نسیم گیلان

آخرين مطالب

پایش هوشمند نظام مجوز دهی نسخه ای برای بهبود محیط کسب و کار کشور اقتصادي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت- دبیر اجرایی مرکز ملی پایش کسب و کار کشور گفت: پایش سیستماتیک و هوشمند نظام مجوز دهی کشور نسخه تجربه شده جهانی، برای بهبود محیط کسب و کار کشور است.
به گزارش ایرنا ، علی فیروزی عصر سه شنبه در نشست با فرمانداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در رشت افزود: امسال با وجود بهبود عملکرد در شاخص های جهانی ؛ رتبه شاخص کسب و کار کشور 124 ارزیابی شده است، یعنی اینکه سرمایه گذار خارجی 123 انتخاب برتر قبل از ما دارد.
وی اظهار کرد: رتبه شاخص کسب و کار در آغاز کار دولت یازدهم 152 بود، که در سال اول استقرار دولت یازدهم به 117 ارتقاء یافت و امسال دوباره به رتبه 124 رسیده ایم که دلیل این امر حرکت سریع تر و برنامه ریزی تر شده سایر کشورها در این حوزه است.
وی یکی از مشکلات عمده کسب و کار را استعلام های متعدد عنوان و تصریح کرد: در این راستا، دولت از سال 92 هیئت مقررات زدایی را در راستای اصل 44 تشکیل داد و تا سال 93، حدود دو هزار و 80 عنوان مجوز دستگاه های اجرایی را احصاء کردیم.
دبیر اجرایی مرکز ملی پایش کسب و کار کشور با اشاره به حذف 500 مجوز تصریح کرد: با حذف این تعداد مجوز، یکهزار و 580 مجوز باقی ماند .
فیروزی گفت: به طور میانگین به ازای هر مجوز 6 مدرک یا استعلام دریافت می شود و به طور کل بر اساس مطالعات صورت گرفته؛ هشت هزار و 900 سرویس یا مدرک از جمله عکس، شناسنامه و کارت ملی برای دریافت حدود یکهزار و 600 مجوز شناخته شده باید تحویل داده شود.
وی ادامه داد: به طور مثال تاسیس و بهره برداری از یک واحد آبزی پروری نیازمند 52 استعلام جهت دریافت مجوز است.
وی گفت:البته این عدد در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط خیلی زیاد است، اما هرچه کسب و کار بزرگتر می شود، تعداد استعلامها کم خواهد شد.
فیروزی با بیان اینکه همه استعلام ها مربوط به بخش دولتی نیست، تصریح کرد: بسیاری از استعلام ها از سوی بخش خصوصی از متقاضی طلب می شود به طور مثال مجوز صنفی آرایشگاه مردانه 22 مدرک پیش نیاز برای صدور مجوز است.
دبیر اجرایی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور با اشاره به اینکه کتاب یک هزار و 800 صفحه نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور را طی سه ماه در یک صفحه خلاصه کردیم، افزود: وضعیت نظام مجوزدهی کشور بغرنج است و مردم بین دستگاه ها جابجا می شوند.
فیروزی بیشترین استعلامها را مربوط به قوه قضائیه و نیروی انتظامی در مجموع با 45 درصد از مجوزها عنوان و بیان کرد: 27 درصد استعلامها مربوط به قوه قضائیه، 18 درصد مربوط به نیروی انتظامی، 11 درصد مربوط به وزارت اقتصاد و دارایی، 9 درصد مربوط به وزارت کشور و 5 درصد مربوط به وزارت بهداشت است .
وی تصریح کرد: اتاق اصناف 58 درصد استعلامها را به خود اختصاص می دهد که در واقع هر نوع استعلامی را از بخش خصوصی طلب می کنیم .
وی با یادآوری رتبه 124 ایران در بهبود محیط کسب و کار در جهان بیان کرد: رتبه ایران از 152 به 124 رسیده، اما متاسفانه بهبود محیط کسب و کار احساس نمی شود، چرا که عوامل اثرگذار در بهبود محیط کسب و کار بسیار زیاد است و امکان نظارت و پایش آنلاین وجود ندارد.
مدیر امور پژوهش و دبیر اجرایی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور افزود: به منظور تسهیل فرآیندهای صدور مجوز به استناد دستورالعمل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در مرداد ماه امسال مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور تشکیل شد.
فیروزی افزود: ایجاد ساختار یکپارچه، سیستماتیک، هوشمند، قابل نظارت و پیمایش برای محیط کسب و کار کشور، بهینه سازی فرآیندهای صدور مجوزها در ارائه خدمات به متقاضیان، احصاء و شناسایی گلوگاه‌های صدور مجوزها با رصد لحظه‌ای و پایش مستمر مراحل صدور مجوزها از مهمترین کارکردهای این مرکز است.
وی تصریح کرد: این مرکز تلاش می‌کند تا ضمن ایجاد فضای اعتماد بین حاکمیت و صاحبان سرمایه، موجب تحقق اهداف دولت، افزایش سرمایه‌های در گردش و خروج از رکورد اقتصادی در کشور شود.
دبیر اجرایی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور با بیان اینکه هیئت مقررات زدایی موظف به احصای مجوزها، کم کردن آنها و بهبودبخشی به فرایندهاست، خاطرنشان کرد: فرایند دریافت مجوز در سه شاخص هزینه، زمان و مراحل باید کاهش یابد.
وی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار را شامل چهار زیرسامانه به هم مرتبط و مستقل با کارکردهای از پیش تعیین شده خواند و افزود: سامانه اطلاع رسانی مجوزهای کشور(سام)، سامانه الکترونیکی دریافت، انعکاس، پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار(دادور)، پایگاه اطلاع رسانی مجوزها و نقشه ملی استعلامات کشور(نما) و مرکز تماس فوریت های محیط کسب و کار(یاور) زیرسامانه های مرکز ملی پایش محیط کسب و کار به شمار می آیند.
فیروزی، با اشاره به تشکیل کارپوشه ملی ایرانیان در این مرکز، یادآور شد: شخصیت های حقیقی و حقوقی می توانند تمام مجوزها و فرایندهای آن را در کارپوشه ملی خود ببینند
وی با بیان اینکه مردم باید با حقوق شان در سامانه دادور آشنا شوند، گفت: تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند ظرف مدت هفت روز به شکایات پاسخ دهند.
وی تصریح کرد: استان های سمنان، کرمان و مرکزی تاکنون سامانه دادور را شروع به پیاده سازی کرده اند، که در سمنان این طرح موفقیت آمیز اجرا شده است.
دبیر اجرایی مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور گفت: در مرحله اول طرح دادور را در 13 استان دیگر پیش می بریم.
فیروزی تسهیل، تسریع و شفاف سازی در انجام فرایندهای منتهی به اخذ مجوزهای کسب و کار را چشم انداز مرکز ملی پایش محیط کسب و کار عنوان و خاطرنشان کرد: چشم انداز نهایی تعریف شده برای این مرکز، ایجاد درگاهی ملی، واحد و یکپارچه به منظور درخواست، پیگری و صدور مجوزهای حوزه کسب و کار کشور است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/14645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی وزش باد جنوبی در گیلان/ دما افزایش می یابد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت