نسیم گیلان
سنجش نقاط ضعف و قوت از اهداف رتبه‌بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشور
چهارشنبه 10 بهمن 1397 - 2:08:34 PM
ایسنا

نسیم گیلان- محمدجواد دهقانی، در دوره مهارتی دانش افزایی شاخص تاثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام رتبه بندی ملی و بین المللی که در سالن اجتماعات دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان برگزار شد، با بیان اینکه رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی ایران یکی از مهمترین مسئولیت های ISC محسوب می‌شود، گفت: با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از سال 1389 به صورت سالیانه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران توسط ISC رتبه بندی شده اند و تاکنون شش سال متوالی این رتبه بندی منتشر شده اند.

وی ادامه داد: این محصول به منظور اطلاع از جایگاه علمی هر موسسه علمی در مقایسه با سایر دانشگاههای کشور، تشخیص جایگاه دانشگاه ها و بررسی تاثیر هریک ازشاخص های آموزش، پژوهش، وجهه بین المللی، تسهیلات، فعالیت اجتماعی اقتصادی بر پیشرفت علمی هر دانشگاه در بازه های مختلف به کار برده می شود.

دهقانی گفت: در این رتبه بندی، موسسات براساس ماهیت و نوع فعالیت به پنج دسته دانشگاه ها و موسسات پژوهشی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای هنر ، پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی ایران، دانشگاههای صنعتی و دانشگاههای جامع تقسیم می شوند.

وی افزود: شاخص های ارزیابی موسسات توسط متخصصان حوزه علم سنجی و سازمان کنفرانس اسلامی تهیه و در ششمین نشست وزرای آموزش عالی در عربستان مورد تایید قرار گرفت.

دهقانی تصریح کرد: هر چند نظام های رتبه بندی بین المللی در بسیاری از موارد با یکدیگر مشابه هستند، اما در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی تحت پوشش، شاخص ها و داده ها مورد استفاده با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: هیچ یک از نظام های رتبه بندی علمی در سطح بین المللی پوشش کاملی از دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی را ارایه نمی دهند.

رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه از آنجایکه که یکی از اهداف اصلی رتبه بندی دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی فراهم آوری امکان سنجش نقاط ضعف و قوت دانشگاه ها است و امکان تعیین میزان کارایی آن ها را فراهم می آورد، بنابراین فقدان یک نظام رتبه بندی برای دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورهای اسلامی امکان مقایسه را از آنان سلب می کند.

وی افزود: در این رتبه بندی 600 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی برتر از کشورهای اسلامی به صورت کلی و در حوزه های موضوعی مختلف بر اساس معیارها و شاخص های رتبه بندی شده اند.

دهقانی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، تولید علم و اثرگذاری اقتصادی دانشگاه را از معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشورهای اسلامی عنوان کرد و گفت: استنادها، مشارکت در جبهه های تحقیق، همکاری های بین المللی، همکاری با کشورهای اسلامی، همکاری با مراجع علمی، همکاری های بین موسسه ای، تعداد مدارک، رهبری علمی، فناوری های پیشرفته، علوم انسانی و اسلامی، فعالیت های اقتصادی پژوهش، ارتباط با صنعت و پشیبانی های بین المللی از شاخص این پایگاه هستند. مشتاق هستم توسعه همکاری های ملی و بین المللی در دانشگاه گیلان ادامه پیدا کند.

وی افزود: برقراری ارتباطات الکترونیکی به منظور دریافت و ارسال اطلاعات داخلی و منطقه ای حوزه های علوم و فناوری از ماموریت های اصلی این پایگاه است.

دهقانی ادامه داد: در دانشگاه گیلان شاخه ای از مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح فعالیت در سطح بین المللی و سایر مراکز اصلاع رسانی در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از مهمترین نقش این پایگاه اینست که  تولیدات علمی جهان اسلام را به شکل حوضچه ای در اختیار همگان قرار می دهد.

دهقانی خاطرنشان کرد: چشم انداز پایگاه در افق 1404 دستیابی به مرجعیت سنجش و ارزیابی توسعه علمی و عملکردی پژوهشی جهان اسلام است.

دهقانی با اشاره به اینکه این پایگاه دارای کمیته اجرایی است و نماینده کشورهای عربی، قاره افریقا و... در آن عضو هستند.

وی افزود:در حال حاضر 3هزار مجله از کشورهای اسلامی در این پایگاه نمایه و رتبه دار می شوند. رتبه بندی دانشگاهها از دیگر فعالیت های این پایگاه است.


http://www.gilan-online.ir/fa/News/85096/سنجش-نقاط-ضعف-و-قوت-از-اهداف-رتبه‌بندی-دانشگاهها-و-موسسات-تحقیقاتی-کشور
بستن   چاپ