نسیم گیلان

آخرين مطالب

ضد و نقیض‌های آنفلوآنزایی حل شد! اجتماعي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - در حالیکه معاون سازمان دامپزشکی اعلام کرد که سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پارک بوجاق کیاشهر قرنطینه شده و به جای دیگری سرایت نکرده است، وزیر کشاورزی از مشاهده شدن نمونه‌های آلوده و تلف شده پرندگان مبتلا به این بیماری در دیگر نقاط کشور مانند دریاچه خلیج فارس تهران خبر داده، اما به نظر می‌رسد که حجتی در این زمینه اطلاعات کافی نداشته است .
به گزارش ایسنا،در حالیکه ایران طی سال گذشته و امسال با سویه جدیدی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دست و پنجه نرم می‌کرد و میلیون‌ها قطعه پرنده و واحد پرورشی طیور را از بین برده بود، هفته گذشته خبر آمد که سویه جدیدتری از این بیماری به نام H 5 N 6 به پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر وارد شد و در پی این اتفاق، سازمان دامپزشکی بارها اعلام کرد که تاکنون این ویروس به جای دیگری نرفته و تلفات در این پارک هم که قرنطینه شده، متوقف شده است .
علی‌اصغر ماکنعلی - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور - از متوقف شدن کامل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تلفات در پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر خبر داد و در این باره به ایسنا گفت: ویروس H 5 N 6 آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که اخیرا از طریق پرندگان مهاجر به ایران وارد شد، در همان پارک ملی حیات وحش بوجاق کیاشهر قرنطینه شد و تلفات در آن منطقه نیز متوقف شده است اما همچنان اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای ادامه دارد و بازدید از آن منطقه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع شده است .
این اظهارات در حالی مطرح شد که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حدود یکی- دو هفته قبل تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجاق در حال تردد بودند، تلف شدند که پس از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شد ابتلا به سویه جدید آنفلوآنزا علت تلف شدن این پرنده‌ها بوده است .
به گفته وی، اخیرا یک مورد از این دست نیز در دریاچه خلیج‌فارس تهران مشاهده شده است. در این زمینه کارهای مقدماتی لازم از جمله سم‌پاشی، اقدامات ایمنی و اعلام اخطارهای مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشکی و محیط زیست و نیز استانداران شمالی کشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند. به هموطنان به ویژه ساکنان شمال کشور و کسانی که در معرض محل زندگی پرندگان مهاجر و وحشی قرار دارند درخواست می‌کنیم که به شدت از هرگونه نزدیکی به این نوع پرندگان بپرهیزند تا سویه H 5 N 6 موجود در آنفلوآنزای این نوع پرندگان آسیبی به آنها وارد نکند .
پس از اظهارات حجتی، دوباره به سراغ ماکنعلی - معاون سازمان دامپزشکی - رفتیم تا توضیحات او را درباره شیوع و بروز سویه جدید این بیماری در دیگر استان‌ها بشنویم که این مقام مسئول در این باره به ایسنا گفت: سویه جدید بیماری آنفلوآنزای پرندگان یا همان H 5 N 6 تنها در پارک ملی حیات وحش بوچاق کیاشهر آن هم در میان پرندگان وحش مهاجر دیده شده و 2300 قطعه نیز در پی این بیماری تلف شده‌اند .
وی افزود: در حال حاضر تلفات در این منطقه نیز کنترل و متوقف شده است و تلفات مربوط به دریاچه خلیج فارس تهران سویه دیگری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به نام H 5 N 8 بوده است که نه تنها قابل انتقال به انسان نیست بلکه ربطی به سویه جدید هم ندارد .
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که به تلفات تعداد معدودی پرنده در دریاچه خلیج فارس تهران مربوط به یک ماه گذشته است، اظهار کرد: دریاچه خلیج فارس و هر منطقه دیگری تلفات معدود و محدود وجود دارد و تا حدی طبیعی است البته اگر در منطقه‌ای تعدادی پرنده تلف شوند براساس حساسیت‌هایی که وجود دارد اعلام کرده‌ایم که اگر از یک گونه پنج پرنده تلف شده مشاهده شد، مردم باید مشکوک شوند و اگر از چند گونه 10 پرنده یا بیشتر تلف شده بودند باید به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شک و به سازمان دامپزشکی گزارش کنند .
به گزارش ایسنا، در این میان تناقضات آماری که در مورد این مسئله مهم وجود دارد، اذهان مردم را به سمتی می کشاند که بالاخره حقیقت کدام است و چه کاری باید انجام دهند که البته در این زمینه به نظر می‌رسد آقای وزیر، اطلاعات درست یا به موقعی به دستش نرسیده است، البته حجتی نگفت که تلفات ناشی از بیماری آنفلوآنزای طیور مربوط به کدام سویه از این بیماری بوده لذا مخاطبان را به شک انداخت که شاید سویه جدید به این سرعت به تهران آمده است .
بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی باید به عنوان متولی اصلی در این حوزه، با مردم و رسانه ها بیشتر ارتباط داشته باشند و اطلاعات و آماری که ارائه می‌دهند، یکسان باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/21334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها