نسیم گیلان
دعوت به کافي شاپ تاحضور درشاليزار/پاي تبليغات به آرامستان هم رسيد
چهارشنبه 20 ارديبهشت 1396 - 11:29:33 AM
مهر
گيلان انلاين- کمتر از 24 ساعت به آغاز رسمي زمان تبليغات کانديداهاي انتخابات پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا باقي مانده اما تبليغات نامزدها در استان گيلان از مدت ها قبل -از دي ماه سال قبل- آغاز شده و افرادي که مطمئن بودند مي خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، عرض اندام کرده و فعاليت هاي تبليغاتي و يارکشي هاي خود را با حضور در محلات، اماکن عمومي و فعاليت چشمگير در فضاي مجازي (تلگرام و اينستاگرام) آغاز کرده اند.

رشت؛ شهر پديده هاي تبليغاتي

شهر رشت نيز که همواره موقعيت استراتژيکي در انتخابات داشته و فضاي سياسي اين شهر خود را در مواقع مشابه بيشتر از هر زمان ديگري نشان داده، اين روزها در تب و تاب فعاليت هاي پنهان انتخاباتي کانديداهاي شوراي شهر و البته کم تب و تاب تر رياست جمهوري است.

فعاليت هاي غير محسوس از قبيل افتتاح طرح هاي عمراني مختلف در شهرستان هاي استان و روش هاي نامتعارف تبليغ از جمله ارعاب برخي از اقشار مردم به ويژه روستاييان، روش هايي است که اين روزها توسط ستادهاي انتخاباتي کانديداهاي رياست جمهوري در پيش گرفته شده استبرگزاري ميتينگ ها و برنامه هاي مختلف با عناوين جذاب در ستادهاي انتخاباتي کانديداهاي رياست جمهوري از يک طرف و فعاليت هاي غير محسوس تري از قبيل افتتاح طرح هاي عمراني مختلف در شهرستان هاي استان و روش هاي نامتعارف تبليغ از جمله ارعاب برخي از اقشار مردم به ويژه روستاييان از طرفي ديگر، همه و همه روش هايي است که اين روزها توسط ستادهاي انتخاباتي کانديداهاي رياست جمهوري در پيش گرفته شده است.

اما حکايت در تبليغات کانديداهاي شوراي شهر، شکل ديگري است. هرچند زمان رسمي تبليغات براي نامزدهاي شوراهاي شهر و روستا هنوز آغاز نشده ولي خيل پرتعداد کانال هاي تلگرامي و پست هاي متعدد در اينستاگرام که حضور کانديداها را در محيط ها و مکان هاي مختلف و ديدارهاي مردمي شان نشان مي دهد، خبر از تبليغاتي زودهنگام مي دهد که از قرار به مذاق کانديداها هم بسيار خوش آمده.

خريد اعضاي کانال تا وعده هاي سرخرمن

تبليغات در فضاي مجازي هم حکايت خود را دارد. تشکيل کانال هايي با اعضاي غير واقعي يا به عبارتي همان خريد اعضا، اين روزها شايع ترين پديده انتخابات در فضاي مجازي است. هرچند روش مطمئن و پايداري براي تبليغ نيست ولي از سوي تعداد زيادي از کانديداها مورد استفاده قرار مي گيرد.

وعده رفع بيکاري و بهبود وضعيت معيشت مردم تا افتتاح راه آهن و... وعده هاي سر خرمني کانديداها به مردم است اما جالب تر از اعضاي دروغين کانال ها، وعده هاي عجيب و غريب و بي شماري است که توسط کانديداها به مردم داده مي شود. و در اين ميان وعده هايي که اساسا در حيطه اختيارات و وظايف پارلمان شهري نيست، اين روزها بازار داغي دارد.

از وعده رفع بيکاري و بهبود وضعيت معيشت مردم شهر گرفته تا افتتاح راه آهن و... وعده هاي سر خرمني است که شايد دهن پرکن به نظر برسد اما براي مردم شهري که با معضلاتي همچون آسفالت نامناسب معابر و ترافيک و... دست به گريبان هستند، جذابيتي ندارد.

با اين حال و به رغم توسعه بهره گيري از فضاي مجازي براي تبليغات پيش از موعد ولي بسياري از کانديداها به ويژه در شهرستان ها هنوز هم به روش هاي سنتي و چهره به چهره اعتقاد و اعتماد بيشتري دارند و اين روش را براي تبليغات برگزيده اند.

از شاليزار تا کافي شاپ

چيزي که اين روزها در شهرستان هاي گيلان به چشم مي خورد، علاقه مندي کانديداها به حضور در مراسم عزا و عروسي است که سعي مي کنند از رقيب پيشي گرفته و زودتر -با دعوت و يا حتي بدون دعوت- خود را به اين مراسمات رسانده و خودي نشان دهند.

دعوت به رستوران، کافي شاپ و دادن شام هم به پاي ثبات تبليغات تبديل شده و از اين طريق سعي مي شود تا طيف بيشتري از مردم را با خود همراه کنندهرچند در لا به لاي تمام اين تبليغات و سرو صداها چيزي هم نصيب جوانان دم بخت و ميت هاي دست از دنيا کوتاه شده، مي شود اما گاهي کثرت حضور اين افراد در مراسمات ياد شده، نظم مراسم عروسي يا عزا را نيز به هم مي زند.

همچنين با توجه به شروع فصل کشاورزي و حضور کشاورزان در زمين هاي زراعي، تبليغات کانديداها به شاليزارها نيز کشيده شده و اينجا نيز دست از سر مردم برنداشته و به بهانه عرض خسته نباشيد و خودنمايي و جلب توجه، با کيسه اي از خوراکي هاي مختلف کنار کشاورزان حاضر شده و حالي از آنها مي پرسند.

دعوت به رستوران، کافي شاپ و دادن شام هم به پاي ثبات تبليغات تبديل شده و از اين طريق سعي مي شود تا طيف بيشتري از مردم را با خود همراه کنند.

همچنين يکي از جالب ترين شيوه ها براي جلب آراي مردم، بهره گيري از علايق آنها است و خريد تعداد زيادي بليط براي کنسرت يکي از خوانندگان مطرح و محبوب کشور و توزيع رايگان آن در بين مردم، شاهدي بر اين ادعا است.

استفاده نادرست از نيازهاي مردم؛ روح حاکم بر تبليغات

هرچند روش هاي انتخاباتي با توسعه فضاي مجازي شکل و شمايل ديگري به خود گرفته و اين روزها حتي باعث آزار و اذيت بسياري از کاربران فضاي مجازي شده اما آنچه که بر روح تمام روش هاي تبليغاتي حاکم است، استفاده نادرست از نيازها و احساسات مردمي است که با هزاران اميد به تحقق وعده ها، راي خود را به صندوق مي اندازند.

مردمي که هرچند در خلال اين چند روز بيشتر از هر زمان ديگري در کانون توجه قرار گرفته و بيشتر از هميشه مورد مهرباني قرار مي گيرند اما عموما با فروکش کردن تب و تاب انتخابات، به ورطه فراموشي سپرده شده و تا انتخابات بعدي به بايگاني ذهن کانديداها فرستاده مي شوند.


http://www.gilan-online.ir/fa/News/4764/دعوت-به-کافي-شاپ-تاحضور-درشاليزار-پاي-تبليغات-به-آرامستان-هم-رسيد
بستن   چاپ