نسیم گیلان

آخرين مطالب

توليد سيمان به قيمت نارضايتي مردم ديلمان/ جاده گردشگري سياهکل کسي را خوشحال به مقصد نمي رساند مقالات

  بزرگنمايي:

امسال بزرگترين کارخانه سيمان در بخش ديلمان شهرستان سياهکل به بهره برداري رسيد، اين کارخانه علاوه بر ظرفيت توليد روزانه سه هزار و 400 تن سيمان را دارد  ظرفيت بسيار مناسبي را براي  ايجاد اشتغال در منطقه فراهم کرده است.

اما مشکل اينجاست که با راه اندازي اين کارخانه و تردد خودروهاي سنگين براي حمل سيمان رفته رفته جاده منتهي به اين کارخانه از شهر سياهکل در حال تخريب و اين قضيه موجب نارضايتي مردم شده است.

يک ديلماني در اين باره مي گويد: کارخانه سيمان راه اندازي شده اما جاده  مواصلاتي ديلمان ظرفيت تردد ماشين هاي سنگين را ندارند.

وي اظهارداشت: روزانه افزون بر 10 دستگاه خودروي سنگين براي حمل سيمان از اين مسيرها تردد مي کنند که اين امر موجب تخريب شديد جاده ها شده است.

يک شهروند سياهکلي نيز  جاده سياهکل – ديلمان را مسير  مهم گردشگري استان دانست و گفت: در تمامي فصول سال گردشگران زيادي از اقصي نقاط کشور به ويژه در ايام تعطيلات به اين منطقه سفر مي کنند.

علي اسماعيلي  افزود: تردد زياد کاميون ها در جاده سياهکل – ديلمان ضمن تخريب اين مسير زيبايي گردشکري نارضايتي مردم را نيز موجب شده اند.

وي با تاکيد بر اينکه جاده مزبور هم اکنون وضعيت خوبي ندارد بايد تعريض، مرمت و بازسازي شود، اظهارداشت: جاده مناسب نقش مهمي در توسعه گردشگري، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي و ... دارد.

احداث مسير اختصاصي حمل سيمان به عنوان يک حلقه مفقوده همچنان به قوت خود باقي است

يک از اهالي منطقه نيز گفت: مسير جاده سياهکل – ديلمان بسيار زيبا و سالانه گردشگران زيادي را بسوي خود فرا مي خواند  اما تردد ماشين هاي حمل سيمان وضعيت جاده را بسيار اسفبار کرده اند.

علي رحماني افزود: چاله و چوله هاي زياد اين مسير ضمن ايجاد خسارت به وسائل نقليه خطرات جاني و تصادفات را نيز افزايش مي دهد که مسئولان بايد تهميداتي براي اين مسير چاره کنند.

وي ادامه داد:  کارخانه سيمان باعث ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي استان، شهرستان و منطقه شده است هيچکس نمي تواند اين زحمات مسئولان  را انکار کند اما بايد قبول کرد خدمتي شيرين و پايدار است که تمامي جوانب آن بررسي و لحاظ شود.       

ديگر شهروند ديلماني در اين ارتباط گفت: کارخانه سيمان ديلمان پس از سال ها به همت مسئولان راه اندازي شد اما مسير اختصاصي حمل سيمان به عنوان يک حلقه مفقوده همچنان به قوت خود باقي مانده و مسئولان فکري در اين زمينه نکرده اند.

وي اذعان داشت: سيمان خود يکي از مسائل اصلي براي توسعه و آباداني است بنابراين توليد سيمان به قيمت خرابي جاده و نارضايتي مردم باشد که اين امر خيلي منطقي به نظر نمي رسد.

در اين ارتباط فرماندار شهرستان سياهکل ضمن تائيد اظهارات مردم گفت: با راه اندازي خط توليد سيمان ديلمان  مردم با مشکلات زيادي مواجه شدند.

حسنعلي حاجتي افزود:  کارخانه سيمان يک موقعيت بسياري خوبي از حيث توليد و اشتغال در سطح شهرستان ايجاد کرده است.

آسيب جدي به جاده سياهکل - ديلمان و  ديلمان به کارخانه سيمان

وي اظهارداشت: با توجه به اينکه در مسير سياهکل به ديلمان زير ساخت هاي مناسب براي تردد  ماشين آلات سنگين وجود نداشت بنابراين بخش زيادي از جاده سياهکل به ديلمان  و از ديلمان به کارخانه سيمان آسيب جدي وارد شده است.

فرماندار سياهکل با بيان اينکه ساخت کارخانه سيمان از سال 1384 در منطقه ديلمان آغاز شد، گفت: در اين زمان  و همينطور در سفر اول، دوم و سوم  هيئت دولت به گيلان اقدامات لازم براي حمل و نقل سيمان انجام شد اما هيچ گونه اعتباري براي اين منظور اختصاص پيدا نکرد.

وي افزود: براي رفع اين مشکلات مسئولان استاني به ويژه استاندار گيلان، نماينده مردم لاهيجان  وسياهکل در مجلس شوراي اسلامي پيگيري هاي زياد انجام دادند.

حاجتي اظهارداشت: بر اساس توافقات انجام گرفته يک مسير جديد يعني از کارخانه سيمان تا اسپيلي و همچنين از اسپيلي تا شهر سياهکل احداث خواهد شد.

وي اذعان داشت: براي مسير فعلي نيز اقداماتي همچون قوس برداري و تعريض، ديواره سازي، نصب گاردريل، زير سازي، لايروبي کانال هاي آب هاي سطحي،  لکه گيري، شن ريزي و آسفالت در حال انجام است.

فرماندار سياهکل با بيان اينکه دو پيمانکار هم اکنون در حال تعريض و قوس برداري طول مسير هستند، گفت: احداث و ديواره سازي 3.5 کيلومتر با اعتبار يک ميليارد و 800 ميليون تومان و اجراي پروژه اي به طول 11 کيلومتر با اعتبار 13 ميليارد و 500 ميليون تومان از ديگر اقدامات است.

وي افزود  چهار قوس در مسير سياهکل به ديلمان با اعتبار يک ميليارد و 400 ميليون تومان در حال انجام هست که هم اکنون اين پروژه 80 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

حاجتي اظهارداشت: علاوه بر اين به همت راه و شهرستان استان و شهرستان اقداماتي همچون نصب گاردريل، زير سازي، آسفالت، لايروبي کانال هاي آب هاي سطحي، لکه گيري و شن ريزي در طول مسير انجام شده است.

دو پيمانکار در حال تعريض و قوس برداري طول مسير هستند

وي ادامه داد: از کارخانه سيمان تا اسپيلي به طول 15 کيلومتر از محل اعتبارات وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط گروه زير ساخت هاي وزارت راه و شهرسازي ارتقا مسير داده مي شود.

فرماندار سياهکل افزود: بر اساس طراحي جديد جاده مزبور ديگر از شهر اسپيلي عبور نکرده بلکه به سمت لارخاني تغيير مسير مي دهد.

وي اظهارداشت: بر اساس توافقات انجام گرفته از مجموع  15 کيلومتر اين مسير به طول پنج کيلومتر بايد تا نيمه نخست سال آينده احداث خواهد شد.  

حاجتي اذعان داشت: هم اکنون سه ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار براي ساخت  مسير  کارخانه تا معدن  اختصاص يافته و پروژه در حال انجام است.

وي همچنين از اجراي  لکه گيري، زير سازي و آسفالت مسير کارخانه سيمان به اسپيلي خبر داد و افزود: علاوه بر اين 22 کيلومتر جاده جديد از سوي وزارت راه و شهرسازي در منطقه ايجاد خواهد شد که از اين ميزان پنج کيلومتر بايد تا نيمه دو سال آينده احداث شود.

فرماندار سياهکل يادآورشد: براي ساخت اين پنج کيلومتر کارخانه سيمان ديلمان 11 هزار تن سيمان در اختيار پيمانکار قرار مي دهد.

بدون شک صنعت سيمان به عنوان خميرمايه توسعه و آباداني، اهميت زيادي براي استان دارد، با توجه به ظرفيت بالاي گيلان در توليد اين فرآورده معدني و تقاضاي روبه رشد مصرف سيمان، کارخانه ديلمان با ظرفيت توليد سه هزار و 400 تن در روز در شهرستان سياهکل ساخته شده است.

لزوم ايجاد راه دسترسي مناسب به بازارهاي مصرف

نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس شوراي اسلامي در اين باره بر ضرورت امکانات زيرساختي کارخانه سيمان ديلمان اعم از راه دسترسي مناسب به بازارهاي مصرف تاکيد کرد و گفت:  اين پروژه مهم اقتصادي نقش مهمي در توسعه و تحول منطقه دارد.

ايرج نديمي افزود: گيلان داراي قابليت ‌هاي ارزشمند بسيار زيادي در حوزه صنعتي و معدني است بنابراين بايد سرمايه‌گذاري در اين عرصه ها افزايش يابد.

 نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم ايجاد تعامل بين صنعت، گردشگري و محيط زيست در استان تاکيد کرد.

وي با اعلام اينکه صنعت نقش مهمي در ايجاد اشتغال دارد، افزود: در حال حاضر صنايع بزرگ و تاثير گذاري همچون سيمان و فولاد در اين استان ايجاد شده است.

نديمي  همچنين تعطيلي کارخانه سيمان ديلمان را يک رويکرد غير کارشناسي دانست و اظهارداشت: گيلان با مشکلات زيادي از قبيل بيکاري رنج مي برد بنابراين بايد همه تلاش کنند توسعه صنعتي در استان انجام شود.

وي  بر لزوم احداث جاده اختصاصي براي حمل سيمان در ديلمان تاکيد کرد و گفت: جاده فعلي سياهکل – ديلمان يک مسير گردشگري است بايد بازسازي، ترميم و تعريض شود.

نديمي بر ضرورت سرمايه گذاري در تمامي عرصه هاي صنعتي، کشاورزي، گردشگري و خدمات در استان تاکيد کرد و يادآورشد: گيلان به دليل داشتن مزيت هاي مهم زير ساختي و طبيعي از بسترهاي خوبي براي توسعه سرمايه گذاري برخوردار است.

وي در ادامه صنايع تبديلي کشاورزي، مواد غذايي، سيمان، فولاد و قطعات خودروسازي را از مهمترين نقاط قوت استان در بخش سرمايه گذاري دانست.

به هر حال تردد ماشين آلات سنگين تصاويري را در طول مسير سياهکل به ديلمان خلق کرده اند که دل هر بيننده‌اي را به درد مي‌ آورد، اگر چاره‌اي عاجل براي اين مسئله انديشيده نشود، اين جاده ديگر کسي را خوشحال به مقصد نخواهد رساند.

کارخانه سيمان ديلمان از پروژه هاي اقتصادي مهم گيلان است

در سال ‌هاي گذشته همگام با پيشرفت ساخت کارخانه خبرهايي مبني بر احداث جاده مناسب براي ماشين‌ هاي سنگين کارخانه، خيال مردم منطقه را تا حدودي آسوده کرده بود اما صد افسوس دامنه عمل اين خبر تنها صفحه اينترنت و کاغذ نشريات بود.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان در رابطه با جاده سياهکل به ديلمان و تردد ماشين هاي سنگين براي حمل محصولات کارخانه سيمان و ايجاد مشکلات زياد در اين محور گفت: کارخانه سيمان ديلمان از پروژه هاي مهم استان بوده و سرمايه گذاري زيادي در اين مجموعه انجام شده است.

علي منتظري  افزود: توسعه راه در منطقه ديلمان مي‏ تواند بسياري از فرصت ‏هاي موجود در شهرستان را شکوفا سازد.

وي اظهارداشت:  صنعت سيمان به دليل اهميت ويژه اي که در فرآيند توسعه ملي و رشد اقتصادي دارد از اهميت شاياني در  عرصه اقتصاد ملي و سياست گذاري هاي کلان اقتصادي برخوردار است.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان گفت: صنعت سيمان يکي از صنايع مادر کشور بوده و نقش مهمي در توسعه صنعت کشور داشته است.

 وي تصريح کرد: سيمان يکي از نهاده هاي اصلي بخش عمران است که نقش مهمي در توليد مسکن و فعاليت هاي زير ساختي و پروژه هاي بزرگ عمراني ايفا مي کند به همين دليل کالايي زير بنايي محسوب شده و توليد و مصرف آن به عنوان يکي از شاخص هاي استراتژيک توسعه کشورها به حساب مي آيد.

منتظري ادامه داد: در واقع صنعت سيمان از نظر درجه اهميت همپاي صنايعي مانند فولاد و پتروشيمي و ... بوده و مي تواند در اقتصاد ملي، برنامه ها، سياست کلان توسعه کشور اثر گذاري بالايي برخوردار باشد.

به هر ترتيب کاهش ظرفيت تناژ خودروهاي حمل سيمان، تسريع در بازسازي نقاط دچار آسيب ‌جاده و تعجيل در احداث جاده مناسب مي‌ تواند گزينه‌ هاي قابل بررسي براي برون رفت از اين مشکل باشد.

 

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/413/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

اقدام زیبای عروس و داماد بعد از مراسم عروسی شان

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی + عکس

سوداگر مرگ با بیش از 4 کیلو تریاک در رشت دستگیر شد

مسابقات کورس سوارکاری گیلان در انزلی

امحای بیش از یک هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در شهرستان رشت

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت، امروز

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

حاج آقا مرادی: اگر کسی ناشناس پیام داد و دنبال آشنایی بود این دنبال دختربازی هست!

خارج کردن تومور شکمی از کودکی 10 ساله در رشت

برپایی نخستین نمایشگاه «خطاشی» در شهرستان لنگرود

برگزاری کارگاه‌ های آموزشی عکاسی طبیعت و پسماند در آستارا

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت