نسیم گیلان

آخرين مطالب

پیام و مفهوم سفر مقتدی صدر به ایران مقالات

  بزرگنمايي:

نسیم گیلان -
پیام و مفهوم سفر مقتدی صدر به ایران
٠
٠
صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
به خطبه‌های آتشینش علیه آمریکا معروف است و وظیفه خود و نیروهایش می‌دانست که به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کند. صحبت از مقتدی صدر است؛ مهمان ویژه مراسم عزاداری حسینیه امام خمینی (ره) که نظر رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی جهان را به خود جلب کرد. اگرچه مقتدی صدر ارتباطات گسترده‌ای با رهبران سیاسی و مذهبی ایران دارد اما به زعم رسانه‌ها رابطه‌اش با ایران پیچیده است، به‌خصوص از زمانی‌که پیروز انتخابات پارلمانی عراق شد. صدر بعد از انتخابات به قول «رائد فهمی» رهبر حزب کمونیست عراق دیگر آن صدر سابق نبود. اقدامات صدر بعد از پیروزی در انتخابات به‌گونه‌ای بود که رسانه‌های جهانی این‌گونه تحلیل کردند که دیگر در درون شیعیان عراقی یکدستی حاکم نیست و جنبش‌های مستقل ظهور کرده‌اند. دیدارش با ولیعهد عربستان‌سعودی و مقام‌های ارشد ابوظبی نیز بر این گمانه افزود که صدر دیگر با ایران زاویه پیدا کرده است.
حال حضور رهبر پرنفوذ جریان صدر عراق در کنار رهبر انقلاب و سرداران سپاه مقاومت در عصر عاشورا آن‌قدر مورد توجه قرار گرفته که بیشتر رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به تحلیل آن پرداختند. هر چند این دیدار به مذاق برخی از کشورهای منطقه‌ای خوش نیامد اما گویای این است که محور مقاومت به پرچمداری کشورمان، در اوج قدرت و اقتدار است. محور مقاومت در سال‌های اخیر نشان داده که در اوج قدرت و اقتدار است و توانسته تهاجمات کوتاه‌مدت و بلندمدت رژیم صهیونیستی را از 33 روز به 22 روز و اکنون به 48 ساعت تبدیل کند چرا که با تکیه بر توانایی‌های علمی و فنی خود توانسته‌اند سلاح‌های دفاعی، تهاجمی و استانداردی را بسازند تا متجاوزگران دیگر فکر تهاجم و فرار نداشته باشند و این محور مقاومت است که پاسخ قاطع و کوبنده‌ای به حملات رژیم صهیونیستی می‌دهد. دیدار مقتدی صدر با رهبر انقلاب واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی کشورهای عربی به همراه داشت. بعضی از کاربران معاند جمهوری اسلامی در فضای مجازی که به اظهارات تند علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی مشهور هستند و دیدن تصاویر دیدار مقتدی‌ صدر با رهبری، آن‌ها را غافلگیر و عصبانی کرده است، از مقتدی صدر انتقاد کرده‌اند. از سوی دیگر برخی از کاربران فضای مجازی به‌ویژه در عراق و لبنان، این تصاویر را نمونه بارز وحدت میان شیعیان در سراسر جهان و افزایش قدرت محور مقاومت در منطقه معرفی کرده‌اند و سفر مقتدی صدر به ایران را اقدامی مناسب برای تقویت روابط هر چه بیشتر میان ایران و عراق دانسته‌اند. این گروه از کاربران، انتشار این تصاویر را شکستی برای دشمنان دانسته و عنوان کرده‌اند که این تصاویر پیامی روشن و واضح برای دشمنان محور مقاومت است که
در صدد ایجاد تفرقه میان شیعیان هستند. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌وگویی با «حسن قمی» سفیر سابق ایران در عراق انجام دادیم.
قمی: صدر به‌طور مستمر به ایران رفت وآمد دارد
حسن قمی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» گفت: سفر آقای صدر به کشورمان یک پدیده جدید و یا تازه‌ای نیست که بگوییم نخستین‌بار است که به ایران آمده است. صدر به‌طور مستمر به ایران رفت وآمد دارد و حوزه‌های ارتباطی مربوط را دنبال می‌کند و این، پدیده جدیدی نیست. این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه مؤلفه‌های قدرت عراق همکاری و ارتباط دارد و این ارتباطات روز به روز در حال گسترش است، افزود: جریان صدر در سپهر سیاسی عراق مهم بوده و هست. جریان صدر در مبارزه با رژیم بعث حاکم و حتی پس از اسقاط رژیم در تشکیل عراق جدید و در مبارزه با اشغالگران آمریکایی یا مقابله با گروه‌های تکفیری داعش نقش موثر و ممتازی داشته است. سفیر سابق ایران در عراق ادامه داد: جریان صدر یک جریان عراقی است و همکاری روشنی در چهارچوب مصالح و منافع عراق داراست؛ نه‌تنها جریان صدر بلکه همه گروه‌های محور مقاومت در تلاش هستند تا مشکلات را حل کنند. سفیر سابق ایران در عراق، ادامه داد: جریان صدر یک جریان عراقی است که همکاری هایشان با ایران یک همکاری روشن و در چهارچوب مصالح و منافع عراق و منافع مشترک دو کشور و دو ملت بوده است. بنابراین این دیدار یک تغییر بنیادی و اساسی در سیاست‌های این جریان نیست و این ارتباطات از قبل بوده و هنوز هم ادامه دارد. مواضع این جریان نسبت به مسائل مهم مانند صهیونیست‌ها، آمریکا و جبهه مقاومت همواره ثابت بوده‌است.
جریان صدر در محور مقاومت نقش آفرین است
وی با تاکید براینکه جریان صدر در محور مقاومت نقش‌آفرین است، به سفر مقتدی‌صدر به عربستان اشاره کرد و ادامه داد: همه گروههای سیاسی در عراق به دنبال بهبود روابط با دیگر کشورهای منطقه و بویژه عربستان هستند و تمام گروههای عراقی این سیاست را دارند که روابط خود را با همه کشورها عمق ببخشند و سفر مقتدی‌صدر به عربستان تنها منحصر به ایشان نبود.نکته ای که در این سفر مهم است و از این سفر دریافت شد حمایت از مردم یمن بود . او در واقع با اعلام مواضع خود به مقامات عربستان از مردم یمن حمایت کرد. وی با بیان اینکه امروز نقش محوری ایران در مقاومت بارز است، گفت: حمایت و پیشتیبانی خالصاله که ایران از ملت‌های مظلوم منطقه داشته موجب شده که امروز رهبران جبهه مقاومت نقش محوری ایران و ولایت را که زعامتش با امام خامنه ای است، به زبان آوردند. قمی، اظهارداشت: به مدد مقاومتی که ملت‌های منطقه دارند محور مقاومت پیروزی‌های چشمگیری داشته‌است و رهبری خردمند ایران موجب شد تا این حقایق امروز توسط رهبران مقاومت بازگو شود. سفیر سابق ایران در عراق گفت: ایران همواره خودش را حامی ملت‌ها می دانسته و هیچگاه این داعیه را نداشته که خود نقش اول مقاومت را ایفا می کند و این حقیقت در ائتلاف رهبران مقاومت در ایام محرم و گرایش‌ها به رهبری معظم خود را نشان داد.
عزم آزاده‌های عربستان برای همکاری با محور مقاومت
این کارشناس امور منطقه با اشاره به عملیات موفقیت‌آمیز انصارالله یمن در هدف قراردادن پالایشگاه نفتی آرامکو و نقش آزاده‌های عربستانی در این عملیات گفت: بین دو ملت عربستان و یمن پیوندهای مذهبی، قومی و قبیله‌ای وجود دارد و این چیزی است که چالش جدی تجاوزگران سعودی علیه یک ملت مظلوم را نشان می‌دهد. وی افزود: متاسفانه متجاوزگران سعودی این‌گونه سیاست‌های ظالمانه‌ای را که بر مردم مظلوم یمن روا داشته و دارند، علیه مردم بی‌دفاع خود نیز انجام می‌دهند و در داخل عربستان با شهروندان خود رفتارهای ناخوشایندی دارند و قلع و قمع معترضان یا منتقدان را در‌پیش گرفته‌اند. سفیر سابق ایران در عراق تاکید کرد: اکنون آزاده‌های عربستانی که خون‌های بی‌گناه شهدایشان پایمال نمی‌شود، تصمیم گرفته‌اند تا در برابر ظلم و جنایت آل‌سعود این‌گونه با مقاومت یمن همراهی کنند و این طبیعی است که شاهد همکاری آزاده‌های عربستانی با محور مقاومت یمن باشیم چرا که مورد ظلم و ستم دولت آل‌سعود هستند.
الحشد الشعبی: حضور مقتدی صدر در تهران پیام آشکاری به رژیم صهیونیستی بود
همچنین «احمد الاسدی» سخنگوی پیشین سازمان «الحشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق و از فرماندهان برجسته این گروه مقاومت عصر دیروز در گفت‌وگو با المیادین، حضور مقتدی صدر در تهران را پیام آشکاری به رژیم صهیونیستی دانست و گفت: «شاید [این سفر]، یک سفر خانوادگی بوده که جزئیات آن را نمی‌دانم. فکر می‌کنم بیش از دو ماه پیش بوده است... موضع مقتدی صدر در‌خصوص جمهوری اسلامی، فکر می‌کنم، مواضع معین و آشکاری باشد... برای نخستین‌بار نیست که صدر در ایران حضور دارد. در سال‌های 2008، 2009 و 2010 حضور داشته و بیش از سه سال، در جمهوری اسلامی اقامت داشته است». این فرمانده الحشد همچنین گفت که گاهی مواضع وی با نظر جمهوری اسلامی در خصوص مسائل داخلی عراق، همخوانی ندارد... ولی یقیناً روابط وی با سران جمهوری اسلامی، جدید و تازه نیست، بلکه روابط برجسته‌ای با بسیاری از سران جمهوری اسلامی دارد. وی با بیان اینکه «ما از این ظاهر شدن، بسیار خرسندیم»، اعلام کرد: «یقیناً زمانی که شاهد این نزدیکی مادی و معنوی بین مقتدی صدر و [حضرت آیت الله] خامنه‌ای، با حضور حاج قاسم سلیمانی هستیم، بسیار خوشحالیم. یقیناً این پیام روشنی است. به‌ویژه با [توجه به] تنش مستقیمی که با رژیم صهیونیستی به مرز درگیری مستقیم رسیده است». الاسدی در پایان خاطر نشان کرد: «زمانی که به مواضع نیروهای مسلح عراق حمله شده، تنش در منطقه صورت گرفته، یک محور به نام محور مقاومت وجود دارد که رهبری آن، بر عهده جمهوری اسلامی ایران است و از آن حمایت می‌کند... به هر حال، این‌ها پیام‌هایی است که تمام عراقی‌ها، مسلمانان و محبان جمهوری اسلامی و مقتدی صدر را خوشحال می‌کند».

لینک کوتاه:
https://www.nasimegilan.ir/Fa/News/120268/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد

برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان

ساماندهی لندفیل سراوان 84 درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی

محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر

دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با جامعه کارگری

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت پلمپ شد

یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است

پروژه قزوین-رحیم آباد-کلاچای می‌تواند پیشران توسعه باشد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقوله حجاب اولویت دانشگاه است

رقابت بیش از 27 هزار داوطلب گیلانی در نوبت اول کنکور سراسری

«پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم

حفاظت از انفال مهمترین رسالت هر جنگلبان است

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان

پاسخ شفاف مسوولان گیلان به مطالبات مردم از شبکه باران

تارتار: یکی از اهداف اصلی ملوان کسب مقام قهرمانی جام حذفی است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هر دختری باید کفش سفید داشته باشد

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان

ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد

بسیج اساتید باید کارکرد متفاوتی در جهاد تبیین داشته باشد

اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

تصویری دیده نشده از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پلمب مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز در رشت

تصویری از هشتاد سال قبل میدان شهرداری رشت

پدر شهید «جعفر نعمت زاده» دیار حق را لبیک گفت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

منتخب شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی انتخابات کار

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نخستین نشای مکانیزه برنج در شفت انجام شد

نیشکر هفت تپه؛ از سرخط اعتصابات کارگری به پیشتازی سنگر تولید

امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان