نسیم گیلان

آخرين مطالب

بوم گردی سفری خاطره انگیز برای گردشگران و اشتغالزا برای روستائیان فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت- خروس خوان ، خواب صبحگاهی را از چشمانت می رباید ، چشم هایت را که باز می کنی گویا به چند دهه قبل بازگشتی با همان فضا ،اما تنیده شده به امکانات امروزی ؛ همه چیز بوی یک زندگی روستایی را می دهد ، ساده و دلپذیر و سرشار از آرامش.
هر چند که امکانات خوبی مثل اینترنت وای فای هم در آن فراهم شده ، اما ، معماری ساخت این اقامتگاه همان سبک و سیاق خانه های قدیمی روستایی شده است.
عروسک های بافتنی و عروسک هایی با لباس قاسم آبادی و برخی محصولات حصیری آویزان بر دیوار آن ، هنر هنرمندان این دیار را به رخ گردشگران می کشد .
پنجره چوبی که گشوده می شود ؛ گل های شمعدانی روی نرده های ایوان با رنگ های قرمز ، صورتی و سفید خود نمایی می کنند و
نسیم پر طراوت و طرب انگیز سرزمین شمال صورتت را می نوازد.
روی ایوان گلیم های رنگی زیبایی پهن شده و پشتی های راحتی برای تکیه زدن در کنار دیوار و یا نرده های ایوان قرار داده شده اند.
از ایوان با پلکان چوبی عسلی رنگ که پایین بیایی در محوطه میز و صندلی هم برای کسانی که تمایل دارند تا نظاره گر اطراف ویا صرف غذای شان در فضای باز باشند ، تدارک دیده شده است.
حالا می شود صبحانه ، نهار و شامت از تخم مرغ و شیر و ماست گرفته تا گوشت اردک و باقالی قاتوق و غذاهای دیگر ؛ محصول همان خانه ای باشد که ساکنش هستی .
سفره حصیری برایت پهن می شود که در گذشته و فرهنگ این مرز و بوم مورد استفاده قرار می گرفته؛ قاشق های چوبی برای تناول غذا که جای خود دارد؛ فضا به گونه ای اراسته شده که گویا در زمان سفر کردی و قرار است یک یا چند روزی مهمان گذشتگان با آداب و رسومی که شاید با گذشت زمان و بسته به شرایط جدید، بسیاری از آنها منسوخ شده باشد و جایش را به رنگ و لعاب زندگی نوین داده است، هستی.
اینجا هتل یا مسافر کاشانه نیست ، در این بوم صاحب خانه هم انطرف تر زندگی می کند و تو در کنار گردشگری، حس ناب زندگی آرام روستایی و بدون هیاهو و دغدغه زندگی ماشینی شهری را در طبیعت سبز گیلان تجربه می کنی .
اینهمه نمونه ای از یک واحد بوم گردیست.
گیلان سرایی مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخیست ؛ سرزمین شالی و جنگل و باران ؛ جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی درهم می سایند و روز و شب امواج خروشان بر ساحل ماسه زارهای آن بوسه می زنند.
روستاهای گیلان که تمدنی کهن را بر دوش می کشند با زیبایی های سحرانگیزش و بناهای تاریخی و مواهب طبیعی ، سالانه بیش از 30 میلیون گردشگر را به خود جذب می کند که واحدهای بوم گردی می تواند ظرفیت خوبی برای آسایش و آرامش گردشگران و محل درآمدی برای مردمان این سرزمین و بویژه روستاییان باشد.
در سال های اخیر که روز به روز فناوری بر تمامی ابعاد زندگی مان چنبره زده و در همهمه صنعت و تکنولوژی گم شده ایم، ذائقه و گرایش به شیوه زندگی و حتی غذاهای سنتی در زمان استراحت و فراغت بیشتر نمود پیدا کرده است ؛ حتی بسیاری از مردم خسته از روز مرگی ها به دامن طبیعت و روستاهای اطراف منطقه زندگی خود رفته و خانه ای از روستاییان را برای استراحت یکی دو روزی برای اوقات فراغت مفرح اجاره می کنند.
به نظر می رسد دولت های یازدهم و دوازدهم هم که از سال 92 راهکارهای مختلفی را برای اشتغالزایی می جوید در کنار چاره جویی های دیگر از این روند استقبال کرده و آن را فرصتی برای اشتغالزایی روستاییان و کمک به آنها بعنوان یکی از راه های اشتغال در احداث واحدهای بوم گردی توسط روستاییان جسته است .
** هدف گذاری احداث پنج هزار واحد بوم گردی تا 18 ماه آینده در گیلان
استاندارگیلان نیز با اشاره به ظرفیت های استان از هدف‌گذاری احداث پنج هزار واحد بوم‌گردی تا 18 ماه آینده خبر داد و افزود : با احداث پنج هزار واحد بوم‌گردی فقط پنج هزار شغل ایجاد نخواهد شد بلکه حلقه‌های زنجیره گردشگری مجاور همانند رستوران ، شناگاه‌ ، بازار و بخش مختلف نیز رونق گرفته و فرصت‌های شغلی دیگر بوجود خواهد آمد.
مصطفی سالاری با اشاره به جدیت ، علاقه و انگیزه در بخش‌های مختلف استان جهت اجرای طرح بوم گردی تصریح کرد : با تحقق این مهم خواهیم توانست علاوه برایجاد اشتغال و رونق روستاها، از ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت پراکنده که همیشه مخاطره آسیب رساندن به محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع را به همراه دارد، جلوگیری کنیم .
وی از جانمایی واحدهای بوم گردی با محوریت بنیاد مسکن در داخل طرح های هادی روستای خبر داد و افزود : احداث این واحدها علاوه بر اشتغالزایی روستاییان ساکن در روستا، برای آن دسته از روستائیانی که مهاجرت نموده و اکنون تمایل بازگشت به روستای خود را دارند فرصت مناسبی بوجود آورده است.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن معماری سنتی در واحدهای بوم‌گردی افزود: طراحی‌های لازم در این زمینه صورت پذیرفته تا ضمن احیاء هویت فرهنگی ، مجدداً چهره روستاها به سبک معماری زیبای سنتی گرایش پیدا کند.
استاندار گیلان ادامه داد: چنانچه مردم بدانند که با احداث اقامتگاه‌های بوم گردی، ضمن ایجاد اشتغال و درآمد زایی ، به زیبایی روستا نیز کمک خواهد شد مطمئناً از مدافعان جدی حریم روستا و حفاظت از فرهنگ معماری و جنگل‌های پیرامون آن خواهند بود.
وی با یادآوری هدف‌گذاری احداث 5 هزار واحد بوم‌گردی در استان تا 18 ماه آینده افزود: البته تسهیلات ، نظارت و سیاست‌گذاری لازم در این بخش از سوی دولت و نهادهای عمومی صورت خواهد پذیرفت.
سالاری با انتقاد از اجرای سبک یکسان معماری در شهر و روستا اظهار داشت: متأسفانه در روستاها از همان سبک معماری که برای احداث ساختمان های شهری با محدودیت زمین مواجه هستند بهره گرفته می شود .
استاندار گیلان خواستار اشاعه معماری سنتی در روستاها شد و افزود: اشاعه معماری سنتی، علاوه بر زیباسازی چهره روستا و اقدام فرهنگی ، موجبات رونق اقتصادی، درآمدزایی را برای روستاییان در پی خواهد داشت .
وی با ابراز خوش‌بینی به آینده طرح بوم‌گردی در استان اظهار داشت: چنانچه ادامه کار با همین انگیزه‌ای که اکنون شاهد آن هستیم پیش رود انشاء ا... تا 18 ماه آینده شاهد اجرای 5 هزار واحد بوم‌گردی در استان خواهیم بود.
**ورود 300 روستا به طرح توسعه اقامتگاه های بوم گردی در گیلان
همچنین مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گیلان اظهار کرد: از پنج هزار روستای هدف گذاری شده، در حال حاضر حدود 300 روستا وارد این طرح شده است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بنیاد مسکن گیلان محمد اکبرزاده افزود: طرح توسعه اقامتگاه های بوم گردی در گیلان در 16 شهرستان با ایجاد اشتغال پایدار در حوزه گردشگری روستایی در راستای تثبیت جمعیت، معرفی تولیدات بومی و سوغات محلی جامعه روستایی به گردشگران و معرفی جاذبه ها و اماکن دیدنی در روستا اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: با ایجاد فرصت اشتغال روستایی و رفاه می توان از مهاجرت بی رویه روستاییان به حاشیه شهرها جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: روستاهای گیلان دارای شاخص های بالایی در بخش های مختلف از جمله صنایع دستی، معماری سنتی، آثار تاریخی را در دل خود نهفته دارد.
دبیر کارگروه توسعه اقامتگاههای بوم گردی استان افزود: در این طرح تسهیلات قرض الحسنه بانکی تا سقف 150میلیون ریال به متقاضیان مرمت و احیای بناهای با ارزش روستایی وهمچنین180 میلیون ریال به متقاضیان احداث واحد های مسکن روستایی با رویکرد بوم گردی پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه متقاضیان می بایست ساکن روستا و بومی بخش باشند، تصریح کرد: این تسهیلات به تمامی روستاهای جامعه ی هدف دارای طرح هادی( روستاهای بالای 20خانوار) قابل پرداخت می باشد.
وی با تاکید بر اینکه با توجه به مقوله گردشگری می توان اقتصاد روستایی را رونق بخشید خاطرنشان کرد: الگوهای تعریف شده هر منطقه با توجه با آداب و رسوم و فرهنگ آن مکان اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه توجه به پتانسیل‌های روستایی یکی از فرصت‌های مهم توسعه شمرده می شود گفت: با برنامه ریزی و مدیریت می توان از ظرفیت‌های بالای گردشگری در جهت توسعه گیلان بهره گرفت.
** هویت روستا و ساختار آن در اجرای طرح بوم گردی حفظ شود/طراحی و آماده بودن نقشه ها
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان نیز با تاکید بر لزوم حفظ هویت روستا و عدم تغییر ساختار آن در اجرای طرح بوم‌گردی گفت: کمیته معماری روستایی با همت کمیسیون تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان و حمایتهای هیات مدیره آن در راستای حفظ بافت اصیل گیلان در این سازمان تشکیل شده است.
عبدالرضا قاسمیان لنگرودی اظهار داشت :بوم گردی و صیانت از معماری بومی موضوع مهمی برای استان محسوب میشود که توسط استاندار و معاون عمرانی ایشان مورد توجه قرار گرفته است.
وی ضمن ارائه تعریفی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی اماکنی هستند که ضمن تعامل با جامعه محلی و همگامی با محیط زیست روستایی سبب حضور گردشگر در روستاها می‌شوند و نقش موثری در بهبود معیشت مردم روستا دارند.
وی با بیان اینکه افراد از طریق احداث بنای جدید بوم‌گردی و یا استفاده از بناهای آماده می‌توانند در اجرای این طرح ورود کنند افزود: نقشه‌های الگویی منطبق بر معماری اصیل گیلانی برای ارائه به فعالان عرصه بوم‌گردی طراحی و آماده شده است.
**
مدیرکل امور روستایی و شوراهای گیلان نیز گفت: به منظور بهره گیری از ظرفیت ها و توان های بالقوه طبیعی ، فرهنگی و تاریخی و اجتماعی نواحی روستایی استان و با هدف تقویت بنیان های اقتصادی مناطق روستایی و چند وجهی نمودن آن طرح توسعه اقامتگاه های بوم گردی بدلیل سازگاری با شرایط فرهنگی و زیست محیطی استان در دستور تهیه و اجرا قرار گرفته است .
مازیار سید نژاد تقویت زیر ساخت ها و فعال سازی ظرفیت های گردشگری به صورتی که بستر سازی اجرای تور ( حمل و نقل، اقامت پذیرایی ، اماکن دیدنی ، جاذبه ها ، راهنمای محلی و سوغات محلی را در روستاهای مستعد گردشگری فراهم کند را از جمله اهداف احیا ء سازه ها یا احداث واحدهای بوم گردی عنوان کرد.
وی تصریح کرد: کاربری اراضی معرفی شده برای احداث توسط متقاضیان باید دارای کاربری مسکونی یا گردشگری باشد.
وی بومی بخش بودن و اقامت در روستا را از شرایط متقاضیان عنوان و تصریح کرد: دستور العمل های اجرایی مربوطه ظرف یکهفته آینده به فرمانداری ها و بخشداری ها ابلاغ می شود.
سید نژاد شروع فرآیند کار را از دهیاری ها عنوان و بیان کرد: متقاضیان به بنیاد مسکن معرفی و آنجا برای انها پرونده تشکیل می شود.
** طرح بوم گردی موجب افزایش فروش محصولات و در آمد روستاییان می شود
لیلا بردبار هنرمند حصیرباف گیلانی که سال 93 و جلوتر از اجرای دولت در توسعه طرح بوم گردی در استان، اقامتگاه بوم گردیش را افتتاح کرده است، نیز گفت: 24 سال هنرمند صنایع دستی در زمینه حصیر بافی بوده و در بیش از 50 نمایشگاه شرکت کرده است.
وی با اشاره به اینکه کارافرین برتر در زمینه حصیر بافی بوده است، افزود:فکر احداث خانه بوم گردی و فروش و عرضه مستقیم تولیدات و محصولات مان با توجه به علاقه گردشگران به اقامت در خانه های موزه میراث روستایی در ذهنم جرقه زد.
وی با بیان اینکه بدلیل کارآفرین برتر بودن توفیق دیدار معاون وقت رئیس جمهوری را داشته است، تصریح کر د: ساخت یک اقامتگاه بوم گردی را برای خودم در این دیدار مطرح کردم که برای آن تسهیلاتی داده شد و چندین برابر تسهیلات داده شده هم از سرمایه شخصی ام سرمایه گذاری کردم.
خانم بردبار دو واحد اقامتی را در طبقه بالای ساختمانش و طبقه پایین را به فروشگاه صنایع دستی و محل زندگی خود و خانواده اش اختصاص داده است .
سقف این واحدهای بوم گردی از ساقه برنج یا به عبارت محلی ها کلوش و دیواره های این سازه کاهگلیست.
در این واحد بوم گردی گردشگران هر غذای محلی لذیذ گیلانی را که -رشت به عنوان نمونه ای از آن با نام شهر خلاق خوراکی طی دو سه سال اخیر ثبت جهانی شد - بخواهند ، سفارش می دهند.
در این اقامتگاه بوم گردی گردشگران با غذای محلی روی سفره حصیری پذیرایی می شوند وخانم ها با لباس محلی و گویش گیلکی در ظرف های سنتی این منطقه غذاهایی مثل باقلا قاتوق ، ترش تره ، میرزا قاسمی ، انار بیج با برنج محلی مهمانان را پذیرایی می کنند.
در قسمتی از حیاط خانه، نشاء برنج برای توریست انجام می شود تا گردشگران از نزدیک با کاشت برنج ، آشنا شوند و حتی صیفی کاری هم نیز در معرض دید گردشگران قرار دارد که گاهی از همان محصولات می خرند.
اسب ، مرغ و خروس و اردک هم جزو جدانشدنی یک زندگی اصیل روستایی شمالیست ، به گفته بانو بردبار؛ گاهی گردشگران اسب را نوازش می کنند و گاهی به مرغ و خروس و اردک ها غذا می دهند.
در این واحد بوم گردی فروشگاه صنایع دستی هم رونق بسیار خوبی دارد ، حالا مهمانان دیگر روستاییان هم برای خرید به این فروشگاه می آیند و گاهی آموزش یک نمونه از صنایع دستی به آنها داده می شود.
خانم بردبار می گوید : افزون بر 20 تولید کننده روستایی، محصولات صنایع دستی این فروشگاه را تامین می کنند که از زمان راه اندازی این واحد بوم گردی فروش محصولات چندین برابر شده است.
وی ادامه می دهد: اگر صنایع دستی و محصولات دیگر جهت پخت غذا برای تقاضای گردشگران کفایت نکند، از تولیدات و محصولات دیگر روستاییان این روستا و یا روستاهای اطراف وسایل مورد نیاز را تهیه می کند و این اقامتگاه علاوه بر اشتغالزایی مستقیم ، به در آمد دیگر روستاییان هم کمک می کند.
وی می گوید: ما در این مکان سعی کردیم علاوه بر معرفی و فروش محصولات این منطقه به گردشگران ، همچون راهنمای گردشگری جاذبه های گردشگری را نیز به آنها معرفی کنیم
خانم بردبار به کسانی که قصد احداث واحد بوم گردی دارند ، با این توضیح که واحد بوم گردی با هتل و مسافر کاشانه متفاوت است ؛ توصیه می کند که حتما متقاضی خود در همان روستا اقامت داشته باشد و واحد بوم گردی باید براساس معماری سنتی و آداب و فرهنگ نیاکان مان باشد.
وی با اشاره اینکه این واحد بوم گردی اکنون سایت دوزبانه ای حهت معرفی و رزرو برای ایرانیان و خارجی ها دارد می گوید: متقاضیان بایستی با فناوری های جدید هم آشنایی داشته باشند و از آن برای معرفی اقامتگاه بوم گردی خود و محصولات و آداب سنن و فرهنگ این سرزمین بهره بگیرند.
صحبت های خانم بردبار که بدین جا رسید و مروری بر مصاحبه های مسئولان در ذهنم فکرکردم اجرای درست مطابق با برنامه ریزی انجام شد می تواند اقتصاد روستاها را شکوفا کند اما باید عزم ها را جزم کرد و به قول شاعر: همت اگر سلسله جنبان شود/ مور تواند که سلیمان شود.
گزارش از : مریم سلیمانی**انتشار دهنده: بابایی
7296 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/17707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

بارش‌های رگباری باران در گیلان

راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

چگونگی بازیچه‌شدن ذهن ما توسط منوی رستوران‌ها

صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در گیلان

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

آغاز فرایند انتخاب واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی استانی و ملی

لزوم بهره گیری از ظرفیت هنر دراجرای کنگره 8000 شهید گیلان

داستانک/مادر آلزایمری

لزوم استفاده از ظرفیت هنر در برگزاری کنگره 8000 شهید گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 4 اردیبهشت 1403

5 مصدوم بر اثر برخورد خودرو با گاردریل در آزاد راه قزوین - رشت

استقرار هوای خنک تا چهارشنبه در گیلان

استقبال گردشگران خارجی از 5 شهر گیلان

مراسم روز جهانی زمین پاک در خانه محیط زیست آستارا

روند عادی تردد کامیون ها در آستارا

سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد

شهروند رشتی مأمور قلابی را لو داد

جمع‌آوری و دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

نمازم قضا شد

از گفته خود دلشادم

استفاده از ظرفیت اتحادیه آیورا در توانمندسازی زنان

راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها

شناسایی و دستگیری مامور قلابی در رشت

آخرین سنگر فرو ریخت: پشت کردن کاپیتان به تن‌هاخ

مهلت ثبت ارزیابی واحد‌های نمونه صنعتی و معدنی تا 20 اردیبهشت

قطعی 12 ساعته گاز در برخی مناطق رشت و خمام

سخن زیبای حسین پناهی در مورد پول

بازداشت عاملان جنایت در برج 20 طبقه مسکونی

اولین نشست شورای اداری اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز/ تکریم ایثارگران یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کارکنان است

ضرورت بازخوانی و تبیین حماسه های دوران دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان

ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان

اصحاب رسانه چشمان تیزبین و نافذ جامعه هستند

قطع گاز در رشت و خمام

از درد ترک خورده و از زخم کبودیم

فکر بلبل همه آن است که گلی شد یارش

سوخت قاچاق به مقصد نرسید

پاکسازی محوطه پل تاریخی لنگرود از زباله

لزوم آشنایی نسل جدید با آرمان های ملت فلسطین

مردم ژاپن چطور کمترین زباله را تولید می‌کنند؟

اصناف گیلان موافق بی بند و باری در حوزه عفاف و حجاب نیستند

آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت

مامور قلابی حین ارتکاب جرم در رشت دستگیر شد

جمع‌آوری و دستگیری 44 نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

برگزاری پویش طراحی و نقاشی «زندگی با آیه ها» با موضوع «وعده صادق»

اگر کسی خود را مامور معرفی کرد چه کنیم؟