نسیم گیلان

آخرين مطالب

سنگيني برف روي دوش مديران گيلان/ مدير راهداري اولين قرباني اجتماعي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- بارش برف سنگين در گيلان امسال براي سومين بار است که چهره شهرهاي استان از جلگه گرفته تا کوهستان را سفيدپوش مي کند.

به رغم تدابيري که در سال گذشته براي بارش برف در استان انديشيده شده بود اما در سال جاري به نظر مي رسد در حاليکه  اکثر نقاط گيلان از آذرماه تاکنون براي سومين بار ميزبان بارش برف بوده اند ولي بارش اين نعمت الهي، چالش هايي را براي گيلان و گيلانيان به وجود آورده است.

در روزهاي مياني بهمن ماه امسال که بارش برف در ظرف 12 ساعت، به بيش از 80 سانتي متر در بسياري از شهرها و روستاهاي گيلان رسيد، جاده هاي متعددي بسته شد. تردد ها سخت و طولاني مدت و بسياري از ساکنان شهرها و روستاهاي گيلان قطعي برق را در ساعت هاي طولاني تجربه کردند.

حتي برخي فاصله 45 کيلومتري شهرهايي مثل لاهيجان تا رشت را ظرف 5 ساعت ماندن در جاده طي کردند و در شهري مثل رشت در شهرک گلسار برق قطع شد و سقوط 63 اصله درخت در سطح شهر، وقوع خسارت هايي براي شهروندان مرکز استان را رقم زد. همچنين برق بيش از 72 هزار خانوار در نخستين روز از بارش برف قطع شد و قطعي آب نيز بر اين مشکلات افزود.

مديرکل راهداري، نخستين قرباني بارش برف

با اين همه، بحران بارش برف تنها به اين معضلات ختم نشد بلکه بحراني بزرگتر در پيش بود و آن هم گله مندي مسئولان نسبت به عملکرد يکديگر در مديريت بحران بارش برف بود که متاسفانه تنش هاي سياسي بين مديران و مسئولان در رده هاي مختلف استان را رقم زد.

از بارزترين اين چالش ها، گله مندي استاندار گيلان از متوليان دستگاه هاي دولتي از جمله مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان بود. پس از اينکه تا حدودي وضعيت استان از حالت بحران خارج شد، محمدعلي نجفي صراحتا اعلام کرد که عذر مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان را در سازمان فوق در پايتخت کشور خواسته است.

وي در جمع فرمانداران در بيستم بهمن ماه به صراحت اعلام کرد: برخي دستگاه‌ها مانند راهداري در برف اخير دير و کند عمل کردند که به عنوان نخستين دستگاه عذر مدير راهداري را خواستم و درباره بقيه دستگاه‌ها نيز پس از بررسي بيشتر در صورت نياز اقدام مي‌کنم.

اما پس از اين اعلام و البته استعفاي مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان که ساعتي پيش از اظهارنظر استاندار منتشر شد، ناصر آل محمدي با تشکيل جلسه اي پس از اتمام دهه فجر، اعلام کرد که مجبور به استعفا شده است زيرا هيچ کوتاهي در انجام وظايف خود نداشته است.

وي در جمع اصحاب رسانه به صراحت گفت: از زماني که حوزه راهداري از اداره کل راه و شهرسازي به اداره کل حمل و نقل و پايانه هاي استان واگذار شد، بارها نسبت به کمبود امکانات و همينطور تامين بودجه لازم براي احيا و بازسازي ماشين آلات راهداري براي رو به رويي با زمستان نامه نگاري هاي لازم با مسئولان درجه نخست استان را انجام داده اما اعتنايي به اين هشدارها نشده است.

آل محمدي که از تجربه 37 ساله مديريتي در حوزه راهداري و حمل و نقل جاده اي برخوردار است، افزود: از مهر ماه امسال که حوزه راهداري به اداره کل حمل و نقل اضافه شده، حقوق پرسنل را از سامان مربوطه در تهران تامين کرده و استان نسبت به تامين اعتبارات لازم در اين حوزه و همينطور احياي لجستيک استان براي راهداري بي اعتنا بوده است.

تحقق بودجه 725 ميليون توماني از 9.5 ميليارد تومان مصوب

وي که از فروردين سال 93 مسئوليت اداره کل حمل و نقل گيلان را بر عهده گرفته با تاکيد بر اينکه بارها براي تامين اعتبارات مورد نياز با شخص استاندار و معاون عمراني وي صحبت و نامه نگاري کرده است ادامه داد: عملا حوزه راهداري را با بدهي بيش از دو ميليارد توماني از اداره کل راه و شهرسازي تحويل گرفته ام و مجبور بوده ام براي تامين حقوق بيش از 700 کارمند اين حوزه از اعتبارات عمراني اداره کل هزينه کنم.

بنا به گفته هاي آل محمدي، از 9 ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار راهداري طبق تخصيص 9 ماهه تنها مبلغ 725 ميليون تومان به صورت نقدي از سازمان برنامه و بودجه به راهداري استان پرداخت شده است و اين در حالي است که تنها حقوق پرسنل طرحي و شرکتي راهداري ماهانه بيش از 750 ميليون تومان مي شود.

علاوه بر اينکه از نظر وي، اعتبارات حقوق حوزه راهداري از سوي استان تامين نشده و دست اداره کل راهدراي و حمل و نقل جاده اي در اين مسير از اعتبارات کوتاه مانده بلکه کمبود و فرسودگي ماشين آلات داخل استان براي موقعيت هايي همچون بارش برف سبب شده که خدمات اين حوزه دچار چالش شود.

آل محمدي با اشاره به سن ميانگيني بالاي 23 سال ماشين آلات موجود در استان در اين باره گفت: در مهر ماه امسال نامه هاي لازم مبني بر اينکه بيش از سه ميليارد تومان بري بازسازي ماشين آلات موجود استان در حوزه راهدراي به صورت ضرب الاجلي موردنياز است را براي مديران مربوطه ارسال کردم اما هيچ وقعي به آن نشان داده نشد.

ماشين هاي لجستيکي فرسوده

وي افزود: از نخستين ساعات روزها و شب هاي برفي نيمه بهمن ماه، 99 دستگاه وارد خيابان ها و جاده ها شد که به دليل استهلاک بالا، 28 دستگاه در حين عمليات متوقف شدند و عملا توانايي اين حوزه کاهش يافت.

به گفته مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان عمر مفيد و استاندارد ماشين آلات فوق تنها 10 سال است اما هم اکنون برخي ماشني آلات لجستيکي گيلان از سال 1352 و 1352 در حال فعاليت در جاده هاي گيلان هستند.

با اين همه وي نسبت به عملکرد راهداران در طي بحران برف اخير اظهار رضايت و خاطرنشان کرد: استعفايي که چند ساعت پيش از اظهارنظر استاندار منتشر کرده به اجبار بوده است و وصله ناکارآمدي به کارکنان وي در اين حوزه نمي چسبد.

پرداخت تمامي اعتبارات راهداري

اما درباره تخصيص اعتبارات حوزه راهداري، رئيس سازمان برنامه و بودجه گيلان بر اين عقيده است که تمامي اعتبارات لازم به اين حوزه از نيمه دوم سال همچون زماني که حوزه راهدراي جزئي از اداره کل راه و شهرسازي بود، پرداخت شده است.

کيوان محمدي در اين باره گفت: هزينه هاي جاري بخش راهدراي که به تازگي از اداره کل راه و شهرسازي منفک شده است از زمان جدايي، به اداره کل راهداري و حمل و نقل جاده اي پرداخت شده است.

وي افزود: تا پايان سال تعهد استان اين است که هزينه هاي جاري راهداري را تامين کند و از سال بعد تمامي اين تعهدات از سازمان مربوطه از تهران تامين مي شود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره اعتباراتي که براي احياي ماشين آلات حوزه راهدراي نيز مورد درخواست آل محمدي بوده گفت: تامين اين اعتبارات بايد از اعتبارات ملي و از سوي وزارت کشور از محل بودجه هاي وضعيت بحران صورت گيرد.

محمدي بر اين موضوع تاکيد دارد که استان اعتباري براي اين منظور نمي تواند هزينه کند و از محل اعتبارات کشوري ستاد بحران، احياي ماشين آلات حوزه راهداري بايد فراهم شود.

وي اظهار مي کند: هر ساله به فراخور شرايط بحراني، بودجه اين حوزه تخصيص پيدا مي کرد که در چند روز اخير نيز 70 ميليارد تومان در حوزه ستاد بحران استان تخصيص پيدا کرده است و در دست معاونت امور عمراني استانداري است تا بين دستگاه هاي مربوطه توزيع شود.

احياي ماشين آلات لجستيکي گيلان

رئيس سازمان برنامه و بودجه پيش بيني مي کند که از محل 70 ميليارد فوق (که البته 30 ميليارد تومان آن براي صيادان هزينه شده است)، به حوزه راهداري مبلغ قابل توجهي براي احياي ماشين آلات استان تخصيص پيدا کند.

تجربه برف سنگين و وضعيت بحراني بارش آن در خاطر گيلاني ها از سال هاي 83 زنده است. همينطور برف سال 87 نيز که خاطره تلخ قطعي گاز از سوي ترکمنستان را براي گيلاني ها به يادگار گذاشت شعف بارش اين نعمت الهي را در خاطر گيلانيان تيره و تار کرد.

با اين همه به نظر مي رسد با وجود اينکه طي ساليان سال، لجستيک استان دچار فرسودگي بوده، عملا هيچ اقدامي در اين حوزه صورت نگرفته است تا در مواقع بحراني خدمات لازم به شهروندان گيلاني ارائه شود.

اگرچه مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده اي در اين ميان به نوعي ضعف هاي موجود را متذکر شده است اما در هفته جاري جاي خود را به مدير ديگري خواهد داد. با اينکه آل محمدي در ابتداي سال آينده به مقام بازنشستگي نائل مي شد اما بحران برف بهمن ماه امسال و شدت برخورد استاندار گيلان اين فرصت را به وي نداد که تا بهار سال جديد به خدمات رساني خود ادامه دهد.

بارش برف بهمن ماه امسال همچنان ادامه دارد و در سال هاي آتي نيز مطمئنا ادامه خواهد داشت اما به نظر مي رسد تا زماني که اقدامي اساسي براي نوسازي و احياي لجستيک استان صورت نگيرد بايد همچنان منتظر تداوم و تکرار وقوع وضعيت هاي بحراني از بارش برف و همينطور عزل و توديع مديران اين حوزه باشيم.

شايد ديري نپايد که اين بار بحران برف بر بام مدير ديگري ببارد و عمر مديريتي وي را کوتاه کند در حالي که عمر لجستيک استان همچنان به درازا مي کشد.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4415/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان