نسیم گیلان

آخرين مطالب

بگذارید خودکفایی برنج همچنان در شعار باقی بماند!؟ مقالات

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - روزنامه سوال جواب چاپ استان گیلان در شماره دوشنبه 30 بهمن ماه، مطلبی در قسمت یادداشت امروز با عنوان بگذارید خودکفایی برنج همچنان در شعار باقی بماند!؟ به قلم حسین لطفی منتشر کرده است.
بحث طرح خودکفایی برنج که این روزها دوباره بر سر زبان ها افتاد، مطلب تازه ای نیست زیرا از سال 83 تا به امروز هر از گاهی نقل محافل می شود و با همان سرعتی که طرح می شود، بدون دلیل و علت به دست فراموشی سپرده می شود.
حال چرا متولیان کشاورزی بدون توجه به عقبه علمی و اصولی این پروژه نخ نما شده با آن بازی می کنند به نظر می رسد پای منافع و مصالحی در میان باشد که پس از حصول مقصود بار دیگر به بایگانی سپرده می شود و دلیل این ادعا در پایان بیان خواهد شد.
بدون شک اهل فن می دانند که طرح خود کفایی برنج از سال 83 بر سر زبان ها افتاد تا کنون بدون نتیجه ادامه دارد و با توجه به شرایط حاکم بدون شک به آینده نیز کشیده خواهد شد. بعنوان مثال:
جمیل علیزاده شایق - دبیر انجمن حمایت از برنج کشور در تاریخ 9 اسفند 83 اظهار کرد: اگر امکانات تأمین شود، از سال 84 طرح خودکفایی برنج اجرا خواهد شد.( سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران). پس از این اعلام ، خاکساری مدیرکل غلات وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: طرح افزایش خوداتکایی ایران در تولید محصول راهبردی برنج از سال آینده آغاز می شود (تابناک :29 دی 1394).
با تغییر خودکفایی برنج به طرح خود اتکایی برنج، از همین سال ها اجرای این طرح تولیدی را با اما و اگرهایی مواجه کرد تا اینکه با مداخله وزیر جهاد کشاورزی وقت تکلیف آن مشخص شد. آقای محمدرضا اسکندری وزیر کشاورزی دولت آقای احمدی نژاد معروف به آقای خودکفایی! به این اختلاف تعابیر خاتمه داد.
اسکندری از گندم برای سال اول شروع کرد. بعد به سراغ جو در سال دوم رفت. وعده خودکفایی در برنج را برای سال سوم حتمی دانست. (کلمه : دوشنبه, 9 شهریور, 1388)“
در راستای تحقق طرح آقای خودکفایی، مدیرکل دفتر برنج و حبوبات وزارت جهاد کشاورزی (بهمن ناصحی در مصاحبه با مهر) در تایید سخنان وزیر اعلام کرد: طرح سه ساله خودکفایی در تولید برنج با ضریب 102 درصدی تا پایان سال 1388 محقق می شود . (سایت الف : جمعه 27 مهر 1386
سرانجام انتظار تحقق این وعده بزرگ به پایان رسید و آقای خودکفایی در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد : خودکفایی در محصولات کشاورزی محقق شد. شنبه 16 خرداد 1388.
ولی روحی ماسوله رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تنفسی در سخنان وزیر ایجاد کرد و گفت: ظرف دو سه سال اول برنامه پنجم به احتمال 90 درصد تولید برنج با این بذر جدید (هیبرید) خودکفایی حاصل می شود. (فارس 29 آبان 88).
البته مسئولان گیلانی در زمینه خودکفایی برنج بگونه ای در رد نظر وزیر کشاورزی وقت اظهار نظرهای قابل تاملی کردند:
استاندار گیلان (روانشاد قهرمانی ) گفت: 5/1 سال دیگر بحث خودکفایی برنج کشور را در گیلان اعلام می‌کنیم. (فارس : 1 فروردین 88)”.
پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور در تاریخ 20/6/90 نوشت: سعادتی (استاندار گیلان) با اشاره به فعالیت های زیرساختی صورت گرفته در شالیزارهای کشور بویژه شمال ایران، از اجرای طرح خودکفایی در تولید برنج تا 2 سال آینده خبر داد.
در جای دیگر بهمن صالحی (مسئول خودکفایی برنج) به طرح خودکفایی برنج در کشور اشاره کرد و گفت: طرح خودکفایی برنج تا دو سال آینده در کشور اجرایی می‌شود.(خبرگزاری اقتصاد ایران: 14 مهر 90).
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان (روحی ماسوله) گفت: با زیر کشت بردن رقم برنج (گوهر) در بالغ بر 60 هزار هکتار شالیزارهای گیلان و 20 هزار هکتار در مازندران، ایران تا سه سال آینده در تولید برنج به خودکفایی می‌رسد. (خبرگزاری فارس:20 خرداد 91).
بالاخره ثابت شد متولیان کشاورزی گیلان فقط شعار دادند و در عمل نتوانستند نه با رقم (هیبرید) و نه با رقم (گوهر) برنج را به خود کفایی برسانند و بر اثر سیاست نادرست شان خسارت عمده ای به کشاورز برنجکار وارد کردند.
سرانجام دلیل ناتوانی دولت های گذشته و حال در اجرای طرح خودکفایی برنج را معاون وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 5 /9 /96 در مصاحبه ای با اقتصادآنلاین تیر خلاص به خودکفایی برنج زد و با اشاره به روند خشکسالی در کشور اعلام کرد: به دلیل محدودیت منابع آبی کشور خودکفایی در تولید برنج به مصلحت کشور نیست و امکان خودکفایی در برخی محصولات مانند ذرت را نداریم.
حال چرا حضرات با علم به سرنوشت خودکفایی برنج آن هم در سالی که پیش بینی می شود گیلان با بدترین وضعیت آبی مواجه باشد، دوباره ساز طرح خودکفایی برنج را کوک می کنند؟ خود جای سوال است!
آیا بهتر نیست به استناد گزارش 19 خرداد 96 که نوشت : برنج، 28 سال قربانی انفعال 4 وزیر، خودکفایی در حد شعار ماند / بگذاریم این طرح همچنان در شعار باقی بماند تا در مقام حرف چیزی برای گفتن داشته باشیم!؟
البته با توجه به آمار تولید برنجی که متولیان کشاورزی در سال اعلام کرده و می کنند با یک حساب سر انگشتی برنجکاری از مرز خودکفایی عبور کرده که شرح آن در وقتی دیگر بیان خواهد شد.
انشاء الله این مطلب به تریج قبای برخی ها برنخورد و مثل آن محقق بزرگواری که وقتی در رد برنج هیبرید مقاله ای تحت عنوان ” آغاز تبلیغ روی کشت برنجی که در گذشته جواب نداد !؟ ” در گیلانیان منتشر شد، به شدت عصبانی شد و عکس العمل دون شأن نشان داده بود، نشود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/21328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد