نسیم گیلان

آخرين مطالب

کنترل افسردگي با مصرف مواد غذايي اجتماعي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- مريم اسدي با اشاره بر اينکه يکم تا هفتم ارديبهشت به عنوان هفته سلامت نامگذاري شده است،‌ اظهار کرد:‌شعار جهاني بهداشت در سال 2017«بيا در مورد افسردگي صحبت کنيم» است.

وي با بيان اينکه افسردگي يکي از مواردي است که اگر کنترل نشود سلامت روان را به خطر مي‌اندازد،افزود:‌تحقيقات ثابت کرده است افسردگي باعث ايجاد مشکلات مربوط به سلامت شامل حوادث،‌آرتريت،آسم،سرطان،‌سرماخوردگي،‌کوليت،‌ ديابت، ‌خستگي، ‌سردرد، ‌کمردرد،‌مشکلات گوارشي،اختلالات پوستي،بيماري‌هاي قلبي، فشار خون بالا،‌بي‌خوابي، ‌دردهاي عضلاني،‌ اختلال کارکرد جنسي مي‌گردد.

اسدي با اشاره بر اينکه راه‌هاي زيادي براي مقابله با افسردگي وجود دارد،‌خاطرنشان کرد:‌ يکي از اين راه‌ها استفاده از مواد غذايي است که در کنترل افسردگي نقش مهمي را بر عهده دارد.

وي با بيان اينکه تغذيه سالم در توانايي فرد براي مقابله با افسردگي و استرس نقش دارد،گفت:کربوهيدرات‌ها، پروتيئن‌ها،‌چربي‌ها، ويتامين‌ها و مواد معدني براي توليد انرژي، ‌تمرکز ذهني و ثبات عاطفي مهم مي‌باشند. تمام مواد غذايي که حاوي موادي مانند فيتوکميکال‌ها و فيبر مي‌باشند در تقويت سيستم ايمني و حفظ سلامت بدن مهم هستند.

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با تاکيد بر اينکه تغذيه ناکافي و ناسالم مي‌تواند استرس‌زا باشد، ‌تصريح کرد:‌ تغذيه ناکافي ممکن است تعادل عمومي مواد مغذي در بدن را بر هم زند و يک فرد دچار سوءتغذيه استعداد بيشتري را براي ابتلا به افسردگي قرار دهد.

وي با اشاره بر اينکه غذاها مي‌توانند از راه‌هاي مختلفي بر ميزان افسردگي تاثير بگذارند،‌ ابراز کرد:‌برخي از غذاها باعث تغيير در ميزان سروتونين بدن مي‌گردند. سروتونين ماده شيميايي در مغز است که از اسيد آمينه تريپتوفان توليد شده و مقدار مناسب آن در بدن باعث ايجاد آرامش مي‌شود.

اسدي افزود: غذاهاي غني از کربوهيدرات‌ با مقدار مناسبي از پروتئين ميزان تريپتوفان خون را بالا برده و ميزان ورود آن را به مغز افزايش مي‌دهد. بعضي از مواد غذايي باعث تغيير در سطوح هورمون‌هاي کورتيزول و آدرنالين مي‌شود.

وي با بيان اينکه افزايش هورمون‌هاي کورتيزول و آدرنالين در بدن باعث ايجاد افسردگي مي‌شود،‌ادامه داد: ‌هورمون آدرنالين از اسيد آمينه تيروزين و هورمون کورتيزول از کلسترول توليد مي‌شود. دسته ديگري از مواد موجود در غذاها با تقويت سيستم ايمني و کاهش فشار خون،‌بدن را از عوارض افسردگي در امان نگه مي‌دارد.

اسدي متذکر شد:‌ عادت‌هاي خاص غذايي مي‌تواند سبب ايجاد و يا افزايش افسردگي در فرد شود. مصرف بيش از اندازه کافئين، ‌الکل،‌گرفتن رژيم‌هاي سخت از جمله اين عادت‌ها مي‌باشد.

وي با بيان اينکه مصرف غذاهاي پرچرب و سرخ‌ کرده، گرسنگي،‌گياهخواري،‌ کافئين، مصرف قند و شکر، ‌نمک و غذاهاي حيواني،‌ افسردگي و استرس را تشديد مي‌کنند، گفت:‌ کربوهيدرات‌هاي پيچيده، غذاهاي پرفيبر، ويتامين‌هاي گروه B ، آنتي‌اکسيدان‌ها،سبزي و ميوه‌ها، تريپتوفان، چاي، مغزها، روغن ماهي، شير و مواد لبني افسردگي و استرس را بهبود مي‌بخشند.

اسدي با بيان اينکه افسردگي و استرس سبب گرفتگي عضلاني و يبوست مي‌شود،‌ اضافه کرد: ‌در اين گونه از موارد نياز است مواد غذايي پرفيبر مصرف شود تا حرکات دستگاه گوارش تنظيم شود. ميوه‌ها، ‌سبزيجات، حبوبات، ‌مغزها، و غلات سبوس‌دار منابع بسيار خوب فيبر هستند.

وي با بيان اينکه تريپتوفان به فرد آرامش مي‌دهد و خواب راحت‌تري را برايش فراهم مي‌کند،خاطرنشان کرد: براي داشتن خوابي آرام و راحت‌تر مطلوب است غذاهاي حاوي تريپتوفان بالا مانند مرغ، پنير، ‌آجيل، تخم‌مرغ،‌موز،‌سيب و غيره مصرف شود.

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت صومعه‌سرا ميوه و سبزيجات را منبع خوبي از ويتامين C دانست و عنوان کرد: ‌ويتامين C در مبارزه با افسردگي و استرس بسيار مهم است. در واقع در دوره‌هاي طولاني مدت از افسردگي و استرس، ميزان ويتامين C در غده آدرنال کاهش مي‌يابد.  انواع مرکبات، ‌کيوي، ‌توت‌فرنگي،‌خربزه و سبزيجاتي مانند گوجه‌فرنگي، ‌فلفل سبز، انواع فلفل‌هاي دلمه‌اي،‌کلم، ‌گل کلم و...سرشار از ويتامين  C هستند.

وي با بيان اينکه هورمون آدرنالين در شرايط استرس زا،‌ باعث افزايش فشار خون و ضربان قلب مي‌شود،‌گفت: خوردن روزانه مقداري پسته، بادام و...باعث کنترل ميزان ترشح اين هورمون‌ها مي‌شود. مغزها داراي ويتامين E ،منيزيم و روي مي‌باشند.

اسدي ادامه داد: چون اصولاً مغزها از جمله بادام، چربي بسيار بالايي دارند که هر چند بيشتر از نوع چربي‌هاي سالم و از انواع غيراشباع مي‌باشند ولي مصرف زياد آن باعث اضافه وزن و چاقي مي‌شود.

وي افزود:‌ تحقيقات ثابت کرده است که افرادي که روزانه چاي مي‌نوشند نسبت به افرادي که چاي نمي‌نوشند به مراتب از احساس آرامش بيشتري برخوردار بوده و سطح هورمون کورتيزول آنها در شرايط استرس‌زا پايين‌تر است. بنابراين نوشيدن 2-3 فنجان چاي در روز براي رفع خستگي و حفظ آرامش سيستم عصبي مناسب است که علت مصرف محدود آن وجود مقدار متوسطي کافئين در چاي است.

کارشناس تغذيه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پايان اظهار کرد:مصرف شير گرم به همراه 2عدد خرما، محدود کردن مصرف شيريني‌جات در ميان وعده، ‌مصرف مواد غذايي سرشار از ويتامين B ، C و D ، روغن جگر ماهي،‌ ماهي‌هاي چرب،‌مصرف کيک‌هاي ساده  و يا بيسکويت‌هاي ساده و سبوس‌دار در ميان‌وعده،‌ نوشيدن حداقل 8ليوان آب در روز، مصرف روزانه يک ليوان آب ميوه طبيعي فصلي براي پيشگيري از افسردگي و استرس توصيه مي شود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است

آشیانه ساختن پرستو‌های دریایی در تالاب بین المللی انزلی

پیشرفت 90 درصدی پروژه محور آستانه اشرفیه به کیاشهر

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد

محفل مشق حماسه به مناسبت عملیات «وعده صادق» در رشت برگزار شد

شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است

درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی

آغاز توزیع تخم نوغان از شنبه در گیلان/ قیمت هر جعبه 28 هزار تومان

نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

اجرای 35 کیلومتر فیبر نوری در آستانه اشرفیه و بندر کیاشهر

56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان کشف شد

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس

پروژه های عمرانی گیلان سرعت می گیرد/ زباله سوز رشت نیازمند اعتبار 2000 میلیاردی

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

آسمان گیلان تا هفته‌ی آینده صاف و آفتابی

کشف 56 دستگاه خودرو سرقتی در گیلان

تجلیل از فعالان طرح حجاب و عفاف

توزیع تخم نوغان در 9 شهرستان گیلان از شنبه

کشف 56 خودرو سرقتی در گیلان

ما دو جور بخشنده داریم!

یکی از 4 سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

«آستاراچای» غنی‌ترین بانک ژنی آبزیان گیلان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

قهرمانی نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان کشور

تامین نفت سفید 11 هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

افتتاح پایگاه تجمیعی سلامت خانواده شماره یک تالش

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت

قابل توجه فعالان اقتصادی