نسیم گیلان

آخرين مطالب

گیلانیان چشم انتظار سرعت بخشیدن به پروژه راه آهن رشت به آستارا اقتصادي

گیلانیان چشم انتظار سرعت بخشیدن به پروژه راه آهن رشت به آستارا
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -

نسیم گیلان


به گزارش خبرنگار ایرنا، اجرای پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شد و نیمه اسفند سال 97 به بهره برداری رسید که این پروژه به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو، در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این مسیر ریلی از ایستگاه رشت 2 شاخه شد که یک شاخه‌ها با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل می شود و دیگری به شهر مرزی و بندی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد تا مهم ترین مراکز اقتصادی استان را به خطوط ریلی کشور متصل کند.
برای احداث راه آهن قزوین - رشت، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یکهزار و 850 میلیارد تومان هزینه شد که در زمان بهره برداری با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شد.
موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران در منطقه و ارتباط آن با آب های خلیج فارس و دریای عمان در جنوب و دریای خزر در شمال، ایران را به یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی بین المللی در منطقه تبدیل کرده است.
اکنون راه آهن رشت - قزوین و در ادامه مسیر رشت - انزلی و آستارا هدفگذاری شده است که مسیر رشت - کاسپین آن شتابان پیش می رود و نه تنها برای مردم این منطقه ، بلکه از لحاظ ملی و بین المللی مهم است و حلقه مفقوده در کریدور جنوب - شمال با تکمیل آن کامل خواهد شد.
پروژه راه آهن رشت – انزلی- آستارا علاوه بر اتصال راه آهن قزوین- رشت به بنادر کاسپین منطقه آزاد، انزلی و آستارا، باعث اتصال خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه آهن جمهوری آذربایجان، اروپا و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع ( cis ) می شود.
اجرای این پروژه، علاوه بر تکمیل شبکه حمل و نقلی کشور به عنوان یک شاهراه بین المللی و اتصال استان به شبکه ریلی کشور و کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب منجر به اتصال شبکه ریلی دو کشور آذربایجان و ایران در مرز بندرآستارا و ارتباط با بازارهای منطقه ای و دسترسی به بازار مصرف بالای 260 میلیونی کشورهای مشترک المنافع را با سهولت فراهم می کند.
به گفته دست اندرکاران، مسیر ریلی رشت - قزوین قابلیت جابجایی سالانه 10 میلیون تن بار و سه میلیون و 800 هزار مسافر را دارد. پروژه ریلی گیلان از احداث خط آهن رشت- قزوین و ادامه آن در مسیر رشت- انزلی و کاسپین، و رشت - آستارا یکی از اولویت های دولت پیشین بوده و به طور حتم یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم نیز محسوب می شود.
با بهره برداری از این طرح ها، استان گیلان به عنوان درگاه استراتژیک حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی می تواند تاثیر قابل توجهی در توسعه گردشگری، ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه و مسیر شمال جنوب ایفا کند.
اتصال خطوط ریلی ایران به آذربایجان، خط ریلی پنج هزار و 200 کیلومتری هندوستان تا بندر هلسینکی در اروپای شمالی را به هم وصل می کند که با این اتصال حمل بار در کریدور شمال به جنوب، از 45 روز به 20 روز کاهش پیدا می کند و راه نیز حدود 2 هزار کیلومتر کوتاه می شود. بنابراین این اتفاق تحولی بزرگ در حمل و نقل ریلی کشور و حتی منطقه خواهد بود.
راه آهن رشت- انزلی به طول 41 کیلومتر در 2 قطعه در حال اجرا است و همچنین پروژه رشت- پیربازار- کاسپین به طول 35 کیلومتر در قالب پروژه های جهش تولید در نظر گرفته شده است.
هم اینک نیز زیرسازی قطعات 6 و هفت این محور در حال اجرا است و عملیات اتصال پیربازار به بندر کاسپین نیز آغاز شده البته اوایل سال جاری از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت پیشین اعلام شده بود قطعه 6 با پیشرفت فیزیکی 83 درصد در بخش زیرسازی و قطعه هفت با پیشرفت فیزیکی 50 درصد در بخش زیرسازی در حال اجرا است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی دولت قبلی ، پیشرفت فیزیکی روسازی محور 13 درصد است و هفت کیلومتر از مسیر، با استفاده از ریل های تهیه شده از کارخانه ذوب آهن اصفهان ریل گذاری شد که البته این آمار مربوط به اوایل امسال بود.
اما تامین مصالح مورد نیاز این پروژه ، یکی از عمده مشکلات اجرایی این طرح عنوان شده بود و احداث این خط آهن بیش از 2 میلیون و 100 هزار متر مکعب خاک نیاز دارد که از سوی سازمان برنامه و بودجه تا حدود زیادی مشکل تامین مصالح حل شده است.

نسیم گیلان

انتظار مردم از صدور دستورات ویژه دولت سیزدهم
با این وجود هم اینک مسئولان ارشد استان گیلان در دولت سیزدهم مترصد رفع موانع و شتاب‌گیری پروژه اتصال راه آهن قزوین - رشت به کاسپین ، و بندرآستارا هستند و به همین دلیل مردم امیدوارند که این طرح به زودی اتمام یافته و مورد بهره بردارری قرار گیرد.
به دلیل اهمیت این طرح و سرعت بخشیدن به روند اجرایی آن، اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز روز گذشته در نخستین ایام سکانداری مدیریت استان از پروژه راه اهن رشت-کاسپین بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت این طرح مهم زیرساختی استان قرار گرفت.
البته با توجه به آماری که از سوی مسئولان و پیمانکاران این طرح ارائه شد، پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعات 6 و هفت پروژه راه آهن قزوین - رشت - کاسپین، 79 درصد و در بخش روسازی، 23 درصد اعلام شده است. 
با توجه به اهمیت موضوع ، ساخت و راه اندازی این پروژه ریلی ، دولت سیزدهم باید دستورات لازم و تخصیص اعتبارت ویژه ای را برای اتمام و به بهره برداری رسیدن آن قرار دهد تا نه تنها مردم گیلان و کشور، بلکه مردم کشورهای همسایه نیز از افتتاح و راه اندازی این طرح ملی سود ببرند.
از سوی دیگر طبق ادعای مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت پیشین، قرار بود که پروژه راه آهن رشت - کاسپین تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار گیرد که در این راستا، مردم انتظار دارند که این امر توسط دولت سیزدهم محقق شود و شاهد افتتاح این طرح تا پایان سال جاری باشیم.
برچسب‌ها رشت اداره کل راه آهن شمال شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/307564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماندگاری هوای پایدار گیلان تا اوایل هفته پیش روی

آماده باش راهداران رودبار جنوب

955 واحد مسکن روستایی در گیلان افتتاح می شود

شناسایی مرغداری آلوده کننده تالاب انزلی با لاشه مرغ‌های تلف شده

محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در رشت اعمال می شود

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

قطعی تلفن روستای سالکویه به لطف سارقان

محدودیت‌های ترافیکی 29 فروردین در رشت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رشد 184 درصدی عبور کالا از مرز آستارا

دوستار سرپرست دانشگاه گیلان شد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت

افزایش 184 درصدی عبور کالا از پایانه مرزی آستارا در سال 1402

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

سرپرست دانشگاه گیلان منصوب شد

تعطیل شدن یک مرکز ترک اعتیاد در شهرستان رشت

دیدار فرمانده آموزش تخصص‌های دریایی باقرالعلوم رشت با دانش آموزان استثنایی گیلان

تقدیر مردم رشت از سپاه پاسداران با اهدای گُل

جهان ذهنی بِرشت

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در رشت اعلام شد

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

گیلان، میزبان اردوی تیم ملی هاکی بانوان

تعیین تکلیف اعزام به خدمت 2 برادر مشمول

سرپرست اداره امور کتابخانه های عمومی گیلان منصوب شد

پیام قدردانی مجمع نمایندگان گیلان از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری

کشف بیش از 30 شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

کشاورزان گیلانی برای دریافت سهمیه کود شیمایی خود اقدام کنند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

طبیعت زیبای ییلاقی ماسال در گیلان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انجام شخم اولیه 80 درصد از اراضی کشاورزی فومن

پرداخت بیش از 40 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است