نسیم گیلان

آخرين مطالب

دبیرستاد عالی کانون های مساجد:

شهرستان صومعه سرا، کانون تولید طیور و دام در گیلان اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت –ایرنا - شهرستان صومعه سرا با دارا بودن 172 واحد مرغداری فعال و چهار میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره ، مقام نخست تولید مرغ در گیلان را دارد . جمعیت دامی شهرستان صومعه سرا نیز بالغ بر 30 هزار راس دام سنگین و سه هزار و 500 راس دام سبک است.
فعالیت این صنایع غذایی پر اهمیت و تولید پروتئین حیوانی سالم و با کیفیت و حفظ سلامت این دام و طیور در گرو فعالیت دامپزشکان سختکوش ، دلسوز و متعهد است.
*صومعه سرا دارنده مقام نخست کیفی پرورش مرغ گیلان
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا با اشاره به اینکه شعار روز ملی دامپزشکی امسال دامپزشکی ،سلامت ،توسعه پایداراست می گوید : با توجه به اقدام‌های انجام شده در صومعه‌سرا این شهرستان مقام نخست کیفی پرورش مرغ در استان را به خود اختصاص داده است.
مهدی بهروزی اظهار داشت : در این شهرستان بالغ بر 60 میلیون جوجه ، مادر و گوشتی تولید می شود که طی سال گذشته بالغ بر 15 میلیون جوجه ریزی انجام گرفته است .
وی با اشاره به اینکه نقش حمایتی و نظارتی بر چگونگی تولید و مصرف برعهده این نهاد است می افزاید : پیشگیری و مبارزه با بسیاری از بیماری های طیور در مرغداری های صنعتی برای حمایت از این صنعت توسط شبکه دامپزشکی انجام می گیرد که علاوه بر حمایت از این صنعت ، مصرف کننده نیز با خیالی آسوده از مرغی با کیفیت استفاده کند .
بهروزی با اشاره به فعالیت 172 واحد مرغداری صنعتی در صومعه سرا خاطرنشان کرد : مقدار 100 میلیون دوز واکسن در مرغداری های صنعتی شهرستان صومعه سرا استفاده شده است .
وی اظهار داشت : دامپزشکی با کمک بسیج سازندگی شهرستان صومعه سرا 850 هزار دوز واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما در قالب واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای شهرستان استفاده کرده است .
*آنفلوانزای فوق حاد طیور، بیماری که برپیکره صنعت مرغ لرزه می اندازد
وی می گوید : سال گذشته شاهد بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در شهرستان صومعه سرا بودیم که عملیات مبارزه و قرنطینه بر علیه این بیماری با موفقیت در سطح شهرستان اجرایی شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا افزود : در راستای حمایت ها و پیشگیری این شبکه در مقابل بیماری ها ، برنامه های پایش و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور با انجام 1200 مورد نمونه برداری از جمعیت طیور بومی بازارهای محلی و روستاهای شهرستان صومعه سرا انجام شد.
*نظارت برکشتار بیش از 7میلیون قطعه مرغ گوشتی و مادر
صومعه سرا یکی از مراکز تولید مرغ و بزرگترین تولید کننده مرغ گوشتی گیلان است و دو واحد کشتارگاه صنعتی و بزرگ‌ترین کارخانه جوجه‌کشی و مرغ اجداد خاورمیانه و چندین واحد تولید مرغ مادر و جوجه دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی صومعه سرا با اشاره به حضور و نظارت کارشناس بهداشت اداره دامپزشکی در کشتارگاه های صنعتی طیور در سطح شهرستان اظهار داشت : طی سال گذشته در حدود 7و نیم میلیون قطعه مرغ گوشتی و مادر صنعتی در این کشتارگاه ها کشتار و مقدار 1470 تن مرغ بسته بندی شده در این کشتارگاه ها تحت نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی شهرستان صومعه سرا استحصال شده اند.
*ارائه خدمات دامپزشکی فراتر از صنعت پرورش طیور
بهروزی با اشاره به اینکه خدمات دامپزشکی ما مختص صنعت طیور نیست می گوید: بر علیه انواع بیماری های دامی، از جمله آبله گاوی و تب برفکی تعداد 39هزار 200 نوبت سر واکسیناسیون انجام داده ایم . وی با اشاره به 160هزار مترمربع فضای دامداری های روستایی در این شهرستان اظهار داشت : تعداد18هزار راس دام در قالب برنامه های مبارزه با بیماری تب کریمه کنگو و مبارزه با انگلهای خارجی سم پاشی شده اند وهمچنین برنامه مراقبت از بیماری های جنون گاوی ،تب برفکی ، بروسلوز و سل جهت 4800 راس دام در شهرستان اجرایی شده است.
*600 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری واکسینه شده اند
بهروزی می گوید : به منظور جلوگیری از بیماری ویروسی هاری، واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار و ولگرد همه ساله توسط گروه های دامپزشکی صومعه سرا انجام می شود .
وی بیان داشت: هاری از جمله بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوان به انسان است که ابتلا به آن چنانچه با تدابیر سریع بهداشتی درمانی و پیشگیرانه همراه نباشد، خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد.
وی اظهارکرد: به منظور جلوگیری از این بیماری ویروسی، واکسیناسیون سگ های گله و صاحب دار تاکنون 600 قلاده سگ بر علیه بیماری هاری توسط اکیپ های دامپزشکی واکسینه شده اند.
*نظارت از استخر ماهی تا کلنی زنبور عسل
رئیس شبکه دامپزشکی صومعه سرا افزود : در بخش مبارزه با بیماری های آبزیان 342 مورد بازدید از استخرهای گرم آبی و سرد آبی جهت ردیابی و کنترل بیماری های آبزیان انجام شده و در حال حاضر در حال پیگیری اجرای برنامه ممنوعیت استفاده از ماده مالاشیت گرین دراستخرهای سرد آبی هستیم و برنامه های پایش و کنترل بیماری های زنبور عسل در شهرستان صومعه سرا در حال پیگیری و اجرا می باشد.
* کشف و معدوم سازی بیش از 1100 کیلوگرم مواد خام دامی
بهروزی اظهار داشت : در بخش بهداشت مواد غذایی، 1499 مورد بازرسی از مراکز عرضه مواد خام دامی در سطح شهرستان داشتیم که مجموعا 1100 کیلوگرم مواد خام دامی غیر بهداشتی ضبط و معدوم شده اند و 15 مورد پرونده به مراجع قضایی شهرستان معرفی شده اند.
حمایت اداره دامپزشکی و تلاش های مجموعه بخش های دولتی و خصوصی سبب آن شده تا چرخه این صنعت با صدای جیک جیک جوجه تا قد قد مرغ شروع به کار نماید و در نهایت سفره خانوار را رنگین کند .
شهرستان صومعه سرا با وسعتی حدود 564 کیلومتر مربع از سه بخش مرکزی ، تولمات و گوراب زرمیخ با دارا بودن بیش از 140 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری غرب شهر رشت مرکز گیلان واقع شده است .
خبرنگار:فرزاد حسن پور**انتشار دهنده: بابایی
7292 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/10748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد