نسیم گیلان

آخرين مطالب

قيامي که با انديشه اسلامي و ضد استعماري شکل گرفت مقالات

  بزرگنمايي:

«يونس استادسرايي» معروف به ميرزا کوچک فرزند ميرزا بزرگ در سال 1257 ه.ش، در محله قديمي استادسراي رشت در خانواده‌اي متوسط به دنيا آمد و پدر و مادر وي از خاندان رشوند‌هاي الموت قزوين بودند.

يونس در مدرسه حاجي‌حسن واقع در صالح‌آباد شهر رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصيلات ديني پرداخت و پس از آن به قزوين رفت و در مدرسه صالحيه تحصيل دروس حوزوي را ادامه داد و چندي هم در مدرسه محموديه تهران به ادامه تحصيل پرداخت.

پايه آموزش حوزوي مي‌توانست يونس را در سلک يک روحاني تربيت کند اما حوادث و انقلاب‌هاي کشور مسير افکارش را تغيير داد و او را به راهي ديگر کشاند.

ميرزا کوچک‌خان داراي دو خواهر به نام‌هاي «کربلايي خانم» و «سارا خانم» و دو برادر به نام‌هاي ميرزا محمدعلي‌خان و ميرزا رحيم‌خان بود که هر دو پس از ميرزا وفات يافتند.

طبق گفته اطرافيان، ميرزا کوچک مردي قوي‌بنيه، زاغ چشم و داراي سيمايي متبسم بود و از نظر اجتماعي مردي با ادب، فروتن، خوش برخورد، مومن به اصول اخلاقي، صريح‌الهجه، طرفدار عدل و آزادي و حامي مظلومان و اهل ورزش بود و در اواخر با دختري ازدواج کرد اما فرصت زندگي مشترک نيافت.

نقش ميرزا کوچک در انقلاب مشروطه

ميرزا در واقعه مشروطيت به انقلابيون پيوست و در فتح قزوين شرکت کرد، او رهبر جنبش جنگل بود و در تاريخ 1293 ه.ش، مبارزه مسلحانه خود بر ضد ارتش خارجي داخل خاک ايران و بريگاد قزاق، که زير دست افسران روسي تعليم و تربيت شده بودند را آغاز کرد.

تعداد زيادي از انقلابيون جنگل در درگيري‌هاي مسلحانه با لشکريان انگليس، روسيه و قواي دولت قاجار کشته شدند و جنگلي‌ها هدف خود را «اخراج نيروهاي بيگانه، رفع بي‌عدالتي، مبارزه با خودکامگي و استبداد و برقراري دولتي مردمي» اعلام مي‌کردند.

در روز يک‌شنبه 16 خرداد 1299 قواي جنگل با انتشار بيانيه‌اي تشکيل کميته انقلاب ايران و تأسيس حکومت جمهوري گيلان را اعلام کرد و يک‌روز بعد کميته انقلاب هيئت دولت جمهوري را معرفي کرد که ميرزا عنوان رهبر را داشت اما هنوز دولت تازه انقلابي سامان نگرفته بود که با حمايت بلشويک‌هاي روس اغتشاش انقلابي‌هاي سرخ طرفدار شوروي آغاز شد که نهايتاً جمعه 18 تير 1299 ميرزا به عنوان اعتراض از رشت به صومعه‌سرا رفت و قبل از حرکت پيغامي توسط نماينده خود براي لنين به مسکو فرستاد که در آن ذکر شده بود: «در موقع خود به نمايندگان روسيه اظهار کردم که ملت ايران حاضر نيست برنامه بلشويک‌ها را قبول کند».

در تاريخ شنبه 9 مرداد 1299 طرفداران شوروي با رهبري و حمايت فرمانده قواي مسلح شوروي و مدير بخش سياسي و امنيت نظامي آن در رشت بر ضد ميرزا کودتا کرده و همه طرفداران ميرزا را دستگير و بازداشت و دولت جديدي معرفي کردند که احسان‌الله خان سرکميسر و کميسر خارجه و سيد جعفر جوادزاده سيد جعفر پيشه‌وري کميسر داخله شد.

بالا گرفتن اختلافات و دستگيري‌ها موجب تضعيف قواي جنگل شد و به فرمان احمدشاه قاجار قواي دولتي بريگاد قزاق به سرکردگي سردار سپه براي سرکوبي قواي سرخ وارد رشت شد که چندين برخورد جنگي بين دو قوا به‌وجود آمد که گاه نيروهاي دولتي پيشروي و گاه عقب‌نشيني مي‌کردند که در نهايت با مذاکرات پشت پرده قواي سرخ، خاک رشت و بندر انزلي را ترک کردند.

در اين جنگ‌ها ميرزا با قواي خود در صومعه‌سرا بود که بي‌طرف ماند و در فکر تجديد قوا بود و سعي قزاق‌ها به فرماندهي سردار سپه براي مذاکره با ميرزا و دعوت او به مرکز نتيجه نداده و بنا به دلايل فراواني مذاکرات به شکست انجاميد.

يکي از دلايل اين بود که تعدادي از جنگلي‌ها مانند دکتر حشمت و يارانش قبلاً با سردار سپه توافق کرده بودند که عملاً به کشته شدنشان انجاميد و در نهايت قواي قزاق از فرصت استفاده کرده و با شبيخون‌هاي فراوان نيروهاي جنگل را وادار به عقب‌نشيني کردند و برخي از سران تسليم يا کشته شدند.

ميرزا همراه با تنها يار وفادارش «گائوک» آلماني معروف به هوشنگ براي رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو که همواره از ميرزا حمايت مي‌کرد به طرف کوه‌هاي خلخال حرکت کردند اما دچار بوران و طوفان شده و سرانجام زير فشار سرما و برف در 11 آذر 1300 هنگامي که ميرزا هوشنگ را به کول گرفته بود از پاي در آمدند.

فردي به نام «کَرَم» که از خلخال عازم گيلان بود آن دو را در بين برف‌ها ديده و شناخت و پس خبر ماجرا را به روستاي نزديک آنجا رساند اهالي به آنجا شتافتند و تن يخ‌زده آنها را به روستا آوردند که فايده‌اي نداشت.

ميرزا کوچک‌خان حاضر به ترک ايران نشد و ننگ تسليم به قواي دولتي را نپذيرفت و سرانجام پس از سال‌ها مبارزه عليه خيانت‌هاي قاجار و استبداد رضاخان در 11 آذر 1300 به شهادت رسيد.

در تاريخچه مبارزات آزاديخواهانه مردم ايران‌ قيام ميرزا کوچک‌خان جنگلي از جمله نهضت‌هايي است که با انديشه اسلامي و ضد استعماري شکل گرفت اما با نيرنگ و خيانت کمونيست‌ها به انحراف، تجزيه و نفاق داخلي دچار شد و نهايتاً همسويي اعلام نشده روس‌هاي بلشويک با رژيم استبدادي قاجار و سپس نظامي‌گري سرکوب‌گرانه رضاخان آن را به شکست کشاند.

مقبره ميرزا کوچک جنگلي در سليمانداراب رشت

سر ميرزا کوچک جنگلي به دستور سردار سپه در گورستان حسن‌آباد دفن شد و بعد يکي از ياران قديمي ميرزا به نام کاس آقا حسام، سر ميرزا را مخفيانه از گورکن تحويل و به رشت برده و در محلي موسوم به سليمان‌داراب به خاک سپرد.

در شهريور 1320 و هنگام استعفاي رضاشاه آزاديخواهان گيلان قصد داشتند جسد بدون سر ميرزا را با تشريفات شايسته از خانقاه طالش به رشت حمل کنند اما ماموران جلوگيري کردند و در نتيجه به دليل پيشگيري از برخورد، جسد ميرزا را به طور عادي به رشت حمل و در جوار سر دفن کردند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/1576/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها