نسیم گیلان
رندامک، وقتی موسیقی به کمک آموزش می آید
چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 1:57:47 AM
ایرنا
نسیم گیلان - در دنیای امروز پرورش و یادگیری کودکان در محیطی شاد، پرنشاط ، و آرام بسیار مورد توجه قرارگرفته و نقش موسیقی درفراهم نمودن چنین محیط آموزشی و تاثیرات آن در افزایش و بهره وری خلاقیت کودکان بسیار حایز اهمیت می باشد.
امیر احمد جوادی دانشجوی دکتری موسیقی دانشگاه کیو شو ژاپن ،آهنگساز , رهبر ارکستر ،مدرس دانشگاه و هنرستان
با در نظر گرفتن روشهای آموزش موسیقی کودک نظیر *کدای ،ارف ،دالکروز ،سوزوکی*، و اهمیت استفاده از سیستم و روشهای میان رشته ای ، یا به اختصار( interdisciplinary method ) در پرورش کودکان، روشی نوین و مبتنی بر خلاقیت در آموزش موسیقی کودک را ارایه نموده است که این روش در سی و دومین کنفرانس بین المللی موسیقی برای آموزش در انگلستان پذیرفته و ارایه شده و در حال حاضر در آموزشگاههای موسیقی کشور در حال تدریس می باشد .
مطلبی که در زیر می خوانید یادداشت این استاد موسیقی در تشریح این شیوه آموزشی است.
روش نوین در آموزش موسیقی کودک یا به اختصار <<رندامک >>سعی دارد با ایجاد انگیزه و بهره گیری ازخلاقیت نهفته درهنرجویان، آن را به فعل رسانده و در مسیر آموزش قرار دهد. سیستم رندامک هنرجویان را بنحوی در مسیر آموزش قرار می دهد که بتوانند خلاقیت را برای موسیقی وموسیقی رابرای خلاقیت بکار گیرند.
در سیستم رندامک هنرجو نه تنها اصول پایه موسیقی و نحوه درست نواختن ،خواندن ،ساختن و... را آموزش
می بیند ،بلکه جنبه های مهارتی نظیر کار گروهی ، به اشتراک گذاشتن ،تربیت و آموزش ظرفیت تحمل ،توجه و تمرکز ،مدیریت و رهبری ،اعتماد به نفس ،سیستم آموزش شناور شاگرد و استاد و... را نیز فرا می گیرند.
در مورد موسیقی و رندامک :
پذیرش موسیقی به عنوان یک علم ، بسیار مهم است و این مهم در جامعه ما از مشکلات اساسی بویژه در زمینه آموزش می باشد. موسیقی نیز مانند سایر علوم برای طی مدارج تحصیلی ، علاوه بر علاقه و استعداد، به مطالعه ، صرف وقت، تفکر، تمرکز و تمرین نیاز دارد. با این تفاوت که موسیقی دارای فرکانس، ضرباهنگ، حس و... است.
با توجه به گسترش مراکز آموزش موسیقی در سطح کشور ، و اهمیت آموزش کودکان و آینده سازان جامعه ، و حوزه تخصصی آموزش آنها ، باید موارد متعددی را جهت انتخاب در نظر داشت . از نظر اینجانب مهم ترین آنها سه میم می باشد شامل ،مدرس کودک ، متد آموزشی و مکان آموزشی است که باید دارای ویژگیهای خاصی باشد :
مدرس کودک علاوه بر اینکه باید با فلسفه ،روانشناسی کودک و چگونگی آموزش به آنها در سنین مختلف آشنا باشد، باید متد آموزشی مشخص و هدفمندی داشته باشد. ،به عبارت دیگر ،مدرس موسیقی کودک علاوه بر دارا بودن تخصص علمی موسیقی ، روانشناس ، خلاق و آشنا به سایر علوم و هنرها بوده همچنین آگاهی کاملی از حوزه آموزش کودک داشته باشد.
متد آموزشی باید علمی ،فراگیر ،جذاب ،خلاق ،آزاد ،همراه با بازی و نشاط هدفمند و با توجه به سنین مختلف تعریف شده باشد.
در یک متد آموزشی هدفمند ،باید هنرجو خلاق ، آزاد و بدون اجبار، بطور غیر مستقیم و بدون دیکته کردن در مسیر آموزش قرار گیرد.
مکان آموزشی علاوه بر داشتن زیباییهای ظاهری ،امنیت و آرامش باید بر اساس متد آموزشی طراحی شود .
رندامک از روشهای منحصر به فرد در آموزش کودک می باشد که بر اساس ویژگیهای فوق تدوین شده و تدریس می گردد.
از مشکلات عمده هنرجویان و والدین ، نبود شناخت و آگاهی از موسیقی است . که چند مورد آن در ذیل به اختصار اشاره
می گردد :
گوش نکردن و ندیدن موسیقی ،عدم آشنایی با فلسفه ،هنر ،ادبیات و تاریخ موسیقی ،نداشتن شناخت کامل از ساز انتخابی و ویژگیهای آن ، انتخاب ساز بدون آگاهی و فقط به علت علاقه و بدون در نظر داشتن شرایطی که هنرجو جهت انتخاب ساز نیاز دارد ، عدم آگاهی علمی از مبانی پایه موسیقی و... رندامک با روشهای جذاب و خلاق این اصول و نکات را به هنرجویان می آموزد .
به عنوان مثال همانطور که برای انتخاب دوست و کتاب ،حساسیت وجود دارد . رندامک به هنرجو و خانواده تفاوتها را می آموزد و قدرت تشخیص می دهد .به این روش که چگونه باید موسیقی را شنید و دید (البته لازمه زمان می باشد) و موسیقی را درک کرد. همچنین چگونه موسیقی را در زندگی برای پیشرفت به خدمت بگیرد و رابطه تنگاتنگ موسیقی را با زندگی درک کند.
تمامی موارد فوق و سایر موارد که در رندامک به وضوح به آنها اشاره می شود ،بیانگر اهمیت موسیقی و تاثیر آن در زندگی روزمره می باشد که در صورت آشنایی هنرجو ،و خانواده تحت نظر یک معلم آگاه و سیستم آموزشی هدفمند می تواند نتایج مطلوبی را برای آنها و در نهایت جامعه همراه داشته باشد.
ویژگیهای رندامک :
در رندامک ، به قابلیتهای فردی هنرجویان ،توجه ویژه می شود.
آموزش افزایش ظرفیت تمرکز و ظرفیت آموزشی
*سیتم آموزشی میان رشته ای . ضمن تاکید بر مبانی پایه بر اساس درک هنرجویان با بازیهای خلاق
*توجه به جنبه های مهارتی
*برنامه های ویژه آموزشی برای آگاهی هنرجویان و والدین از موسیقی و پیرامون آن به جهت شناخت موسیقی
*آموزش کاربردی موسیقی جهت استفاده از آن در زندگی روزمره
*روشهای نوین آموزشی جهت ایجاد انگیزه و علاقه در هنرجویان
*استقلال و عدم وابستگی هنرجو به معلم در تدوین وارایه تمرینات
*طراحی ویژه تمرینات
*هنرجویان قبل از ورود و در حین آموزش از لحاظ موسیقیایی و روانشناسی بررسی می شوند
*توجه خاص به شنیدن و دیدن
* آموزش از 8 ماهگی
*سیستم آموزشی شناور
*استفاده از ساده ترین ابزار جهت آموزش
هنرجو می آموزد که چگونه میتوان به سادگی موسیقی را از پیرامون خود یاد گرفت
تفاوت رندامک :
1- رندامک به ویژگیهای مختلف موسیقی بویژه خلاقیت توجه دارد
2-رندامک روشی است میان رشته ایی
3-هنرجو در رندامک آزاد و خلاق است و با توجه به ویژگیها و توانایی های فردی خودش آموزش دیده و حرکت می کند.
4-هنرجو در رندامک نوآوری و خلق اثر را فرا می گیرد .
5-در حقیقیت رندامک موسیقی را از دید دیگری که به نوعی ابزاری جهت ارتباط ،آموزش و پرورش ذهن خلاق می باشد بررسی می کند. با در نظر داشتن این مهم که ادامه مسیر بویژه در زمینه موسیقی نیز بسیار مورد اهمیت قرار دارد.
6- افزایش توان و اصلاح حرکات فیزیکی هنرجو با بازیهای خلاق
7- تمامی مراحل آموزشی بر اساس بازیهای شاد وهدفمند طراحی شده
8-استفاده از علم روانشناسی و به کار گیری آن در سیستم آموزشی
9-آموزش چگونگی تمرینات ، کاربردی کردن تمرینات وروشهای نوین تمرین
10-آموزش مدیریت ذهن و زمان هنگام اجرا و تمرین
11- هنرجویان در رندامک پرسش گر می باشند
12- تاکید بر مبانی پایه موسیقی بدون استفاده از ادوات موسیقی
13- یادگیری مفاهیم پایه موسیقی در کوتاه ترین زمان نسبت به سایر روشهای آموزش موسیقی
14-افزایش و بهبود توجه و تمرکز هنرجویان
*هدف
رندامک، نگاهی نو به موسیقی بعنوان یک علم وهنر چند وجهی دارد.که می تواند با آگاهی دادن به هنرجویان و والدین با تاکید بر مبانی پایه ،مسیرآنها را جهت انتخاب و ادامه آن در موسیقی ،علوم و هنرها هموار کرده ،همچنین موجب شناخت و افزایش تاثیرات موسیقی و ارتباط آن با سایر هنرها جهت کاربرد در زندگی روزمره شود . رندامک همچون زنجیر،بین قسمتهای مختلف موسیقی ،علوم و هنر ارتباط برقرار می کند.و با شعر و بازیهای خلاق ذهن هنرجو را در مسیر این ارتباط قرار داده و هنرجو را با انگیزه ،پرسش گر ، خلاق وهمراه با اعتماد به نفس بار می آورد . که این مهم از ارکان اصلی پرورش و زمینه سازورود افراد موفق به جامعه میباشد. هدف در این روش آشنایی مفید با اصول و مبانی پایه در موسیقی بر اساس درک هنرجویان بصورت خلاق می باشد که به علت عدم آگاهی و یا کم توجهی به آنها پرداخته نشده، زیرا این اصول مشخص کننده مسیر و زمینه ساز پیشرفت آینده می باشند.
* در مورد هنرمند
امیر احمد جوادی دارای مدرک کارشناسی ارشد آهنگسازی
Music PhD Candidate, Kyushu University in Japan
دانش آموخته موسیقی زیر نظر اساتید: علیرضا مشایخی , نادر مشایخی, مصطفی کمال پورتراب ,
تقی ضرابی, شریف لطفی ,کیاوش صاحب نسق ,سید مصطفی ماجدی ,وارطان ساهاکیان
سوابق حرفه ای
بنیانگذار، آهنگساز و رهبر ارکستر بزرگ جوانان 1379
بنیانگذار و رهبر ارکستر موسیقی معاصر تهران 1395
مدرس موسیقی از سال 1371
مدرس دانشگاه
عضو کانون آهنگسازان خانه موسیقی
عضو فدراسیون بین المللی موسیقیدانان FIM
• عضو انجمن بین المللی آموزش موسیقیinternational society for music education
فعالیتهای هنری :
مبتکر روشی نوین در آموزش موسیقی کودک «رندامک »با به روز رسانی متدهای روزدنیا
مبتکر روشی نوین در آموزش و خلاقیت برای سالمندان
اجراهای متعدد با ارکستر بزرگ جوانان بعنوان رهبر و آهنگساز از جمله جشنواره موسیقی فجر
نوازنده پیانو – سرپرست و تنظیم کننده
آموزش تئوری موسیقی و سلفژ با روشی نوین, ضمن تاکید بر مفاهیم ، همراه با تمرینات عملی
برگزاری دوره های آشنایی با موسیقی برای والدین
دوره های شنیداری موسیقی
پژوهش در مورد پیشبرد هرچه بیشتر آموزش پیانو در گروه های سنی مختلف و دانشجویان موسیقی و آشنایی آنها با متدهای روز دنیا
تحقیق و آموزش در استفاده ازعوامل بیرونی در موسیقی و کاربرد آن در نوازندگی
آموزش آنسامبل
تشکیل گروههای هنرجویی بصورت دوئت, تریو ,کوارتت
تنظیم لالایی های ایرانی
تنطیم آواهای فرش بافی ایرانی
ساخت موسیقی فیلم

http://www.gilan-online.ir/fa/News/86427/رندامک،-وقتی-موسیقی-به-کمک-آموزش-می-آید
بستن   چاپ