نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاندار گیلان:

مشارکت مردم پشتوانه اصلی مدیران است سياسي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - استاندار گیلان در بیست و هفتمین نشست تخصصی بررسی راهکارهای توسعه استان گفت: مشارکت مردم پشتوانه اصلی مدیران است؛ مردم می توانند در مسیر توسعه استان به ما کمک کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این نشست که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، فرمانداران و مدیران سراسر استان و جمعی از اساتید دانشگاه و فعالین سیاسی – اجتماعی در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برگزار شد، ضمن تشکر از حاضرین در جلسه که آنرا نشان از دغدغه مندی شان در خصوص وضعیت توسعه استان دانست، گفت: امید است با این رویه بتوانیم ضمن تشریک مساعی در امور، به گونه ای عمل کنیم که تاثیر مثبت عملکرد ما در استان قابل لمس باشد و کارکرد آن دیده شود.
وی با بیان اینکه برای حرکت درست در مسیر توسعه به برنامه ریزی دقیق نیازمندیم، اظهار کرد: اولین مرحله این است که آمار دقیقی از وضعیت موجود داشته باشیم؛ باید بدانیم کجا هستیم و بعد بررسی کنیم به کجا می خواهیم برسیم و با توجه به ظرفیت های موجود هدف گذاری کنیم.
*مشارکت مردم پشتوانه اصلی مدیران است*
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر اینکه لزوما نباید چشم انتظار اقدامات دولت باشیم، گفت: مشارکت مردم پشتوانه اصلی مدیران است و مردم به صورت فرد به فرد، اصناف، ،سمن ها و احزاب می توانند در مسیر توسعه به ما کمک کنند. وی با بیان اینکه مهم ترین گام برای قرار دادن گیلان در مسیر توسعه شناخت دقیق ظرفیت های استان و تهدیدهای موجود است، تاکید کرد: بایستی ظرفیت ها را برای توسعه استان به درستی بکار گرفته و جهت رفع تهدیدها، اقدامات اساسی و پیشگیرانه داشته باشیم.
دکتر سالاری پیری جمعیت را یکی از تهدیدات و آسیب های استان گیلان عنوان کرد و بیان داشت: مهاجرت جوانان به دلایل مختلف باعث شده جمعیت گیلان رو به پیری برود که ضرورت دارد چرایی این اتفاق مورد بررسی قرار گرفته و از ادامه این روند جلوگیری شود.
* صنعت گردشگری یک صنعت درآمد زا است*
استاندار گیلان با اشاره به اینکه از ظرفیت های موجود در گیلان به خوبی استفاده نشده است، عنوان داشت: صنعت گردشگری یک صنعت درآمد زا است و می توان از آن اشتغال و ثروت تولید کرد.
وی ادامه داد: باید کارهای جدیدی انجام دهیم و صرفا نگاه ما به ورود گردشگر نباشد؛ باید ببینیم این تعداد گردشگر چه مقدار می تواند اشتغال، درآمد، و رونق اقتصادی ایجاد کند و تلاش کنیم بیشترین بهره را از وجودشان ببریم.
استاندار گیلان با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی نیازمند این هستیم کارهای جدیدی انجام دهیم، افزود: امروزه مزرعه به تنهایی نمی تواند معیشت یک خانواده را تامین کند. وی با بیان اینکه از ظرفیت دریا در گیلان به خوبی استفاده نشده است، گفت: اگر دریا را از گیلان بگیریم در معیشت مردم اتفاقی نمی افتد. دکتر سالاری اضافه کرد: دریا به عنوان یه موهبت خدادادی می تواند در قالب های مختلف نظیر شیلات و گردشگری دریایی منابع مالی و اعتبار سیاسی خوبی برای استان و کشور تامین کند و با توجه به اینکه گیلان در همسایگی کشورهای CIS قرار گرفته است، می توان با تقویت فضای تجارت از ظرفیت حمل و نقل دریایی به عنوان ارزان ترین شیوه حمل و نقل، بهره کافی برد.
استاندار گیلان با اشاره به وضعیت صنعت و واحدهای تولیدی گیلان اظهار داشت: در گذشته استان گیلان جزء استان های سرآمد در حوزه صنعت کشور بوده، ولی امروز جایگاه واقعی خود را از دست داده است که دلیل این عقب ماندگی را می توان عدم استفاده درست از ظرفیت های استان یا عدم شناخت دقیق از موانع پیش آمده، دانست.
* باید ضمن حفظ محیط زیست به فعالیت های توسعه زا ادامه دهیم*
وی وضعیت نامناسب پسماند را یکی از آسیب های جدی استان گیلان قلمداد و اظهار کرد: باید ضمن حفظ محیط زیست به فعالیت های توسعه زا ادامه دهیم و تصور نکنیم ایجاد کارخانه با دریا و محیط زیست تعارض دارد؛ نباید به بهانه ی حفظ محیط زیست، از مواهب خدادادی محروم شده و به گونه ای عمل شود که استان از پیشرفت جا بماند؛ می توانیم با برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه، همچون بسیاری از کشورهای توسعه یافته، ضمن حفظ محیط زیست، با راه اندازی کارخانجات مختلف و استفاده از ظرفیت های اقلیمی استان، مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی کنیم.
* باید جلوی پای سرمایه گذار راهکار بگذاریم*
دکتر مصطفی سالاری با بیان اینکه باید موانع پیش پای سرمایه گذاران برداشته شود، گفت: هدف باید جذب سرمایه گذار باشد نه دفع حضورشان؛ دلیل این که سرمایه گذار ترجیح می دهد در خارج از کشور سرمایه گذاری کند را باید در عملکرد خود بجوییم. وی افزود: باید جلوی پای سرمایه گذار راهکار بگذاریم و راهکارهای جایگزین به سرمایه گذار ارائه دهیم.
*فرهنگ و تمدن گیلان در دوره های مختلف زبانزد بوده است*
استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه، فرهنگ و تمدن بزرگ گیلان زمین نشات گرفته از وسعت دیدی است که به لحاظ ارتباط همیشگی این استان با دنیا شکل گرفته، گفت: فرهنگ و تمدن گیلان در دوره های مختلف زبانزد بوده است؛ فرهنگ و تمدن مسئله ای نیست که ده یا بیست ساله به وجود آید.
وی با اشاره به اینکه مردم گیلان به علم و دانش توجه خاصی می کنند، اظهار کرد: با وجود اینکه استان گیلان از نظر درآمد سرانه در مقایسه با استان های دیگر پیشتاز نیست اما از نظر صرف هزینه برای آموزش فرزندان پیشتاز است.
* هیچ طرح و برنامه ای نیست که بگوییم حفظ طبیعت مانع اجرای آن است*
دکتر سالاری تصریح کرد: طبیعت به هیچ عنوان مانع طرح و برنامه نیست و در واقع هیچ طرح و برنامه ای نیست که بگوییم حفظ طبیعت مانع اجرای آن است؛ ساحلی بودن و مرزی بودن گیلان ظرفیتی است که باید از آن بهره برد. وی اضافه کرد: برخی ظرفیت ها حاصل تصمیمات ما است که بایستی مردم را در این بخش فعال کنیم و با استفاده از اراده و خرد جمعی به نقطه مطلوب برسیم؛ باید عملکرد ما با زندگی مردم پیوند درستی داشته باشد.
نماینده عالی دولت، منطقه آزاد انزلی را یکی از فرصت ها و ظرفیت های قوی موجود در استان گیلان قلمداد کرد و گفت: هرچه در استان گیلان وجود دارد باید خیرش به مردم برسد. وی با اشاره به ظرفیت های موجود در حوزه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، اذعان داشت: ظرفیت آبزی پروری گیلان نامحدود است و باید سرمایه گذاران را شناسایی کرده و به زندگی مردم پیوند بزنیم؛ چرخه سرمایه گذاری نیز باید به گونه ای باشد که زمینه عملیات بازرگانی و صادرات محصولات نیز فراهم شده و یک چرخه اقتصادی کامل شکل بگیرد.
*باید با عدد با هم حرف بزنیم و تعارف را کنار بگذاریم*
استاندار گیلان در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه در همه حوزه ها می توانیم شاخص و عدد داشته باشیم، اظهار داشت: باید با عدد با هم حرف بزنیم و تعارف را کنار بگذاریم؛ اگر می گوییم وضع فعلی مطلوب است آمار آن چیست و وضع موجود را به عدد تبدیل کنیم. وی اضافه کرد: باید روی موضوعاتی که قابل دسترسی و واقع بینانه است کار کنیم و ضمن توجه به پیش نیازها، با بهره گیری از ظرفیت مشارکت عمومی و خرد جمعی برای پیشرفت و توسعه استان تلاش کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/10947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

تخریب ساخت‌وساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی فومن

تظاهرات حمایت از مردم غزه و پاسخ به اسرائیل در گیلان برگزار می‌شود

72 هزار گیلانی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را دریافت کردند

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن

برگزاری اولین حراج خرده فروشی سال 1403 در گیلان

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن

تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه سیاهمزگی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

شعر خوانی دختر شیرین زبان

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

کارگاه آموزشی مبانی محیط زیست درمدارس رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

نمایش اقتدار و تجدید بیعت ارتش با انقلاب اسلامی در استان گیلان

معرفی واحد تولیدکننده آلاینده محیط‌زیست به دستگاه قضا در گیلان

صدور بیش از 300 کارت بازرگانی برای تُجار گیلانی

نشای مکانیزه برنج در آستارا

کشف محموله 9 میلیارد تومانی نوشیدنی قاچاق در رشت

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

رتبه نخست گیلان در تولید مرغ اجداد در کشور

وضعیت شناسی دقیق حلقه مفقوده در فعالیت‌های فرهنگی تخصصی است

شناسایی 3تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 30 فروردین 1403

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

تصاویری از اختتامیه «مدرسه» عشق در رشت

اجرای طرح نصب فیبر نوری به زودی در شهرستان سیاهکل