نسیم گیلان

آخرين مطالب

مصوبه ممنوعيت توليد و واردات محصولات تراريخته قابليت اجرا ندارد گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d

گيلان انلاين- سيد محسن نساج اظهار کرد:موضوع ممنوعيت توليد و واردات محصولات تراريخته يکي از موضوعات جنجالي برنامه ششم توسعه شده و بيش از آن که با ديدگاه علمي و اقتصادي به آن نگريسته شود، بيشتر جنبه سياسي پيدا کرده و حاصل اين رويکرد ضرري است که دامان مردم و بويژه کشاورزان و صنايع وابسته را خواهد گرفت.

معاون پژوهشي جهاددانشگاهي گيلان افزود:امروزه فناوري بايد در خدمت سلامت و بهبود زندگي مردم باشد. يکي از نيازهاي بشر امروز نياز به تامين مواد غذايي با توجه به افزايش جمعيت در آينده است. طبق برآوردها جمعيت جهان در سال 2050 به بيش از نه ميليارد نفر خواهد رسيد و طبيعتا افزايش توليد غذا نيز بايد با همين نرخ ادامه يابد. لذا بشر بايد از فناوري هاي نوين براي تامين غذا و دارو استفاده کند.

وي تصريح کرد: يکي از فناوري هاي نويني که اخيرا مورد استفاده قرار گرفته است بحث استفاده از مهندسي ژنتيک و توليد گياهان تراريخته است که علي رغم داشتن مزايا، نگراني هايي هم در مورد آنها وجود دارد. مزايايي از قبيل بهبود عملکرد، کاهش هزينه توليد، صرفه جويي در مصرف آب، امکان کشت گياهان در شرايط شوري و سرما و ...، تقويت محتواي غذايي و مهمتر مقاومت به آفات و بيماري ها است که باعث کاهش مصرف سم به ميزان قابل توجهي مي شود.

عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي ادامه داد:موضوعي که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که بسياري از محصولات تراريخته هم اکنون در کشور ما مصرف مي شود و ممنوعيت توليد و واردات آسيب جدي به آنها مي زند. هم اکنون بيشتر روغن هاي خوراکي وارداتي است و 80 درصد تجارت روغن (که بيشتر حاصل از ذرت و کلزا است) از گياهان تراريخته به دست مي آيد.

وي گفت:همچنين بيشتر خوراک دام و طيور کشور وارداتي است که از محصولات تراريخته سويا و ذرت تهيه و سالهاست وارد مي شود. آيا اعضاي محترم کميسيون کشاورزي تبعات ممنوعيت واردات اين محصولات را در نظر گرفته اند؟! در صورت تصويب نهايي اين مصوبه و تبديل شدن به قانون، تکليف صنايع روغن، واحدهاي توليدي دام و طيور چيست؟ از طرفي بسياري از داروهاي درماني از موجودات تراريخته حاصل مي شود. بسياري از داروها با استفاده از باکتري ها و قارچ هاي تراريخته توليد و تخليص مي گردد. ممنوعيت واردات تراريخته شامل اين دسته هم مي شود؟

معاون پژوهشي جهاددانشگاهي گيلان افزود:بسياري از آزمايشگاه ها با موجودات تراريخته کار مي کنند از باکتري ها و قارچ ها تا موش و خرگوش و غيره. همچنين توليد موجودات تراريخته در دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي صورت مي گيرد و تقريبا قسمت عمده تحقيقات بخش بيوتکنولوژي را به خود اختصاص داده و هزينه سنگيني براي ايجاد موجودات تراريخته شده و در حال انجام است و هزاران و شايد ميليونها نفر ساعت در اين موضوع صرف شده يا مشغول کارند. با اين مصوبه مبني بر ممنوعيت توليد تراريخته، آيا اينگونه تحقيقات هم بايد متوقف شود؟

وي با بيان اينکه موجودات تراريخته حاصل حذف يا انتقال يک يا چند ژن محدود هستند که صفت جديدي را در موجود ايجاد مي کنند که باعث افزايش عملکرد، توليد ماده جديد، مقاومت به تنش ها و غيره مي شود و نتيجه اينها کمک به تامين غذا،سلامت و حفظ محيط زيست است،يادآور شد:به نظر مي رسد تصوري که اعضاي کميسيون نسبت به محصولات تراريخته دارند از منابعي منشا گرفته که گمراه کننده بوده است و در مواردي با استفاده از هورمون ها و مکمل ها اشتباه شده باشد. بويژه تصاوير و مطالبي که در فضاي مجازي منتشر مي شود و نشان دهنده رشد بيش از حد يک موجود مثل گاو و گوسفند است و هيچ ارتباطي با تراريخت سازي ندارد. عده اي هم پا را فراتر گذاشته و مصرف محصولات تراريخته را باعث تغيير اعتقادات و کاهش انقلابي گري مي دانند که در نوع خود اظهار نظري فاقد اعتبار است.

وي افزود:واقعيت اين است که اولا بايد هر گونه اثر احتمالي اين گونه محصولات روي سلامتي و محيط زيست بررسي شود که در اين زمينه بر اساس تحقيقاتي که در دنيا انجام شده، تاکنون هيچ گزارش مستندي مبني بر اثر سوي اين محصولات ارائه نشده است. ثانيا در مورد هر محصول با توجه به کاربرد آن و ميزان مصرف و مزايا و تهديدهايي که مصرف يا عدم مصرف آن دارد بايد تصميم گيري شود و تصويب يک قانون کلي براي همه محصولات علمي و منطقي نيست. همانطور که تنها 38 کشور در دنيا محدوديتهايي را براي اين محصولات وضع کردند که در سي کشور ممنوعيت در زمينه کشت اين محصولات است و تنها هشت کشور هم واردات و هم کشت آن را هم ممنوع اعلام کرده اند که اميدواريم کشور ما در زمره آنها قرار نگيرد.

دکتر نساج ادامه داد:کشورهايي که به طور کامل کشت و واردات محصولات تراريخته را ممنوع کرده اند عبارتند از الجزاير، بوتان، قرقيزستان، ونزوئلا، روسيه، پرو، ماداگاسگار. در اروپا کشت تراريخته متوقف شده ولي ساليانه حدود 30 ميليون تن واردات محصولات تراريخته که عمده آنها غلات است، انجام مي شود. در برخي کشورها مثل چين و ژاپن برخي محصولات وارد و برخي هم کشت مي شوند و ساير محصولات تا زمان کسب استانداردهاي لازم محدود مي شوند. اين در حالي است که بيشترين سطح کشت گياهان تراريخته در آمريکاست و اروپا بزرگترين وارد کننده منطقه اي اين محصولات است. لذا اين موضوع که مصرف اين محصولات براي سلامتي مضر است، صحيح نيست.

وي با بيان اينکه برخي مضرات علفکش رانداپ را براي محصولات تراريخته ذکر مي کنند که باز در اين مورد هم محصولات تراريخته ارتباطي با علفکش رانداپ يا همان گلايفوزيت ندارد و تنها برخي ارقام تراريخت کلزا که در آمريکا و جاهاي ديگر کشت مي شوند به اين علفکش مقاومند و هنگام مبارزه با علفهاي هرز اين مزارع آسيب نمي بينند، تاکيد کرد:اين علفکش هم اکنون به طور وسيعي توسط کشاورزان و پرورش دهندگان ماهي و حتي براي مصارف خانگي (از بين بردن علفهاي هرز ويلاها و باغات) استفاده مي شود و توسط شرکت هاي متعدد شرقي و غربي توليد مي شود و درجه سميت (LD50) آن از نمک طعام هم کمتر است.

عضو هيئت علمي جهاددانشگاهي خاطرنشان کرد:با استناد به اين اطلاعات به اعضاي محترم کميسيون کشاورزي پيشنهاد مي شود ضمن بررسي مجدد اين موضوع، با دعوت از متخصصان امر نسبت به تصميم گيري عالمانه و دقيق و بويژه واگذاري نحوه تجاري سازي اين محصولات به يک کميته متخصص ضمن جلوگيري از بروز مشکلات بعدي، مقدمات توسعه بخش کشاورزي را فراهم آورند.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/3868/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

فیلم/ بارش سیل‌آسا در رودبار جنوب

تصاویری از بارندگی سیل آسا در رودبار جنوب | ببینید

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

آغاز کف سازی خانه محصصی لاهیجان

(ویدئو) مه‌گرفتگی غلیظ کلانشهر رشت

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

افزایش تولید مسکن روستایی گیلان در اولویت قرار دارد

توقیف نیسان حامل چوب قاچاق در محور تالش

پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تکمیل مرحله نخست ساخت بندر گردشگری چمخاله

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولی ایران در دمشق

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها