نسیم گیلان

آخرين مطالب

صومعه سرا قلب تپنده کشاورزی گیلان اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین -   طلای سبز ، سرخ ، عطر شاه بج ،همه یکجا جمع شده اند که بگویند قلب کشاورز و کشاورزی در این خطه می تپد و فصل نمی شناسد .
هرگاه و هرجا که نام گیلان برده می شود بیش از هرچیز دیگر عطر شالی در ذهن متبادر می شود و بعد از آن گردشگری و ... مزارع شالیکاری و کشاورزی در گیلان که از دیر زمانی با فرهنگ و تمدن مردمان این منطقه گره خورده است و شاید بیشترین خاطرات و عکس های گردشگران و حتی هنرمندان هم به کشتزارها و محصولات و زیبایی های طبیعت آن باشد.
اما در بین شهرهای گیلان ، شهرستان صومعه سرا بخاطر داشتن موقعیت و ظرفیت های موجود به قلب تپنده کشاورزی در گیلان تبدیل شده است.
بسیاری معتقدند صومعه سرا را می توان شهر همیشه بهار گیلان دانست از آن رو که کشاورزی و زراعت در آن مختص به یک فصل نیست بلکه در چهار فصل سال کشاورزان این شهر از تولید محصولات باز نمی ایستند .
مدیر جهاد کشاوزی صومعه سرا در این رابطه می گوید : برنج محصول راهبردی این شهرستان است که سالانه از 128 هزار هکتار سطح زیر کشت ، بطور میانگین ، 135 هزار تن شلتوک و 75 هزار تن برنج سفید بدست می آید .
احمد پایادب ، ارقام بومی برنج چون ، هاشمی ، کاظمی ، را اولویت نخست کاشت توسط کشاورزان می داند و می افزاید: امسال 4 هزار هکتار ارقام پر محصول چون خزر ، فجر و بیش از 14 هزار هکتار هاشمی و 3هزار هکتار کاظمی کشت شد .
به گفته وی باحمایت های چند سال اخیر دولت از کشاورزی ، 20 هزار هکتار از مزارع مستعد طرح تجهیز شناسایی و تاکنون بیش از 13هزار هکتار در این شهرستان طرح تجهیز شده است و 2هزار هکتار نقشه برداری صورت گرفته است .
وی تصریح کرد: این امر سبب تسهیل در امر کشاورزی در مراحل کاشت و داشت و برداشت و در نتیجه کاهش هزینه های کشاورزی شده بطوری که بیش از 50 درصد نشاء و 85درصد برداشت امسال مکانیزه بود .
* مقام نخست تولید صنوبر
پس از برنج که در فصل بهار و تابستان جلوه گری می کند ،صنوبر همان طلای سبز این شهرستان محصولی است که فصل نمی شناسد و جان دیگری به کشاورزی در این منطقه از گیلان می دهد.
بیش از 12هزار هکتار از زمین های این شهرستان بویژه در دهستان ضیابر اختصاص به این درخت یافته است و از آنجا که ظرف مدت حداقل 5سال رشد کافی پیدا می کند به کشاورزان این فرصت را می دهد که تا دو سال اول در میان درختان صنوبر کشت تلفیقی ، همچون ، هندوانه ، کدو ، هویچ و سیر را داشته باشند .
علاوه براینکه کاشت صنوبر قطع درختان جنگلی را کاهش داده و مقام اول تولید صنوبر در کشور را با خود همراه داشته باشد .
*جایگزینی کاشت کدو حلوایی بجای هندوانه در صومعه سرا
مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا اظهار داشت : بیش از یکهزار هکتار از زمین های این شهرستان بویژه روستاهای حاشیه مرداب به کاشت انواع هندوانه اختصاص پیدا می کند که در چند سال اخیر بخاطر مدیریت آب تلاش شده تا کشت کدو را در این شهرستان ترویج دهیم .
وی یاداور شد: تاکنون بخاطر مرقون به صرفه بودن این محصول نسبت به هندوانه و زمان ماندگاری اش بیش از 150 هکتار به کشت کدو اختصاص یافته است که کشاورز می تواند از هر هکتار 15تن محصول کدو برداشت کند تاعلاوه برصرفه جویی آب ، این محصول بخاطر داشتن برگ های پهن از رشد علف های هرز در مزارع جلوگیری می کند .
از دیگر محصولاتی که بصورت تلفیقی کشاورزان صومعه سرا بیش از 250 هکتار از زمین هایشان را به کاشت آن اختصاص می دهند خیار است که بازار پسندی خوبی در گیلان و سایر استان های همجوار دارد .
*کاشت توت فرنگی و ترویج آن به مناطق دیگر
توت فرنگی یکی دیگر از محصولاتی است که به دو شیوه سنتی و گلخانه ای و نوین در این شهرستان کشت می شود که با تلاش های انجام گرفته سطح زیر کشت آن در روستاهای صوفیانده ، سیاه درویشان ، اباتر و طاهرگوراب به 50 هکتار رسیده است .
*کاشت ذرت خوراکی و ترویج زعفران در باغهای صومعه سرا
بیش از 60 هکتار از زمین ها در سطح این شهرستان برای اولین بار به کاشت ذرت خوراکی اختصاص یافته که 40 هکتار آن بصورت مجتمع و مابقی در سطح شهرستان پراکنده بوده است .
*پاییز فصلی با عطر شاه بج ( راتون )
پاییز فصل تازه ای برای بهره برداری از زمین های کشاورزی در صومعه سرا است و هنوز چندی از تابستان و برداشت برنج در تابستان در این شهرستان نگذشته است که عطر شاه بج در مهر ماه به مشام می رسد .
شاه بج یا همان راتون ، رویش مجدد خوشه های شالی از ساقه های برداشت اول است که از کیفیت و مرغوبیت بهتری برخوردار است .
*اختصاص بیش از 8هزارهکتار به کشت دوم
پادیاب با بیان این مطلب اظهار داشت : راتون بیشترین سطح زیر کشت دوم شهرستان را دارد و سایر محصولات برای کشت دوم شامل انواع سبزیجات برگی و غده ای است که از این میان یک هزار هکتار به کاشت پاچ باقلا اختصاص می یابد که در هر هکتار 3و نیم تن محصول می دهد .
وی با اشاره به بارندگی چند روز اخیر اظهار داشت : بیش از 150 هکتار از زمین هایی که در آن پاچ باقلا کاشته شده بود دچار خسارت شده است .
وی افزود : میزان خسارت بارندگی اخیر به کشت دوم 10 میلیارد ریال می شود .
*برداشت بیش از یکهزار تن محصول کیوی
مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به اینکه 85 هکتار از زمین های این شهرستان به کاشت کیوی اختصاص یافته، گفت: 70 باغدارشهرستان صومعه سرا امسال بیش از یک هزار تن کیوی برداشت می کنند .
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 20 تن ازگیل (محلی - پیوندی) از پنج هکتار باغهای صومعه سرا برداشت شود.
*کاشت طلای سرخ در کنار صنوبر طلای سبز
کاشت زعفران همان طلای سرخ در روستای نفوت صومعه سرا که چند سال پیش آغاز شد امروز با استقبال عموم نزدیک به بیش از یک هکتار ونیم رسیده است که علاوه بر برداشت گل ، پیاز آن پس از کاشت به خاطر حاصلخیزی از رشد بهتری برخوردار می شود .
هر سال دوره کشت این محصول از اواخر شهریور آغاز و برداشت آن در آبان ماه انجام می شود.
مدیر جهاد کشاورزی صومعه سرا روستای نفوت را قطب تولید زعفران در این شهرستان ذکر و اضافه کرد: از قابلیت های مهم تولید زعفران، نیاز به آب کم است، از طرفی شرایط اقلیمی اراضی صومعه سرا نیز برای تولید این محصول مساعد است و به همین منظور امکان توسعه آن وجود دارد.
*تولید روزانه 1500 لیتر شیر
بیش از 20 هزار راس دام سنگین و سبک در دامداری های سنتی و صنعتی صومعه سرا پرورش می یابد که از این میزان علاوه برتولید گوشت بیش از 1500 لیتر شیر بصورت روزانه تولید می شود . پرورش گاومیش در روستاهای باقالاکش و گاز گیشه ترویج می شود که سطح افزایش آن کم است . برای ترویج دامداری سنتی بیش از 500 پروانه صادر شده است .
**سرمای زمستان باطعم شیرین نیشکر
نیشکر محصولی دیگر در این شهرستان است که پس از کاشت آن در اردیبهشت در فصل زمستان برداشت می شود تا با محصولات و فرآورده های خود ، چون دوشاب ، شیره و کف ، طعم شیرینی را برای کشاورزان به ارمغان بیاورد .
با تلاش های انجام گرفته برای احیای این محصول که از کیفیت مرغوب برخوردار بوده و ارگانیک است اکنون به 22 هکتار رسیده است و بیشتر در روتاهای قاضده ، کلسر ، میانده کاشت می شود .
علاوه برمحصولات مذکور کاهو ، هویچ و سیر و برداشت سالانه 30 تن عسل ، و پرورش قارچ و طیور بومی و بلدرچین از دیگر جلوه های تلاش و کوشش کشاورزان و حمایت مسوولان برای ترویج و توسعه کشاورزی و افزایش در آمد کشاورزان در این شهرستان است . گویی که ابرو باد ، مه و خورشید و فلک در کارند تا به سجاده شالیزار شکر گذارند و بوسه بر دستان کشاورز بزنند .
شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 564 کیلومتر مربع از سه بخش مرکزی ، تولمات و گوراب زرمیخ با دارا بودن بیش از 140 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب گیلان واقع شده است .

  

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/10113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

شاهین خزر رودسر در گیرودار مشکلات مالی

برگزاری 31 عنوان برنامه ویژه هفته کارگری در گیلان

رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه

گیتی آذرپی درگذشت

افزایش 30 درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان

معدوم سازی 389 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در آستارا

جایزه کتاب سال فراخوان داد

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

نجات مرد 38 ساله آسیب دیده از ارتفاعات لیالستان

راه‌اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها در گیلان

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

ایثارگری‌های جبهه مقاومت ‌برای نسل جدید بازگو شود

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان + فیلم

عبور از اروند اوج شکوه رزمنده‌های گیلان در عملیات والفجر 8

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت

اعزام اولین کاروان سفر عمره مفرده از گیلان

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی

لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره 8000 شهید گیلان

داستانک/مادر آلزایمری

لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره 8000 شهید گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 4 اردیبهشت 1403

5 مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت

استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان

استقبال گردشگران خارجی از 5 شهر گیلان

مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا

روند عادی تردد کامیون ها در آستارا