نسیم گیلان

آخرين مطالب

تنظيم بودجه 1200 ميلياردي شهر/ شهرداري ناتوان يا بودجه غير واقعي اقتصادي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- اگرچه طي دو سال اخير، روزهاي پرتنش و حواشي متعددي بين محمدعلي ثابت قدم شهردار رشت و اعضاي شوراي اين شهر سپري شده و دو بار استيضاح از شهردار را رقم زده است اما به نظر مي رسد روزهاي چالش بر انگيز بين شهردار و شوراي اين شهر همچنان ادامه دارد.

بدون در نظر گرفتن چالش جديدي که اين روزها به واسطه بارش برف در شهر رشت رخ داد و از مردم گرفته تا مسئولان عملکرد نامطلوب شهرداري را در برخورد با اين بحران زير سوال بردند، جديدترين چالشي که در صدر مديريت شهري رشت به وجود آمده، بودجه يک هزار و 200 ميليارد توماني است که ثابت قدم براي شهر رشت در سال آينده به شورا پيشنهاد کرده است.

هرچند شهر رشت طي سال هاي سال نسبت به شهرهاي هم تراز خود در برخي امور مانند توسعه ناوگان حمل و نقل شهري، جذب سرمايه گذاري هاي درآمدزا و اشتغالزا و همينطور پروژه هاي عمراني شاخص عقب بوده است اما بي ثباتي در مديريت شهري آن طي سال هاي سال و در نهايت انحلال شوراي سوم در آخرين سال فعاليت به دليل فساد اقتصادي سبب شد که اين شهر همچنان بر کرسي عقب ماندگي خود باقي بماند.

با روي کار آمدن شوراي چهارم که البته در ابتداي فعاليت نيز بي ثباتي در مسند شهردار را مجددا تجربه کرد اما از سال 93 با انتخاب ثابت قدم به عنوان شهردار اميدها براي رسيدن به ثبات در مديريت اين شهر پررنگ شد.

با اين همه طي دو سال اخير بارها و بارها چالش هايي که عمدتا جز حواشي و تنش ثمري براي شهر نداشته است، سبب شده که همچنان شهروندان، مديريت شهر را دچار بي ثباتي بدانند.

حال اين بار، پس از تقديم بودجه پيشنهادي شهردار به شوراي شهر، مجددا خبرها حکايت از وجود چالشي جديد دارد.

بودجه غيرواقعي شهرداري رشت

هنگامي که ثابت قدم در سومين روز بهمن ماه بودجه سال 96 اين شهر را در روز استيضاح خود به شوراي رشت ارائه کرد، بر اين نکته تاکيد داشت که رقم بودجه که نسبت به دو سال اخير از رشد چهار برابري برخوردار شده است، تحقق پذير است.

در سال 94 بودجه شهرداري رشت حدود 400 ميليارد تومان بود. در زمان تقديم بودجه در واپسين ماه هاي سال 93، شهرداري رشت پس از برکناري محمدابراهيم خليلي منتخب نخست شوراي رشت براي مسند شهردار، توسط سرپرستان اداره مي شد.

با ورود ثابت قدم به ساختمان شهرداري رشت، اين رقم در سال 95 به 850 ميليارد تومان رسيد. بودجه اي که شهرداري رشت هيچگاه آن را به خود نديده بود. البته اين بودجه در دو بخش نقد و غيرنقد تنظيم و به گفته شهردار، طي يک برنامه عملياتي چهارساله تدوين شده بود.

با وجود اينکه در بودجه سال 95 شهرداري رشت، اعضاي شورا از تنظيم بودجه به صورت نقد و غيرنقد استقبال کردند اما در نهايت احتمال تحقق آن را ضعيف مي دانستند.

با وجود اين، پس از ماه ها بررسي، بودجه نه تنها در زمستان 94، بلکه در بهار 95 به تصويب اعضا رسيد و شهرداري در آن منوط به اجراي پروژه هاي عمراني شد که از نظر شوراي رشت از اولويت برخوردار بودند. پروژه هايي مانند بازگشايي چند خيابان يا احداث تصفيه خانه سراوان.

با گذشت از ماه هاي نخست سال 95 و رسيدن به ماه هاي پاياني امسال، حال برخي از اعضا نسبت به تحقق پايين بودجه سال جاري معترض هستند و عملا شهرداري را در ناتواني تحقق بودجه اي که خود پيشنهاد داده بود و تخطي از پروژه هاي اولويت داري که از سوي شورا تعيين شده بود، مقصر مي دانند.

در واقع اکثريت اعضاي شورا چه آنان که با شهردار موافق هستند و به نوعي حامي وي محسوب مي شوند و چه آنانکه مديريت وي بر شهرداري را دچار ايرادات اساسي مي دانند عملکرد شهرداري در تحقق بودجه را فاقد همت جدي مي دانند.

از سوي ديگر بر اين عقيده هستند که تنظيم بودجه اي که نسبت به سال جاري از رشد قابل توجهي برخوردار شده و رقم آن از 850 ميليارد تومان به يک هزار و 200 ميلياردتومان رسيده است غيرواقعي است.

پيامدهاي تحقق نيافتن بودجه غيرواقعي

اما اگر بودجه يک شهرداري غيرواقعي تنظيم شده باشد يا تحقق آن صورت نگيرد عملا چه اتفاقي خواهد افتاد؟

عضو شوراي رشت مي گويد: وقتي بودجه غيرواقعي باشد آنگاه شهرداري براي تامين و تحقق ان مجبور به آوردن فشار به شهروندان است.

اسماعيل حاجي پور مي افزايد: نمي توان با توجه به وضعيت بازار و معيشت ضعيف مردم، با افزايش تعرفه ها و عوارض به دنبال تحقق بودجه شهرداري بود.

وي با توضيح قاعده نوشتن بودجه اظهار مي کند: بودجه هر سال بر اساس 9 ماه سال جاري و سه ماهه پاياني سال گذشته تنظيم مي شود و معمولا از رشد 20 درصدي نسبت به سال قبل برخوردار است در حالي که تحقق بودجه 9 ماهه نخست امسال 39 درصد (230 ميليارد تومان) و با احتساب سه ماهه پاياني حداکثر تا 500 ميليارد تومان خواهد رسيد در حالي که بودجه با رقم يک هزار و 200 ميليارد تومان نوشته شده که غيرواقعي است.

اين عضو شورا تاکيد مي کند: حق نداريم که با افزايش پنج برابري عوارض کسب و پيشه به مردم فشار وارد کنيم تا بودجه اي هزار ميلياردتوماني براي شهرداري تنظيم شود.

توان ضعيف شهرداري در تحقق بودجه

علاوه بر حاجي پور، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر رشت نيز بارها نسبت به تحقق نيافتن بودجه شهرداري هشدار داده است.

اميرحسين علوي در اين باره مي گويد: امسال بودجه شهرداري با حساسيت و وسواس بيشتري بررسي مي شود زيرا عملا تصويب بودجه سال جاري نشان داد که توان شهرداري در تحقق آن ضعيف است.

وي مي افزايد: با اينکه بارها نسبت به تحقق نيافتن بودجه سال جاري هشدار داديم اما در نهايت بودجه تصويب شد و شاهد هستيم که تحقق آن شهرداري را دچار چالش جدي کرده است.

اين عضو شوراي رشت خاطرنشان مي کند: در حال حاضر پروژه هاي عمراني متعددي در دست اجراست که بدهي هاي شهرداري را روز به روز بيشتر مي کنند و بدهي به پيمانکاران روز به روز بيشتر مي شود.

علوي بر اين باور است که رقم بدهي هاي شهرداري بالاست و عملا تحقق بودجه آنطور که انتظار مي رفت انجام نشده و ادامه اين روند باعث مي شود که مشکلات به سال بعد منتقل شود.

تحقق 70 درصدي بودجه تا پايان سال جاري

اما با وجود اين انتقادات، شهردار رشت احتمال تحقق بودجه سال 96 را که شامل 380 ميليارد تومان در بخش هزينه هاي جاري و 828 ميليارد تومان در بخش عمراني است بسيار پررنگ مي داند.

محمدعلي ثابت قدم در آخرين باري که در جلسه شوراي رشت حضور يافت بر تحقق بيش از 70 درصدي بودجه تا ماه پاياني سال تاکيد کرد.

ثابت قدم با بيان اينکه رشد بودجه طي دو سال اخير سبب شده که هدفمندي بيشتري براي درآمدزايي در شهرداري رخ دهد افزود: با افزايش 300 درصدي بودجه از سال 94 نسبت به سال هاي اخير، روند افزايش رقم بودجه در شهرداري ادامه دارد و انتظار مي رود که تحقق پذيري آن نيز امکان پذير باشد.

با وجود اطمينان خاطري که ثابت قدم از تحقق بودجه سال جاري و سال 96 دارد با اينهمه به نظر مي رسد که عدم اطمينان اعضاي شورا به وي درآخرين ماه هاي فعاليت شوراي چهارم، به چالشي جديد و جدي بين شورا و شهردار تبديل شود.

چالشي که بايد منتظر ماند تا جلسات کميسيون تلفيق شورا تشکيل شده و در نهايت نتيجه آن را ديد که آيا شهردار در اين چالش جديد پيروز مي شود و يا اعضاي شوراي چهارم که نسبت به وي انتقادات فراواني داشته و دارند؟

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 19 اردیبهشت 1403

نشای 54 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان

آب‌شرب شهرک سوخته امامزاده ابراهیم شفت پایدار شد

مسجدسلیمان میزبان تیم فوتبال استقلال آبی پوشان ملاثانی

شب ماند و او دیگر نیامد

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

کشف محموله قاچاق پارچه در شهرستان آستارا

گرایش جوانان به رشته های علوم پایه و فنی مهندسی در حال کاهش است

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

بنشین! مرو!

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

عادات رایج مردان که اصولا آن را پنهان میکنند

فعالیت بیش از 150 گروه جهادی در آستارا

حضور استاندار گیلان در تحریریه خبرگزاری مهر

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

کتاب «کاربردهای مطالعات فرهنگی» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

بازدید استاندار گیلان از حوزه هنری انقلاب اسلامی استان

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

شعری زیبا از مهدی اخوان ثالث

حضورش برایم اهمیتی نداشت

سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

خورشید زیبا و طوفانی از پلاسما

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

چند اصل مهم برای انتخاب یک کتاب کار مناسب کودک

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

ویدیویی جدید از optimus ربات شرکتِ Tesla

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

ستاره پرسپولیس آماده انتقام از قطری‌ها

«اسپیس‌ایکس» چهل و ششمین ماموریت مداری امسال را انجام داد

رتبه 13 ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 135 ایثارگر

زحمات صادقانه و خالصانه زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و کیفی تر به جامعه ایثارگری

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

معلمان معمار اصلی شخصیت افراد در جامعه هستند

عاملان رعب و وحشت در احمد گوراب رشت دستگیر شدند

پیشرفت فیزیکی 90 درصدی پروژه بهسازی پسماند تموشل

ثبت برنامه تولید 160 واحد صنعتی نیازمند ارز در گیلان

رونمایی استاندار گیلان از نقاشی اسلم دیلمی اثر استاد محمد زحمتکش

«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» منتشر شد

واژگونی یک مینی بوس در آزاد راه قزوین حادثه آفرید

ماجرای یک دخترکشی وحشتناک در تهران

امروز، باران مهمان مردم این مناطق خواهد بود

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 18 اردیبهشت 1403

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام محمود مهرابی