نسیم گیلان

آخرين مطالب

افزایش 20 درصدی صادرات از مرزهای سه‌گانه آستارا نوید رونق تجارت خارجی اقتصادي

افزایش 20 درصدی صادرات از مرزهای سه‌گانه آستارا نوید رونق تجارت خارجی
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان


شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب گیلان، حاشیه دریای خزر و همسایگی استان اردبیل با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد و آستارا با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی محسوب می شود و با پشتیبانی اداره کل گمرک این شهرستان، گمرک به صورت شبانه روزی در هر سه مرز فعال است.
ارزش اقتصادی کالاهای صادراتی از مرزهای آستارا در نیمه نخست امسال 250 هزار دلار و دارای 20 درصد افزایش نسبت به نیمه نخست سال قبل بوده و ترانزیت خارجی کالا نیز در نیمه نخست امسال 151 هزار و 554 تن و نسبت به زمان مشابه سال قبل 300 درصد رشد یافته است.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا ارزش اقتصادی کالاهای صادراتی از مرزهای این شهرستان در نیمه نخست امسال 250 هزار دلار و دارای 20 درصد افزایش نسبت به نیمه نخست سال قبل بوده و میزان ترانزیت خارجی کالا نیز در نیمه نخست امسال 151 هزار و 554 تن بوده و نسبت به زمان مشابه سال قبل 300 درصد رشد یافته است.
خوشبختانه واردات کالا در مقایسه با صادرات در سال جاری کاهش محسوسی داشته است . کریم رسولی مدیرکل گمرک آستارا میزان واردات کالا در نیمه نخست سال جاری را 114 هزار و 203 تن اعلام و یادآوری کرد: واردات در مدت مشابه سال قبل 142 هزار و 489 تن بوده و دلیل کاهش آن، تحریم ها و ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای غیر ضرور و لوکس جهت حمایت از تولید داخلی است.
ناگفته نماند این روزها شمار کامیون های صادرات و ترانزیت کالا در آستارا در حال افزایش است و کم کم شهر آستارا مثل سال گذشته درگیر صف کیلومتری کامیون ها می شود و با رونق یافتن صادرات محصولات کشاورزی در پاییز و زمستان، بار دیگر کامیون ها از ورودی شهر تا گمرک و بندر صف خواهند کشید.
مدیرکل گمرک آستارا در این باره از افزایش پذیرش کامیون های صادرات کالا از سوی جمهوری آذربایجان خبر داده و این امر را نویدبخش توسعه و رونق صادرات از مرزهای این شهرستان اعلام کرده است.

نسیم گیلان

هدف گذاری پنج میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی تا پایان سال از گمرکات کشور
مدیرکل اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در اواخر مهرماه در بازدید از آستارا از هدفگذاری صادرات غیرنفتی از گمرکات کشور تا پایان سال جاری به میزان پنج میلیارد دلار خبر داد و همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و امور خارجه و سازمان بنادر و کشتیرانی را برای تحقق این امر خواستار شد.
محمدرضا کریم زاده پشتیبانی از صادرات از طریق مرز آستارا را جزو اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و در این راستا بر شناسایی نیازهای کشورهای هدف برای رونق بخشیدن به صادرات و ترانزیت تاکید کرد.
او تسهیل رویه‌های گمرکی نظیر ترانشیپمنت ( انتقال کالا از وسیله نقلیه‌ای به وسیله دیگر) را در آستارا از خواسته های بازرگانان دانست و از مسئولان امر خواست هرچه بیشتر بسترهای تجارت خارجی و ارزآوری را برای تجار و فعالان اقتصادی فراهم کنند.
خواهرخواندگی آستارای ایران و آستاراخان روسیه برای توسعه تجارت
بندر آستارا در سال 92 برای تخلیه و بارگیری کشتی های 2 هزار و 500 تنی تاسیس شده و از بندرهای شمال ایران، 30 مایل به بنادر کشورهای حوزه خزر نزدیک تر است و با فعال شدن گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از نهم شهریور ماه امسال، ترانزیت کانتینرهای یخچالی رونق یافته و اکنون خواهرخواندگی آستارا با بندر آستاراخان روسیه نیز نویدبخش توسعه تجارت دریایی است.
بندر آستاراخان روسیه در آن سوی دریای خزر از بنادر مهم این پهنه آبی به شمار می آید و به تازگی مراسم امضای قرارداد خواهرخواندگی بندر آستارای گیلان و بندر دریایی آستاراخان روسیه با حضور مقامات دو طرف برگزار شد و این تحول، توسعه بازرگانی دریایی و انتفاع بیشتر هر دو طرف از این فرصت اقتصادی را رقم خواهد زد.
بندر آستارا سال 92 برای تخلیه و بارگیری کشتی های 2 هزار و 500 تنی تاسیس شده و از بندرهای شمال ایران، 30 مایل به بنادر کشورهای حوزه خزر نزدیک تر است و خواهرخواندگی آستارا با بندر آستاراخان روسیه نویدبخش توسعه تجارت دریایی است.
بنا بر اعلام کنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان، مبادله کالا بین این دو بندر راهبردی ایران و روسیه و توسعه روابط اقتصادی دو کشور افزایش خواهد یافت و کریدور بین المللی شمال- جنوب برای صادرات کالاهای ایرانی و ترانزیت کالا از هند به روسیه و اروپا و از اروپا به شرق فعال تر خواهد شد.
دِنیس آفاناسیِف وزیر صنعت، حمل و نقل و منابع طبیعی دولت آستاراخان در مراسم امضاء قرارداد خواهرخواندگی گفت: همکاری و ارتباطات نزدیک بنادر ایران و روسیه در دریای خزر و آستاراخان برای ما مهم است و مبادلات تجاری ایران و آستاراخان رشد با ثباتی را تجربه می کند و سال گذشته سه میلیون و 30 تن کالا بین آستاراخان و ایران مبادله شد و نسبت به سال قبل از آن 15 درصد افزایش یافته و انواع کالا از ایران به روسیه و شمال اروپا مبادله شده است.
رئیس اداره بندر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی آستارا نیز انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین این بندر و بندر آستاراخان روسیه را زمینه‌ساز تحول و رونق در فعالیت‌ها و تجارت و ترانزیت دریایی و بندری دانست و از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، تاسیسات و انبارها دعوت کرد.

نسیم گیلان

80 درصد صادرات گیلان از مرزهای آستارا صورت می گیرد
ناظر گمرکات گیلان بارها اعلام کرده است که 80 درصد صادرات این استان از مرزهای آستارا صورت می گیرد و توسعه زیرساخت‌های ریلی و منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، برای رونق بیشتر تجارت و ترانزیت خارجی ضروری است.
ابوالقاسم یوسفی نژاد با اشاره به علاقه مندی بازرگانان به تجارت از مرز آستارا خاطرنشان کرد: در کنار مزیت های مرزهای آبی و خاکی آستارا، صادرات از طریق خط ریلی این شهرستان نیز صرفه اقتصادی دارد و هر چه بیشتر بستر فعالیت تجار در این مرز فراهم شود، ارزآوری و رویه های گمرکی رونق خواهد یافت.
به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در سال 96 میزان صادرات گیلان 114 میلیون دلار بود که در سال 99 به 670 میلیون دلار رسید و امسال نیز 720 میلیون دلار صادرات هدف گذاری شده و در نیمسال نخست سال جاری، بیش از مقدار لازم محقق شده و 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
فرهاد دلق پوش قرار گرفتن آستارا در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب و موقعیت های مرزی منحصر بفرد این شهرستان را بستری مناسب برای توسعه تجارت خارجی دانست و گفت: فعالیت های اقتصادی در مرزهای آستارا بدون اعتنا به تحریم ها و حتی بدون اثرپذیری از کرونا، ادامه دارد.
طبق اعلام وی، استان گیلان از نظر رسیدگی به واحدهای تولیدی و رفع موانع تولید، رتبه نخست و از حیث تسهیلات پرداختی به این واحدها رتبه دوم کشور را احراز کرده و این موفقیت نشان می دهد، گوی و میدان برای تولیدکنندگان، بازرگانان، تجار و صادرکنندگان فراهم است و می توانند از مرزهای سه گانه آستارا به صورت شبانه روزی برای تجارت و ارزآوری استفاده کنند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی است.
برچسب‌ها آستارا ترانزیت اقتصاد مقاومتی جمهوری آذربایجان گیلان صادرات غیر نفتی سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دلار وزارت صنعت معدن و تجارت توسعه ایران توسعه صادرات مقام معظم رهبری توسعه اقتصادی کالای اساسی دریای خزر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران تجارت منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا سرمایه گذاری

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/305299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

امحای بیش از هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در شهرستان رشت

تحقق اهداف بهداشتی رضایتمندی مردم را به همراه دارد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

عمل موفق خارج کردن تومور شکمی از بدن یک کودک 10 ساله در رشت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله

افتتاح 3 طرح هادی و آسفالت راه روستایی در شهرستان فومن

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

اراذل و اوباش آستارا از کف خیابان‌ها‌ شدند

خارج کردن تومور بزرگ از بدن کودک 10ساله در رشت

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی اردیبهشت ماه سال 1403

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

اولین دوره مسابقات اسب دوانی گیلان برگزار شد

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، اول اردیبهشت 1403

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

گلایه مردم از ساخت تقاطع های غیرهمسطح در رشت

سبز شدن باغ‌های گیلان با سوغات کاشف السلطنه

آتش گرفتن یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

مهار آتش سوزی یک واحد آپارتمانی در شهر رشت

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

راهپیمایی نمازگزاران درمحکومیت جنایات رژیم کودکش اسرائیل

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

پاکسازی محوطه پل تاریخی بلوردکان لنگرود

اراذل و اوباش آستارا دستگیر شدند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

عکس/ اولین دوره مسابقات اسب‌دوانی گیلان برگزار شد

تو مثل منی برف...

گرامیداشت فرزندان گلکون کفن 2 شهرستان گیلان

دستگیری 6 نفر از مخلان نظم و امنیت در آستارا