نسیم گیلان

آخرين مطالب

استاندار گيلان: برجام، فرجام خردورزي و تجلي استقلال ملي است سياسي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- محمدعلي نجفي افزود: 26 دي ماه، در تقويم کشورمان، به عنوان روز نمايان شدن عزت و استقلال کشور و گسسته شدن زنجيرهاي تحريم از پاي اقتصاد ايران است که با برجام به دست آمده است.
وي با يادآوري اينکه پيروزي در مذاکرات هسته اي يکي از وعده هاي دکتر روحاني در انتخابات بود، اظهار کرد: اين موفقيت، همانگونه که رئيس جمهوري تاکيد دارد، پيروزي جناحي نيست بلکه سرآغاز ساختن و باليدن ايران اسلامي به همت ملت سربلندي است که با ابتکار خويش و بهره گيري از فرصت هاي جديد، در انديشه آباداني ايران عزيز است.
استاندار گيلان گشوده شدن فضاهاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و بين المللي را يکي از نتايج برجام عنوان و خاطرنشان کرد: کوشيده ايم در دوران گذار از تحريم به توسعه ايران، در سايه همت و تلاش همه مردم ، زمينه تقويت سرمايه گذاري براي شتاب بخشي به قطار پيشرفت کشور را فراهم سازيم.
وي افزود : طي يک سال اخير بيش از 24 شرکت خارجي براي سرمايه گذاري در پرژه هاي مختلف استان از جمله در حوزه هاي پسماند، ساماندهي رودخانه ها، صنايع، هتل ها، پرورش ماهي در قفس و ماهيان خاوياري، راه و راه آهن، سدها، صنايع کشتي سازي، نيروگاه هاي بادي و خورشيدي، دامپروري و کشاورزي حضور يافته اند.
استاندار گيلان ادامه داد: اين شرکت ها که به طور عمده اروپايي هستند، ضمن حضور در استان و مذاکره با مقامات استاني، آمادگي خود را براي سرمايه گذاري با برآورد اوليه 621 ميليون دلار و نيز 500 ميليون يورو اعلام کرده و تا پايان دي ماه جاري، حداقل 16 ميليون دلار نيز در سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي و فني ايران به ثبت رسيده است.
وي گفت: بيشتر اين شرکت ها از فرانسه، بلژيک، روسيه، ايتاليا، ترکيه، چين، آلمان، سوئيس، کره جنوبي ، چين، نروژ و آذربايجان هستند .

** پس از برجام، موانع ارتباطات مالي برطرف شد
نجفي با اشاره به اينکه برخي سوال مي کنند برجام چه کرده؟ گفت: از نظر مالي ارتباطات مان بسته بود و امکان ارتباطات بين المللي وجود نداشت که مشکلات بسياري به همين دليل بوجود مي آمد.
وي افزود: سهولت صادرات و کاهش هزينه هاي مربوطه پس از برجام باعث رشد 14 درصدي صادرات غيرنفتي استان در 9 ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل و از 204 به 234 ميليون دلار بالغ شده است.
استاندار گيلان ادامه داد: کاهش قابل ملاحظه در هزينه هاي نقل و انتقال وجوه مالي و کاهش زمان مورد نياز جهت تبادلات مالي نيز باعث کاهش حداقل پنج درصدي در هزينه هاي توليد شده است.
وي افزايش حجم تجارت خارجي گيلان را از ديگر دستاوردهاي برجام عنوان کرد و گفت : در يکسال پس از برجام حجم تجارت خارجي استان با رشد 130 درصدي نسبت به مدت مشابه قبل از آن، از 912 ميليون دلار به دو هزار و 98 ميليون دلار بالغ شده و همچنين ارزش کالاهاي ترانزيت شده از استان با رشد 66 درصدي از 54 ميليون دلار به بيش از 90 ميليون دلار افزايش يافته است.
نجفي رشد سرمايه گذاري داخلي را از ديگر دستاوردهاي برجام دانست و گفت: تقويت روحيه و افزايش نشاط اجتماعي از زمستان سال گذشته تا زمستان امسال، زمينه ساز انجام چهار هزار و 900 ميليارد تومان سرمايه گذاري در گيلان شد که 35 درصد بيشتر از مدت مشابه آن است.

** آماده سازي زيرساخت ها براي حضور گردشگران و سرمايه گذاران
وي با اشاره به برگزاري کارگروه هاي رفع موانع توليد و ستاد تسهيل براي بخش هاي توليدي، تشکيل جلسات منطم و بررسي موانع سرمايه گذاري در استان افزود: اهتمام داريم تا امکانات خوبي براي سرمايه گذاران از جمله فراهم آوردن زمينه استفاده از صندوق توسعه ملي را مهيا سازيم و زمين نيز آماده واگذاري به سرمايه گذاران داريم.
نجفي با اشاره به سرمايه گذاري هاي انجام شده در گيلان ادامه داد: طي سال 94، 710 ميليارد تومان در بخش صنعت سرمايه گذاري شده بود اما امسال ميزان سرمايه گذاري از يک هزار ميليارد تومان عبور کرده است.
وي خاطرنشان کرد: در حاليکه قبل از توافق برجام، واردات بسياري از ماشين آلات مورد نياز واحدهاي توليدي نظير سانتريفيوژهاي صنايع دارويي استان دچار مشکلات عديده اي بوده و عملاً فقط انواع چيني آن هم با کيفيت پايين و پس از جابجايي هاي مکرر در دسترس بود، هم اکنون اين تجهيزات با سهولت بسيار بيشتر، از کشورهاي صاحب فناوري اروپايي قابل تامين مي باشد.
نجفي اعلام آمادگي کشورهاي همسايه براي توسعه مراودات و سرمايه گذاري در طرح هاي استان با فعال شدن ديپلماسي کشور و رفع موانع سرمايه گذاري را از ديگر دستاوردهاي دولت در گيلان عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه مقامات جمهوري آذربايجان و جمهوري چک، آمادگي کشورشان را براي سرمايه گذاري 500 ميليون يورويي در تکميل راه آهن رشت - آستارا اعلام کرده اند.
وي يادآور شد: در همين ارتباط اتصال راه آهن جمهوري آذربايجان با راه آهن ايران در مرکز آستارا در کشور يادشده به پايان رسيده و کار در بخش ايراني نيز تا دو ماه آينده به پايان خواهد رسيد.
نجفي راه آهن را يک فرصت براي استان خواند و گفت: در آينده اي نزديک راه آهن رشت - قزوين به بهره برداري مي رسد و در ادامه آن، خط ريلي رشت - انزلي - آستارا تکميل و پس از اين، خط ريلي به جمهوري آذربايجان اتصال خواهد يافت.
وي با تصريح اينکه با اجراي برجام روشن شد کشور ما داراي قدرت بزرگ سياسي و ديپلماسي است، افزود: ملت ايران ثابت کرد که انديشه تعامل سازنده ، ايده اي درست است و نتيجه آن را در سفرهاي متعدد گروه هاي سرمايه گذاري مشاهده کرده ايم.
استاندار گيلان بيان داشت: در واقع يکي از مهمترين دستاوردهاي برجام در استان گيلان با توجه به فضاي حاکم بر شرايط سياسي بين کشورهاي همسايه، تقويت مراودات سياسي و اقتصادي و تحکيم روابط بين استان گيلان و کشورهاي همسايه مي باشد بطوريکه در اين مدت شاهد برقراري نشست‌هاي مشترک و سفر مقامات ارشد استان به کشورهاي جمهوري آذربايجان، ارمنستان و آستراخان روسيه بوده‌ايم که اين روابط بيشتر بر بستر افزايش اعتماد متقابل سياسي و اقتصادي ناشي از برجام و ايجاد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري براي تجار دو کشور بوده است.
وي افزود: از سوي ديگر افزايش حضور سفرا و رايزن‌هاي فرهنگي و اقتصادي کشورهاي مختلف اروپايي و آسيايي نظير کره جنوبي، چين، آلمان، فرانسه، بلژيک و ساحل عاج، روسيه، ترکيه، پرتغال، ايتاليا، سوئيس و دانمارک براي برقراري ارتباط با جمهوري اسلامي ايران به واسطه ويژگي‌هاي استان گيلان را مي‌توان اشاره کرد که اين مهم، پيش از برجام به اين گستردگي وجود نداشته و زمينه ساز معرفي بيشتر توانمندي هاي گيلان شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند