورزی بوده و مصرف آب شرب و صنعت نیز با افزایش جمعیت افزایش یافته و نیاز به توسعه دارد .
تقی‌زاده خامسی ادامه داد: برای تأمین این توسعه پیشنهاد انتقال آب از طریق دریا و تأمین آب جدید مطرح می‌شود که بسیار گران و پرریسک است .
وی در مورد راه‌اندازی بازار آب توضیح داد: برای تأمین آب شرب و صنعت و تغییر نوع مصرف از کشاورزی به دو حوزه مذکور باید مکانیزمی تشکیل شود که این انتقال آب صورت بگیرد، در واقع بازار آب اجازه می‌دهد مناطق مختلف نیاز خود را از منابع محلی و داخلی تأمین کند. یعنی می‌توانند بخشی از آب را داخل بازار به فروش برسانند یا بخشی از آن را به صورت مجازی در جایی به نام بانک سرمایه گذاری کنند .
ابلاغ شیوه واگذاری پساب شهرها
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از ابلاغ شیوه واگذاری پساب شهرها در هفته جاری خبر داد و گفت: بخش خصوصی از این استقبال می‌کند و صنعت می‌تواند از آن به خوبی بهره‌برداری کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/99986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد