نسیم گیلان

آخرين مطالب

راه آهن آستارا-آستارا سکوي توسعه روابط تجاري ايران و آذربايجان اقتصادي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- مهدي حسين نژادي *: سابقه ورود راه آهن به ايران عمري نزديک به يک قرن دارد و کشور در اين حوزه کار خود را بسيار زودتر از رقباي منطقه اي آغاز کرده است.

تاکيد بر گسترش توان حمل و نقل ريلي در کشور با توجه به مد نظر قرار دادن محور تجارت و توسعه راه آهن، پيشرفت و توسعه حمل‌ونقل ريلي را جزو الزامات کشوري در سند چشم انداز و برنامه پنج ساله توسعه و همچنين اقتصاد مقاومتي قرار داده تا حمل و نقل ريلي در مرکز توجهات ملي قرار گرفته و اوضاع اين صنعت را به استاندارد هاي بين المللي نزديک کند.

برنامه اتصال شبکه ريلي ايران به کشورهاي همسايه با برنامه ريزي هاي لازم، شرايط کشور را براي افزايش  ترانزيت ريلي فراهم مي کند.

در اين ميان راه آهن هاي مرزي نقشي اساسي را ايفا مي کنند و يکي از نزديک ترين اهداف ريلي ايران کشور  جمهوري آذربايجان است که مي تواند سهم راه آهن کشور از ترانزيت را به شکلي قابل توجه افزايش دهد.   توسعه حمل و نقل بين المللي ريلي، اقتصاد را متحول مي کند و موضوعي که کارشناسان عرصه اقتصادي کشور  روي آن تاکيد جدي دارند، اين است که اگر هر جابه جايي کالا به شکلي استاندارد و با مديريت درست منابع انجام گيرد، در نهايت تجارت و صنعت رشد پيدا خواهد کرد و در اين ميان راه آهن نيز بهترين گزينه براي کاهش هزينه ها و افزايش بهره وري است.

راه آهن کشور يکي از مصاديق جدي، بارز و نمونه کاملي از بحث اقتصاد  مقاومتي است و ما در راه آهن  هر چقدر فعاليت کنيم، بار و مسافر بين المللي جابه جا کنيم، وابستگي کشور را به نفت که امروز به يکي از ابزارهاي سياسي دشمنان تبديل شده است کم خواهيم کرد.

ساخت و تکميل محور ريلي آستاراي جمهوري آذربايجان و آستاراي جمهوري اسلامي ايران مي تواند مقدمه  خوبي براي توسعه روابط اقتصادي و به تبع آن تقويت رفاه اقتصادي اتباع دو کشور همسايه و مسلمان ايران و آذربايجان باشد.

مسئولان عاليرتبه ايران و آذربايجان راه آهن بين المللي آستارا-آستارا و سپس اتصال آن به محور ريلي در حال احداث رشت و قزوين را به عنوان مکملي براي توسعه همه جانبه روابط دو کشور عنوان مي کنند که بسيار تاثير گذار است.

در مرز  بين دو کشور ايران و آذربايجان دو شهر مرزي به نام آستاراي ايران و آستاراي آذربايجان وجود دارد که به عنوان دو بال دو کشور همسايه، در راستاي پيشرفت و رشد امور اقتصادي، سياسي و حتي فرهنگي نيز نقش اصلي را عهده دار هستند.

اين دو شهر مرزي که نام مشترک آستارا را دارند با برخورداري از امنيتي مطلوب، پتانسيل ويژه اي در گسترش روابط تهران -باکو داشته و نقطه ثقل و سکوي پرتاب افزايش همکاري هاي تجاري و اقتصادي دو کشور ايران و آذربايجان به شمار مي آيند.

فعاليت هاي پروژه عظيم و بين‌المللي خط آهن کريدور شمال- جنوب در منطقه مرزي آستاراي جمهوري آذربايجان با ساخت 8.5 کيلومتر راه آهن و رسيدن ريل به نقطه صفر مرزي با آستاراي ايران به اتمام رسيده و  عمليات احداث پل ريلي و همچنين بار انداز راه آهن در آستاراي ايران به سرعت در حال ساخت است و  جمهوري اسلامي ايران مصمم است که خط آهن آستارا -رشت- قزوين که تنها پازل باقي مانده از پروژه کريدور شمال-جنوب است، به صورت کامل به پايان برسد تا اين کريدور خط آهن که اروپاي شرقي و روسيه را به آذربايجان و ايران و در نهايت به خليج فارس متصل مي کند، به بهره برداري و اجراي ميداني برسد تا عملاً  حوزه درياي خزر به صورت اساسي و از طريق خط آهن ايران به خليج فارس نيز وصل شود.

از طريق خط آهن بخش غربي درياي خزر و در محور ريلي آستارا-آستارا، سالانه مي توان 10 ميليون تن کالا و 3 ميليون نفر مسافر را جابه جا کرد.

حمل و نقل ترکيبي جاده اي و ريلي، مد نظر کشورهاي مشارکت کننده در کريدور شمال-جنوب تا  اتمام خط آهن رشت به شهرستان مرزي بندر آستارا است و بدين ترتيب بارهاي ترانزيتي از هند و کشورهاي آسيايي به بندر عباس وارد مي شود و سپس از طريق خط آهن به قزوين و از آنجا با کاميون هاي ترانزيتي به آستاراي ايران و از طريق آستاراي آذربايجان و طي مسير ريلي به روسيه و يا بنادر گرجستان حمل خواهد شد.

کريدور بين‌المللي و ترانزيتي شمال-جنوب موقعيت هاي اقتصادي دو کشور جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان را تقويت خواهد کرد و اثرات مثبتي بر توسعه کشورهاي سهيم در اين پروژه خواهد داشت.

تکميل کريدور ترانزيتي شمال-جنوب (قزوين-رشت -آستارا) اولويت راه آهن ايران با توجه به نقش اساسي  کشور در آن است و اميد آن مي رود که با راه اندازي کامل اين پروژه بين المللي مردم منطقه از موقعيت  اقتصادي به وجود آمده بهره مند شوند

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل حساس تقدیم به سرمربی آزرده‌دل (عکس)

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

معلمان باید دانش آموزانی در تراز انقلاب اسلامی آموزش دهند

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 28 فروردین 1403

ضرورت بهره گیری شیوه های نوین در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف

بازدید استاندار کرمان از مناطق درخطر سیل جنوب کرمان

گاز برخی مناطق 3 شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود

با اقتدار از فرهنگ غنی اسلامی محافظت می‌کنیم

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

لیگ یک/ بدشانسی داماش برای فرار از منطقه سقوط

ایستادگی ایران با قدرت ایمان در برابر استکبار جهانی

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان

قطعی گاز مناطقی از خمام، رودبار و رودسر

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

بهره برداری از 81 پروژه عمرانی در روستاهای گیلان

تجلیل مردم رشت از سپاه پاسداران در پی عملیات «وعده صادق»

«حجت الاسلام حسن خواه» رابط اداره تبلیغات اسلامی خمام شد

فرهنگ مدیریت زباله در روستاها نهادینه شود

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

794 واحد مسکن محرومان گیلان در آستارا به بهره برداری رسید

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

ضرورت همت مضاعف مسئولان در تأمین مسکن مددجویان

آزادسازی اراضی ملی در سیاهکل

الزامی شدن رعایت حجاب در مراکز خرید و فروشگاه‌ها

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

تکمیل مرحله نخست ساخت بندر گردشگری چمخاله

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

مراسم بزرگداشت شهدای حمله تروریستی اسرائیل به کنسولی ایران در دمشق

جزئیات جدید از تعطیلی پنجشنبه ها

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی در گیلان کشف شد

سپاه چرا جشنواره مدرسه عشق را در گیلان برگزار کرد؟

دستگیری باند جویندگان گنج در رودبار

روز‌های پایانی فروردین گیلان با هوای لطیف بهاری

دستگیری قاتلی که همه از او می ترسند

شکنجه بی‌ رحمانه همسر با یک دلیل که باورکردنی نیست

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 27 فروردین 1403

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

(تصاویر) پرندگان میدان شهرداری رشت

اعزام 2 قایقران و یک مربی گیلانی به رقابت‌های آب های آرام کسب سهمیه المپیک پاریس

کشف 23 دستگاه وسیله نقلیه سرقتی طی 3 روز در گیلان

شالیکاران گیلانی نسبت به دریافت حواله کود، اقدام کنند

برگزاری جشنواره مردمی «‌مدرسه عشق» در رشت

رشت ، آخر هفته میزبان میهمانان جشنواره ملی «مدرسه عشق»