نسیم گیلان

آخرين مطالب

بقعه سید جلال‌الدین اشرف، نگین درخشان آستانه اشرفیه فرهنگي

بقعه سید جلال‌الدین اشرف، نگین درخشان آستانه اشرفیه
  بزرگنمايي:

نسیم گیلان - آرامگاهدر شهر آستانه اشرفیه در شرق گیلان قرار دارد و یکی از مهمترین و زائرپذیرترین زیارتگاه‌های استان به شمار می‌رود که همه ساله پذیرای زائران بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های گیلان و استان‌های دیگر است.
طبق شجره نامه موجود؛ این بقعه متبرکه مدفن آقا سید حسین یا آقا سید ابراهیم المرتضی معروف به سلطان سید جلال الدین اشرف پسر امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است.

آقا سید جلال الدین اشرف پس از شهادت امام رضا (ع) به همراه جمعی از یارانش به ایران و گیلان آمد و در این منطقه یک حکومت شیعی منطقه‌ای ایجاد و برای گسترش معارف اسلامی تلاش کرد.
گفته شده که در 223 هجری قمری در جنگ با کفار به شهادت رسید و پیکر مطهرش بنا بر وصیت خودش در تابوتی قرار داده و به رودخانه سفیدرود سپرده شد؛ تابوت پس از طی مسافتی طولانی در روستای کوچان (آستانه اشرفیه کنونی) به ساحل رسید و مردم این منطقه با احترام این پیکر را به خاک سپردند.
بنای اولیه بقعه متبرکه آقا سید جلال الدین اشرف در سال 311 هجری قمری مطابق با 923 میلادی به دستور گوهرشاد خانم دختر کیا رستم (از فرمانروایان گیلان و از خاندان شیعی آل بویه) ساخته شد. در سال 1356 هجری شمسی مغازه‌های اطراف حرم خریداری، تخریب و بنایی وسیع و مجلل برپا شد.
نمای داخلی و خارجی این بقعه با سنگ مرمر و کاشی‌های جدید تزیین شده است. روی پایه‌ای از سنگ مرمر گرانبها که در وسط حرم قرار دارد؛ ضریح فلزی مشبک با قرقره و گوی مطلّا کار گذاشته شده است.
این بقعه متبرکه هم اکنون دارای رواق‌های متعدد، سقف‌ها و ستون‌های آینه کاری شده، چلچراغ‌های جدید و گنبدی بزرگ با کاشی کاری‌های ظریف است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

نسیم گیلان

نسیم گیلان

بنای بقعه متبرکه سید جلال الدین اشرف در طول قرن‌های متمادی بار‌ها مرمت و بازسازی شد و امروزه به شکل یکی از زیارتگاه‌های بزرگ استان درآمده است و امکاناتی چون زائرسرا، کتابخانه (تأسیس 1336)، مسجد، حسینیه و مکان سرایداری دارد.

نسیم گیلان

از سال 1387 عملیات گسترده عمرانی در صحن و خود ساختمان آن شروع شده است. این حرم مطهر حدود 1000 خادم افتخاری از همه اقشار، شغل‌ها و مقاطع تحصیلی دارد که بیشتر کار‌های مربوط به آن را برعهده دارند.
امروزه حرم آقا سیدجلال الدین اشرف در شهر آستانه اشرفیه (کوچان قدیم) برای مردم گیلان بسیار مورد احترام است و زائران بسیاری هر ساله از سرزمین‌های دور و نزدیک به زیارت ایشان می‌آیند تا در سایه محبت اهل بیت (ع) دلشان نورباران شود.

نسیم گیلان

شهرستان ساحلی آستانه اشرفیه به سبب وجود بقعه آقا سید جلال‌الدین اشرف دارای اهمیت ویژه مذهبی در استان گیلان است. در کتاب امامزاده‌های گیلان ، نوشته قاسم غلامی آمده است: شهر آستانه اشرفیه به سبب وجود بقعه متبرکه آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) پنجمین شهر مذهبی و زیارتی کشور است.
بازار دور حرم آقا سید جلال الدین اشرف یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازار‌های گیلان است و پارک‌های متعدد جنگلی و ساحلی، اسکله بندر کیاشهر، پل خشتی نیاکو، آرامگاه استاد محمد معین و بقاع متبرکه از دیگر جاذبه‌های سیاحتی، زیارتی و مکان‌های تفریحی آستانه اشرفیه به شمار می‌رود.

نسیم گیلان

از سوغاتی‌های معروف و منحصر به فرد این شهرستان هم می‌توان به مرغوبترین بادام زمینی ایران، برنج‌های معطر، تخمه آفتابگردان، گوجه سبز، کدو و ظروف سفالی زیبا و رنگارنگ از جمله «گمج» برای پخت غذا‌های محلی اشاره کرد.

نسیم گیلان

نسیم گیلان

طبق گفته مردم آستانه اشرفیه، گردشگران این شهر و زائران حرم مطهر آقا سید جلال الدین اشرف را می‌توان به 3 دسته تقسیم کرد: 
«مناسبتی»؛ که در ما‌ه‌های محرم و رمضان و جشن نیمه شعبان و همچنین مراسم تحویل سال نو، این مکان شاهد سیل عظیم زائران است. «فصلی»؛ فصل‌های بهار و تابستان که شمار زائران بیشتر می‌شود و «هفتگی»؛ که در روز‌های پنجشنبه و جمعه جمعیت بیشتری نسبت به روز‌های دیگر به حرم می‌آیند.

نسیم گیلان

به روایت برخی منابع تاریخی 14 ماه رمضان سالگرد شهادت آقا سیدجلال الدین اشرف است.
مراسم سالگرد شهادت آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) شب گذشته (یکشنبه 5 فروردین ماه) با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی، مداحی سجاد قاسمی و با حضور مسئولان شهرستانی و استانی و مردم آستانه اشرفیه در حسینیه اعظم حرم مطهر ایشان برگزار شد.

نسیم گیلان

محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه در این مراسم ضمن شکرگزاری از خداوند به جهت حضور در جمع مردم آستانه اشرفیه در اولین روز کاری سال جدید و شب چهاردهمین روز ماه مبارک رمضان گفت: امروز در کنار بقعه حضرت سلطان آقا سید جلال الدین اشرف (ع) برادر تنی حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) به خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، رزمندگان و همه عزیزانی که مدیون آنها هستیم ادای احترام می‌کنم.

نسیم گیلان

او افزود: در نخستین روز کاری امسال توفیق شد تا در این حرم شریف و ملاقات با شما مردم عزیز سالی پر خیر و برکت را آغاز کنیم و امیدواریم بتوانیم گامی برای حل مشکلات مردم برداریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین اماکن مقدسه را از سرمایه‌های بزرگ فرهنگی، اجتماعی و معنوی کشور دانست و تصریح کرد: ما شخصیت‌های بزرگی داریم و امروز مفتخریم به عنوان یک مسلمان، تربیت شده مکتب قرآن و اهل بیت (ع)، متصل به خاندان اهل بیت (ع) هستیم و توفیق داریم در این مسیر گام برداریم.

نسیم گیلان

ابراهیم نجفی، نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: این شهر به دلیل وجود پربرکت حرم آقا سید جلال الدین اشرف (ع)، پایتخت مذهبی گیلان است و در همه مناسبت‌های مذهبی مورد توجه زائران گیلانی است.
او با بیان اینکه آستانه اشرفیه از دیرباز مرکزی برای متدینین بوده است، افزود: علمای بزرگی همچون آیت الله وحید، آیت‌الله ضیایی و آیت الله امینیان در جوار این حرم رشد کردند.
نماینده مردم آستانه در مجلس یازدهم همچنین به طرح توسعه حرم اشاره و تصریح کرد: این طرح در 20 سال گذشته فقط 50 درصد پیشرفت داشته است.

نسیم گیلان

به گفته نجفی، در سال گذشته حرم آقا سید جلال‌الدین اشرف (ع) زیر مجموعه صندوق توسعه حرم‌های مطهر قرار گرفت و 6 میلیارد تومان به توسعه این حرم تخصیص یافت.
او همچنین گفت: علاوه بر طرح توسعه حرم، طرح توسعه صحن حرم هم در حال اجرا است که نیاز به حمایت مجلس و دولت برای جذب اعتبارات عمرانی دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/746220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

11 آلاینده بیماری‌زای مخفی در خانه

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با 150 کار فرمای متخلف

انعکاس به موقع رسانه‌ها در پاسخ سخت ایران به اسراییل

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

«حجت الاسلام اسماعیلی» به عنوان راهیار تبلیغ گیلان منصوب شد

رفع تصرف 1000 متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

نگهداری 42هزار نسخه خطی در سازمان اسناد وکتابخانه ملی کشور

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

ادامه گرمای هوا اواسط هفته در گیلان

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا

پایداری گرمای هوا در گیلان

دستگیری قاتل کمتر از 5 ساعت در تالش

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

داستانک/ راه نجات

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان

لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید

رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اجرای بیش از 20 ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی

تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت 6 ماه تعلیق شد

لزوم ایجاد پد بالگرد هلال احمر در شرق گیلان

تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، 7 اردیبهشت 1403

آمادگی مجموعه مدارس صدرا در اجرای کامل سند تحول آموزش و پرورش

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد