نسیم گیلان

آخرين مطالب

امام جمعه گنبدکاووس :

گردشگری نوین در منو مادربزرگان گیلانی فرهنگي

  بزرگنمايي:

گیلان آنلاین - رشت – ایرنا- گردشگری غذا یا گاسترونومی شاخه ای از گردشگری نوین است که موجب شده تا عطر خوراکهای محلی دیروز مادربزرگان گیلانی امروز جهانی شود و به تقریب از همه رستوران های گیلان به مشام برسد.
به گزارش ایرنا، پیش تر هایی نه چندان دور ،چیرگی منو خوراکهای بیگانه، هجوم فست فودها و کلیشه ای شدن فهرست غذا در رستوران های گیلان کم و بیش احساس می شد که خوشبختانه به لطف دانش آموختگان و دغدغه مندان فرهنگ این سرزمین، خطر از یاد رفتن عطر خوش غذاهای محلی نه تنها دور شد بلکه طعم خاطره انگیز غذای مادربزرگان گیلان زمین جهانی شد و رشت در کنار آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان ، دیترویت از آمریکا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه ، سالوادور برزیل و سنگاپور به عضویت شبکه شهرهای خلاق خوراک جهان درآمد.
ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود می نویسد ، مساله خوراک انسان و تهیه آن بنیان تمدن را تشکیل می دهد ؛ کلیسای جامع و معبد، موزه ی هنر و تالار موسیقی، کتابخانه و دانشگاه ، همه روکار بنای تمدن هستند ، و باید چشم داشت و در پشت ظاهر 'مطبخ 'را دید.
امروزه فرهنگ تغذیه در محیط جغرافیایی خاص خود و در ارتباط با سایر عناصر فضایی از اهداف پر طرفدار و پر درآمد در کشورهای پیشرو در امر گردشگری محسوب می شود.
بهروز مهدی زاده از رستوران داران برتر رشت که ارائه غذاهای بومی را در فضایی پر اصالت برگزیده بر این باور است که اشتیاق گردشگران به غذاهای محلی گیلان افزون شده و قابلیت جهانی آن بواسطه طعم و سلامت هویداست و می باید در این زمینه سرمایه گذاری شود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 40 نوع غذای اصیل از چهار سوی گیلان با پژوهش انتخاب شده و با وفاداری کامل نسبت به دستور پخت ، در این رستوران ارائه می شود و همه دستورالعمل ها با تحقیق میدانی از کلان سالان این سرزمین در چهار سوی استان بدست آمده است.
وی استقبال گردشگران ،بویژه گردشگران خارجی را از غذاهای محلی بسیار دلچسب توصیف و بیان می کند: امروز عطر غذاهای محلی از بیشتر رستوران های استان به مشام می رسد و می بایست در زمینه ادامه و قوت بخشیدن به این روند ،حمایت های بیشتری از سوی مسئولان صورت گیرد.
چنانچه از تحقیقات مردم نگاری شهرهای استان گیلان بر می آید، به تقریب هیچ آئین و سنتی از اهالی این منطقه ( از تولد و دندان در آوردن نوزاد تا ازدواج و بارداری و از مناسک مذهبی تا آیین های ملی و از بیماری تا سوگواری ) بدون وجود غذای خاص آن مراسم رسمیت نداشته است ؛ در این رابطه باورها و اعتقادات فراوانی در زندگی مردم مشاهده می شود .
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان خواستار تعامل فرهنگ دوستان استان برای تدوین سیاستی نوین در حیطه معرفی و اهتمام هرچه بیشتر و بهتر خوراک اصیل گیلان در سراسر کشور شد و گفت:مقوله گردشگری غذایی (گاسترونومی)در گیلان باید با جدیت و بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی پی گرفته شود.
رضا علیزاده در مراسم تقدیر از فعالان حوزه غذاهای محلی بمناسبت پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری افزود: گردشگری خوراک یکی از اشکال گردشگری فرهنگیست که می تواند به جاذبه مطلوبی برای انگیزه سفر گردشگران فرهنگی تبدیل شود .
وی با بیان اینکه خوراک بعنوان یک نماد فرهنگی همراه با پیشینه تاریخی، می تواند موجب جذب سایر اقوام باشد؛از مقوله خوراک بعنوان عامل تعیین کننده تفاوتهای فرهنگی و همچنین تقویت کننده روابط قومیت ها یاد کرد.
علیزاده ، معرفی و جذب گردشگران به غذاهای بومی و محلی گیلان رایکی از مهمترین اهداف شرکت در جشنواره اخیر سفره ایرانی،فرهنگ گردشگری در استان گلستان عنوان کرد .
وی از مسئولان خدمات دفاتر مسافرتی خواست برنامه ریزی تورهای گردشگری خویش را با اهتمام به گاسترونومی یا گردشگری غذا ارتقا بخشند.
علیزاده آموزش نیروی انسانی و اشاعه علمی با محوریت خوراک را مهم تلقی و تصریح کرد: امروز موضوع پژوهش بر محور خوراک در جهان مورد تاکید است؛لذا بهره گیری از دانش روز و تنوع بخشی در عرصه غذا یک ضرورت ارزنده تلقی خواهد شد.
در هجوم گردباد غذاهای مدرن با ثبت جهانی، رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی، با عطر غذای مادربزرگان گیلانی دنبال کسب فرصت های نوین گردشگری بین المللی است.
خوراکهای محلی یکی از مطبوع ترین جاذبه های گردشگری گیلان است که طعم طبیعت در درونش رسوخ کرده و باقلاقاتوق و میرزا قاسمی از ،ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز است و بس؛ و دیگر نمی گوییم از مطنجن مرغابی (مرغابی،رب انار ،مغز گردو و ...) ،شیرین قرمه ، ماهی مالاتا ، ترش کباب ، واویشکا ، آلومسما ، سیرقلیه ، ترش شامی ، چخرتمه و ...
گیلان با 170 نوع غذای محلی بعنوان یکی از استان های غنی در زمینه گردشگری فرهنگی بویژه تنوع غذایی مطرح است که این موضوع می تواند بعنوان یکی از گونه های گردشگری تخصصی غنی در بحث گردشگری مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.
گزارشگر : ضامن**انتشار دهنده: بابایی
1881 /6030

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/9563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

بهره برداری از 10 پروژه حیاتی برق گیلان برای عبور موفق از تابستان

قهرمانی تیم نخبگان گیلان در لیگ برتر شطرنج بانوان

گیلان، تأمین کننده جوجه یکروزه کشور

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

داوطلبان زن کنکور سراسری 2 برابر داوطلبان مرد در گیلان

باشگاه شطرنج نخبگان گیلان قهرمان لیگ بانوان شد

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

داستانک/ پری خوشحال

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

قطعی گاز منطقه‌ای در رشت

پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران

بهره برداری از 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا شب عید 1404

اختصاص 50 میلیارد تومان به پسماند گیلان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 5 اردیبهشت 1403

احداث تقاطع‌های غیر همسطح رشت با سرعت در حال اجرا است

کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند

جمع‌آوری و دستگیری 28 معتاد و خرده‌فروش موادمخدر در صومعه‌سرا

عملیات حفاری تونل گردنه الماس سرعت می‌گیرد

توقیف کامیون‌های مسیر خلخال - پونل

گیلانه، صبح بخیر گیلان وشهرما، 3 برنامه پرمخاطب رادیو گیلان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان (فیلم)

افتتاح 4 تقاطع غیر همسطح رشت تا پایان سال

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

توزیع 60 بسته‌ معیشتی در رشت

برگزاری «مشق حماسه» در رشت

حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها