نسیم گیلان
مشترک گرامي مراقب جيبتان باشيد
چهارشنبه 13 بهمن 1395 - 12:29:58 PM
ايرنا
گيلان انلاين- موضوع آن است که مشترکان تلفن همراه تا حدود سه هفته پيش از کسر مبالغي تحت عنوان ارزش افزوده يا خدمات مبتني بر محتوا اطلاع نداشتند اما سازمان تنظيم مقررات راديويي گرچه دير ولي سرانجام سه اپراتور تلفن هاي همراه را ملزم به اعلام کسر مبالغ به مشترکين کرده است.
يکي از معترضان به مبالغ بالاي کسر شده گفت : ديروز به فاصله چند ساعت سه پيامک براي من ارسال شد مبني بر اينکه مشترک گرامي مبلغ سه هزار ريال بابت سرشماره اي، با تائيديه دريافتي از حساب شما کسر گرديد.
وي اظهار کرد : با مراجعه به دفتر پيشخوان مطلع شدم که طي يک دوره 40 هزار تومان بابت ارزش افزوده يا خدمات مبتني بر محتوا براي من محاسبه شده و اکنون براي شکايت از اين مسئله و درخواست قطع اين سرويس ها ، به امور مشترکين مراجعه کرده ام .
اين شهروند گيلاني افزود: گرچه سرويس هاي مذکور قطع شد اما در اين مدت بدون اطلاع هزينه زيادي به ما تحميل شد و ديگر جبران هم نمي شود.
يکي ديگر از مراجعه کنندگان مدعي بود که مبالغي بابت سرويس هايي که او اصلا درخواست نکرده و يا اينکه خدمات دهنده هزينه بالاي کسر شده را اعلام ننموده ، از او کسر شده است.
وي اظهار کرد : شکايت در اين زمينه نيز وقت گير است و من فرصت پي گيري آن را ندارم ضمن اينکه تکليف افراد بي سواد که ممکن است اصلا از اين مساله مطلع نشوند، چيست؟
شماري از مشترکان اپراتور دوم نيز با ابراز گله مندي از اتمام سريع شارژ ريالي تلفن خود، عنوان کردند جرئت نمي کنيم سيم کارت را شارژ کنيم چون حتي اگر صحبت هم نکنيم، به سرعت از طريق پيامک هاي مختلف از شارژ کسر مي شود.
روابط عمومي اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات گيلان ، مسئوليت پاسخگويي به اين امر را به عهده اداره مشترکين تلفن همراه استان دانست.
رئيس اداره مشترکين تلفن همراه گيلان که با وجود مشغله هاي فراوان در اين باره گفت : پيامک هاي ارسالي براي مشترکين تلفن همراه از طرف هر سه اپراتور به سه دسته تقسيم مي شود.
احمد رجايي اظهار کرد : هزينه پيامک هاي ارسالي شخص به شخص به عهده ارسال کننده است و پيامک هاي تبليغاتي ارسالي از طريق پنل هاي خريداري شده از سوي شرکت ارتباطات سيار نيز هزينه اي را به دريافت کننده تحميل نمي کند.
وي خاطرنشان کرد: پيام هاي شامل ارزش افزوده که اکنون تحت عنوان خدمات مبتني بر محتوا از آن ياد مي شود، از سوي چند شرکت طرف قرارداد با ارتباطات سيار براي مشترکين ارسال مي شود و هزينه به عهده مشترک است.
رجايي تصريح کرد : شرکت ارتباطات سيار اين دسته از پيام ها را دعوت مي داند که موضوع به مشترک اعلام و او در صورت تمايل با ارسال عددي عضو و از آن پس مبلغي بابت اين پيامک ها از مشترک کسر مي شود.
وي خاطرنشان کرد: تا سه هفته قبل، مشترک از کسر مبالغ اطلاع نمي يافت اما بر اساس اعلام سازمان تنظيم مقررات راديويي به سه اپراتور تلفن همراه، از اين پس بايد کسر مبالغ به مشترکين اعلام شود.
به گفته رجايي، آگاهي يافتن مشترکين از کسر اين مبالغ موجب شده که عده کثيري براي قطع اين سرويس ها و جلوگيري از هزينه به دفاتر مراجعه کنند.

**براي جلوگيري از کسر هزينه چه بايد کرد
شرکت ارتباطات سيار اعلام کرد که براي کسب اطلاعات در خصوص پيامک هاي فعال خود از طريق شماره گيري # 800 * و سپس ارسال عدد يک اقدام کنيد.
مشترکين براي حذف پيامک هاي مبتني بر محتوا مي توانند از طريق گوشي تلفن همراه با شماره گيري عدد 1 يا کلمه OFF ( به صورت حروف بزرگ) و ارسال پيامک به سرشاخه پيامک، ارسال پيامک بدون متن به 8999 و ارسال عدد يک، گرفتن کد *8999# و ارسال عدد 1( انگليسي) ، تماس با مرکز ارتباطات سيار کد 9990 يا مراجعه به ادارات مشترکين تلفن همراه اقدام کنند .

** اطلاع رساني نکردن، نقض آشکار حقوق شهروندي
مديرکل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري و دبير کارگروه حقوق شهروندي گيلان نيز پنهان کاري صورت گرفته در اين زمينه را نقض حقوق شهروندي دانست .
يونس رنجکش متذکر شد: شفاف سازي يکي از حقوق مردم است و دستگاه هاي خدمات رسان بايد نوع خدمات و هزينه هاي اخذ شده را به مردم اعلام کنند تا مردم در انتخاب يا رد اين خدمات ، مختار باشند .
وي با بيان اينکه يکي از حساسيت هاي رئيس جمهوري بابت حقوق شهروندي شفاف سازي در جامعه است، خاطرنشان کرد : طبق موازين و قانون اساسي دانستن حق مردم است .
به گفته رنجکش، بر اين اساس همه دستگاه هاي اجرايي اعم از دولتي و خصوصي مي بايست حقوق شهروندان را رعايت کنند و اولين گام براي احقاق اين حقوق ، اطلاع رساني و شفاف سازي بمنظور زمينه سازي براي حق انتخاب مردم است.
دبير کارگروه حقوق شهروندي گيلان اظهار کرد : قطعا دستگاه هاي نظارتي و قضايي در صورت شکايت مردم به اين موارد رسيدگي مي کنند .
رنجکش خاطرنشان کرد : بر اساس وظيفه نظارتي در بحث حقوق شهروندي مکاتباتي با شرکت ارتباطات سيار انجام داده و تلاش مي کنيم از اين پس، جلوي اجحاف به مشترکين گرفته شود.
بايد توجه داشته باشيم ممکن است پيوستن به سرويس هاي مختلفي که در زيرنويس هاي گوناگون برنامه هاي تلويزيوني ، پيام هاي حمايت از باشگاه هاي ورزشي، فال ، قرعه کشي و ... به شهروندان پيشنهاد مي شود، هزينه بر باشد از اين رو ، قبل از ارسال پيامک و پيوستن به سرويس هاي مختلف، هزينه هاي مترتب بر آن را محاسبه کنيد.
در عين حال، سرويس دهندگان نيز بايد مشترکان را از مبالغي که بابت هر پيامک از آنها کسر مي شود، آگاه سازند. از سوي ديگر، مشترکان تلفن همراه اپراتورهاي مختلف از مسئولان انتظار دارند براي جلوگيري از هرگونه سوء استفاده از حساب هاي مردم ، تمهيدات لازم انديشيده شود.
بنا به اعلام روابط عمومي اداره کل ارتباطات و فناوري اطلاعات گيلان افزون بر پنج ميليون و 126 هزار سيم کارت در گيلان واگذار شده که از اين تعداد، دو ميليون و 918 هزار و 129 سيم کارت هم اکنون فعال است.

http://www.gilan-online.ir/fa/News/4351/مشترک-گرامي-مراقب-جيبتان-باشيد
بستن   چاپ