قائم مقام راه آهن جمهوری آذربایجان:
برنامه ریزی برای استفاده تجاری از راه آهن آستارا ، از عملیات اجرایی جلوتر است
اقتصادي
بزرگنمايي:
گیلان آنلاین - آستارا - قائم مقام راه آهن جمهوری آذربایجان گفت: شرکت های بزرگ تجاری کشورهایی نظیر اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا راضی کرده ایم و برنامه ریزی برای استفاده تجاری از این راه آهن، از عملیات اجرایی آن جلوتر است.
به گزارش خبرنگار ایرنا اقبال حسین اف روز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرایی خط ریلی و بارانداز آستارا - آستارا و در نشست بررسی موانع اجرایی آن در هتل اسپیناس شهرستان آستارای استان گیلان افزود: کشورها برای استفاده بیشتر از راه آهن رقابت می کنند و خط ریلی آستارا - آستارا برای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی اظهار کرد: شرکت های تجاری بزرگ منطقه را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا ترغیب و راضی کرده ایم و هر روز تاخیر در تکمیل و بهره برداری آن، به ضرر ایران و جمهوری آذربایجان است.
وی بیان کرد: رئیسان جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان همواره بر توسعه روابط تاکید داشته اند و این خط آهن در تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما موثر خواهد بود.
حسین اف ادامه داد: با بهره برداری از خط ریلی آستارا - آستارا ماهانه 800 هزار تن کالا از بندر عباس به آستارا حمل و از این شهرستان به خارج از ایران، منتقل خواهد شد.
عضو هیات مدیره راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: داشتن راه آهن بین ایران و جمهوری آذربایجان، آرزویی دیرین بود و خوشبختانه بخش های زیاد آن کامل شده و ظرف چند هفته آینده از ایستگاه بارانداز آستارا بهره برداری خواهد شد.
حسین عاشوری افزود: با توجه به تاکید مسئولان عالی رتبه ایران و جمهوری آذربایجان بر تکمیل این خط ریلی، موانع آن باید به سرعت برطرف شود و دستگاه های متولی علاوه بر رعایت مقررات لازم، در این راستا همکاری کنند.
وی ادامه داد: در روند ساخت راه آهن و بارانداز نباید از قوانین عدول کنیم، اما تعمیق همکاری های اداری برای تسریع اجرای طرح لازم است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: کریدور شمال - جنوب ایران برای دنیا مهم است و طرح ریلی آستارا - آستارا ، مهمترین طرح استانداری گیلان محسوب می شود.
حجت شعبان پور افزود: مشکل برداشت مصالح کوهی و رودخانه ای با حضور مدیران کل مربوطه در این نشست حل می شود و پیمانکار طرح ریلی آستارا - آستارا در این رابطه مانعی نخواهد داشت.
وی از پیمانکار طرح خواست فردی آشنا به ضوابط اداری و قوانین جاری را برای پیگیری امور کاری و اداری طرح، به دستگاه های اجرایی استان گیلان و شهرستان آستارا معرفی کند.
فرهاد دلق پوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه گفت: در ایران برای برداشت مصالح از کوه و رودخانه، ضوابط خاصی وجود دارد اما با دستور استاندار گیلان و برای تامین مصالح و تسریع اجرای راه آهن، مقررات جاری و ضوابط را تسهیل کرده ایم و مجوزهای لازم را در کمترین زمان صادر می کنیم.
یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: برای برداشت مصالح کوهی در آستارا مشکلی وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزی آستاراچای از ناحیه مرزبانی این شهرستان پیگیری می شود و با توجه به توافق مرزبانی های ایران و جمهوری آذربایجان قابل حل است.
نوری پیمانکار طرح ریلی نیز در این نشست، با اذعان به همکاری و تعامل سازنده مدیران کل و مسئولان شهرستان آستارا در اجرای این طرح، سنگ اندازی ها، کاغذبازی ها و مانع تراشی های ریز در اداره های جزء را مانع تسریع کار اعلام کرد.
کلنگ احداث خط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 با حضور مسئولان عالی رتبه این کشورها در شهرستان مرزی بندر آستارا به زمین زده شد و با تکمیل این خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای، قطار جمهوری آذربایجان در سال جاری به طور آزمایشی از آن عبور کرد و به بارانداز آستارا وارد شد.
با اتصال خط ریلی آستارا - آستارا به راه آهن درحال اجرای رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندرهای جنوب با بندر آستارا و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خاکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد.
-
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱:۲۰:۳۳ PM
-
۱۲۲ بازديد
-
ایرنا - اقتصادی
-
نسیم گیلان
لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/14552/