نسیم گیلان

آخرين مطالب

افتتاح 7640 طرح عمراني در گيلان در سايه تدبير دولت يازدهم اقتصادي

  بزرگنمايي:

گيلان انلاين- نتايج تحقيق مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي نشان دهنده اين است که استان گيلان به طور ميانگين از بهار سال 1392 تا بهار سال 1395 ، رتبه نخست بهبود فضاي کسب و کار را در کشور دارا بوده است. کاهش نرخ بيکاري در گيلان از رتبه پنجم به 20 و براي نخستين بار در سال 95 به زير رتبه متوسط کشوري از جمله موارد اميدبخش محسوب مي شود. آمار بيکاري که در ابتداي دولت يازدهم در اين استان سبز و با ظرفيت، 15.6 درصد بود، اکنون به 11.3 درصد کاهش يافته است.
تنها در سالي که گذشت بيش از 11 هزار ميليارد ريال اعتبار به طرح هاي مصوب سفر اختصاص يافت.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه استاندار گيلان در خصوص اقدامات انجام شده در دولت تدبير و اميد گفت: در اين مدت هفت هزار و 640 پروژه با اعتبار 44 هزار و 700 ميليارد ريال در استان افتتاح و يا بهره برداري شده است.
محمدحسين اصغريان اظهار کرد : در اين مدت 397 پروژه توليدي صنعتي و سرمايه گذاري بخش خصوصي با 53 هزار ميليارد ريال افتتاح شد.
وي خاطرنشان کرد : طي دولت يازدهم، 75 هزار و 330 واحد مسکن مهر، مددجويي ، خود مالکان ، بهسازي واحدهاي مسکن روستايي نيز با 39 هزار ميليارد ريال اعتبار ساخته شده و مورد بهره برداري قرار گرفت .

**پرداخت تسهيلات تکليفي رونق توليد
سهم گيلان در تسهيلات رفع موانع و رونق توليد چهار هزار و 700 ميليارد ريال بود که تاکنون حدود پنج هزار و يکصد ميليارد ريال در بخش هاي صنعتي و کشاورزي جذب شده است .
استان گيلان رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد و مبلغ تسهيلات جذب شده داراست؛ مبلغي بالغ بر 2 هزار و يکصد ميليارد ريال تسهيلات نيز از محل منابع داخلي بانک ها و خارج از طرح رونق توليد به واحدهاي توليدي پرداخت شده است.
شرايط شکل گرفته در کشور منجر به ايجاد فضاي کسب و کار مناسب سرمايه گذاران در گيلان شد. گيلان بر اساس ارزيابي مولفه هاي محيط کسب و کار بين 31 استان کشور، مقام اول مساعدترين محيط ارزيابي شده است.
انرژي بعنوان يکي از عوامل مهم توسعه در همه بخش ها نيز شاهد وضعيت مناسبي بود به نحوي که گيلان به لحاظ توليد برق در جايگاه پنجم و به لحاظ تبادل برق در جايگاه دوم قرار گرفته است.
21 هزار و 666 پروژه کوچک و بزرگ با مبلغ سه هزار و 36 ميليارد ريال طي عمر دولت تدبير و اميد در گيلان اجرا شد.
همچنين استان گيلان با توجه به واقع شدن در مسير کريدور شمال - جنوب به دليل وجود مسيرهاي زميني، هوايي و دريايي امکان دسترسي به کشورهاي حاشيه خزر را دارد. دستور رئيس جمهوري براي شتاب در ساخت راه آهن رشت - بندرانزلي - آستارا منجر به اختصاص 11 هزار ميليارد ريال اعتبار به اين طرح و پيشرفت 97 درصدي اين خط آهن و اميدواري براي اتصال آن به شبکه سراسري راه آهن تا پايان امسال شد.
به گفته اصغريان معاون استاندار گيلان، راه آهن قزوين - رشت در بخش زيرسازي 95 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و تاکنون 110 کيلومتر ريل گذاري شده و بيش از 50 کيلومتر آماده ريل گذاري است، همچنين راه اهن رشت - انزلي با 12 درصد پيشرفت در حال اجراست. اجراي راه آهن آستارا 8.5 کيلومتر در خاک آذربايجان به صورت کامل و 2.5 کيلومتر در خاک ايران و احداث باراندازها در حال اجراست.
منطقه آزاد تجاري صنعتي انزلي نيز بعنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، در پرتو اقدامات خوب صورت گرفته در زمينه ثبات اقتصادي با 10 هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري، شاهد رشد 425 درصدي سرمايه گذاري طي سه سال گذشته بوده است.
افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندري کاسپين منطقه آزاد انزلي که با حضور رئيس جمهوري در نخستين روزهاي سال اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال انجام شد، گواه روشني از همت و گام بلند دولت يازدهم در تقويت اشتغال زايي در کشور بود.
معاون استاندار گيلان در اين خصوص گفت: اسکله هاي بندر کاسپين در منطقه آزاد انزلي با صرف 10 هزار ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسيد.
وي افزود: افتتاح سد آيت الله بهجت (شهربيجار) و سد لاستيکي دهنه سر و آغاز عمليات اجراي 10 سد لاستيکي ديگر از ديگر اقدامات دولت يازدهم در گيلان است.
در ابتداي دولت، شاخص گاز رساني در استان 41 درصد بود که هم اکنون به 80 درصد رسيده است. در دولت تدبير و اميد ، 9 شهرستان گيلان گازدار شده و شاخص گازرساني شهري از 95 درصد هم گذشته است.
با توجه به اهميت روستاها بعنوان توليدکنندگان مواد غذايي کشور بمنظور تامين رفاه و آسايش روستاييان و جلوگيري از مهاجرت روستاييان 808 روستا با صرف سه هزار و 955 ميليارد ريال گازرساني شدند و ضريب برخورداري گاز از 63 درصد به 96 درصد رسيد و اکنون گيلان، جزو پنج استان اول کشور در زمينه گازرساني است .
**آبرساني به 240 روستا
با وجود کمبود منابع درآمدي دولت يازدهم، شاخص خدمات زيربنايي در گيلان از 64 درصد به 96درصد، آب روستايي از 60 درصد به 76 درصد و راه روستايي از 39درصد به افزون بر 51 درصد رسيده است.
اصغريان در اين خصوص اظهار کرد: آب شرب بهداشتي روستايي که در ابتداي دولت شامل حال يک هزار و 519 روستاي گيلان مي شد، در دولت يازدهم به يک هزار و 759 روستا رسيد و ضريب برخورداري روستاهاي گيلان از آب شرب از 64 درصد به 76 درصد رسيد.
روکش آسفالت يک هزار و 210 کيلومتر راه روستايي ، روکش آسفالت 591 کيلومتر راه هاي اصلي و فرعي ، احداث و بهسازي 71 کيلومتر آزادراه ها ، بزرگراه ها و راه هاي اصلي و فرعي از جمله اقدامات انجام شده توسط دولت يازدهم در اين بخش است.
در سفر فروردين ماه امسال رئيس جمهوري به گيلان، براي اجراي 18 طرح يا پروژه، هفت هزار و 950 ميليارد ريال اختصاص داده شد.
نرخ رشد اقتصادي منفي 6.8 درصدي گيلان در ابتداي دولت يازدهم نيز در روشناي ثبات و امنيت و تدبير به 7.4 درصد بهبود يافته است.
با توجه به اهميت سرپناه براي خانواده ها ، مسکن مهر از 25 هزار واحد در سال 91 به 65 هزار واحد در سال 95 افزايش يافت .
در بخش بهداشت و درمان نيز علاوه بر افزايش نظارت بر نحوه خدمات رساني و توجه به پرداختي هاي کادر درماني، هشت بيمارستان در شهرهاي رشت، املش، سياهکل، شفت، رضوانشهر و آستارا با 637 تخت و سه هزار و 655 ميليارد ريال اعتيار در گيلان براي ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه احداث شد.
در زمينه بهسازي مراکز آموزشي نيز پنج هزار و 86 کلاس درس در استان، احداث و مورد بهره برداري اينده سازان قرار گرفت.
گيلان از استان هاي مهم در زمينه توليد محصولات کشاورزي و باغي از جمله برنج ، چاي و زيتون است . با توجه به خرد شدن اراضي و نياز زمين هاي زراعي براي تجهيز و نوسازي، در دولت يازدهم 15 هزار و 395 هکتار زمين زراعي تجهيز و نوسازي شد.
صيادي بعنوان يکي از مشاغل سنتي استان گيلان در سال هاي اخير با مشکلات عديده اي روبرو بوده که با توجه دولت به صيادان، بدهي 300 ميليارد ريالي پره‌هاي صيادي مربوط به تعديل 12 سال پيش، پرداخت شد تا گامي در جهت بهبود معيشت اين قشر زحمتکش استان باشد .
در بخش آب و فاضلاب شهري نيز با ساخت تلمبه خانه فاضلاب اصلي غربي شهر رشت ، ساخت 108 هزار متر مکعب مخازن نگهدار آب شرب جمعيت تحت پوشش آب شرب بهداشتي ، از 95.86 درصد به 99.9 درصد رسيد .
در زمينه توسعه پرورش ماهي نيز با ارائه تسهيلات و اقدامات صورت گرفته قفس هايي براي پرورش ماهي در دريا با يک هزار و 140 تن ظرفيت نصب شده که طبق برنامه قرار است تا پايان سال به 10 هزار تن برسد.
ساخت 52 سالن و زمين ورزشي از اقدامات صورت گرفته دولت يازدهم براي ايجاد نشاط و سلامتي اقشار جوان کشور بود. گرچه گيلان بعنوان يکي از استان هاي داراي اهميت و ظرفيت تا رسيدن به توسعه پايدار هنوز راه طولاني در پيش دارد، اما در صورت استمرار برنامه ريزي هاي کارشناسانه، اقدامات عقلايي و سنجيده مي توان به بهبود شرايط بسيار اميدوار بود.

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/4775/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان