نسیم گیلان

آخرين مطالب

دانشجو بايد مرد زمان خود باشد مقالات

  بزرگنمايي:

دانشجويان همواره نقش تعيين کننده‌اي در مبارزات آزاديخواهانه ملت بيدار ايران اسلامي و بويژه در جريان پيروزي انقلاب اسلامي ايران ايفا کرده‌اند، حضور آگاهانه دانشجويان مسلمان در صحنه هاي مبارزه با رژيم ستمشاهي در کنار ساير اقشار انقلابي کشور عزيزمان ايران، هرگز از حافظه تاريخي اين مرز و بوم و ملت آگاه آن پاک نخواهد شد و در اين رهگذر دانشجويان بسياري جان خود را در طبق اخلاص نهاده و در راه پاسداري از آرمان هاي انقلاب اسلامي در ادوار مختلف به درجه رفيع شهادت نائل آمده اند.

هنوز چند ماهي از کودتاي ننگين آمريکايي انگليسي مرداد 1332 نگذشته بود که نيکسون معاون رئيس جمهور آمريکا براي بازديد از دستاوردهاي اين کودتا و ديدار با دست نشانده هاي خود در ايران حضور يافت، در آن زمان جمع کثيري از انقلابيون خشمگين از اين سرسپردگي در جو شديد خفقان و عليرغم حضور گاردهاي نظامي رژيم در خيابان ها به سر مي بردند، روز 16 آذر با گسترش اين اعتراضات غيرتمندانه به محيط دانشگاه تهران، نيروهاي گارد رژيم شاهنشاهي براي خاموش کردن آتش اعتراض دانشجويان، به دانشگاه تهران هجوم آورده و سه تن از بهترين فرزندان اين ملت را به پاي استکبار جهاني قرباني کردند.

شانزدهم آذر، روزي است كه سه دانشجوي دانشگاه تهران در اعتراض به دخالتهاي آمريكا و انگليس در امور ايران و سفر "ريچارد نيكسون" معاون رييس جمهوري آمريكا به تهران، همراه ديگر دانشجويان به پاخاستند و سينه خود را آماج گلوله هاي رژيم پهلوي قرار دادند تا سندي ديگر از روح ميهن پرستي، آزادي خواهي و استقلال طلبي فرزندان اين مرزوبوم را براي هميشه در تاريخ ثبت كنند. اين روز، روز دانشجو نام گرفته است.

اکنون نيز در تداوم حرکت تاريخي و نفي سلطه بيگانگان، دانشجويان آگاه و انقلابي در راه صيانت از آزادي و استقلال و مقابله با سلطه گران جهاني به تبعيت از رهنمودهاي مقام معظم رهبري با کسب بصيرت سياسي چشم به فتح قله‌هاي علوم دوخته‌اند تا فردايي بهتر را براي امت اسلامي رقم بزنند و دشمنان قسم خورده انقلاب و ملت را همان‌گونه که در جنگ سخت به شکست کشاندند در جنگ نرم نيز نااميد و سرخورده کنند.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي و در جريان دفاع مقدس نيز دانشجويان براساس تکليف انقلابي و ديني توام با تلاش در صحنه جهاد علمي و تحصيل علم در جبهه هاي جنگ تحميلي همگام با ساير اقشار مردم انقلابي ايران حضور يافته و با رشادتها و مجاهدتهاي به ياد ماندني، فصل ماندگاري را از نقش دانشجويان در صيانت از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در تاريخ اين مرزوبوم از خود برجاي گذاشته است.

استکبارستيزي و عدالت خواهي مهمترين رهاورد امام(ره) در پيروزي انقلاب اسلامي بود

استکبارستيزي و عدالت خواهي مهم ترين رهاورد امام(ره) در پيروزي انقلاب اسلامي بود که در فضاي دانشگاهي تقويت شد. پيام امام(ره) براي تشکيل تشکل آرماني خويش "بسيج دانشجو و طلبه" به همراه ارايه چارچوب هاي اسلام ناب به ساير اقشار، عدالت خواهي و مردم گرايي و مقابله با التقاط، تحجّر، اشرافيّت و استکبار زدگي تلاشي است که ايشان در گفتمان سازي به طور خاص در دانشگاه صورت مي دهند .

دانشجو بايد مرد زمان خود باشد

تاکيد مقام معظم رهبري بر اين فضا داشتن «احساس، درک و تحليل سياسي» است، دانشجويى که اصلًا نفهمد در دنيا چه مى‏گذرد، اين دانشجو، دانشجوى زمان خودش نيست؛ مرد زمان خودش نيست. دانشجو بايد احساس سياسى داشته باشد، درک سياسى داشته باشد، تحليل سياسى داشته باشد.

بي تفاوتي دانشجو نسبت به مسائل جامعه درد بزرگي است

مقام معظم رهبري با مصيبت بزرگ خواندن بي تفاوتي دانشجو نسبت به جامعه و مسائل آن مي فرمايند: «اگر هدف دانشجو اين باشد که درس بخوانم، براي اينکه زندگي شخصي خودم را مثلاً آماده کنم، بقيه هرچه شد، بشود؛ خطر خيلي بزرگي است». در اين حوزه نيز هدف اصلي و قله مدنظر جريان دانشگاهي بايد دستيابي به «مرجعيت علمي» و «توليد علم ديني و بومي» باشد، کشور بايد به عزت علمى‏ برسد. هدف هم بايد مرجعيت‏ علمى باشد در دنيا؛ همين طور که بارها عرض کرده‏ايم. يعنى همين طور که شما امروز ناچاريد براى علم و دستيابى به محصولات علمى به دانشمندانى، به کتاب‏هايى مراجعه کنيد که مربوط به کشورهاى ديگرند، بايد به آنجا برسيم که جوينده دانش، طالب علم، مجبور باشد بيايد سراغ شما، سراغ کتاب شما؛ مجبور باشد زبان شما را ياد بگيرد تا بتواند از دانش شما استفاده کند. هدف بايد اين باشد. اين يک آرزوى خام هم نيست. اين چيزى است که عملى است. اينجايى هم که ما امروز از لحاظ علمى و فناورى قرار داريم، اين هم يک روزى جزو آرزوهاى خام به حساب مى‏آمد.

مطالبات رهبري از دانشجويان در حوزه اخلاق

يکي از برنامه هاي اساسي هر مسلمان تزکيه و خودسازي معنوي است. دانشجويان نيز در اين باره وظيفه خودسازي و تزکيه نفس را دارند، البته در درجه‏ اول، جوان دانشجو و دانش‏آموز بايد خودسازى کند.

خودتان را با تربيت دينى بسازيد. امور تربيتى خوب است، معلم تربيتى خوب است، گوينده‏ تربيتى‏ خوب است؛ اما آن کسى که از درون خود، موعظه‏کننده و تربيت‏کننده اى نداشته باشد «واعظ من نفسه» اين تربيتها به کارش نمى‏آيد. خودتان را بسازيد، با نفس مبارزه کنيد، اجراى حکم الهى را در محدوده‏ شخص خودتان بزرگ بشماريد و به نماز، به توجه به خدا، به دعا و به توکل اهميت بدهيد؛ اين شما را پولادين خواهد کرد.

شهيد چمران در رابطه با حادثه 16 آذر مى گويد؛« وقايع آن روز چنان در نظرم مجسم است كه گويى همه را به چشم مى بينم، صداى رگبار مسلسل در گوشم طنين مى اندازد، سكوت موحش بعد از رگبار، بدنم را مى لرزاند، آه بلند و ناله جانگداز مجروحين را در ميان اين سكوت دردناك مى شنوم. دانشكده فنى خون آلود را در آن روز و روزهاى بعد به راى العين مى بينم...».

شرط اصلى در تضمين امروز و فرداى دانشجو ميزان برخوردارى او از معنويات است. فارغ التحصيل دانشگاه ما بايد نسبت به كشور و ميهن خود وفادار و متعهد باشد. با رافت و عطوفت با انسان ها برخورد كند و تنها در انديشه پر كردن جيب خود نباشد و براى رسيدن به اين هدف، انس با خدا و چشيدن لذات ذكر و دعا و تضرع اجتناب ناپذير است و اين هديه بزرگ را تشكل ها و انجمن هاى اسلامى بايد به دانشجويان تقديم كنند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/1610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بی احتیاطی جان راکب موتورسیکلت در صومعه سرا را گرفت

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 6 اردیبهشت 1403

نکوداشت کاشف السلطنه فردا در لاهیجان

در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی به رشتوندان اتفاقات خوبی صورت گرفته است/گام های موثر مدیریت شهری در ممیزی املاک

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم