نسیم گیلان

آخرين مطالب

خنجر زباله بر پهلوي دريا در آستارا اجتماعي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- منطقه داداش آباد محل دفن پسماند آستارا با حدود 15 هکتار مساحت در نزديکي ساحل درياي خزر و در حاشيه پناهگاه حيات وحش بخش لوندويل اين شهرستان قرار دارد و هنگامي که به آن وارد مي شوي، بوي تعفن زباله ها و شيرابه ها ، هر موجودي را مي آزارد و در هر لحظه ، صدها کلاغ و پرنده فرياد کنان از لابلاي آشغال ها به پرواز در مي آيد.
حصارکشي محدوده داداش آباد و تخليه مستمر خاک بر روي زباله ها تلاش شهرداري آستارا را در مديريت پسماند اين شهرستان نشان مي دهد و نگهباني ورودي محل دفن زباله، بيانگر دقت بر روند تخليه، تفکيک و دفن زباله هاست اما جنس آشغال با فطرت طبيعت و دريا منافات دارد و کيسه ها و زباله هاي نايلوني و پلاستيکي حتي در صورت دفن اصولي نيز، همچون غده اي درمان ناپذير ، صدها سال پيکر طبيعت را به درد مي آورد.
چند مرد جوان بدون دستکش زباله هاي قابل بازيافت را در کيسه ها و گوني هاي بزرگ جمع و با خودروي نيسان به محل ديگري منتقل مي کنند حال اينکه اجراي اصولي و علمي تفکيک پسماند قابل بازيافت، مي تواند ضمن تغيير نگاه عامه به زباله زمينه بهره برداري از اين طلاي کثيف و اشتغالزايي را نيز فراهم کند.
محمدرضا روشني رئيس اداره حفاظت محيط زيست آستارا مي گويد: حجم زياد زباله خطر آلودگي هوا، آب هاي سطحي، سفره هاي زير زميني و شيوع انواع بيماري ها را به دنبال دارد و برغم تلاش هاي صورت گرفته در مديريت پسماند اين شهرستان، اين موضوع بايد بيش از اين جدي گرفته شود.
وي بيان مي کند: توسعه اجراي طرح تفکيک زباله از مبدا در آستارا ضروري است و تغيير نگاه به زباله، کاهش هزينه جمع آوري آن، حفظ محيط زيست و حتي اشتغالزايي با استفاده از پسماند قابل بازيافت را درپي خواهد داشت.
وي ادامه مي دهد: ميزان پوشش طرح تفکيک زباله از مبدا در شهر لوندويل شهرستان آستارا 75 درصد گزارش مي شود و بايد به منظور اطمينان از اجراي اصولي و اثرگذار اين طرح در شهرستان، پايش هاي ميداني صورت گيرد.
روشني اظهار مي دارد: اداره حفاظت محيط زيست آستارا به لحاظ گردشگر پذير بودن اين شهرستان در مناسبت ها و روزهاي تعطيل، با توزيع هزاران عدد کيسه زباله در محدوده تالاب هاي استيل ، آق و سواحل دريا براي جلوگيري از رها شدن زباله در محيط و ترويج فرهنگ مديريت پسماند تلاش مي کند اما نحوه انتقال زباله هاي خانگي و دفن آنها حساسيت ويژه اي مي طلبد.
از سوي ديگر علي کوهي شهردار آستارا از توفيق در اجراي طرح تفکيک زباله از مبدا در اين شهر و کسب رتبه برتر استان توسط اين شهرداري در اجراي طرح ياد شده خبر مي دهد.
وي مي گويد: طرح تفکيک زباله از مبداء 82 درصد خانوارهاي آستارا را پوشش داده و با همراهي همکاران و برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي پوشش کامل همه خانوارهاي شهر تلاش مي کنيم.
مجري طرح تفکيک زباله از مبدا در آستارا نيز از تحت پوشش اين طرح قرار گرفتن هشت هزار و 813 خانوار در اين شهر خبر مي دهد که 90 درصد خانوارهاي آستارا را شامل مي شود.
عباس خيام مي گويد: روزانه حدود 600 کيلوگرم پسماند خشک از در منازل شهر آستارا جمع آوري مي شود و هر روز يک خانوار فعال در تفکيک زباله از مبدا را در اين شهر شناسايي و با اهداي سبد کالاي رايگان غذايي و بهداشتي به ارزش 300 هزار ريال از آن خانوار تجليل مي کنيم.
وي ادامه مي دهد: بيش از 14 ماه از اجراي اين طرح در آستارا مي گذرد و با توجه به همراهي و استقبال خوب مردم، به تدريج شمار سبدهاي کالاي رايگان را براي ترغيب شهروندان در مشارکت با اين طرح افزايش خواهيم داد.
صرف نظر از اقدام هاي خوب انجام شده در مورد مديريت پسماند در آستارا، نماينده اين شهرستان در مجلس شوراي اسلامي خواهان اقدام هاي جدي تري است و مي گويد: در هر ثانيه، حدود 12 ليتر شيرابه از محل دفن پسماند شهرستان در نزديکي ساحل، توليد و بخشي از آن به دريا وارد مي شود و اين خطر زيست محيطي غير قابل جبران است.
ولي داداشي معتقد است که سرازير شدن شيرابه زباله ها در دريا از دلايل گريزان شدن ماهي ها از سواحل است و تاکنون از پرداختن جدي به امور زيربنايي نظير ساماندهي و مديريت محل دفن پسماند و فاضلاب شهري در آستارا غفلت شده است.
وي ادامه مي دهد: مديريت پسماند و حفظ محيط زيست براي نسل هاي حال و آينده اهميت زيادي دارد و با توجه به شرايط اقتصادي کشور و بالا بودن هزينه اين کارها، بايد از بخش خصوصي براي مديريت و رفع مشکل زباله در آستارا دعوت شود و بخش خصوصي مي تواند با اجراي اين امر در آستارا ، ضمن رفع اين معضل زيست محيطي، از مزاياي اقتصادي آن بهره مند شود و در اين راستا از بخش خصوصي توانمند استقبال مي کنيم.
با توجه به موارد فوق، دغدغه و تلاش هاي مسئولان آستارا در مديريت پسماند اين شهرستان مشخص مي شود اما مشکل اساسي پسماند آستارا، محل نامناسب دفن آن به لحاظ نزديکي به درياست و هرچند آن محل ده ها سال قبل جوابگوي نياز شهرستان بوده، اما اکنون که آستارا سالانه بيش از شش ميليون گردشگر را پذيرا و گمرک اين شهرستان تردد بيش از 800 هزار مسافر داخلي و خارجي را شاهد است، توليد زباله در آستارا در فصل هاي گردشگرپذير افزايش مي يابد و براي نجات دريا از لوث زباله ها و شيرابه هاي آن، تعيين محل مناسب دفن زباله براي آستارا ضروري است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4334/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

محبت کردنشون خیلی جالبه

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رونمایی از مجموعه شعر «پیراهن تو کنار پیراهن من» در صومعه‌سرا

پای «وعده صادق» روی نفس اسراییل/ امنیت خط قرمز ایرانی‌ها

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

عملیات وعده صادق همینه پوشالی رژیم جعلی و جنایتکار اسرائیل را در هم شکست

عملیات «وعده صادق» فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها نگذاشت

عملیات «وعده صادق»فرصت هیچ واکنشی را برای صهیونیست‌ها باقی نگذاشت

خروش مردم لاهیجان در پی عملیات «وعده صادق»

راهپیمایی مردم لشت نشا در حمایت از عملیات «وعده صادق»

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم گیلان در حمایت از مردم غزه

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

راهپیمایی مردم گیلانی در حمایت از عملیات «وعده صادق»

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مسیر رویایی در اشکورات گیلان

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان

آتش سوزی یک واحد مسکونی و یک واحد صنفی در بلوار لاکان رشت

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد