نسیم گیلان

آخرين مطالب

اسبهای چوبینی که رام دستان یک هنرمند می شوند گفتگو

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین -  فرهاد صادقی هنرمند اهل بندرانزلی را تاکنون با آدم آهنی هایش می شناختند اما این هنرمند با ابتکار جالب توجه دیگری از چوب های بی مصرف و سرگردان در ساحل ، اسبی خلق کرد که توان سواری دادن هم دارد.
باردیگر به کارگاهی رفتم که فروردین ماه سال گذشته برای نخستین بار خبری اختصاصی از ساخت آدم آهنی در بندرانزلی توسط هنرمندی اهل این شهر ساحلی  منتشر کرده بودیم اما این بار خلق اثر زیبای دیگری دوباره مارا به سمت این کارگاه کشاند چرا که این هنرمند در جشنواره گل دهی لاله های تالابی امسال قول داده بود با محصولی جدید همگان را شگفت زده کند.
با قراری که از قبل تعیین شده بود پای درکارگاه فرهاد صادقی گذاشتم ، در مقابل درب ورودی کارگاه دو آدم آهنی بزرگ مانند بادیگارد وجود داشت و هنوز کابوی آهنی با گل سرخ بزرگی در دست در مقابل کارگاه یخچال سازی اش ایستاده و به مراجعان خوش آمد می گفت.
فرهاد صادقی باز هم با رویی خوش از میهمانانش استقبال کرد و به داخل کارگاه راهنمایی شدیم و به جرات می توان گفت از دیدن آنچه که ساخته شده بود شگفت زده شدیم.
اسبی چوبین که با تکه چوبهای بی مصرف ساخته شده و زیبایی خاصی داشت در وسط کارگاه خودنمایی می کرد.
از وی درباره اثر متفاوتش پرسیده می شود و او مطابق همیشه با رویی خندان می گوید: مانند هر انزلیچی دیگر یکی از محل های گردش برای من ساحل دریا است.
صادقی ادامه می دهد: روزی هنگام قدم زدن در ساحل چوب هایی که خصوصا بعد از فروکش کردن توفان دریا توسط موجها به ساحل آورده می شود جرقه ای را در ذهنم ایجاد کرد که طرحی برای استفاده از این چوبها در ساخت اثری متفاوت ایجاد کنم تا هم ساحل از این پسماندها پاک شود و هم از مواد بازیافتی و دور ریز ، محصولی ارائه داده باشم.
وی به فرم متفاوت هر چوب اشاره و اضافه می کند: مدت سه هفته این چوبها را از ساحل جمع آوری کردم و به ذهنم رسید که با استفاده از اینها اسبی چوبی طراحی و ساخت آن را آغاز کنم و باتوجه به اشکال مختلف هرچوب توانستم فرم بدن اسب را بر روی اسکلتی فلزی خلق و از چوبهای کوچکتر برای پرکردن جاهای خالی استفاده کنم.
صادقی می گوید : با توجه به اینکه این چوب ها در زمان بارندگی ها و طغیان رودخانه های منتهی به تالاب انزلی وارد آن شده و سپس از سمت دریا به ساحل می رسند به دلیل اینکه مدت زمان زیادی را در اب شیرین و شور مانده اند علاوه بر داشتن فرم خاص، برای قرار گرفتن در فضای باز مقاومت بیشتری در برابر باران و توفان دارند.
وی با طبع شوخی که دارد اضافه می کند: مردمی که مرا درحال جمع کردن چوب در ساحل می دیدند اینگونه برایشان تصور می شد که از این چوب ها به عنوان هیزم استفاده می کنم اما هدف بزرگی در سر داشتم که توانستم در مدت یک ماه ، آن را محقق کنم .
صادقی در پاسخ به اینکه بین ساخت آدم آهنی و اسب چوبی کدام سخت تر بود می گوید: هر کدام از آثارم ، مشکلات و پیچیدگی های خاص خودش را دارد اما با وجود اینکه کار بر روی فلزات را دوست دارم ولی در کار با چوب لباس هایم کمترکثیف می شود .
***وقتی می توان از آب هم کره گرفت
صادقی با اشاره به اینکه از هفت سال پیش و از زمان آغاز ساخت اولین اثرش نگاهش همواره به استفاده از مواد بازیافتی بوده و مواد دور ریز را توانسته به محصولی خاص تبدیل کند می گوید: مواد اولیه لازم برای انجام اینگونه کارهای چوبی در ساحل همین انزلی خصوصا در ایام پاییز و زمستان، فراوان است .
وی تنها خواسته اش ایجاد یک کارگاه از سوی هرنهاد و ارگانی برای آموزش به جوانان در جهت اشتغالزایی آنان و مهارت آموزی است و ادامه می دهد: می توان گفت این اسب چوبی با استفاده از چوبهای بی مصرف برای اولین بار است که در کشور ساخته می شود و من حاضرم تجربیات چندین ساله ام را در اختیار افراد مختلف بگذارم و آمادگی ساخت 15 اثر چوبی در قالب طرح های مختلف و خصوصا نمادهای بندرانزلی مانند مناره ، قو و غیره را دارم تا علاوه بر کار آفرینی و اشتغالزایی و همچنین کمک به اقتصاد شهرم ، با جمع آوری این چوب ها که چهره زشتی به ساحل می دهند از یک سو محیط زیست پاکیزه شده و از سوی دیگر این چوبهای زائد به محصولی تبدیل می شود و درآمد زایی ایجاد می کند و به این ترتیب می توان گفت از آب هم کره گرفته ایم.
***چشم انتظاری هفت ساله برای حضور حتی یک مسئول شهری در کارگاه
هنرمند بندرانزلی لب به گلایه می گشاید و مهمترین چیزی که آزارش می دهد و با کمال تواضع به زبان می آورد این است که در مدت هفت سالی که به این کار مشغول است حتی یک مسئول از این شهر ساحلی درِ کارگاهش را نزده است.
صادقی می گوید: متاسفانه با وجود این همه کار انجام شده در این مدت زمان ، تمام آثارم به بیرون از استان گیلان رفت و همگان کارهایم را دیدند و پسندیدند اما از این شهر و استان هیچ مسئولی درب کارگاهم را نزد و شاید اگر کسی به سراغم می آمد قوت قلب بیشتری می گرفتم .
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا از جاذبه های مصنوعی در کنار جاذبه های طبیعی استفاده می شود ادامه می دهد: برای من آنچه که در خصوص بندرانزلی اهمیت دارد توسعه و رشد گردشگری است چرا که تمام لطماتی که خصوصا در موارد اقتصادی به مردم شهرم وارد می شود به دلیل کاهش حضور گردشگر و افول صنعت گردشگری بندرانزلی است.
صادقی به توجه و استقبال گردشگرانی که به صورت گذری از مقابل کارگاهش می گذرند اشاره و اضافه می کند: در برخورد با گردشگران سعی می کنم به عنوان نماینده ای از شهروندان بندرانزلی میزبان خوبی برای مسافران باشم و بسیاری از مشتری های خارج از استان من از طریق همین مسافران معرفی می شوند.
وی به ارائه طرحی به مسئولان بندرانزلی برای ایجاد پارک مجسمه اشاره و اضافه می کند: من در گذشته ربات های بسیاری ساختم و توانایی ساخت آدم آهنی 6 متری را هم دارم و ایده و طرح هایی نیز مدنظر دارم اما طرحی را که برای ایجاد پارک مجسمه در شهرستان و فراهم سازی فضایی برای قرار دادن محصولاتم برای جذب گردشگر در آن به نفع شهرستان ، در سال گذشته ارائه دادم هیچ پاسخی دریافت نکرد.
صادقی یادآور می شود: بندرانزلی یکی از زیباترین بنادر کشور و منطقه است و به دلیل شرایط خاص و موهبت های الهی فراوان زمینه های جذب و حضور گردشگر و به تبع آن رشد اقتصادی شهر و استان را دارد و من نیز می توانم در رشد اقتصادی و گردشگری شهرم نقشی ارزنده ایفا کنم.
از کارگاه بیرون می آییم و با بدرقه آقای صادقی راهی اداره می شویم . در طول مسیر همواره این موضوع ذهنم را درگیر خود کرده بود که با وجود این همه امکانات و ظرفیت چرا به تنها خواسته ی بجا و به حق هنرمندان و تلاشگرانی از این دست که آماده خدمت به شهرشان هستند نه تنها توجهی نمی شود بلکه طرح هایی هم که ارائه می شود در گوشه ای از یکی از ادارت این شهرستان خاک می خورد و بدتر از همه اینکه حتی برای یک بار هم پای هیچ مسئولی به این کارگاه باز نشده تا جایی که لب به شکوه باز می شود.
بندرانزلی در 40 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده و هرساله به دلیل دارا بودن مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار، در ایام سفر پذیرای میهمانان بسیاری از سراسر کشور است.
 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/13205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان