نسیم گیلان

آخرين مطالب

پایان آبگذاری کشاورزی گیلان؛ تلاش جهادی که به ثمر نشست اقتصادي

پایان آبگذاری کشاورزی گیلان؛ تلاش جهادی که به ثمر نشست
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -  سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان آب کشاورزی مورد نیاز 172 هزار هکتار از مجموع 238 هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند اما امسال کاهش 500 میلیون مترمکعبی ذخیره آب سد سفیدرود نسبت به مدت مشابه سال قبل که یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب بود، کاهش محسوس بارش در سالجاری به میانگین 42 درصد که در بیست سال اخیر بی سابقه بود و ذخیره ناکافی برف در مناطق کوهستانی در جهت افزایش ذخایر آبی شرایط ویژه ای را بوجود آورد که به گفته استاندار گیلان تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت آب کشاورزی در گیلان را به ضرورتی غیر قابل انکار تبدیل کرد.
اسد الله عباسی استاندار گیلان اواخر تیرماه در نشست با فرمانداران و اعضای قرارگاه مدیریت آب کشاورزی گیلان با اشاره به وضعیت آب کشاورزی استان اذعان کرد که اسفند ماه سال گذشته با توجه به پیش بینی های اعلام شده توسط کارشناسان حوزه کشاورزی و آب در تهران و گیلان توصیه بر آن شد که حدود 60 هزار هکتار از 238 هزار هکتار اراضی شالیکاری استان به دلیل کمبود آب، کشت نشود و با بیمه کشاورزی خسارت وارده جبران شود که برای بنده به‌عنوان استانداری بومی؛ غیر قابل پذیرش بود.
استاندار گیلان به اعلام مخالفت خود برای عدم کشت در بخشی از مزارع کشاورزی استان اشاره و اظهار کرد: آبرو و حیثیت هر یک از برنجکاران که با هزاران امید و آرزو با توکل به خدا سال زراعی را شروع می‌کنند، زمین کشاورزی اوست که باید در هر شرایطی مورد حمایت قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در اقدامی فرمانداران را برای مدیریت قرارگاه های جهادی آب در شهرستان‌ها به خط کرد که نتیجه این همکاری و تلاش شبانه روزی به بار نشستن طلای سفید در بیش از 95 درصد شالیزارهای استان بود. این مهم با توجه به شرایط خشکسالی استان و کشور یک دستاورد در مسیر مدیریت مناسب محسوب می شود. 
طی سه رو گذشته نیز لطف آسمان شامل حال کشاورزان گیلان شد و بارش های باران را در بیشتر نقاط گیلان رقم زد. اکنون ثمره رنج برنجکاران و تلاش و اقدام جهادی مدیران استان به ثمر نشسته و 2 روز قبل نخستین برداشت خوشه های طلایی برنج در سال زراعی جاری از شالیزارهای گیلان با حضور اسدالله عباسی استاندار؛ در روستای فرشکی از توابع بخش چوکام شهرستان خمام آغاز شد.
ابراهیم اکبرزاده مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز اعلام کرد با اشاره به اینکه 95 درصد شالیزار های گیلان به مرحله خوشه دهی رسیدند، به کشاورزان توصیه کرد با مساعد شدن شرایط جوی برای برداشت محصول خود اقدام کنند.
عبور گیلان از تشنگی سال زراعی
وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز از پایان آبگذاری کانال های کشاورزی از سد سفیدرود خبر داد و افزود: بر اساس تقویم آبیاری تدوین شده، برنامه آبگذاری کانال های کشاورزی از سد سفیدرود به پایان رسید و پس از این چنانچه مناطقی نیاز به آب داشته باشند، بصورت موردی تأمین آب خواهند شد.

نسیم گیلان

خرمی در خبر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان که ظهر امروز چهارشنبه منتشر شد از کشاورزانی که تقویم آبیاری و به توصیه های سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای عمل کردند، قدردانی کرد.
وی افزود: باتوجه به شرایط کمبود آورد آب سد سفیدرود و کمبود بارش ها در سال‌جاری، با تشکیل قرارگاه جهادی آب استان توسط استاندار، تجربه بسیار موفق و ارزشمندی را داشتیم و از استاندار گیلان و همچنن همکاری فرمانداران و سایر ادارات در همراهی با مجموعه آب منطقه ای در فصل آبیاری بسیار تشکر و قدردانی می نمایم.
خرمی اظهار امیدواری کرد که در سالهای آتی نیز با همین همبستگی بین مردم و مسئولان، بتوانیم فصل کشاورزی و تأمین آب را به خوبی پشت سر بگذاریم.

نسیم گیلان

سد سفید رود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی 2 رودخانه قزل اوزن و شاهرود در 75 کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.
سالانه زراعت برنج در 238 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان انجام می شود که ارزش اقتصادی تولید این محصول در استان طی سال گذشته بیش از 150 هزار میلیارد ریال بوده است. امسال 170 هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان به روش مکانیزه و بقیه به شیوه سنتی کشت شد.
گیلان دارای 314هزار هکتار اراضی کشاورزی است و 317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند. برنج، چای، زیتون ،پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون ، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی گیلان هستند . گیلان همچنین یکی از تولید کنندگان مهم طیور در کشور است.
گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.
ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌ های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر 85 درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.
برچسب‌ها رشت شرکت آب منطقه ای گیلان گیلان

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/335003/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، 31 فروردین 1403

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

ضرورت جذب نیروهای خبره در حوزه علمیه

شناسایی 3 تن کود شیمیایی قاچاق در رودسر

همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت

اعتبارات مناسبی در حوزه پسماند در نظر گرفته شده است

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

ایرانی‌ترین غیرایرانی

اجلاسیه مدیران و معاونان آموزش حوزه‌های علمیه گیلان

لزوم هوشیاری در برابر جنگ رسانه / جوانان را با قهرمانان دینی وملی آشنا کنید

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

غافلگیری سارق حین سرقت در رشت

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

بهره برداری از 14 پروژه اجرای طرح هادی در رودسر

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هشدار استاندار گیلان به مسئولان مانع تراش در مسیر سرمایه گذاری

برخورداری 48 روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی

عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی در جنوب گیلان

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

بیش از 13 کیلو مواد مخدر در رشت کشف شد

آسمان مال من است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

راه‌یابی ملی‌پوش گیلانی به فینال رقابت‌های آب‌های آرام آسیا

اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

منطقه زیبای پامنار خوزستان

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

زمین گرد است!

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

بهار در ارتفاعات گیلان

فرمانده سپاه قدس گیلان: 75 هزار اثر به دبیرخانه جشنواره مردمی مدرسه عشق ارسال شد

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

نشای برنج در شهرستان فومن آغاز شد

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان