نسیم گیلان

آخرين مطالب

توسعه گردشگري گيلان نيازمند برنامه و چشم انداز مقالات

  بزرگنمايي:

صنعت گردشگري که پس از صنعت نفت و خودرو به عنوان سومين صنعت در دنيا به لحاظ درآمد زايي و جذب منابع مالي شناخته مي شود در سال هاي گذشته در برخي از کشورها با رشدي خيره کننده اي روبرو بوده است.

صنعت گردشگري در ايران اسلامي نيز  به دليل داشتن جاذبه ها و ظرفيت هاي بي بديل عرصه اي براي سرمايه گذاري هاي گسترده است.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان در اين باره وجه فرهنگي گردشگري را بسيار بارز  و شاخص دانست و گفت: بسياري از کشور ها سعي دارند بر اساس مناسباتي که بين اقوام و ملل صورت مي گيرد  به دستاوردهاي فرهنگي گردشگري دست پيدا کنند.

رضا عليزاده افزود: گردشگري در بخش اقتصادي و در نظام برنامه ريزي بسياري از  کشورهاي دنيا هم نقش تعيين کننده اي دارد.

وي اظهارداشت: با توجه به ارزآوري و اشتغال پايداري که صنعت گردشگري مي تواند  در بخش مستقيم و غير مستقيم ايجاد کند کشورهاي توسعه يافته تلاش مي کنند با برنامه ريزي هاي دقيق و هدف گزاري مناسب به نقطه اي برسند که از دستاوردهاي اقتصادي صنعت گردشگري هم منتفع شوند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: کشورهاي گروه هاي اقتصادي اروپا ، کشورهاي آمريکايي و در عين حال  بخشي از کشورهاي آسيايي مثل چين، ترکيه و غيره توانسته اند گوي سبقت را در اين عرصه بربايند  و به واسطه بسترهاي زير ساختي، تامين بخش خدمات و نوع بازاريابي که در بخش صنعت گردشگري حاکم کرده اند  فضاي را مها کنند که در آمدهاي حاصل از ارزآوري اقتصادي صنعت گردشگري را به خودشان اختصاص دهند.

صنعت گردشگري در کانون تفکر و برنامه ريزي دولتمردان نظام جمهوري اسلامي

وي افزود: خوشبختانه  امروزه توجه به صنعت گردشگري در کانون تفکر و برنامه ريزي دولتمردان نظام جمهوري اسلامي قرار گرفته است.

عليزاده اظهارداشت: ايران اسلامي امروز امن ترين کشور در  منطقه خاورميانه براي حضور گردشگران خارجي است ضمن اينکه اين کشور  داراي پتانسيل ها و جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و باستاني بي بديلي در دنياست.

 وي توسعه گردشگري با انگيزه هاي مختلف درماني، ورزشي، روستايي، کشاورزي، فرهنگي و غيره  در کشور را امري ضروري دانست و گفت:  گردگشري در بين ساير بخش هاي اقتصادي همچون صنعت، کشاورزي، خدمات و تجارت نقش تعيين کننده و اثرگذاري دارد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان افزود: خوشبختانه دولت تدبير و اميد يکي از محوري ترين بحث هاي که در حوزه تصميم گيري و برنامه ريزي قرار داده  بحث گردشگري است.

وي اذعان داشت: صنعت گردشگري ضمن کاهش وابستگي اقتصاد کشور  به نفت نقش مهمي در خنثي سازي تحريم هاي ظالمانه دشمنان دارد .

عليزاده با اعلام اينکه گردشگري در  گيلان نيز يک اولويت اساسي است بر ضرورت توسعه زير ساخت هاي اين صنعت در استان تاکيد کرد.

وي در ادامه گردشگري طبيعي را يک ظرفيت عظيمي در  گيلان دانست و گفت: بسترهاي لازم براي حضور گردشگري بيشتر  بايد در اين عرصه فراهم شود.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان افزود: کشورهاي داراي جاذبه هاي گردشگري به لحاظ جاذبه هاي طبيعي، فرهنگ و تمدن کهن، آثار باستاني و مذهبي استعداد و توانايي به سزايي در جذب گردشگران دارند که سرمايه گذاري مناسب در اين صنعت مي توانند سالانه ميلياردها دلار در راستاي توسعه پايدار و  غيره کسب درآمد کنند.

وي اذعان داشت: صنعت گردشگري در بسياري از کشورهاي جهان به عنوان يک منبع درآمد پايدار محسوب مي گردد که اين امر علاوه بر تأثير مثبت خود بر اقتصاد کشورها در بخش در آمد، يک بخش مهم اشتغالزايي و رفع محروميت هاي نقاط روستايي به شمار مي رود.

عليزاده افزود: استاندارد سازي، کيفي سازي و نگاه تخصصي از رويکردهاي مهم گردشگري در ارائه خدمات خواهد بود.

وي در ادامه با تأکيد بر اين موضوع که " گيلان سرزمين فرصت‌هاست "،  اظهارداشت: مواهب تاريخي، طبيعي، فرهنگي و روحيه ميهمان‌نوازي مردم استان فرصت غنيمتي براي سرمايه‌گذاري در جذب گردشگر است

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان در پاسخ به اين پرسش که از ابتدايي امسال تاکنون چه تعداد گردشگر وارد استان شده و ماندگاري اين گردشگران چقدر بوده است، گفت:  امسال افزون بر  29 ميليون نفر شب اقامت در گيلان ثبت شده است.

وي افزود:  بسياري از اين گردشگران در مراکز اقامتي موقت و دائم استقرار پيدا کرده اند.

جاذبه هاي فرهنگي، تاريخي، باستاني، طبيعي و انسان ساز در  ماندگاري گردشگران نقش برجسته اي دارند

عليزاده تصريح کرد: اين آمار  موثق و مي تواند مبناي براي برنامه ريزي و تصميم گيري ها در استان باشد.

وي اذعان داشت: از اين تعداد گردشگري که در استان گيلان استقرار يافته بودند  افزون بر 11 درصد  از موزه ها، سايت هاي تاريخي و فرهنگي همچون ماسوله، قلعه رودخان، بام سبز لاهيجان، سورتمه تالش، تله کابين و غيره بازديد کردند.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت: جاذبه هاي فرهنگي، تاريخي ، باستاني،طبيعي و انسان ساخت در ايست و ماندگاري گردشگران نقش برجسته اي دارند.  

وي همچنين با بيان اينکه يک شب اقامت در گيلان به دو شب اقامت در حال افزايش است، افزود: بستر سرمايه گذاري بايد بر روي جاذبه هاي انسان ساز  و جاذبه هاي که بتواند ترغيب حضور گردشگران را در استان فراهم و اوقات فراغت گردشگران را در  استان مهيا کند، معطوف شود.

نماينده مردم رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي هم در اين باره مي گويد: گردشگري از فعاليت هاي اقتصادي با درآمدزايي بالا و از راهكارهاي ايجاد اشتغال و درآمد در مناطق مستعد است.

 محمد مهدي رهبري املشي افزود:  صنعت گردشگري، بزرگترين و متنوع ترين صنعت در دنياي معاصر به شمار مي آيد.

وي تصريح کرد:  بسياري از كشورها اين صنعت پويا را منبع اصلي درآمد، اشتغال زايي، رشد بخش خصوصي و توسعه ساختار زير بنايي مي دانند.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: با توجه به  ميزان بيكاري، لزوم افزايش درآمد ارزي و سرمايه گذاري خارجي توجه بيش از پيش به اين بخش مي تواند زمينه رسيدن به اشتغال كامل و افزايش درآمد ارزي را به همراه داشته باشد.

وي افزود: ميزان سرمايه گذاري براي ايجاد يك فرصت شغلي در صنعت گردشگري بسيار پائين تر از ديگر صنايع است و به عبارت ديگر اشتغالزايي در اين صنعت به سرمايه گذاري كمتري نياز دارد.

رهبري املشي اذعان داشت:  ترديدي نيست كه همه كشورها در رقابتي تنگاتنگ در پي بهره گيري از مزاياي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و به ويژه دريافت سهم بيشتري از درآمد جهاني حاصل از گردشگري و همچنين بالا بردن سطح اشتغال در كشور متبوع خود هستند.

وي ادامه داد: سراسر استان گيلان مجموعه اي از جاذبه هاي گردشگري طبيعي و تاريخي است از اينرو مي طلبد با برنامه ريزي دقيق و سرمايه گذاري اصولي از اين ظرفيت به نحو مطلوب بهره برداري شود.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي گفت: رودسر  و املش از ديرباز پتانسيل هاي بسيار خوبي در بخش گردشگري داشته و همه ساله شاهد حضور گردشگران بسياري است به همين دليل بايد زيرساخت هاي لازم اين بخش فراهم شود.

وي تصريح کرد:  صنعت توريسم و گردشگري امروز يکي از صنعت هاي مورد توجه در جهان است و کشورهاي پيشرفته سرمايه گذاري زيادي روي اين بخش انجام مي دهند.

صنعت گردشگري فرصتي براي رونق اشتغال پايدار در گيلان

رهبري املشي يادآورشد: استان گيلان از توانمندي هاي بالايي در بخش گردشگري برخوردار است و در صورتي که از اين توانمندي ها استفاده شود فرصت خوبي براي اشتغالزايي نيز فراهم خواهد آمد.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گيلان نيز در اين خصوص مي گويد: صنعت گردشگري فرصتي براي رونق اشتغال پايدار در اين استان است.

محمد احمدي پور اظهار داشت: توسعه صنعت در گيلان مستلزم وجود زيرساخت هاي رفاهي و فرهنگي است از اينرو مي طلبد مسئولان توجهي جدي به اين مهم داشته باشند.

وي همچنين با بيان اينکه توسعه گردشگري مي تواند ايجاد اشتغال و افزايش درآمد داشته باشد، اظهارداشت: اين استان شمالي از موقعيت توريستي و ظرفيت گردشگري خوبي برخوردار است.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار گفت: گيلان با داشتن جاذبه هايي همچون شهرک تاريخي ماسوله ، قلعه رودخانه، چشمه هاي و رودخانه هاي خروشان ، دريا، جنگل و غيره هر ساله پذيراي گردشگران داخلي و خارجي زيادي است.

وي در ادامه شتاب بخشي و ساماندهي پروژه هاي گردشگري استان را نيازمند توجه ويژه دانست و يادآورشد: راه اندازي و ساماندهي امکانات رفاهي در اين مناطق به رونق صنعت گردشگري گيلان  کمک خواهد کرد.

گردشگري به عنوان رو به رشدترين صنعت اشتغال زا و به عنوان دومين صنعت پس از نفت از نظر درآمدزايي مطرح است و در حال حاضر يکي از ارکان اصلي اقتصادي، تجاري جهان محسوب مي شود علاوه بر اين برنامه ريزان و سياست گزاران توسعه نيز از گردشگري به عنوان رکن اصلي توسعه پايدار ياد مي کنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/1365/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

پای باران بهاری از عصر فردا به گیلان باز می‌شود

لایروبی 682 هزار متر مکعب از آبراه‌های تالابی بندرانزلی

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

راه اندازی بخش تصویربرداری پزشکی بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان

آغاز برداشت گل گاو زبان در گیلان

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت

شعرخوانی دختر شیرین زبان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

هویت سپاه با انقلاب اسلامی گره خورده است

برداشت گل گاوزبان از باغ‌های گیلان آغاز شد

ثبت 1261 اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

رهای سازی آب سد سفیدرود از نیمه اردیبهشت 1403

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

آغاز بازرسی‌ها از دستگاه‌های اجرایی گیلان

رقابت های کورس سوارکاری بهاره گیلان در انزلی

سپاه نهادی مردمی و برخاسته از اراده ملت انقلابی است

دستگیری 18 سارق و مال‌خر احشام در گیلان

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است