نسیم گیلان
گروهگرایی و عملکرد جزیره‌ای از آسیب‌های نواصولگرایی است
سه شنبه 9 بهمن 1397 - 16:03:21
نسیم گیلان - عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه از آسیب‌های نواصولگرایی گروهگرایی و جزیره‌ای عمل کردن است، گفت: منشور نواصولگرایی و اهداف آن باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی، گفتمان امام(ره) و تحولات جامعه جهانی تعریف و تبیین شود.
سیداحمد ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه گیلان، یکی از دستاوردهای بی بدیل انقلاب اسلامی ایران را مردم سالاری دینی دانست و اظهار کرد: برگزاری اولین انتخابات پس از پیروزی انقلاب در 12 فروردین سال 1358 موید این نظر است که نظام اسلامی با حضور حداکثری مردم شکل گرفته است.
عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان با بیان اینکه اقتدار سیاسی جمهوری اسلامی نیز در عرصه بین‌الملل، به لطف خدا و مردم سالاری دینی تحقق پیدا کرده است، افزود: حضور و بیعت مردم در مبانی نظری و عملی اسلام و مذهب تشیع نقش تعیین کننده و موثری دارد، بطوریکه پیامبر گرامی اسلام در تعیین جانشین پس از خود در غدیرخم برای ولایت امیرالمومنین علی(ع) از مردم بیعت می‌گیرد.
ذبیحی تصریح کرد: علاوه‌بر اصول 6 و 62 قانون اساسی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب همواره در بیاناتشان بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید داشته‌اند.
وی با بیان اینکه برای مشارکت سازنده و اثربخش مردم در انتخابات باید به الزامات آن نیز توجه کنیم، ادامه داد: از تمهیدات برگزاری انتخابات افتخارآفرین، استفاده از ظرفیت مجامع علمی و دانشگاهی در فرآیند فعال سازی جامعه پیش از اجرای آن است.
ذبیحی با بیان اینکه جامعه نخبگان و اساتید دانشگاه رسالتی فراتر از بقیه اقشار در انسجام بخشی و وحدت بین نیروهای انقلاب دارند، گفت: چنانچه این وظیفه ملی به درستی تحقق پیدا کند چه بسا بسیاری از اختلافات سیاسی برطرف خواهد شد و از آسیب‌هایی که مانع تحصیل موفقیت‌های بزرگ می‌شود جلوگیری می‌کند؛ آحاد جامعه برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی به فداکاری فرزانگان خود چشم دوخته‌اند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان تصریح کرد: امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در فرازی از سخنانشان دانشگاه را مبدا همه تحولات می‌دانند. چنانچه مجموعه دانشگاهیان انقلابی و مومن بخواهند گفتمان امام و انقلاب اسلامی را در جامعه تجدید کنند و بار دیگر مردم را با شور و شوق برای پیگیری ارزش‌های فاخر شهدا مهیا و تجهیز سازند ابتدا باید منشور فراگیر خود را با حضور دانشگاهیان و با مشارکت همه گروه‌ها و احزاب سیاسی تدوین کنند و بعد آن را در معرض نقد و بررسی قرار دهند.
وی اضافه کرد: طرح ایده عالمانه نواصولگرایی گام مهمی است که باید با سعه صدر و حسن ظن به آن نگریسته شود، از آسیب‌های نواصولگرایی گروهگرایی و جزیره‌ای عمل کردن است.
ذبیحی گفت: منشور نواصولگرایی و اهداف آن باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی، گفتمان امام در وصیت نامه سیاسی- عبادی ایشان، چهار دهه تجربه مدیریتی و تحولات جامعه جهانی باز تعریف و تبیین شود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان گفت: خدامحوری، خلق باوری، اندیشمندی، همگرایی، نقدپذیری، نوسازی، جوانگرایی، قانون گرایی، پایمردی و شایسته سالاری از شاخص‌های اصیل و ضروری در منشور نواصولگرایی است که باید بدان توجه جدی شود.
وی خاطرنشان کرد: برای هم افزایی و همگرایی بیشتر بین تشکلات سیاسی اصولگرایی و رسیدن به تحول بنیادین و مستمر تحت عنوان نواصولگرایی لازم است نمایندگان آنها برای بیان ارائه تحلیل خود از وضعیت موجود و راهکاره‌ها و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در کنار هم قرار گیرند.
ذبیحی ادامه داد: انتخابات سال بعد مجلس شورای اسلامی و دو سال بعد ریاست جمهوری با توجه به تحولات جهانی و چالش‌های پیش رو از اهمیت بسیار زیادی برای آینده انقلاب اسلامی برخوردار است. بلوغ عقلانی نظام جمهوری اسلامی در چهل سالگی ایجاب می‌کند احزاب و سازمان‌های سیاسی که دغدغه معنویت، پیشرفت، عدالت و امنیت امت اسلامی را دارند محور اساسی مردم سالاری دینی قرار بگیرند و حضورشان در صحنه سیاسی کشور با صفا و صداقت پذیرفته شود.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: از چالش‌های گفتمان مردم سالاری دینی در نظام اسلامی عدم پاسخگویی احزاب و جریان‌های سیاسی در قبال تعهدات و انتظارات ایجاد شده است که اگر نخبگان بطور جدی به آن توجه نکنند و راهکاری عملیاتی اراِئه ندهند بتدریج عوامزدگی و عوامگرایی جایگزین عقلانیت و اندیشمندی خواهد شد.
انتهای پیام

http://www.gilan-online.ir/fa/News/85036/گروهگرایی-و-عملکرد-جزیره‌ای-از-آسیب‌های-نواصولگرایی-است
بستن   چاپ