نسیم گیلان

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا / ضرورت رفع مشکلات مالی باشگاه های گیلان و ارائه فوتبالی تماشاگرپسند ورزشي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت - امروز ورزش فوتبال در گیلان، دچار فرودهایی شده ولی فرازهای آن همچنان در خاطره ها باقی مانده؛ بی گمان نمی توان چشم انداز روشنی برای فوتبال استان تنها با یادآوری خاطرات داشت و لازم است گام هایی با تدبیر، برای گشوده شدن گره های موجود در مسیر بازگشت به روزهای افتخارآفرین برداشته شود.
فوتبال گیلان از دهه 40 تاکنون افت و خیزهای بسیاری را در تیم داری باشگاه های مختلف تجربه کرده؛ از یک سو تیم استقلال شهرداری رشت که روزی قله های افتخارات را درمی نوردید پس از تغییر مالکیت و تغییر نام این باشگاه به پگاه و داماش در سال های نه چندان دور، در نیمه نهایی جام حذفی رقیب استقلال تهران شد و با نادر دست نشان نایب قهرمانی جام حذفی را در آن سال، از پایتخت برای گیلانی ها به ارمغان آورد.
سپیدرود رشت نیز پس از تاسیس در دهه 40 شمسی اگرچه همچنان نام و اصالت خود را حفظ کرده، اما پس از سقوط به لیگ دسته یک و دسته دو فوتبال کشور، بیش از سه دهه جنگید و درنهایت سال گذشته به عنوان تنها نماینده استان در لیگ برتر حضور دارد.
ملوان بندرانزلی پرافتخارترین تیم گیلان که سابقه سه دوره قهرمانی و دو دوره نایب قهرمانی جام حذفی را در کارنامه دارد و به عنوان غول کش، همیشه نتایج چشمگیر و غیر قابل پیش بینی از خود برجای می گذاشت؛ این روزها حال و روز خوشی ندارد و علاوه بر حضور دو سال متوالی در لیگ دسته یک فوتبال پس از 15 سال حضور در لیگ برتر، این روزها دستخوش مشکلات متعدد مالی و از همه مهم تر مدیریتی شده است.
اما تیم همیشه مدعی استقلال بندر انزلی که پس از واگذاری به صنایع چوب و کاغذ ایران به چوکای تالش تغییر نام یافت؛ پس از سقوط به لیگ دسته سه فوتبال کشور تاکنون پس از سه دهه تلاش، نتوانسته حتی به لیگ دسته یک نزدیک شود و قلعه عقاب هایی که روزی حضور در آن ورزشگاه برای رویارویی با تیم چوکای تالش لرزه بر اندام تیم های صاحب نام کشور می انداخت، امروز شاهد نتایج ضعیف این تیم محبوب دهه 60 است.
تیم سپیدرود رشت پس از صعود به لیگ برتر و سبقت از رقیبان خود در لیگ دسته یک فوتبال در سال گذشته، در نیم فصل اول رقابت ها عملکرد چندان مطلوبی نداشت و در انتهای جدول رده بندی سیر می کرد؛ ملوانان نیز با هدایت نادر دست نشان و با وجود مشکلات فراوان در باشگاه تا پایان نیم فصل اول با 25 امتیاز از 17 بازی، رده نهم جدول را به خود اختصاص داده اند و باید دید آیا می توانند در پایان این فصل، مسافر قطار لیگ برتر هجدهم باشند یا نه.
فوتبال استان از دیرباز در سطح اول ورزش کشور، سری در سرها داشته و همواره تیم های گیلانی مانعی برای کسب نتایج و حتی جام های قهرمانی در لیگ های مختلف برای تیم های مطرح کشور در سایر استان ها بوده اند؛ ملوان بندرانزلی، سپیدرود رشت، داماش گیلان و چوکای تالش از جمله تیم هایی هستند که از دهه 60 در لیگ های مختلف فوتبال کشور درخشیده اند و فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کردند اما در حال حاضر، تنها تیم حاضر در لیگ برتر، سپیدرود رشت است و ملوان بندرانزلی در لیگ دسته یک، داماش گیلان در لیگ دسته 2 و چوکای تالش نیز در لیگ دسته 3 کشور توپ می زنند.
بررسی دلایل ناکامی تیم های گیلانی در لیگ های مختلف فوتبال و همچنین واکاوی علل حاشیه های ایجاد شده در سکوهای ورزشگاه ها، موضوعی است که در میزگرد خبری ایرنا مرکز گیلان با حضور مجید جهان پور و امید هرندی از پیشکسوتان فوتبال استان و حمید رجبی نیا مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا مورد مداقه قرار گرفته است.
** مشکلات مالی باشگاه ها مهمترین عامل مشکلات فوتبال امروز گیلان
یکی از مشکلاتی که امروزه اکثر بازیکنان و مربیان مطرح می کنند، وجود مشکلات مالی در باشگاه ها برای تامین امکانات مورد نیاز و پرداخت مبالغ منعقد شده در قراردادهای بازیکنان است.
مجید جهان پور اظهار کرد: همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که کمبود منابع مالی باشگاه های گیلان، پایه و اساس مشکلات فوتبال استان است به گونه ای که برخی باشگاه ها حتی توان پرداخت هزینه های برگزاری اردوی تیم های پایه خود در داخل کشور را نیز ندارند اما باشگاهی مانند سپاهان اصفهان، تیم پایه خود را برای گذراندن اردوی تدارکاتی، به سفرهای خارجی اعزام می کند.
وی ادامه می دهد: سال های متمادی است که فدراسیون فوتبال ایران چارچوبی را به عنوان استانداردهای مورد نیاز و ضروری برای باشگاه ها تعریف کرده و باید بگویم ما در استانی هستیم که تیم های فوتبال ما بسیار پرطرفدار هستند و باید با سازماندهی کردن هواداران، از این نعمت نهایت استفاده را ببریم.
جهانپور با اشاره به اینکه کمبود امکانات و منابع مالی همیشه وجود داشته و از مشکلات سنتی فوتبال گیلان است، اضافه کرد: فوتبال یک هنجار اجتماعی است که برای کاهش ناهنجاری ها در بخش های دیگر جامعه ضروری و لازم است و باید با برنامه ریزی صحیح و تامین منابع مالی، در جهت دستیابی به استانداردهای مورد نیاز برای رفاه هوادار در ورزشگاه اقدام شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه به تیم های پایه فوتبال گفت: تنها راهکاری که می توان به آن تکیه کرد این است که با حمایت همه جانبه، تیم های پایه را در جهت ارتقاء هرچه بهتر و بیشتر تقویت کنیم.
امید هرندی پیشکسوت فوتبال استان و سرمربی اسبق تیم داماش گیلان که این روزها به عنوان کارشناس در برنامه های تلویزیونی حضور می یابد، نیز اظهار کرد: متاسفانه منابع مالی دولتی به صورت مساوی بین باشگاه ها تقسیم نمی شود و باشگاه هایی که وابستگی های دولتی دارند، از منابع بهتری برخوردارند.
وی با اشاره به لزوم بهره مندی سایر باشگاه های غیردولتی از درصدی از منابع دولتی اضافه کرد: تا زمانی که منابع مالی تنها برای تیم های محدودی هزینه شود، مشکلات باشگاه ها که تاثیرات منفی و همه جانبه بر تیم ها دارد، کماکان ادامه خواهد داشت.
هرندی افزود: در گذشته استان های تهران ، گیلان ، مازندران ، خوزستان و آذربایجان شرقی دارای تیم هایی بودند که همواره در صدر جدول رده بندی لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشتند اما از زمانی که تامین منابع مالی به باشگاه ها واگذار شد؛ تیم های گیلانی به دلیل نبود اعتبارات کافی فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده اند و از سوی دیگر تیم های دارای شرایط مالی بهتر، بازیکنان خوب تیم های گیلانی را به خدمت می گرفتند و این روند، عامل سقوط و تحلیل قوای تیم های گیلانی است.
وی با بیان اینکه برای داشتن فوتبال خوب و با ریشه باید منابع مالی آن نیز تامین شود، خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تامین اعتبارات مورد نیاز، تخصیص یک درصد از منابع مالی تیم های دولتی به تیم های دیگر و استان های فوتبال خیز کشور با تزریق درست منابع است.
هرندی وجود برخی مشکلات غیر مالی از جمله خانه نشینی برخی افراد با تجربه و کارآمد فوتبال کشور را از دیگر مسائل موجود عنوان و اضافه کرد: باید مربیانی در فوتبال گیلان به کار گرفته شوند که ریشه در آن شهر و استان داشته و دنبال منافع مالی نبوده و باشگاه ها نیز با سرمایه گذاری در تیم های پایه از تجربه و تخصص مدرسان تراز اول گیلان استفاده کنند.
حمید رجبی نیا مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در میزگرد خبری ایرنا، با اشاره به اینکه مشکلات مالی در فوتبال گیلان همواره وجود داشته، اظهار کرد: باید بررسی موشکافانه ای کرد که چرا سرمایه گذاران، در فوتبال گیلان سرمایه گذاری نمی کنند و دلیل عمده رانده شدن آنها از این استان چیست؟
وی با تاکید بر اینکه نباید سرمایه گذاران بر تیم ها حاکم شوند، افزود: فوتبال گیلان با وجود نبود منابع کافی مالی توانست در سال های گذشته نیز در سطح اول فوتبال کشور قد علم کند اما برخی مشکلات فراتر از موارد مالی است.
به گفته رجبی نیا ، تمام باشگاه های گیلان درگیر مشکلات مالی هستند و ما باید تلاش کنیم که با همین داشته هایمان کنار بیاییم.
** فوتبال امروز برای هوادار، لذت بخش نیست
در گذر زمان، فوتبال سطح یک دنیا تغییرات محسوسی در نحوه بازی بازیکنان، تیم داری باشگاه ها و همچنین بکارگیری تاکتیک های مختلف از سوی سرمربیان داشته اما بسیاری از افراد معتقدند فوتبال امروز ایران نسبت به دهه 60 تغییر چندانی نکرده و معتقدند در فوتبال سه دهه پیش به دلیل نبود بحث های مالی برای بازیکنان و قراردادهای آنچنانی، بازیکنان با عشق به مردم و ورزش فوتبال، به زمین مسابقه آمده و بازی های تماشاگرپسندتری را نسبت به فوتبال امروز از خود به نمایش می گذاشتند.
مجید جهانپور درخصوص میزان رشد فوتبال امروز نسبت به سه دهه گذشته اظهار کرد: میزان درصد مالکیت توپ، بازپس گیری، پرس، مسائل تکنیکی و تاکتیکی و مسافت طی شده توسط بازیکنان، معیارهای بررسی کیفیت بازی های انجام شده است و باید بگویم فوتبال امروز نسبت به فوتبال دهه 60 برتری دارد اما به دلیل نبود مشکلات مالی در فوتبال سه دهه پیش ، بازی های آن دوران جذاب تر به نظر می رسد چون بازیکنان با عشق فوتبال بازی می کردند.
وی با اشاره به اینکه کمبود موارد مالی موجب افزایش دردسر برای مربیان و کاهش انگیزه در بازیکنان شده، اضافه کرد: باید امکانات به گونه ای باشد که مربیان با فکر آسوده کار کنند اما وقتی یک باشگاه حتی زمینی برای تمرین تیم های خود ندارد، چه انتظاری از این فوتبال می توان داشت؟
به گفته جهانپور، زمانی می توانیم از فوتبال انتظار داشته باشیم که منابع مالی آن نیز مطابق استانداردهای جهانی تامین و تزریق شود.
حمید رجبی نیا نیز در این میزگرد خبری، با اشاره به اینکه در سال های گذشته ساعت مشخصی برای تمرین وجود داشت، گفت: در فوتبال امروز، بازیکن دفاع به اندازه هافبک در زمین مسابقه می دود؛ ما در گذشته چیزی به نام مالکیت توپ نداشتیم اما بازی ها تماشاگر پسندتر بود و این، بیانگر آن است که فوتبال امروز نسبت به دهه 60 رشد کرده است.
وی ادامه داد: با بررسی برخی اتفاقات توجه می شویم یکسری از مربیان همچنان تفکرات گذشته خود را دارند درحالیکه ابتدا باید بدانیم فلسفه تمرین مربیان با تیم چیست؟ که این امر نیز بستگی به وجود ابزاری از جمله بازیکن و مربی دارد.
رجبی نیا روند رشد فوتبال گیلان را رو به جلو دانست و تاکید کرد: به روز شدن همراه با کسب تجارب و انتقال آن از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد و با همه این تفاسیر، معتقدم فوتبال فعلی ما از نظر فنی جلوتر از دهه 60 است اما لذت گذشته را ندارد.
امید هرندی پیشکسوت فوتبال گیلان و سرمربی اسبق تیم داماش نیز پوشش رسانه ملی را دلیل اصلی رشد فوتبال امروز نسبت به دهه های گذشته دانست و اظهار کرد: خوشبختانه رسانه ملی بسیاری از رقابت های ورزشی سطح اول دنیا را پخش می کند؛ و این امر اطلاعات ، دیدگاه و انتظارات مردم را از فوتبال ایران بالا برده و نتیجه آن می شود که تیم ملی ما دو سال پیاپی به جام جهانی راه می یابد.
وی ادامه داد: خوشبختانه مردم ما در مقایسه با دهه 60 نسبت به قوانین فوتبال ، قوانین داوری و حتی ترکیب تیم آگاهی دارند و پخش بازی های روز دنیا از طریق تلویزیون، توقع مردم از فوتبال ما را بیشتر کرده و به همان نسبت فوتبال ما نیز نسبت به دهه 60 رشد بیشتری داشته است.
هرندی با اشاره به اینکه باشگاه ها در انتخاب سرمربیان به درستی عمل نمی کنند، تاکید کرد: بنده قبل از انتخاب شدن به عنوان سرمربی تیم داماش هفت سال کمک مربی بزرگانی چون مجید جهان پور، اصغر شرفی و ناصر حجازی بودم که هر سه نفر از مربیان تراز اول فوتبال کشور هستند اما امروز شاهدیم که برخی بازیکنان پس از خداحافظی از فوتبال، بلافاصله سرمربی یک تیم می شوند.
وی با بیان اینکه مهمترین مسئله در رسیدن به مرحله سرمربیگری گذراندن دوره های مرتبط آموزشی و کسب تجربه است، گفت: مربیان ما نباید فقط با دید تجاری به فوتبال نگاه کنند و آمارهای تاکتیکی بیانگر آن است که در بخش مربیان، انتخاب های درستی انجام نشده و تیم ها پیشرفت چشمگیری نداشتند.
هرندی با تاکید بر لزوم ضرورت آموزش صحیح به نونهالان در تیم های پایه باشگاه ها تصریح کرد: مربی خوب آن است که با امکانات محدود هم بتواند تیمش را هدایت کرده و بالا ببرد و با توجه به تغییر دیدگاه مردم نسبت به فوتبال، بازیکنان نیز باید در خدمت تیم باشند که خوشبختانه در فضای کنونی فوتبال کشور شاهدیم که بازیکن دستورات سرمربی را به خوبی اجرا می کند.
وی انتخاب نادرست مربیان و عدم استفاده از مربیان بومی را یکی از دلایل وارد شدن ضربه به پیکر فوتبال گیلان می داند و تاکید می کند: باشگاه ها باید به دنبال افراد دارای کارنامه ، متعهد، سالم و دلسوز باشند تا بتوان از این ظرفیت موجود در فوتبال گیلان به نفع ورزش کشور به درستی بهره برد.
** کاهش میانگین سنی تماشاگران، از مهم ترین دلایل بروز حاشیه در سکوها
مجید جهان پور پیشکسوت فوتبال گیلان معتقد است: فوتبال، به عنوان هنجار اجتماعی، یکی از مهمترین عوامل برای کاهش ناهنجاری ها در جامعه به شمار می رود چرا که تماشاگران در ورزشگاه ها، فضایی برای تخلیه خود دارند اما باید این امر مدیریت شود تا حواشی سکوها نیز کاهش یابد.
وی با اشاره به کاهش میانگین سنی تماشاگران و به تبع آن افزایش احساسی حاشیه های سکوها ادامه داد: تماشاگران امروز فوتبال اکثرا در سنینی هستند که پرخاشگری در آن سن بیشتر است و از سوی دیگر با توجه به اینکه هوادار واقعی در همه شرایط در ورزشگاه حضور دارد؛ کمبود امکانات ورزشگاه ها و حتی کمبود آبخوری و سرویس بهداشتی نیز در افزایش حاشیه های سکوها تاثیر دارد چراکه تماشاگر خشم خود از وجود کمبودها را با خود به سکوها برده و به زمین بازی انتقال می دهد.
وی نبود کانون هواداران در باشگاه ها را از دیگر مشکلات موجود در فوتبال گیلان می داند و می گوید: متاسفانه در فوتبال استان به دلیل وجود روابط ، شایسته سالاری وجود ندارد و افراد در سر جای خود نیستند و این امر نیز مشکلات باشگاه ها را دوچندان کرده و معتقدم باید باشگاه ها برای تماشاگران خود احترام قائل شده و با تشکیل کانون هواداران ، آنها را ساماندهی کرده و حتی افرادی از این کانون نیز در جلسات مدیران باشگاه حضور داشته باشند تا مشکلات را مستقیما به مدیران انتقال دهند.
جهان پور یادآور شد: فوتبال ورزشی هیجانی است و در همه کشورهای توسعه یافته، حاشیه های ایجادشده در سکوها دیده می شود اما با تجمیع خرد جمعی، می توان هیجانات را کمتر کرد و با احترام گذاشتن به هواداران، تامین امکانات ضروری در ورزشگاه ها و مهمتر از همه سازماندهی هوادار با تشکیل کانون هواداران، حاشیه های را تعدیل کرد.
امید هرندی سرمربی اسبق تیم داماش گیلان نیز گفت: رسانه ها می توانند با دعوت از کارشناسان و آسیب شناسی های متعدد در این زمینه، حاشیه های سکوها راکاهش دهند.
وی اظهار کرد: فوتبال یک ورزش سراسر درگیرانه است و اولین قدم کاهش این درگیری هاست و البته قبول داریم که لذت فوتبال به حاشیه های آن است اما باید کمتر شود.
وی نقش کمیته انضباطی را در کاهش حاشیه های سکوها بسیار تاثیرگذار می داند و ادامه می دهد: متاسفانه کمیته انضباطی فوتبال در گذشته به صورت سلیقه ای عمل می کرد و جرایم و محرومیت بازیکن با رایزنی های مختلف بخشیده می شد اما خوشبختانه در سال های اخیر، کمیته انضباطی فوتبال عملکرد بسیار خوبی داشته است.
به گفته هرندی، نباید هیچ بخششی برای فرد خاطی وجود داشته باشد تا بتوانیم با استفاده از این سیستم حاشیه های فوتبال را کمتر کنیم.
حمید رجبی نیا مدرس فوتبال نیز در میزگرد خبری ایرنا، با اشاره به اینکه لذت فوتبال در برخوردها و درگیری های آن است، اظهار کرد: مسئولان فوتبال اگر از جنس ورزش نباشند، نمی توانند راهکار مناسبی برای برقراری ارتباط با مردم و کاهش حواشی فوتبال ارائه دهند.
وی ادامه داد: ارتباط غیر منطقی مربیان با مردم باعث می شود مردم به حاشیه ها کشیده شوند و در این راستا ، مربیان باید بدانند چگونه با مردم و رسانه ها ارتباط برقرار کنند.
رجبی نیا ورود بانوان به ورزشگاه ها را یکی از راه های کاهش حاشیه های سکوهای ورزشگاه می داند و می گوید: باید در نظر داشت هواداران در همه شرایط ، کنار تیمشان هستند و دوست دارند که تیم محبوبشان پیروز باشد و در صورت عدم کسب نتایج مطلوب، ناخودآگاه و از روی احساسات جملاتی را بر زبان می آورند.
وی اضافه کرد: هواداران باید کمی صبورتر باشند و باشگاه ها نیز باید بپذیرند که مالکان اصلی باشگاه ها هواداران هستند و بازیکنان و مربیان رفتنی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/15697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

2 مصدوم در حادثه رانندگی در محور قزوین - رشت

استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان

داستانک/ شنوایی کم

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد