نسیم گیلان

آخرين مطالب

پاکسازي رودخانه هاي گيلان از صدها رشته دام غير مجاز اجتماعي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- ساسان اکبري پور با اعلام اين خبر اظهار کرد: با توجه به فرارسيدن فصل مهاجرت ماهيان استخواني و آبزيان مهاجر به رودخانه ها و لزوم ايجاد بستر مناسب براي تخم ريزي ماهيان مولد و جلوگيري از صيد آنان ، اداره کل محيط زيست گيلان هشدارهاي لازم را به شکارچيان، صيادان و حتي پيمانکاران مجاز برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه اعلام کرده است.
وي افزود : ماموران يگان حفاظت از محيط زيست در پايش رودخانه هاي گيلان موفق شدند صدها رشته دام از رودخانه هاي روستاهاي سيادرويشان ، چمثخال ، نوخاله ، کلسر و سفيدرود و همچنين تالاب بين المللي انزلي که توسط صيادان نصب شده بود را کشف و جمع آوري کنند.
اکبري پور تصريح کرد: تمام نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست در سراسر استان بصورت هماهنگ اقدام به شناسايي و جمع آوري انواع سازه ها و دام گذاري ها در مسير و مصب رودخانه اقدام کرده و اين عمليات پاکسازي تا پايان فصل مهاجرت ماهيان (پايان ارديبهشت) در دستور کار يگان حفاظت محيط زيست قرار دارد .
وي خاطرنشان کرد: گونه هاي با ارزش ماهيان استخواني از جمله ماهي سفيد ، کولي و ماهيان خاوياري در اين فصل از سال اقدام به تخم ريزي و توليد مثل مي کنند.
فرمانده يگان حفاظت اداره کل حفاظت از محيط زيست گيلان اظهار کرد: از تمام مردم گيلان و علاقه مندان به حفظ محيط زيست و طبيعت تقاضا داريم علاوه بر خودداري از صيد در زمان تکثير ماهيان مولد ، تخلفات صيد و شکار را به اداره هاي يگان شهرستان ها و در صورت لزوم به اداره کل حفاظت از محيط زيست گيلان جهت پيگيري و برخورد لازم اطلاع دهند.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، به دليل ارزش بالاي شن و ماسه رود خانه ها ، پديده استخراج آن از بستر رودخانه ها و به خصوص رودخانه هاي داراي جريان آب دائمي روز بروز افزايش يافته و با اينکه برداشت شن و ماسه در توسعه اقتصادي نواحي جغرافيايي نقش به ظاهر مناسبي دارد اما انجام اين عمليات از بستر رودخانه ها پيامدهاي زيست محيطي غير قابل جبراني را به دنبال دارد.
از سوي ديگر با توجه به اينکه برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها و همچنين نصب دام هاي صيد و شکار در مصب آنها تاثيرات منفي برمحيط زيست خصوصا در فصل مهاجرت پرندگان و آبزيان مولد مي گذارد، لزوم برخورد هرچه بيشتر با پديده صيد غير مجاز در اين فصول بيش از پيش ضرورت دارد .
در گيلان بيش از 40 رودخانه جريان دارد که بستر اين رودها عمدتا در مسير دره‌ هاي کوهستاني و کوهپايه‌اي پوشيده از جنگل‌هاي سرسبز و انبوه قرار گرفته و حوزه‌هاي آبخيز کوچک و بزرگ اين استان که از مناطق مرتفع در غرب و جنوب سرچشمه مي‌گيرند ، به وسيله تالاب بين المللي انزلي و يا به صورت مستقيم ، به درياي خزر مي ريزد.
فرمانده يگان حفاظت اداره کل حفاظت از محيط زيست گيلان همچنين از کشف و ضبط 18 قبضه سلاح شکاري و 15 قايق چوبي از شکارچيان متخلف خبرداد.
ساسان اکبري پور اظهار کرد: در انجام گشت و کنترل نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست گيلان در مناطق تحت مديريت، تعداد 18 قبضه سلاح شکاري و 2 قبضه اسلحه غير مجاز کشف و ضبط شد .
وي افزود: شکارچيان متخلف پس از تشکيل پرونده به همراه تجهيزات و ادوات کشف شده به مراجع قضايي معرفي شدند.
اکبري پور همچنين خاطرنشان کرد: ماموران يگان حفاظت محيط زيست در گشت هاي خود موفق به کشف 130 رشته تور هوايي و 180 رشته دام زير آبي به همراه 15 قايق چوبي شدند.
وي يادآور شد : ماموران اين يگان تعداد 232 تله شکار را نيز کشف و 45 کلبه شکار غيرمجاز در حاشيه مناطق نيز با همکاري محيط بانان تخريب شد.
فرمانده يگان حفاظت اداره کل حفاظت از محيط زيست گيلان تصريح کرد: با توجه به پايان فصل زمستان گذراني پرندگان در تالاب هاي استان ، همچنان حفظ و حراست از اين مهمانان تا آخرين روزهاي حضورشان در دستور کار اين يگان خواهد بود.
تالاب بين المللي انزلي با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخيز، 24 متر پائين تر از سطح آب هاي آزاد در جنوب غربي سواحل درياي خزر در استان گيلان واقع است. اين تالاب شامل بخش هاي شرقي، غربي، مرکزي، سلکه، سرخانکل و سياه کشيم است که از شرق به روستاي پير بازار، از غرب به کپورچال و آبکنا ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتي از شهرستان رشت محدود مي‏شود.
تالاب انزلي محل تخم ريزي گونه هاي مهمي از آبزيان خزر و محل زمستان گذراني پرندگان مهاجر و ذخيره گاه طبيعي بسياري از گياهان ارزشمند از جمله لاله تالابي و نيلوفر آبي است.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4502/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت (عکس)

پروژه‌های طرح میثاق رشت پیشرفت قابل قبولی دارد

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

الکترونیکی شدن نیمی از خدمات شهری در رشت

اعزام جامعه کارگری گیلان به دیدار با مقام معظم رهبری

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

کشف 60 میلیارد ریال نوشیدنی‌های قاچاق از یک انبار در رشت

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

مهار آتش در خودروی سواری

دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود

آسمانی شدن مادر شهید در رحیم آباد

کشف انبار نوشیدنی‌های قاچاق در رشت

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ورود ناگهانی خودروی در حال سوختن به محوطه یک رستوران در رشت

مهار آتش‌ یک خودرو در خیابان معلم رشت

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

دیدار 46 کارگر استان گیلان با رهبر انقلاب

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

داستانک/ دوستت دارم

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

پیشرفت فیزیکی 86 درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی

ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی

ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

برگزاری نخستین المپیاد ملی هنر در گیلان

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

به ظاهر دوست اما دشمنانند

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند