نسیم گیلان

آخرين مطالب

رسانه های خنثی، آفت افکار عمومی فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - هفته نامه واکنش چاپ استان گیلان در شماره 679 ، مطلبی در قسمت سرمقاله با عنوان رسانه های خنثی، آفت افکار عمومی به قلم مجید محمدپور مدیرمسئول این نشریه منتشر کرده است.
بدون مقدمه مستقیم به اصل مطلب اشاره می شود و آن هم اینکه در سراسر کشور و به خصوص در استان ها بویژه در گیلان به غیر از معدود رسانه مکتوب و مجازی، بی تعارف اکثر رسانه های حال حاضر، خنثی، نان به نرخ روز خور، غیرحرفه ای و حضورشان به واقع آفت افکار عمومی است.
این درحالیست که نقش رسانه در جهان پیشرفته امروز - آموزش، هدایت افکار عمومی و شفاف سازی است. به عنوان نمونه در جریان اعتراض های دی ماه امسال با وجود آنکه رشت مرکز استان گیلان از مناطقی بود که در آن نا آرامی ها جریان داشت، اما رسانه ها از صدا و سیما گرفته تا خبرگزاری ها ، سایت های خبری، روزنامه ها و هفته نامه ها و ... به جز تعداد اندک هیچ واکنشی مثبت یا منفی نسبت به موضوع نداشتند.
آنهایی که تکانی به خود دادند فقط به انعکاس نخ نما و کوتاه ماجرا اکتفا کردند، بدون آنکه با استفاده از تحلیل گران و صاحب نظران منطقه ای تحلیل، تفسیر و تولیدی در این راستا ارائه کنند! بی تردید ادامه این روند در میان اداره کنندگان این دسته از رسانه ها یک فاجعه است بالاخره رسانه باید بگوید که اعتراض ها به حق بود، مردم چه خواسته ای از مقامات استانی و کشوری داشتند و اگر ناحق بود، چرا واکنش مناسبی نشان ندادند.
ما در همان زمان نوشتیم که اعتراض نه در سال 96 که در طول عمر 39 ساله انقلاب اسلامی حق مردم است و هرجا که نارسایی و کندی و بی عرضگی از مدیری مشاهده کردند، باید چه در درون آن سازمان و مجموعه یا در صورت فراگیر شدن اشکالات و نابسامانی ها عمومی تر و با مجوز از مجاری مسئول خیابانی شود.
یکی از مهمترین علل این بی تفاوتی آن است که بسیاری از افراد در جامعه رسانه ای ایران بویژه در استان ها متاسفانه رسانه را یک بنگاه اقتصادی و درآمدی می پندارند که البته 98 درصدشان هم به این هدف نرسیده اند. آندسته هم که رنگین نامه و بنگاه اقتصادی هستند، از همان ابتدا موضع خود را روشن کرده اند . بخش دیگر اشکال این سیاست به اعضای مجوز از سوی وزارت ارشاد بازمی گردد که به صور گوناگون مجوز می دهد.
نماینده مجلس که همه فعالیت نشریه و سایت و خبرگزاری را واگذار می کند، مدیران اجرایی، مقام های قضایی، هنرمندان، ورزشکاران، کارکنان صدا و سیما و هر کسی که به نوعی ارتباطی و روابطی دارد از ارشاد مجوز نشریه و سایت خبری دریافت می کند. همین افراد هم به هنگام دریافت یارانه در صف جلو قرار دارند و بالاترین یارانه ها را به گواه آمارها و جداول منتشره ارشاد دریافت می کنند!
دو سال قبل وقتی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد به رشت سفر کرد، برخی از روزنامه نگاران افشاگری کردند که برخی هفته نامه ها و روزنامه ها چندین برابر دیگر نشریات یارانه دریافت کرده اند بدون آنکه کار متفاوتی انجام داده باشند و معاون وزیر قول پیگیری داد اما ...
این نوع رفتارها موجب می شود که عرصه رسانه ای ایران یک عرصه حرفه ای، موثر و آگاهی بخشی قابل رقابت نباشد و افکار عمومی هم برای مدیر رسانه و خبرنگار و روزنامه نگاری که غیرحرفه ای کار می کند، تره خرد نکند!
سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همان سیاست عطالله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد است که می گفت آنقدر مجوز بدهیم و به قول خودش عرصه رقابت ایجاد می کنیم تا آنهایی که توان ماندن دارند، در این صحنه بمانند. الان دو سال است که به جز معدودی از رسانه ها یارانه بقیه هم حذف شده و گفته می شود قرار است از بهمن ماه امسال در این خصوص اتفاقی بیفتد.
این سیاست نادرست طی دو دهه گذشته موجب می شود که بسیاری از افراد حرفه ای در روزنامه نگاری عطای این حرفه را بعد از سال ها تلاش و آموزش و حرفه ای شدن کنار گذاشته و به مشاغل دیگری روی آورند و آنچه در فضای روزنامه نگاری می ماند، اغلب کسانی هستند که فقط درد نان دارند.
آنها هرگز به فرهنگ سازی، آموزش و هدایت مردم و انجام وظیفه و رسالت خود نمی اندیشند زیرا یا با آن آشنایی ندارند و یا اساس آن را باور ندارند. کلام آخر اینکه شایسته است برای جبران آنچه بر سر عرصه رسانه به خصوص رسانه های مکتوب آمده است، مدیران حرفه ای حوزه روزنامه نگاری در کشور و استان ها و از جمله در گیلان، قزوین و مازندان با تشکیل کمپین یا نشست های هم اندیشی و البته ارشاد هم دخالت کند که بهتر خواهد بود برای این فضای مسموم و غیرحرفه ای و کاسب کارانه چاره اندیشی کنند. باید رسانه قادر باشد با درک درست از شرایط کشور، هجمه دشمنان، حضور فضای مجازی قوی در آن سوی آب های ایران با آن همه شبکه ها و سایت ها که علیه نظام و ارزش ها تبلیغ می کنند و ... به رسالت خویش عمل کرده و در کنار مردم و مسئولان آگاه، پاکدست و دلسوز برای اعتلای ایران اسلامی و حفط اقتدار و امنیت کشور تلاش و همت کنند.
منتظر دیدگاه های مدیران رسانه ای در این راستا هستیم و اعلام کنند که رسانه های ما با این شیوه به کجا می روند و چه باید کرد؟
2007

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/21223/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قطع گاز در رشت

قطعی برق در 5 شهرستان گیلان

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

تکمیل طرح‌های نیمه تمام راهسازی صومعه سرا مستلزم 300 میلیارد تومان اعتبار

بساط کشف حجاب کم کم جمع می‌شود

تاکید بر مردمی‌تر کردن مشارکت‌ها در اجرای طرح عفاف و حجاب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

توقیف 600 سی‌سی قاچاق در لاهیجان

4 شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند

بارش باران و طغیان رودخانه 3 جاده را در جنوب کرمان مسدود کرد

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

پیروزی مس کرمان برابر شهرداری آستارا در لیگ یک فوتبال

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد

بارندگی شدید در کرمان / مدارس رودبار و فاریاب تعطیل شد

اجتماع مردم رودبار قصران در حمایت از حمله موشکی سپاه به اسرائیل

«محمد دوستار» سرپرست دانشگاه گیلان شد

21 سارق منزل طی دو روز در گیلان دستگیر شدند

آزاد راه قزوین به رشت گذرگاهی پرتردد، اما بدون امکانات + فیلم

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد