نسیم گیلان

آخرين مطالب

پيشرفت صفر تا صدي شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در همه زمينه‌ها گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

دکتر محمود رنجبر عضو هيات علمي دانشگاه گيلان بمناسبت سالروز تشکيل شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در 12 مرداد، با بيان اينکه انقلاب اسلامي در طول حيات سي‌وشش ساله خود، در حوزه فرهنگ، تبليغات و پردازش نظريه‌هاي انقلاب گام‌هاي اساسي و منحصر به فردي برداشته است، اظهار کرد: تجديد حيات معنويت در جريان حکومت برخاسته از مردم و گسترش فرهنگ به عنوان مباني وحدت آحاد ملت در زمانه‌اي از سوي امام خميني(ره) مطرح شد که بسياري از تئوريسين‌هاي غرب، جهان بدون معنويت و حکومت با اقتصاد و سياست را اساس پيدايش انقلاب‌ها بر مي‌شمردند.

وي با اشاره به تفاوت اساسي انقلاب اسلامي با ساير انقلاب‌ها، افزود: انقلاب ايران برخلاف تحولات اجتماعي در طول يک صد ساله اخير، با شعار بازگشت به آموزه‌هاي اسلام و گسترش معنويت در مجاري حکومت و سياست خارجي نه شرقي و نه غربي، پا به عرصه جهان نهاد. اگرچه در بادي امر، ساختار انقلاب ايران، نظريه تئورسين‌هاي غربي براي پيدايي انقلاب‌ها را تأييد مي‌کرد، اما هر چقدر که از عمر انقلاب اسلامي گذشت، نهادها و سازمان‌هاي انقلابي با اهدافي برآمده از آرمان‌هاي انقلاب – اسلامي، تئوري‌هاي جامعه‌شناسان غربي درباره روند انقلاب‌ها را زير سؤال بردند، تا جايي که نظريه‌هاي جامعه‌شناسان درباره تنوع و تضاد فرهنگ، ابزارمندي فرهنگ و در نهايت نظريه غلبه فرودست بر فرادست، در شکل‌گيري انقلاب‌ها، دچار چالشي اساسي شد.

عضو هيات علمي دانشگاه گيلان ادامه داد: انقلاب اسلامي با ديدگاه‌هاي نوين خود براي حضور در گستره جهان، برنامه‌هايي مدون ارائه داده بود. اين برنامه‌ها اگرچه براي جهان اسلام تازگي نداشت، اما چون در طول قرن‌ها پس از حکومت پيامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) به دليل نداشتن نيروي انساني و ابزارهاي سازماني مغفول مانده بود، براي بسياري از حکومت‌ها نوعي جديد از حاکميت ديني به شمار مي‌رفت. در حالي که دولت‌هاي به ظاهر اسلامي با فراموشي آموزه‌هاي اسلامي پوسته‌اي از دين را به جهان نشان دادند و عملا دين را از عرصه اجتماع به حاشيه رانده بودند، انقلاب اسلامي، با بهره‌گيري از نقطه ضعف بزرگ حاکمان اسلامي و نقد ديدگاه‌هاي حکومتي آنان، در عدم رجعت به قرآن کريم، براي جان‌بخشي جامعه از حيات قرآن، چارچوبي سازمان‌يافته بر پايه «ولايت فقيه» را نه تنها به کشورهاي اسلامي، بلکه به جهان مدرن ارائه داد.

دکتر رنجبر با بيان اينکه انقلاب ايران يکي از اساسي‌ترين شاخصه‌هاي حضور معنويت در حکومت اسلامي را حضور آحاد مردم در جريان تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مي‌داند، تصريح کرد: نهادهايي مثل شوراهاي شهر و روستا، مجلس خبرگان، مجلس شوراي اسلامي و... از جمله نهادهايي هستند که به حضور مردم در تار و پود انقلاب اسلامي هويت مي‌بخشند در واقع پيدايي چنين نهادهايي در فرآيندي کوتاه‌مدت صورت گرفته است.

وي سابقه نهادهايي مثل مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان را از دوره مشروطيت دانست و گفت: نهادي مانند شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي که وظيفه ساماندهي برنامه‌هاي مناسبت‌هاي انقلاب اسلامي را بر عهده دارد و يا سازمان تبليغات اسلامي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و... از جمله نهادهايي هستند، که بنا به مقتضيات زمان و با هدف گسترش آرمان‌هاي انقلاب اسلامي پا جاي پاي تفاوت و تمايز انقلاب اسلامي از ساير انقلاب‌ها مي‌گذارند.

دکتر رنجبر شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي را يکي از نهادهاي مولود انقلاب اسلامي خواند و ادامه داد: اين نهاد با بهره‌گيري از آموزه‌هاي قرآني با ساخت کلي «فذکر بايام الله» است، مجموع ظرفيت‌هاي اين نهاد انقلابي را مي‌توان به عنوان يکي از سازه‌هاي انقلاب اسلامي برشمرد.

وي اضافه کرد: با پايان يافتن جنگ تحميلي و آرامش نسبي در کشور پيش از ارتحال جانگداز حضرت امام خميني(ره) برنامه‌ريزي براي بازنگري کلي برنامه‌ها و نحوه اجراي مراسم نظام صورت گرفت. پس از خرداد جانسوز سال 68  و وداع حماسي مردم ايران با پير و مراد خويش، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي به سمت برنامه‌هاي کلان نظام جهت‌گيري کرد. استمرار حرکت جانبخش انقلاب اسلامي به رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي قوت قلبي بود تا نيروهاي انقلابي با چشم‌اندازي نو به نقد گذشته، وضعيت اکنون و برنامه‌ريزي براي آينده بپردازند لذا ساماندهي تشکيلاتي درخصوص جايگاه شورا در نمودار سازماني اداري کشور فرآيندي بود که پس از گذشت يک دهه از مجاهدت فرزندان مجري در امر برگزاري مناسبت‌هاي انقلاب اسلامي به دنبال آن بودند.

عضو هيات علمي دانشگاه گيلان انقلاب اسلامي را حکومت قانون الهي بر مردم دانست و خاطرنشان کرد: شوراي هماهنگي در صحنه‌هاي مختلف نشان داده است که باور به لحظه‌شناسي رصد رويدادها براي حضور مردم امري ضروري است و اين وظيفه را از آغازين سال‌هاي انقلاب اسلامي نهادي برخاسته از مطالبات مردم عهده‌دار بوده است. بنده به عنوان کسي که سال‌ها در اين نهاد انقلابي به عنوان عضو ستاد دهه فجر مشغول بوده‌ام شاهد هستم که پيگيري و ممارست اين نهاد در جهت رشد جايگاه برگزاري مراسم و مناسبت‌هاي انقلاب اسلامي بوده است که  اين رشد در گيلان بسيار چشمگيرتر مي‌باشد.

دکتر رنجبر توسعه چشمگير اين نهاد انقلابي را صدقه جاريه‌اي دانست و گفت: بنده خود شاهد بودم که از صفر تا صد پيشرفت در همه زمينه‌ها براي شورا اتفاق افتاده و اين مايه مباهات همه ماست. اگر در زمينه برگزاري مناسبت‌هاي انقلاب اسلامي در دوره‌هاي گذشته کمتر هزينه مي‌شد و امروزه بيشتر هزينه مي‌شود، بخاطر آن نيست که مسئولان دست و دل باز شده‌اند، بلکه مطالبه نبوده است وگرنه همين بودجه به عنوان بودجه فرهنگي براي سازمان‌ها بوده اما در جاهاي ديگر مصرف مي‌شد؛ حال آنکه علي‌رغم  بودجه اندکي که حتي امروزه براي اين امر اختصاص مي‌يابد نفس پيگيري‌ها براي توجه دادن مسؤلان استاني در جهت برگزاري مراسم به عنوان تريبون نظام نقش بارزي در جهت پويايي يک استان ايفا مي‌کند.

وي فراموش کردن اين نقش حياتي را کج‌سليقگي خواند و خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه امروز چشم يک عده که بدخواه اين مملکت هستند به دنبال کم‌رنگ شدن حضور مردم است لذا باور بسياري از فعالان فرهنگي اين است که تداوم اين حرکت بالنده‌اي که در استان گيلان شکل گرفته ايجاد تريبوني به گستره آحاد مردم مؤمن و انقلابي گيلان در جهت تحقق آرمان‌هاي اصيل انقلاب اسلامي است.   

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/2707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در آستانه‌اشرفیه

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان